Dubbdäcksfusket på Hornsgatan

Upprörande! :4skrika

Kan nån tipsa hamrén om dessa ligister snälla?? fan bara kriminella på den gatan:gnissla

Gillar honom som dom intervjuar!

-Ja, på min bil jag har dubbeldäck ja!
-Och varför valde du dubbdäck på din egen bil?
-Det är lättare åh asså, och man orkar ju inte byta varje gång.

Vadå? Kör han dubbat året om :D

Finns väl knappt någon Stockholmare som bryr sig om trafikreglerna heller så vem är förvånad ?

Stockholmare är ett gäng riktiga outlaws! Tror ni det är med i kriminella gäng också?
Och sist men inte minst, varför är det förbjudet att ha dubbat på just den gatan?

Stockholmare är ett gäng riktiga outlaws! Tror ni det är med i kriminella gäng också?
Och sist men inte minst, varför är det förbjudet att ha dubbat på just den gatan?

Det är en av gatorna där mätningarna har visat att föroreningarna i luften är direkt hälsofarliga att andas in.

Lite löjligt, väljer människor att bosätta sig mitt i city så får man räkna med att mycket är sämre, tex, sämre luft och högre hyror.

Last edited:
Det är en av gatorna där mätningarna har visat att föroreningarna i luften är direkt hälsofarliga att andas in.

Lite fantastiskt är det att de lyckas förbjuda dubbar på en sträcka på några hundra meter i hela Sverige, ifall de uppmanat folk med dubbdäck att inte köra där med dubbdäck är väl en sak men ett förbud.....

Lite fantastiskt är det att de lyckas förbjuda dubbar på en sträcka på några hundra meter i hela Sverige, ifall de uppmanat folk med dubbdäck att inte köra där med dubbdäck är väl en sak men ett förbud.....

Ja, det är märkligt....

Särskilt märkligt då man inte ens med någon trovärdighet lyckats utreda att de luftpartiklar som dubbdäcken bidrar med är skadliga partiklar - med betoning på skadliga.

Nu har dom bara mätt vikten på partiklarna som rörs upp och inte dess storlek. De farliga partiklarna är de små partiklarna, inte de stora. Alla som tänker till förstår att små partiklar troligtvis väger mindre än stora.

Alltså: Stora och tunga partiklar = ofarligt även om de enligt mätsättet går över gränsvärdet. Små och lätta partiklar = farliga även om de enligt mätsättet ligger under gränsvärdet.

Men vad gör man inte för att uppnå ett mål.

På samma sätt är det ytterst ironiskt att vägverket på väg in mot stan har stora reklamskyltar som säger att dubbfritt är lika bra som dubbdäck - mitt i värsta ishalkan - samtidigt som dom i pressmeddelande går ut med att man inte skall ge sig ut i trafiken om man inte har dubbdäck. Hur skulle dom ha det nu igen?

Haha vilket kasst reportage. Gillar "dubbedäck" snubben. "man orkar inte byta varje gång" ?? :näsblod

Så länge som vi använder asfalt baserad på de ingredienser vi har så kommer dubbdäcken fortfarande skapa många dödsfall. Givetvis måste vi antingen ändra asfaltens kemiska sammansättning eller förbjuda dubbdäck.

Det är svårt att förändra asfalten, det är förhållandevis enkelt att förbjuda dubbdäck. Man har gjort många beräkningar och hur man än vrider på tankarna så är dubbdäcksförbud det mest effektiva för helheten.

Sen att folk inte förstår allt detta är en helt annan sak. 25 för tidiga dödsfall varje år i Stockholm är trots allt rätt mycket.

Men vad innebär "för tidiga dödsfall" orsakat av upprivna partiklar från vägbanan?Att man lämnar in vid 81 1/2 istället för vid 82år?

Det beror lite på vilken studie det är. Men i princip är det precis som det låter, att personer dör tidigare. Men i detta material så finns ett antal barn som dör helt i onödan rent statistiskt. Det går sällan att peka ut en enskild tjej på 8år med lungsjukdom, men man ser i materialet att sjuka får en överdödlighet. Men merparten är äldre eftersom de är mest utsatta. Det som inte syns i den statistiken är alla som får avsevärt försämrad livskvalitet.

Sedan är det framförallt bland gångtrafikanter ofta äldre som omkommer, men det är ju inte okej för det. Men frågan om luftmiljön är mycket komplex i storstäder. Jag undrar om de inte hade kunnat rädda fler liv rent statistiskt med att förbjuda diesel-bilar i innerstan. Något som förmodligen skulle rädda fler liv, men orsaka mass-protester.

Men kunskaperna om detta problem börjar bli ganska stora.

ps. ska väl tillägga att jag brukar ha sett 6 mån som gräns, men det är mycket i praktiken. När man beräknar och sätter en gräns för "för tidigt dödsfall".

Gillar honom som dom intervjuar!

-Ja, på min bil jag har dubbeldäck ja!
-Och varför valde du dubbdäck på din egen bil?
-Det är lättare åh asså, och man orkar ju inte byta varje gång.

Vadå? Kör han dubbat året om :D

Haha, ahh, tänkte också på det. Man kan undra om han visste va han svarade på.

*/ ?>
Back