Mordecaien
Can do!
På samma sätt är det ytterst ironiskt att vägverket på väg in mot stan har stora reklamskyltar som säger att dubbfritt är lika bra som dubbdäck - mitt i värsta ishalkan - samtidigt som dom i pressmeddelande går ut med att man inte skall ge sig ut i trafiken om man inte har dubbdäck. Hur skulle dom ha det nu igen?
Skillnaden är att i stockholm är det ishalka cirkus 2veckor per år och bar asfalt övrig tid. I norrland är det snötäckta vägar (utom i städer och E4) december-mars (ibland mer) som skulle vara en konstant ishalka om man inte körde med dubbdäck och river upp ytan. Det är dessutom det som är skillnaden. Att man river sönder ytan på snön, inte asfalten.
Faderkakan har kört på dubbfria däck de senaste 10åren utan problem eller olyckor i samband med halka i stockholmstrakterna och kör ändå bra många hundra mil mer än de flesta. Det är som sagt max en vecka per år som det blir riktigt problematiskt.
Kommentaren "dubbfria däck funkar dessutom bättre i norrland!" är just för att de flesta kör dubbdäck och skapar en yta för dubbfria däck.
Jag har lite svårt att se motivering till att förbjuda dubbdäck söderöver. Men personligen anser jag att om det ska förbjudas så är det där, inte i norrland. Ett par dubbfria däck som går en vecka per år på is är klart bättre än ett par dubbdäck som går en vecka på is och övrig tid på asfalt.

Lagen gäller inte alla!