Du som tränar på LMS

anja skrev:
:(

Jag har inte sagt något om en billig penning. RR är inte billigt, jag har pengar och jag betalar gärna för mig. Och jag hade gärna hjälpt till på 40-årsracet om jag inte bokat in jobb hela den helgen (nån måste ta hand om alla tanter också) innan jag visste att LMS behövde mer hjälp.

Som det låter just nu känner jag mig varken förstådd eller välkommen i klubben. Och det är bara fyra mil längre till Gelleråsen. :(

Två saker.

1, jag är bara en av många medlemmar i LMS, vad jag tycker/skriver är inte nödvändigtvis samma sak som LMS rr-sektionens officiella åsikt. Dvs, kastar jag skit på dig innebär det inte att LMS kastar skit på dig. Obs, min avsikt är inte att kasta skit på medlemmar för ju fler vi är tillsammans osv.

2, Kan du och är villig att betala så kommer du även i framtiden få mycket bra träningstillfällen i en mycket bra klubb även om du inte har möjlighet att hjälpa till med det ideella arbetet. Obs, förutsätter nu att mina ideer går igenom vilket inte alls är säkert.

:)

Nu får vi lugna ner oss lite, det är ingen hetsjakt på alla medlemmar utan ett tillfälle för eftertanke som ecce efterfrågat. :7peta
Den som tar åt sig har förmodligen anledning att göra det och dom som redan gör ett mer eller midre jobb inom klubben behöver inte bry sig. :)

Det är klart att vi skulle kunna höja alla avgifter med 100% och betala någon för att sköta träningarna men då skulle vi snart tappa medlemmar vilket inte är bra för en klubb.
Att med nästan våld tvinga folk att jobba funkar inte heller, då tappar vi också medlemmar snart.
Det vi måste göra är att försöka rannsaka oss själva och fundera lite på vem som gör vad, varför och varför just du inte skall behöva göra samma jobb. :va

/HW

Strandelin skrev:
oFFkeFF:
Galna älgen har rätt, har du råd att köra till en träning för att träna med inte köra till en träning för att ansvara för en så har du räknat fel och/eller inte förstått hur en ideell klubb fungerar.

Mina första två säsonger, hade jag så lite pengar att efter jag löst medlemsavgiften och träningskortet, så hade jag råd att köra 1 träning, eller om det var två per säsong. Jag skulle givetvis kunnat offrat de få träningsmöjligheterna jag hade, samt blåst budgeten för ett rejs(för så små var mina marginaler) för att ställa upp för klubben. Nu tyckte jag att "sponsringen" av att betala medlemsavgift och träningskort(och inte utnyttja det till max), var ganska ok. Nu är det väl tvärtom istället, någorlunda med pengar, men mindre tid att avvara.

I en ideell klubb med flera hundra medlemmar, hur många som är med i just rr-sektionen vet jag inte iofs. Så är det oftast så att man får ha ett arbetsutskott, samt förhoppningsvis en del fler medlemmar som hjälper till med driften.
I de ideella klubbar(typ svemo exempelvis), brukar de som ställer upp nästan alltid få någon ersättning för de ekonomiska förluster de gör, de täcker givetvis sällan aldrig allting, men de är iaf ett litet plåster på såren.
Klart som fanken jag hajar att du Peter tappar sugen när du hör folk gnälla i depån, när du bara får skit och förluster för det. Frågan är väl iofs om de gnällde över oljespillet eller saneringen.
Skitsamma, det är inte kul att ställa upp om man inte får något tillbaka, och enligt mitt sätt att se det går det att ersätta ekonomiska förluster iaf.
Tror fler långväga skulle hjälpa till lite mer då. Att lägga dåligt samvete på folk en bit ifrån är ingen väg att gå. Eller att säga att du Peter för att få vara med i klubben måste casha upp 500kr innan du åker ut och får skit för ett oljespill..

Anledningen till att jag gick med i LMS var att jag 2001 tyckte att de som rörde och styrde i klubben gjorde ett helt superbt arbete, och tycker det fortfarande arrangeras riktigt bra tävlingar/träningar av LMS.
Samtidigt måste man förstå att folks engagemang ändras under tiden i en klubb, och att alla i klubben inte har samma möjligheter vare sig ekonomiskt eller tidmässigt.

Det här inlägget kommer jag säkert att få skit för men so be it!
Ni som är med i LMS och bor i Långtbortistan är med säkerhet med eftersom ni får asbillig träning.
I år hela 50 kr för en tisdagskväll men i fjol och tidigare år helt gratis mot att man köper ett träningskort för 350 kr eller vad det är.
Sen att det råkar vara en himla trevlig klubb mm är nog bra men kontentan är ändå att ni som inte bor i Linköping har valt LMS som klubb för att få billig träning. Punkt. (rättstavat!) T.ex kostade fredagsträningen endast 100 kr för medlemmar mot 400 kr för övriga.
Är det då så konstigt att vissa hårt slitande medlemmar från Linköping med omnejd blir upprörda när ni anser att ni inte har råd att åka ned för att hjälpa till? Alternativet är att ni går med i Västra MK eller en annan lokal klubb som sannerligen behöver fler medlemmar och ett aktivt klubbliv men då åker ni på 200 kr i träningsavgift på tisdagarna till att börja med. Och det vill ni ju inte för det är dyrt!
Förstår ni hur jag tänker?

