Du som tränar på LMS

jP skrev:
o det är inget alternativ för LMS?

LMS har 9 delsektioner.
Enduro, Cross, Speedway, Gocart, Banracing, Rally, Folkrace, Trial och RR.

Ingen av de andra sektionerna har detta problem och av den enkla anledningen är styrelsen riktigt grinig på att vi vill betala ut ersättning till våra funktionärer.

I alla andra sektioner är det helt normalt att man tar med sig sin fru, flickvän, pappa, mamma eller hela familjen. Medans en kör hjälper dom andra till med arrangemanget. Det är helt naturligt för alla utom rr-förare.

Här är ett citat från månadsmötet 2005-05-17 där denna fråga var högst aktuell efter att jag frånsagt mig allt ansvar för rr-träningarna:

2 Arbetsfördelning i sektionen
Det är idag en mycket ojämn arbetsfördelning inom sektionen. Det är några få funktionärer som har en mycket hög arbetsbelastning. Dessa funktionärer kan inte ta större belastning. Det innebär att det idag saknas ansvarig för RR-träningen fr.o.m. 1/7 och framåt. De träningar som saknar ansvarig träningsledare är inställda till vi har någon som kan ta ansvar för dessa träningar.
Det behöver vara minst 2 personer som ansvarar/ tillfälle.
Flera närvarande medlemmar visade sig villiga att arbeta vid något/några träningstillfällen.
Bokning sker direkt på hemsidan på den lista som finns upplagd. Om alla drar sitt strå till stacken kommer vi förhoppningsvis att klara av att genomföra alla planerade träningstillfällen.
Diskussion fördes om hur vi skall hantera detta framöver så att vi inte åter hamnar i den situationen vi är idag.
Ett förslag var att alla som löser ett träningskort också skall vara träningsansvarig vi minst 1 tillfälle. Att vara träningsansvarig skall inte ses som att hjälpa till utan som att ta sittansvar för arbetet i RR-sektionen.
Ett förslag var att ev. kunna bidra med reseersättning till de som har mer än 5 mils resa i samband med att man är träningsansvarig.
Ett annat förslag var att när man blir medlem i sektionen skall man erhålla en folder eller dyl. där vi presenterar vår verksamhet samt vad vi förväntar oss av den nya medlemmen.

Strandelin skrev:
Öööh och det är "gratis" för mig mfl att ta sig till Sviestad? Bjuder min arbetsgivare mig på komptid + bensinpengar? Svaret är såklart nej, lika mycket nej som i nej jag tror inte rr-sektionen har så mycket ekonomi att LMS kan börja betala våra funktionärer. Obs, detta skrivet utan att titta i senaste årsberättelsen.

Sen gör du samma misstag som Anja, bara föra att jag, Ecce, Torkel, Mad Moose och Kobbe låter lite förtvivlade/skällande så är det inte samma sak som att klubben-LMS lägger någon börda på någon. De är enskilda medlemmar som ser våra eldsjälar bli mer och mer utbrända och därför med alla medel försöker få fler att dra sitt strå till stacken.

Du nämner byta klubb, javisst tror du att det blir bättre i en annan klubb så javisst, är dock övertygad om att LMS kommer att erbjuda bäst villkor för sina aktiva medlemmar även 2006 och många år därefter.

Slutligen, alla förstår nog att utomsockens LMSare inte kan lägga ner lika mycket ideell tid som lokala förmågor men alla kan göra något, det är bara viljan det är frågan om. Fixar du 1 timme LMS-jobb lovar jag att ställa upp 2 timmar, dvs jag och säkert fler "lokala" med mig kan göra mer än dig men vi gör inte allt.

/P

ps, att jag hugger på dig beror på att du svarar, vilket är tacksamt, men givetvis gäller inläggen även alla andra icke ideella LMSare. ds

Nej, givetvis är det inte gratis för dig att ta ut vare sig komp eller bensin. Men för att det "orättvisan" inte ska slå helt snett tycker jag att man kan ersätta dem som ställer upp. Just för att förlusten inte ska kännas alltför tung. Ok att det ryker en komptimme mer för mig om jag åker ner till linköping, men att casha en dryg 500-hundring för det också tycker iaf jag känns surare.
Givetvis skulle jag kunna försöka ordna samåkning för att hålla ner kostnaderna. Men som vanligt när det gäller samåkning är det kanske inte helt enkelt att åka med en förare, eftersom de vill komma hem och packa ur så fort de kommer hem, vilket oftast blir rätt sent.
Dessutom, träningarna är ju faktiskt något som klubben tjänar pengar på, varför är det så svårt att ersätta dem som ställer upp för klubben?
Det är väl inte så att rr-träningarna ska vara någon sorts kassa-ko för huvudklubben? Givetvis bäst om det går plus, men blir det inga rr-träningar blir det inga pengar alls istället. Vi pratar dessutom inga jättemängder pengar för dem som hjälper till..

