Dubbla strålkastare - samma funktion?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
I mitt fall på min ZX7:a då - är det två huvudstrålkastare brevid varandra med precis samma funktion, eller har de olika funktioner?
Det är olika lampor i dem.
Räcker det att använda en av dem och göra en "dummy" av den andra?

lampor.jpg

lamporna.jpg
 
En är väl halvljus och en helljus.
Kolla glaset, antagligen är det olika "slipning".
 
H1 är helljus. Den andra antingen H3 eller H4 beroende på modell dvs vilken insats som sitter monterad - vilket du inte berättar något om.
 
H1 är helljus. Den andra antingen H3 eller H4 beroende på modell dvs vilken insats som sitter monterad - vilket du inte berättar något om.
- De är benämnda H1 resp. H2 från vä. till hö. Men är det alltså två separata lampor, en för hel- och en för halvljus då? Jag har ju sett folk som konverterat till en enda lykta, o det var lite det jag hade ´hoppats på.
 
ingen av lamporna har både hel och halv så en enkel konvertering blir det inte.
 
Bara att leta upp insatser (dvs lyktor) för H4, mät diametern och sök. Jag har två H4 insatser på min surfemti (iofs originalinsatser).

Typ såna här alltså, finns i klarglas oxå, möjligen att man får modda lite för infästningen
 
Bara att leta upp insatser (dvs lyktor) för H4, mät diametern och sök. Jag har två H4 insatser på min surfemti (iofs originalinsatser).

Typ såna här alltså, finns i klarglas oxå, möjligen att man får modda lite för infästningen
- Jamen, kan jag få både hel-o halvljus i en av de där då? Min tanke är ju att kunna eliminera en av lamporna så att jag endast har en strålkastare och den andra blir en "dummy".
 
- Jamen, kan jag få både hel-o halvljus i en av de där då? Min tanke är ju att kunna eliminera en av lamporna så att jag endast har en strålkastare och den andra blir en "dummy".
H4 lampor är juh både hel och halvljus i samma lampa men du får ju byta lampkontakt, det är ju lätt gjort. Så svaret på din fråga är, det räcker med en insats med H4.
 
På de hojar jag ägt med dubbla lyktor har det turligt nog suttit H4. Jag har då kört med dubbla halvljus och dubbla helljus normalt och sen för besiktningen bytt ut den ena lampan mot en där jag sågat av tappen för helljuset. Detta har funkat bra. Jag provade att ha en vanlig strömbrytare bakom lyktan för att tända och släcka helljusets funktion men det kändes tämligen meningslöst då man bara gör det en gång varannat år.
 
Båda lykthusen ska sitta där, men bara den ena ska lysa? Varför?
- Jag tyckte den ena såg risig ut o tänkte att jag lika gärna kan koppla bort den o använda en strålkastare för både hel- o halvljus istället. Kan ju inte testa det förrän jag monterat dit hela konkarongen, o sen bort med allt igen om det inte funkar...känns bökisch.
 
- Jag tyckte den ena såg risig ut o tänkte att jag lika gärna kan koppla bort den o använda en strålkastare för både hel- o halvljus istället. Kan ju inte testa det förrän jag monterat dit hela konkarongen, o sen bort med allt igen om det inte funkar...känns bökisch.
Värt att tänka på är att om det sitter en lampinsats där så ska den lysa på besiktningen. Dvs om du har en insats som är "död" så kommer du att få underkänt på besiktningen. Dvs du kommer troligen att få återställa det till besiktningen.

en annan sak är att om du konverterar till H4 och har hel och halv i samma så måste du koppla om så att halvljuset slocknar när du tänder helljuset. Annars riskerar du att du bränner insatsen då den troligen inte är gjord för att tåla värmeutvecklingen från båda trådarna tända samtidigt.
Du kommer också att få sämre helljus då det i vanliga fall lyser en halvljuslampa samtidigt som helljuset.
 
På det tidiga nittiotalet när man åkte till besiktningen fick bara en av lamporna lysa på halvljus. På helljus båda. Nu hade jag en USA-import ZXR så båda lös på halvljus. (Man gillar ju dubbla lysen over there på bilar med. För den som minns USA lysen till SAAB o Volvo). Men det blev till att montera en besiktningslampa med ett bortklippt bleck vi dessa högtidliga tillfällen. Ni vet, lång ful baksskärm på, dit med jätte ljudddämpare och speciallampa. Sen hem och bort med allt innan någon såg en. Kunde ju påverka coolfaktorn negativt:glömdet
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top