Dubbla strålkastare - samma funktion?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
I mitt fall på min ZX7:a då - är det två huvudstrålkastare brevid varandra med precis samma funktion, eller har de olika funktioner?
Det är olika lampor i dem.
Räcker det att använda en av dem och göra en "dummy" av den andra?

lampor.jpg

lamporna.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En är väl halvljus och en helljus.
Kolla glaset, antagligen är det olika "slipning".
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
H1 är helljus. Den andra antingen H3 eller H4 beroende på modell dvs vilken insats som sitter monterad - vilket du inte berättar något om.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
H1 är helljus. Den andra antingen H3 eller H4 beroende på modell dvs vilken insats som sitter monterad - vilket du inte berättar något om.
- De är benämnda H1 resp. H2 från vä. till hö. Men är det alltså två separata lampor, en för hel- och en för halvljus då? Jag har ju sett folk som konverterat till en enda lykta, o det var lite det jag hade ´hoppats på.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
ingen av lamporna har både hel och halv så en enkel konvertering blir det inte.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bara att leta upp insatser (dvs lyktor) för H4, mät diametern och sök. Jag har två H4 insatser på min surfemti (iofs originalinsatser).

Typ såna här alltså, finns i klarglas oxå, möjligen att man får modda lite för infästningen
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Bara att leta upp insatser (dvs lyktor) för H4, mät diametern och sök. Jag har två H4 insatser på min surfemti (iofs originalinsatser).

Typ såna här alltså, finns i klarglas oxå, möjligen att man får modda lite för infästningen
- Jamen, kan jag få både hel-o halvljus i en av de där då? Min tanke är ju att kunna eliminera en av lamporna så att jag endast har en strålkastare och den andra blir en "dummy".
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Jamen, kan jag få både hel-o halvljus i en av de där då? Min tanke är ju att kunna eliminera en av lamporna så att jag endast har en strålkastare och den andra blir en "dummy".
H4 lampor är juh både hel och halvljus i samma lampa men du får ju byta lampkontakt, det är ju lätt gjort. Så svaret på din fråga är, det räcker med en insats med H4.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
På de hojar jag ägt med dubbla lyktor har det turligt nog suttit H4. Jag har då kört med dubbla halvljus och dubbla helljus normalt och sen för besiktningen bytt ut den ena lampan mot en där jag sågat av tappen för helljuset. Detta har funkat bra. Jag provade att ha en vanlig strömbrytare bakom lyktan för att tända och släcka helljusets funktion men det kändes tämligen meningslöst då man bara gör det en gång varannat år.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Båda lykthusen ska sitta där, men bara den ena ska lysa? Varför?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Båda lykthusen ska sitta där, men bara den ena ska lysa? Varför?
- Jag tyckte den ena såg risig ut o tänkte att jag lika gärna kan koppla bort den o använda en strålkastare för både hel- o halvljus istället. Kan ju inte testa det förrän jag monterat dit hela konkarongen, o sen bort med allt igen om det inte funkar...känns bökisch.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Jag tyckte den ena såg risig ut o tänkte att jag lika gärna kan koppla bort den o använda en strålkastare för både hel- o halvljus istället. Kan ju inte testa det förrän jag monterat dit hela konkarongen, o sen bort med allt igen om det inte funkar...känns bökisch.
Värt att tänka på är att om det sitter en lampinsats där så ska den lysa på besiktningen. Dvs om du har en insats som är "död" så kommer du att få underkänt på besiktningen. Dvs du kommer troligen att få återställa det till besiktningen.

en annan sak är att om du konverterar till H4 och har hel och halv i samma så måste du koppla om så att halvljuset slocknar när du tänder helljuset. Annars riskerar du att du bränner insatsen då den troligen inte är gjord för att tåla värmeutvecklingen från båda trådarna tända samtidigt.
Du kommer också att få sämre helljus då det i vanliga fall lyser en halvljuslampa samtidigt som helljuset.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
På det tidiga nittiotalet när man åkte till besiktningen fick bara en av lamporna lysa på halvljus. På helljus båda. Nu hade jag en USA-import ZXR så båda lös på halvljus. (Man gillar ju dubbla lysen over there på bilar med. För den som minns USA lysen till SAAB o Volvo). Men det blev till att montera en besiktningslampa med ett bortklippt bleck vi dessa högtidliga tillfällen. Ni vet, lång ful baksskärm på, dit med jätte ljudddämpare och speciallampa. Sen hem och bort med allt innan någon såg en. Kunde ju påverka coolfaktorn negativt:glömdet
 
Nyheter
Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Scoutfamilj med stålram lanserad

Det är första gången sedan ...

Course Shorty & Rodeo Drive Motorcykelskor

Den här artikeln är sponsra...

Fullmatade Bike nr 4 ute nu!

Två intressanta Triumph-nyk...

Medical Card I hjälmen kan rädda liv

I samband med att motorcyke...

KTM förlänger garanti

Foto: Markus Berger KTM ...

Allt om MC växlar upp!

Linus Bankler lämnar över f...

Top