Vad gäller klubb-byte, nej, jag tänker inte byta klubb i första taget, gillar både folket och klubben för mycket för det, jag har som sagt andra band till den än enbart "den billiga träningen". Jag skrev det för att huggas lite med torkel, för jag anser att även icke-aktiva medlemmar har ett värde, iaf ekonomiskt. Finns ju mängder av stödmedlemmar i LMS, ska de ut ur klubben för att de inte är med och städar?

Jag vill att LMS rr-sektion ska leva vidare, och vill inte att de få som är med och jobbar ska bränna ut sig. Men de mailen/inläggen som kommit på senare tid tycker jag haft en mycket dyster ton, som nog mer skrämmer bort folk än får dem arbetsvilliga. Ha i åtanke att många medlemmar är medlemmar för att de ska vara med i en svemoansluten klubb och inte har en aning om vad och vilket arbete som utförs av klubben, och vad man kan hjälpa till med.

Om vi hyr ut banan på tisdagkvällar istället för att köra träning så får vi in 4ggr så mycket pengar till klubben.

Istället för att åka ner och vara ansvarig själv en kväll ser man till att få med sig något sällskap som hjälper till medan du tränar. Har man inga vänner och ingen familj så får man väl ringa närmsta skadade förare.

/HW

Att det är en dyster ton i alla mail / inlägg just nu beror på att det är ganska dystert. Vi har ingen som är villig att dra dom stora lassen och dyker det inte upp någon snart så riskerar vi att få ställa in arrangemang framöver. Så illa är det och vi har ingen anledning att komma med solskensinlägg och måla upp en löljligt ljus framtid á la Framfab. (it bubblan som sprack, fall du var i garaget förra årtiondet)

/HW

Jag tror inte att jag direkt kan ta på mig de "stora lassen" just på grund av distansen och tidsbristen. Jag kan förmodligen hjälpa till med mindre saker. Men det krävs fortfarande att någon med längre erfarenhet åtminstone sköter styrningen..

Styr har jag gjort i drygt 2år, det ser jag inte som något som helst problem.
Däremot blir det jä!£#gt jobbigt att styra när man först måste hitta någon som efter mer eller midre övertalning eller förtäckta mutor kan tänka sig att ta sig an ett uppdrag. Oftast dessutom under förutsättning att det är något "roligt" och "inte så jobbigt".

Ett praktiskt exempel är inbjudan och tilläggsregler till ett ev. b-race.
Någon måste göra jobbet, ta fram förra årets inbjudan och ändra det som behövs, fylla upp med nya namn på tävlingsledare osv, skicka det till domaren och tävlingsledaren för godkännande.

Det är inget man behöver vara i Linköping för att göra men det tar ett par timmar totalt innan alla ändringar är godkända, datum stämmer osv.

Antingen gör jag det själv eller så får jag lägga 1-2 timmar extra på att försöka övertala någon annan att göra det och sedan ytterligare tid för att kolla att det verkligen blir gjort efterssom den jag fick tag på kändes så motvillig att jag inte tror det blir gjort i rätt tid.

Pessimisst javisst!

/HW

Nu har jag anmält mig som träningsansvarig.
Kan även hjälpa till med ett eventuellt b-race.
Webmaster har alla mina nummer, Per träff också.
Hör av er.

Depåansvarigrapport

visst är det kul att kunna ha en relativt fin bana att köra på?
att sen bara kunna betala 50kr / tillfälle man är där o kör är ju skitbilligt! visst är det härligt?!

jag tycker det är skitbra, hämta hojen, iväg till banan, brumma lite sen hem...
Sen sitta o pilla naveln mellan passen, kanske fylla på lite soppa, kolla däckslitage.. jaaa sånt där depåtjafs...

