Dubbdäcksfusket på Hornsgatan

På samma sätt är det ytterst ironiskt att vägverket på väg in mot stan har stora reklamskyltar som säger att dubbfritt är lika bra som dubbdäck - mitt i värsta ishalkan - samtidigt som dom i pressmeddelande går ut med att man inte skall ge sig ut i trafiken om man inte har dubbdäck. Hur skulle dom ha det nu igen?

Skillnaden är att i stockholm är det ishalka cirkus 2veckor per år och bar asfalt övrig tid. I norrland är det snötäckta vägar (utom i städer och E4) december-mars (ibland mer) som skulle vara en konstant ishalka om man inte körde med dubbdäck och river upp ytan. Det är dessutom det som är skillnaden. Att man river sönder ytan på snön, inte asfalten.

Faderkakan har kört på dubbfria däck de senaste 10åren utan problem eller olyckor i samband med halka i stockholmstrakterna och kör ändå bra många hundra mil mer än de flesta. Det är som sagt max en vecka per år som det blir riktigt problematiskt.

Kommentaren "dubbfria däck funkar dessutom bättre i norrland!" är just för att de flesta kör dubbdäck och skapar en yta för dubbfria däck.
Jag har lite svårt att se motivering till att förbjuda dubbdäck söderöver. Men personligen anser jag att om det ska förbjudas så är det där, inte i norrland. Ett par dubbfria däck som går en vecka per år på is är klart bättre än ett par dubbdäck som går en vecka på is och övrig tid på asfalt.

När man diskuterar trafikmässigt om dubbdäck ska man komma ihåg att de ger sämre grepp på torr asfalt än friktionsdäck. Ska man objektivt välja däck som ger mest under vinterhalvåret så är friktionstypen det bästa valet. Såvida man inte jobbar inom utryckningsverksamhet eller jourverksamhet, där kan det finnas extra argument för dubbdäck som normalbilisten inte kan hävda på.

För områden där man i huvudsak kör på våt/torr asfalt så är friktionstypen att föredra. Kör man på konstant isväglag så är dubbdäcken överlägsna.

Så länge som vi använder asfalt baserad på de ingredienser vi har så kommer dubbdäcken fortfarande skapa många dödsfall. Givetvis måste vi antingen ändra asfaltens kemiska sammansättning eller förbjuda dubbdäck.

Det är svårt att förändra asfalten, det är förhållandevis enkelt att förbjuda dubbdäck. Man har gjort många beräkningar och hur man än vrider på tankarna så är dubbdäcksförbud det mest effektiva för helheten.

Sen att folk inte förstår allt detta är en helt annan sak. 25 för tidiga dödsfall varje år i Stockholm är trots allt rätt mycket.

En nobel inställning, har du provat att spaka odubbat nu de kalla veckorna som varit, när vägarna inte kunnat saltas?
Jag åker med bra dubbdäck på Volvon, och det har varit precis glashalt mest överallt.

Hur många fler dödsfall tror vi att ett dubbdäcksförbud skulle generera? ;)

En nobel inställning, har du provat att spaka odubbat nu de kalla veckorna som varit, när vägarna inte kunnat saltas?
Jag åker med bra dubbdäck på Volvon, och det har varit precis glashalt mest överallt.

Jag har spakat odubbat de senaste två vintrarna på egna bilen, pendlar 5mil te jobbet var o varannan dag, inga problem än.
På jobbet kör jag typ alla bilar vi har, endel har odubbat o endel dubbat, jag har ingen aning om vilka som har dubbat o vilka som inte har.

Inga problem änsålänge.

Kört Taxi i 8år i Norrland på odubbat...
(1991-1999)

Kör även nu på dubbfritt privat, det är bara en fråga om självkännedom och försiktighet. Så svaret är nog Ja på den frågan, inget teoretiskt resonemang. Men förvånande nog är ju folk alltid oförberedda på halkan varje år.

Dessutom faller det teoretiska resonemanget om fler dödsfall eftersom detta inte är utrett. Än mindre är det utrett om det genereras fler dödsfall pga. dubbdäckens sämre grepp på torr asfalt.

Kört Taxi i 8år i Norrland på odubbat...
(1991-1999)

Kör även nu på dubbfritt privat, det är bara en fråga om självkännedom och försiktighet. Så svaret är nog Ja på den frågan, inget teoretiskt resonemang. Men förvånande nog är ju folk alltid oförberedda på halkan varje år.

Dessutom faller det teoretiska resonemanget om fler dödsfall eftersom detta inte är utrett. Än mindre är det utrett om det genereras fler dödsfall pga. dubbdäckens sämre grepp på torr asfalt.

Min poäng var lite - pest/kolera. :)

Jo, odubbat är precis lika bra som dubbat, jag hörde att i vinter skulle dom flesta WRC teamen köra friktionsdäck på vinterrallyna, samma sak med icracingmotorcyklarna, dom skulle också köra friktionsdäck...

Eller inte.

Friktionsdäck är sämre, mycket sämre än dubbade däck.
Möjligtvis kan dom vara "tillräckligt bra för dom flesta"

Jag har jobbat på däck/husvagnsverkstad, som firmabil hade vi en Terrano med fritktionsdäck, när vi skulle dra loss en fastfrusen husvagn på gården så stod den bara och slirade, när jag kopplade till en annan (framhjulsdriven personbil) med dubbdäck så lossnade den.

Efter tio mil på saltade vägar har friktionsdäcken tappat mycket av friktionsgreppet, det har dubbdäcken också, men dom har dubbgreppet kvar.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Kan nån tipsa hamrén om dessa ligister snälla?? fan bara kriminella på den gatan:gnissla

Det roliga är att polisen åkte me dubbat där :rofl Lagen gäller inte alla!

Det är just därför man inte kan släppa lös Hamrén på uppdraget. Han skulle bla bötfälla och finka så många kollegor att det skulle bli folkfest hos söderborna. Alla skulle vara bakis eller finkade på måndag, ingen skulle komma till jobbet och samhället skulle kollapsa.

Lagen gäller inte alla!

Nej, och det är väl ingen nyhet. Det har ju redan från början varit klarlagt att vissa kommer få dispens.

Jag slängde f.ö. på mina första dubbfria ett par dagar innan nyårsafton när det var ca 15 grader kallt.
Har kört med dem dagligen och har inget att klaga på.
De vann f.ö. vinterdäckstestet i Teknikens Värld. :fakta
http://www.teknikensvarld.se/files/0922-test-vinterdack-2009.pdf

...En ganska viktig poäng som de belyser är det faktum att dubbdäck redan under sin andra säsong får sämre grepp än de dubbfria. Så fördelen med dubb räcker en säsong och därefter finns mest nackdelar eftersom dubbfritt är bättre på torr asfalt, blöt asfalt och överlägsna vid/mot vattenplaning samt ger bättre komfort.
Hade jag däremot bott i Norrland där dubben överlever länge hade jag utan tvekan köpt dubbat.

Edit:
Diskussionen om vilket som är bäst går å andra sidan inte föra i generella ordalag eftersom behov är så olika beroende på användningsområde...

En bra sammanfattning var teknikmagasinets lilla ruta...

Bifogat

• däck.png
    däck.png
    41.5 KB · Visningar: 47
Last edited:
Dom som kör odubbat eller som dom som inte fattar nåt säger: "året runt däck" det är inte så att partiklarna från det mjuka gummit lossnar på sommaren och därmed späder på den ohyggligt snabba döden?

Jo, odubbat är precis lika bra som dubbat, jag hörde att i vinter skulle dom flesta WRC teamen köra friktionsdäck på vinterrallyna, samma sak med icracingmotorcyklarna, dom skulle också köra friktionsdäck...

Eller inte.

Friktionsdäck är sämre, mycket sämre än dubbade däck.
Möjligtvis kan dom vara "tillräckligt bra för dom flesta"

Jag har jobbat på däck/husvagnsverkstad, som firmabil hade vi en Terrano med fritktionsdäck, när vi skulle dra loss en fastfrusen husvagn på gården så stod den bara och slirade, när jag kopplade till en annan (framhjulsdriven personbil) med dubbdäck så lossnade den.

Efter tio mil på saltade vägar har friktionsdäcken tappat mycket av friktionsgreppet, det har dubbdäcken också, men dom har dubbgreppet kvar.

Jag kan hålla med om att lite tyngre fordon skall helst köras på dubbdäck. Vi körde dubbat på merca-vito bussarna. Men även en sån har jag kört några tusen mil på odubbat, men det är svårt i uppförsbackarna att få fäste.

Men för de flesta är odubbat bäst. Dessutom skulle de aldrig slänga på dubbat i rallye på en sträcka som till 90% var våt/torr asfalt. Men så är ju inte rallye riktigt samma sak som pendling till jobbet.

Dom som kör odubbat eller som dom som inte fattar nåt säger: "året runt däck" det är inte så att partiklarna från det mjuka gummit lossnar på sommaren och därmed späder på den ohyggligt snabba döden?

Nej, dessa partiklar är inte lika farliga som asfaltspartiklar. Man har undersökt även detta, men detta är ett mindre problem än asfaltspartiklarna.

Last edited:
Nej, dessa partiklar är inte lika farliga som asfaltspartiklar. Man har undersökt även detta, men detta är ett mindre problem än asfaltspartiklarna.

