"du får inte tanka med hjälmen på "

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
skulle tanka innan jag körde till skolan idag, fyllde hojjen och stod i kön för att betala då kommer en 40årig käring (statoil anställd) och säger

ta av dig hjälmen nästa gång du kommer in här!! med jävligt bitter stämma
eee varför
säkerhetsaspekter
haha skojjar du ?
nej
har jag alldrig hört....
nähä
sen gick hon

någon annan som har hört samma ? har alldrig tänkt på det... finns det skyltar ? säger subban samma sak till muslimer med slöjor ?

Är väl så på dom flesta ställen. Eller?

Med tanke på alla moppekidz som kör o tankar o sen drar utan att betala så är de kanske inte så konstigt ;)

Fyfan vad man blir diskriminerad . Undrar om de säger samma till burkabärare??? ;)

När jag står och tankar har jag nästan alltid hjälmen på mig. När jag ska betala åker den av huvudet får ju visa lite respect för de anställda som jobbar på macken. Så de inte tror man ska råna stället

Last edited:
Med tanke på alla moppekidz som kör o tankar o sen drar utan att betala så är de kanske inte så konstigt ;)

Jo, men i detta fallet var det inte att "tanka med hjälmen på" som var problemet. Problemet var att "betala med hjälmen på", lite missvisande rubrik om jag tolkat det hela rätt?

Prova att gå fram till kassan i en bank med hjälmen på.

Jag tar iaf alltid av mig hjälmen när jag tankar. Hur ska annars alla tjejer se min snygga frilla och mitt sexiga hakparti. Ni som har hjälmen kvar på huvudet går garanterat miste om 10-15 ligg per sommar bara för att ni gör detta.

Tänk om, tänk rätt :tummenupp

Har sett skyltar uppsatta "vänligen ta av dig hjälmen innan du går in i butiken/tankar" . Sitter en sådan uppe vid en mack här i skövde som har varit utsatt för rån tidigare.

En förklaring (vilket jag uppfattade att du inte fick av den "äldre damen") tycker jag borde va lämplig istället för att "beordra", det kommer man ingenstanns med.

Last edited:
Tror ni missar en lite detalj i det hela.......det handlar nog inte så mycket om att smita från sin bensinräkning när man knallar in med hjälmen på utan att många av rånen på bensintappar, Ica osv, där har rånaren hjälmen på för att inte bli identifierad. Tror att det är snarare risken för rån som ligger till grund för det hela.

du får ju så klart tanka med hjälmen på men inte betala med den på.. detta pga rånrisk.

Om jag jobbade på mack så skulle jag också uppskatta att man tog av sig hjälmen när man skulle in och betala efter tankning!

Ungefär som att gå in på ICA med rånarluva för att det är lite kyligt ute. Lite uppfostrade är ni väl? :pannkyss

Tror ni missar en lite detalj i det hela.......det handlar nog inte så mycket om att smita från sin bensinräkning när man knallar in med hjälmen på utan att många av rånen på bensintappar, Ica osv, där har rånaren hjälmen på för att inte bli identifierad. Tror att det är snarare risken för rån som ligger till grund för det hela.

Stämmer helt korrekt. Det är alltså när du går in i på macken/butiken så vill de att du tar av dig hjälmen. Inte när du tankar, då är det upp till dig.

Samma är ju pga rånrisken så använder många mackar/butiker mynt/sedel maskiner istället för vanlig kassalåda.

Last edited:
Jag tar inte av mig den, det är krångligt och tar onödig MC tid. Vad dom säger eller vad klistermärket på dörren säger har ingen betydelse, det är inte olagligt med hjälm, eller?
På banken kan jag ta av mig den, där kommer man ju få sitta i minst 30 minuters kö ändå.

jag förstår dem, det lär vara personer varje dag som försöker smita från att betala

har aldrig sett en sån skylt... får väll kolla dubbelt nästa gång

ta av hjälmen kan jag väll göra..(fast då vill hon någ ligga med mig:gnissla ) hon var bara så jävla otrevlig. på henne verkade det ju som man var rettarderad för att man hade hjälmen på

jag förstår dem, det lär vara personer varje dag som försöker smita från att betala

Att en motorcykel smiter från att betala är ju inte en sådan våldsam kostnad, självklart aldrig rolig för en mack. Dock så blir det klart dyrare med dagens priser om en bil smiter som tankat en 60-70 liter.

Jag kan iofs förstå om det vid tillfället för tillsägelsen känns olustigt beroende på hur den framförs, men inte att det skulle vara ett problem att behöva ta av sig hjälmen, för så jobbigt är det väl ändå inte :va

Självklart känns det tryggare för personalen att man gör det i dagens samhälle där rån etc tyvärr inte är ovanligt, och det lilla besväret kan i alla fall jag göra mig för deras skull. Att envist hålla fast vid att ha den på är både omoget och dumt, eftersom det då spär på allmänhetens redan tidigare kyliga inställning till oss som åker hoj :rolleyes:

Nä, av med hjälmen och visa att vi är hyggliga, vanliga och trevliga människor vi med :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti