Du som tränar på LMS

Kobbe skrev:
Den stora skillnaden är väl att just du slipper att jobba, är det verkligen mer effektivt?

Nu är jag inte LMS:are men spontant känns det mer effektivt med en anställd träningsansvarig än en massa olika förare som "Inte vet något om det juridiska" och har allmänt noll koll.

Vill man bara åka & inte hjälpa till finns ju andra sporter, mountainbike t.ex.

Nu är jag inte involverad i någon träning/tävlings verksamhet över huvudtaget (tränar Enduro i skogen) längre, men i nästan all ideell verksamhet ser det likadant ut, alltid samma personer som är funktionärer på tävling/träning.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Nu är jag inte LMS:are men spontant känns det mer effektivt med en anställd träningsansvarig än en massa olika förare som "Inte vet något om det juridiska" och har allmänt noll koll.

Visst skulle det kunna vara bättre om man hittade någon som vill ta det ansvaret. Men nu har vi ju det upplägget att LMS:are med träningskort får betydligt lägre träningsavgift men det kräver ju att vi ställer upp och jobbar lite.
Tanken är väl just att inte en person ska få dra hela lasset, det räcker med att ta en träning om året så är det inga problem. Det kan väl inte vara för mycket begärt?

Kobbe skrev:
Om du åker ner och är träningsansvarig så har det kostat dig 700 spänn och vi har klarat av ännu en träning.
Om du betalar för att någon annan ska vara ansvarig så har det kostat dig 700 spänn och vi har klarat av ännu en träning.
Den stora skillnaden är väl att just du slipper att jobba, är det verkligen mer effektivt?

Det är väl inte så svårt att räkna ut att hon bara förlorar 500:- om hon pröjsar nån annan. Som inte behöver ta ledigt från jobbet för att åka ner eller som kanske rent av bor i Linekboda.

Chris Ash skrev:
Men den tanken kan väl iofs ifrågasättas?

Visst, men det blir ju svårt att fixa i år.
Nu handlar det väl mest om att försöka klara den här säsongen. Det finns fortfarande fyra träningar som inte ser ut att bli av. Det känns ju lite surt att missa tre träningar pga att man ställer upp och sen missa fyra till pga ingen annan gör det.

Tjoffe skrev:
Det är väl inte så svårt att räkna ut att hon bara förlorar 500:- om hon pröjsar nån annan. Som inte behöver ta ledigt från jobbet för att åka ner eller som kanske rent av bor i Linekboda.

Det var ju just de 700:- som hon förlorade som hon var beredd att betala och då borde det väl bli just 700:-

Kobbe skrev:
Det var ju just de 700:- som hon förlorade som hon var beredd att betala och då borde det väl bli just 700:-

Jo men om hon får stanna hemma ist så får hon ju jobba 2 timmar extra och "tjäna" 200 kr på det

Jag vet inte hur många som kommer stanna på bikeweek och köra den 26 juli. Kommer någon åka till Sviestad för att köra tro?

Aja, hursomhelst så vet jag själv inte om jag kommer stanna kvar på Bikeweek och köra så jag skulle kunna ta 26 juli träningen, om det nu blir någe träning när det ändå är träning i karlskoga.
Och jag är ledig den 20 september så den kan jag ta ganska säkert redan nu.
Men jag vill gärna ha sällskap av någon som kan assistera lite.

Last edited:
Har skrivit det innan, om det utgår någon soppaersättning så kan åtminstone jag bjuda på några komptimmar. Ställa upp gratis är det inga problem med, ställa upp med mindre pengaförluster är också ok, men 500kr soppa tycker iaf jag tar emot, med den "race-ekonomi" man lever med.
De som kör betalar ju för kvällträningen, så hur svårt kan det vara att avvara några av de kronorna åt en träningsansvarig som kommer på distans?

Är det någon som funderat på att kanske betala den träningsansvariga ett par kronor? Säg att LMS höjer avgiften för att träna från 50 till 100kronor. Det är fortfarande väldigt billigt och man får in ett par kronor till.

oFFkeFF skrev:
Har skrivit det innan, om det utgår någon soppaersättning så kan åtminstone jag bjuda på några komptimmar. Ställa upp gratis är det inga problem med, ställa upp med mindre pengaförluster är också ok, men 500kr soppa tycker iaf jag tar emot, med den "race-ekonomi" man lever med.
De som kör betalar ju för kvällträningen, så hur svårt kan det vara att avvara några av de kronorna åt en träningsansvarig som kommer på distans?

Det är väl bara att räkna in de pengarna i den totala rejsbudgeten. Det håller inte att säga att det kostar extra för det är enligt mitt sett att se på det inte en extrakostnad utan i så fall en kostnad du glömt att ta med.
Om vi alla som kör och är med i LMS tar varsitt träningspass lär det inte ens bli varje år man behöver punga ut med soppakostnaden och alla blir också mer engagerade i klubben vilket också borde vara bra.

Bikerbitch skrev:
Jag vet inte hur många som kommer stanna på bikeweek och köra den 26 juli. Kommer någon åka till Sviestad för att köra tro?

Aja, hursomhelst så vet jag själv inte om jag kommer stanna kvar på Bikeweek och köra så jag skulle kunna ta 26 juli träningen, om det nu blir någe träning när det ändå är träning i karlskoga.
Och jag är ledig den 20 september så den kan jag ta ganska säkert redan nu.
Men jag vill gärna ha sällskap av någon som kan assistera lite.

Tror jag kan ställa upp då, måste ändå vara i Linköping hela Bikeweek. 20 sept vet jag inte... Lite väl långt fram. Men jag kan hjälpa dig och svara på frågor, det är inga problem, bara jag kommer ifrån jobbet kan jag även vara ute.
Vi kan väl höras??

//Syss på Baby-ninjas konto

Mad Moose skrev:
Det är väl bara att räkna in de pengarna i den totala rejsbudgeten. Det håller inte att säga att det kostar extra för det är enligt mitt sett att se på det inte en extrakostnad utan i så fall en kostnad du glömt att ta med.
Om vi alla som kör och är med i LMS tar varsitt träningspass lär det inte ens bli varje år man behöver punga ut med soppakostnaden och alla blir också mer engagerade i klubben vilket också borde vara bra.

Det lär också vara en hel del som kommer undan, genom att exempelvis bara vara med ett eller två år i klubben. Lägg på några kronor åt ansvariga/funkisar som ställer upp med en reseslant, så får de som utnyttjar dem betala istället.

ecce skrev:
... Jag vill veta varför just DU inte skrivit upp dig på listan som ansvarig...
MVH Björn Eriksson

Skulle kunna skriva, jobbet tar så mycket tid, det är tight att hinna förbi dagis + säkert 1000 förklaringar till i samma stil men allt är bara struntprat, visst kan jag om jag vill.

Nope, för att få reda på den riktiga orsaken får vi gå tillbaka till 2003 för det var då jag började höja på ögonbrynen. Efter ett större oljeläckade på långrakan var det ett antal flitiga funktionärer + en del vanliga medlemar som arbetade febrilt med sanering medan ett större antal LMS:are satt i depån och tjatade om "vilken tid det tar", "j-vligt dåligt uppstyrt det här" osv osv. Jepp, jag var ute och sanerade men hörde gnället i depån när jobbet var klart. Det fortsatte i samma stil under 2004, även om jag inte har varit jätteaktiv så har jag iaf gjort lite för LMS, dock finns det många som inte lyft ett finger som har samma "förmåner" som den aktiva medlemmen. Spiken i kistan för mitt engagemang var det när jag möttes av obefintig förståelse för mitt förslag om hur LMS kanske kommer till rätta med arbetsovilliga medlemmar, ja då bestämde jag mig för, under 2005 kör jag endast. Varför ska jag arbeta när andra slipper undan?

Att jag ändå gör ett visst jobb, om än litet, för LMS rr-sektion beror på att det är en ideel klubb och som medlem har man ett visst ansvar. Dessutom kan jag inte skylla på någon annan än mig själv att mitt "arbetsplikt"-förslag rann ut i sanden, givetvis skulle jag ha skrivit en motion till årsmötet 2005 angående detta. Kommer inte att gör samma misstag inför 2006 utan då kommer det en motion till årsmötet. :)

Jepp, går mitt ide igenom så tror jag att träningarna kommer att flyta på bra under 2006, antingen blir det ett stort antal medlemmar som hjälper till eller så blir det ett litet antal LMSare som får otroligt fina träningsmöjligheter. :tummenupp

oFFkeFF:
Galna älgen har rätt, har du råd att köra till en träning för att träna med inte köra till en träning för att ansvara för en så har du räknat fel och/eller inte förstått hur en ideell klubb fungerar.

Victor:
Betala? Nja kan bli problem med arbetsgivaravgift etc för du menar väl inte svarta löner?

Chris Ash:
Ecces tråd vänder sig till LMSare, varför spammar du?

:)

Strandelin skrev:
oFFkeFF:
Galna älgen har rätt, har du råd att köra till en träning för att träna med inte köra till en träning för att ansvara för en så har du räknat fel och/eller inte förstått hur en ideell klubb fungerar.

Det som i alla fall jag har försökt förklara, är att det är väldigt ineffektivt använda pengar. Är det svårt att förstå att vi stockholmare tycker så?

anja skrev:
Det som i alla fall jag har försökt förklara, är att det är väldigt ineffektivt använda pengar. Är det svårt att förstå att vi stockholmare tycker så?

Nope, inte svårt att förstå. Du vill ha tillgång till en bra träningsbana till en billig penning men "någon annan" för göra jobbet som krävs.

Det är bara det att "någon annan" har tröttnat och vill inte göra jobbet längre, är det så svårt att förstå? :confused:

Strandelin skrev:
Nope, inte svårt att förstå. Du vill ha tillgång till en bra träningsbana till en billig penning men "någon annan" för göra jobbet som krävs.

Det är bara det att "någon annan" har tröttnat och vill inte göra jobbet längre, är det så svårt att förstå? :confused:

:(

Jag har inte sagt något om en billig penning. RR är inte billigt, jag har pengar och jag betalar gärna för mig. Och jag hade gärna hjälpt till på 40-årsracet om jag inte bokat in jobb hela den helgen (nån måste ta hand om alla tanter också) innan jag visste att LMS behövde mer hjälp.

Som det låter just nu känner jag mig varken förstådd eller välkommen i klubben. Och det är bara fyra mil längre till Gelleråsen. :(

*/ ?>
Back