Sen då, när man hade hand om träningen själv, huga, hur klarar folk av det här? dessutom själva?
ta emot betalningar från alla, medlemmar som ska köra, icke medlemmar o ditten o datten, frågor till höger o vänster. Klockan närmar sig 17 och det är massor som vill ut o åka, samtidigt som man själv sitter i raceoffice o tar betalt och eftersom jag inte hann iväg från jobbet i tid så är inte banan färdigställd ännu! FAN, STRESSA!
Sen ska det flaggas, ha ungefärligt lika långa pass för de två grupper som brukar bli, sen vända på den där fyrkanten som det står A och B på så folk vet vilken grupp som är ute!
Upp med flaggor, ner med flaggor, ut med rödflagg, fan nu har nån kört ikull igen! att de aldrig lär sig!!! Folk i depån undrar vad som tar sån tid, de får reda på att det ligger olja i Torparn, för att sen gå tillbaka till bänken o pilla naveln, sen klaga på att det går långsamt! :3freak

"Jag har bannemej inte åkt 50mil enkel väg för att inte kunna köra för att nån jävla idiot har haft olja på banan..." bla bla bla bla .. osv ungefär här är man jävligt trött på alla latmaskar som inte orkar hjälpa till, det drabbar ju bara dom själva i o med att de får vänta mycket längre på att få köra igen.

lagom trött i bollen efter kl 20 så ska grejjer runt banan sättas upp igen, pengarna redovisas.
Sen runt 9 kanske man är på väg hemåt igen...

Tänk om man ändå hade varit TVÅ!! som hade hållt i träningen, då hade det gått lite lättare!

erik skrev:
Formelbilarna är bara med på 2 onsdagsträningar på hela sommaren. Om dom har egna heldagsträningar eller andra kvällar vet jag inte. Normalt delas tiden mellan bil, RR A-licens och RR B-licens. Kollar man på karlskogas hemsida ser det ut som att alla fordon betalar samma träningsavgift.

Hm, alla gånger jag har varit där har det inte fungerat så. :va Ett pass i timmen har det blivit. Och ja, jag har tränat där många gånger. :)

Mad Moose skrev:
Hm, alla gånger jag har varit där har det inte fungerat så. :va Ett pass i timmen har det blivit. Och ja, jag har tränat där många gånger. :)

Jag kanske var otydlig... Det jag menade var att tiden delas mellan två mc grupper, a respektive b licens samt bilar. Dvs 20 min per timme att köra på. Jag har bara tränat en gång tillsammans med formelbilar och då var det två bilgrupper och endast en för mc.

Goodstuff skrev:
Nu har jag anmält mig som träningsansvarig.
Kan även hjälpa till med ett eventuellt b-race.
Webmaster har alla mina nummer, Per träff också.
Hör av er.

Bra jobbat!
Den här tråden börjar ge utdelning, om Bikerbitch och Syss tar en träning också så behöver vi bara starta en till gnällochsurtråd innan träningsproblemen är lösta. :tummenupp
Jag hoppas att du menar att hjälpa till innan/efter ett b-race, för racet ska du väl köra?

Kobbe skrev:
Bra jobbat!
Den här tråden börjar ge utdelning, om Bikerbitch och Syss tar en träning också så behöver vi bara starta en till gnällochsurtråd innan träningsproblemen är lösta. :tummenupp
Jag hoppas att du menar att hjälpa till innan/efter ett b-race, för racet ska du väl köra?
Jag har fått ett datum nu också, vet inte om jag blir själv men det löser sig nog.
Jag ska köra B-racet om jag kan. Vill ju veta datum! Tanken var att hjälpa till innan och efter.

Fortsätter i ett annat forum

..och nu fortsätter vi i ett LMS-forum med denna diskussion. Du som är LMS-medlem och tränar på Linköpings Motorstadion bör nog ansluta dig till den epostlista för medlemmar som finns, det berör dig.

:)

Last edited:
Strandelin skrev:
..och nu fortsätter vi i ett LMS-forum med denna diskussion. Du som är LMS-medlem och tränar på Linköpings Motorstadion bör nog ansluta dig till den epostlista för medlemmar som finns, det berör dig.

:)

och det gör man här Yahoogroups

*/ ?>
Back