En stockholmare skulle lätt kunna åka ner tillsammans med nån som ska träna, och då äe kostnaden noll, för att vara ansvarig en träning.

Sen för att undvika oljespill kan man ju alltid åka tvåtaktare.

Utdrag ur mötesprotkoll 050517:
Att vara träningsansvarig skall inte ses som att hjälpa till utan som att ta sittansvar för arbetet i RR-sektionen.

johanrehn80 skrev:
En stockholmare skulle lätt kunna åka ner tillsammans med nån som ska träna, och då äe kostnaden noll, för att vara ansvarig en träning.

Så enkelt är det inte i praktiken, har du försökt själv? :) Jag har, två gånger där jag erbjöd mig att vara funktionär om någon skjutsade mig upp.

Kobbe skrev:
Utdrag ur mötesprotkoll 050517:
Att vara träningsansvarig skall inte ses som att hjälpa till utan som att ta sittansvar för arbetet i RR-sektionen.

Tycker fortfarande det där är väldigt olyckligt. Att jobba gratis är en sak, att betala för att jobba gratis är en annan sak.

Torkel skrev:
Det här inlägget kommer jag säkert att få skit för men so be it!
Ni som är med i LMS och bor i Långtbortistan är med säkerhet med eftersom ni får asbillig träning.
I år hela 50 kr för en tisdagskväll men i fjol och tidigare år helt gratis mot att man köper ett träningskort för 350 kr eller vad det är.
Sen att det råkar vara en himla trevlig klubb mm är nog bra men kontentan är ändå att ni som inte bor i Linköping har valt LMS som klubb för att få billig träning. Punkt. (rättstavat!) T.ex kostade fredagsträningen endast 100 kr för medlemmar mot 400 kr för övriga.
Är det då så konstigt att vissa hårt slitande medlemmar från Linköping med omnejd blir upprörda när ni anser att ni inte har råd att åka ned för att hjälpa till? Alternativet är att ni går med i Västra MK eller en annan lokal klubb som sannerligen behöver fler medlemmar och ett aktivt klubbliv men då åker ni på 200 kr i träningsavgift på tisdagarna till att börja med. Och det vill ni ju inte för det är dyrt!
Förstår ni hur jag tänker?

Det finns säkert en del som går med på grund av den orsaken, billig träning.
Jag är medlem av helt andra orsaker, är från linköping från början, vill stödja klubben ekonomiskt, Kusinen kör i cross-klubben etc.
Billigare? Tja, hade jag vart medlem i "jukkas svemo-anslutna klubb" för 50kr/året, hade jag fortfarande kommit undan billigare om jag betalt fullt pris för LMS träningar än med träningskortet och rabatterna, av den anledning att jag bara haft tid att köra ner till två tisdagsträningar och fredagsträningen inför SM.
Har signat upp mig som funkis på b-rejset men vet fortfarande inte om jag kan ta en tisdag från jobbet till. Men ska ta mig en allvarlig funderare på att byta klubb eftersom man numer tycker det är rätt att lasta på medlemmar ett dåligt samvete istället för att försöka lösa problematiken, som jag tycker är rätt enkel.

oFFkeFF skrev:
Tycker fortfarande det där är väldigt olyckligt. Att jobba gratis är en sak, att betala för att jobba gratis är en annan sak.

Jag kan förstå era syn punkter. Men vad tror du vi gör? Tror du att det är helt gratis att ta ut 8 timmar bara för att man råka jobba eftermiddag? Nu är inte detta specefikt för stockholmare men ni är ju ett gäng där i från, gå ihopp tre pers så hamnar under min kostnad för att åka dit.

Saningen är ju den att träningarna inte ordnar sig själva. Vill vi köra måste alla ställa upp annars kommer det ju inte bli någon träning är det så svårt att förstå. Jag undrar hur Matte och Mari gör för dom kan ju onekligen ta två pass trots att dom inte har råd att köra mer?

Detta är ju min åsikt inte LMS:s men som jag ser det passar det inte, byt klubb. Eller så måste man ju försöka förändra så det passar. Jag hoppas att LMS kan ge soppapengar om det nu bara hänger på det. Jag tror dock dom flesta inte orkar helt enkelt. Det är inte kul att honka bil ner ett par timmar för att inte köra. Grejen är ju den att vi andra inte tycker att det är så kul heller och snart lär vi väl också "skita i det". Då står vi där utan träning och alla får byta klubb...

Björn

ecce skrev:
Detta är ju min åsikt inte LMS:s men som jag ser det passar det inte, byt klubb. Eller så måste man ju försöka förändra så det passar. Jag hoppas att LMS kan ge soppapengar om det nu bara hänger på det. Jag tror dock dom flesta inte orkar helt enkelt. Det är inte kul att honka bil ner ett par timmar för att inte köra. Grejen är ju den att vi andra inte tycker att det är så kul heller och snart lär vi väl också "skita i det". Då står vi där utan träning och alla får byta klubb...