Någon nämnde siffran ett kilo uppriven beläggning per 10 körda mil med dubbdäck. Skulle däcken släppa samma mängd skulle man ju köra på fälgarna efter en Sälenresa.

Nu vet jag förvisso inte hur väl denna siffra stämmer så någon som sitter på bättre statistik får gärna dela med sig. När jag hörde den siffran började dock konspirationsdelen av mig misstänka att Colin hade rätt när han hävdade att det snarare handlade om ekonomi än hälsa..

"Halvard Nilsson är mannen bakom Gislaveds Frost-däck på 1980-talet. De var revolutionerande på flera sätt. Dels använde Halvard i sina dubbdäck det mjuka gummit som tagits fram enkom för dubbfria däck, dels försökte han minska antalet dubb i varje däck. Från standard ungefär 120 till 75.

Gummit var en succé som alla tog efter direkt, men bara 75 dubb räckte inte till.

Detta för att presentera Halvard som en man som inte kramar dubbdäck om han inte måste.

Därför är det spännande att läsa hans blogg

http://halvardnilsson.blogspot.com/2008/11/nonsens-om-dubbdck.html

Han skriver att när Oslo belade dubbdäck med straffskatt och fick ner användningen från runt 80 procent till 16 förra året så MINSKADE INTE partiklarna i nämnvärd omfattning.

Det finns alltså andra partikelkällor, även till de stora PM10."

"Halvard Nilsson är mannen bakom Gislaveds Frost-däck på 1980-talet. De var revolutionerande på flera sätt. Dels använde Halvard i sina dubbdäck det mjuka gummit som tagits fram enkom för dubbfria däck, dels försökte han minska antalet dubb i varje däck. Från standard ungefär 120 till 75.

Gummit var en succé som alla tog efter direkt, men bara 75 dubb räckte inte till.

Detta för att presentera Halvard som en man som inte kramar dubbdäck om han inte måste.

Därför är det spännande att läsa hans blogg

http://halvardnilsson.blogspot.com/2008/11/nonsens-om-dubbdck.html

Han skriver att när Oslo belade dubbdäck med straffskatt och fick ner användningen från runt 80 procent till 16 förra året så MINSKADE INTE partiklarna i nämnvärd omfattning.

Det finns alltså andra partikelkällor, även till de stora PM10."

Gislaved frost använde jag på 80 och 90-talet då jag körde bil på vintern. Nu jobbar jag och bor i innerstan och kör därför inte bil annat än som nöje sommartid, av miljöskäl samt för att kunna ha en bil i fint skick.
Men det jag minns av Gislaved frost som då var mina favvovinterdäck var att de hade bra grepp men tog slut riktigt fort samt att det mjuka gummit släppte dubb, samt att de var bullriga. Hakkapelitta som då just hade kommit var bättre tycker jag.

Fö tycker jag att ju kallara det är desto bättre är dubbfria friktionsdäck.
Nedförsbackarna på Tegnergatan från Tegnerlunden till Sveavägen en köig morgon med plusgrader och packad våt kramsnö är inte kul som fotgängare på trottoaren när bilarna hjälplöst glider nerför och packar ihop sig mellan husväggarna bland flyende människor. Är det däremot kallare än -10C kan man ju själv testa hur bra grepp det är genom att åka på dojorna:marken är redan dubbat tack vare iskristallerna.

Last edited:
En vänlig inbjudan till alla dom som kör odubbat i norrland välkomna till Stockholm när det är som värst med underkylt regn+snöblask som gör att det fryser DireCkt på vägbanan.Lägg er bakom en Taxi Stockholm/ Taxi 020 och invänta inbromsningen ganska intressant om man har dragning åt dödslängtanhållet.

Jag hörde också att de skulle börja köra dubbat under dakar och Rallye de France...

Det är skillnad. Uppe i Umeå är det vinterföre lite mer än två veckor. Större delen av stockholmsregionen och söderut har knappt vinterväglag. Men just under de där två veckorna är det tydligen så fruktansvärt viktigt att ha bra grepp att man gärna kör dubbat på bar asfalt resten.

Det är så fånigt helt enkelt.

En vänlig inbjudan till alla dom som kör odubbat i norrland välkomna till Stockholm när det är som värst med underkylt regn+snöblask som gör att det fryser DireCkt på vägbanan.Lägg er bakom en Taxi Stockholm/ Taxi 020 och invänta inbromsningen ganska intressant om man har dragning åt dödslängtanhållet.

Det är just det där jag menar. Farsan kör 3000mil per år i stockholm och har nästan aldrig problem med sina dubbfria. Men det motiverar ändå inte dubbdäck för att klara de där kanske 150milen som går på så dåligt väglag att det lönar sig med dubb.

Last edited:
*/ ?>
Back