Björn

Jag gav ett förslag, men enligt protokoll från 050517 "Att vara träningsansvarig skall inte ses som att hjälpa till utan som att ta sittansvar för arbetet i RR-sektionen."
4-5h i bil, sen ett par timmars jobb, 20x12kr/mil. Så knapert har rr-sektionen det knappast att man inte kan ju bjussa några funkisar/ansvariga på lite soppaersättning.
Eller så kan man säga att för att få ett "träningskort" måste man ställa upp en dag för klubben, som funkis, städa eller annat. Jag har inga problem med det alls, däremot har jag lite problem med de "offerbrev" som kommit under våren.
Vill rr-sektionen ha mer hjälp, säg till i tid, svårt att hitta hjälp? Lyssna på idéer för att lösa dem.

jP skrev:
Hur har Karlskoga löst det?

Karlskoga MF sköter inte träningarna, utan det är väl Mike med banbolag? D.v.s
det sker på betald personal är på plats(mer eller mindre jämt)

oFFkeFF skrev:
Karlskoga MF sköter inte träningarna, utan det är väl Mike med banbolag? D.v.s
det sker på betald personal är på plats(mer eller mindre jämt)

o det är inget alternativ för LMS?

oFFkeFF skrev:
Vill rr-sektionen ha mer hjälp, säg till i tid, svårt att hitta hjälp? Lyssna på idéer för att lösa dem.

Helt rätt av dig. Det måste ut i tid. Tyvärr i år blev det inte så, jag hoppas att allt ska vara klart till nästa år hur det blir. Jag ville bara se att vi kan köra våra 20 träningar i år. Det är mitt intresse, jag är inte med i styrelsen, jag vet inte vilka ekonomiska förutsättningar det finns. Men i år måste vi hjälpas åt. Nästa år lär det bli värre misstänker jag.

björn

ecce skrev:
Helt rätt av dig. Det måste ut i tid. Tyvärr i år blev det inte så, jag hoppas att allt ska vara klart till nästa år hur det blir. Jag ville bara se att vi kan köra våra 20 träningar i år. Det är mitt intresse, jag är inte med i styrelsen, jag vet inte vilka ekonomiska förutsättningar det finns. Men i år måste vi hjälpas åt. Nästa år lär det bli värre misstänker jag.

björn

Nästa vecka är körd för min del, beredskap på jobbet.
Har två eller tre veckor semester i augusti, då kan jag nog harva ner en tisdag också.

jP skrev:
o det är inget alternativ för LMS?

Gelleråsen drivs väl av Mike och har säkert helt annan ekonomi. Dessutom delas träningarna med bilar och formelbilar. Han kanske får helt andra pengar på dem. Det är väldans skönt att slippa det upplägget på LMS. :)

Mad Moose skrev:
Gelleråsen drivs väl av Mike och har säkert helt annan ekonomi. Dessutom delas träningarna med bilar och formelbilar. Han kanske får helt andra pengar på dem. Det är väldans skönt att slippa det upplägget på LMS. :)

Formelbilarna är bara med på 2 onsdagsträningar på hela sommaren. Om dom har egna heldagsträningar eller andra kvällar vet jag inte. Normalt delas tiden mellan bil, RR A-licens och RR B-licens. Kollar man på karlskogas hemsida ser det ut som att alla fordon betalar samma träningsavgift.

oFFkeFF skrev:

Öööh och det är "gratis" för mig mfl att ta sig till Sviestad? Bjuder min arbetsgivare mig på komptid + bensinpengar? Svaret är såklart nej, lika mycket nej som i nej jag tror inte rr-sektionen har så mycket ekonomi att LMS kan börja betala våra funktionärer. Obs, detta skrivet utan att titta i senaste årsberättelsen.

Sen gör du samma misstag som Anja, bara föra att jag, Ecce, Torkel, Mad Moose och Kobbe låter lite förtvivlade/skällande så är det inte samma sak som att klubben-LMS lägger någon börda på någon. De är enskilda medlemmar som ser våra eldsjälar bli mer och mer utbrända och därför med alla medel försöker få fler att dra sitt strå till stacken.

Du nämner byta klubb, javisst tror du att det blir bättre i en annan klubb så javisst, är dock övertygad om att LMS kommer att erbjuda bäst villkor för sina aktiva medlemmar även 2006 och många år därefter.

Slutligen, alla förstår nog att utomsockens LMSare inte kan lägga ner lika mycket ideell tid som lokala förmågor men alla kan göra något, det är bara viljan det är frågan om. Fixar du 1 timme LMS-jobb lovar jag att ställa upp 2 timmar, dvs jag och säkert fler "lokala" med mig kan göra mer än dig men vi gör inte allt.

/P

ps, att jag hugger på dig beror på att du svarar, vilket är tacksamt, men givetvis gäller inläggen även alla andra icke ideella LMSare. ds

Last edited:
*/ ?>
Back