DT med koniskt?

Mats757 skrev:
Mer luft = Mer soppa = Mer effekt. Med rätt bestyckning, så kan man vara glad.


Det är så sant att mer luft är det man strävar efter. Men jag kan garantera att en orginalburk ger mer luft än ett öppet koniskt filter. Det är inte så enkelt som att ett "luftigt" filter ger mer luft in i motorn. Det är pulser och resonanser som man utnytjar i en luftburk och ger dom hästkrafter man önskar, vid varvtalen motorn är gjord för.
Pulser och resonanser har jag ej ngn aning om, så jag får anta att det är korrekt.


Jaja, innan jag tar upp debatten igen , så ska jag rådfråga min mek.

Men grunden i mitt första inlägg var att man fan lika gärna kan köpa och testa, då skiten är billig och lättmonterad.
 
Så slutsatsen av det hela är att koniskt ger brööl och Granath_´s mage är het! :näsblod :tomten Senast jag var o pilla där (*host* på förgasaren, inte Granats mage...) så fick jag knappt bort den runda gummibollen till luftburken.. :rolleyes:

/mvh Johan
 
Mats757 skrev:
Mer luft = Mer soppa = Mer effekt. Med rätt bestyckning, så kan man vara glad.


Det är så sant att mer luft är det man strävar efter. Men jag kan garantera att en orginalburk ger mer luft än ett öppet koniskt filter. Det är inte så enkelt som att ett "luftigt" filter ger mer luft in i motorn. Det är pulser och resonanser som man utnytjar i en luftburk och ger dom hästkrafter man önskar, vid varvtalen motorn är gjord för.


fattar jag ju inte riktigt vad du pratar om....

Man har ju insugs yta också, med ett sånt där mini öppet filter så skulle man säkert kunna få sämre flöden med med ett riktigt bilsport filter så kan jag garantera dig bättre värden än orginal boxen i alla fall med lite högre grads trimmning på resten av motorn...

Det hära gasa slå av titta stift som jag alltid gått och inbilat mig ska fungera var tydligen inte mycket att ropa hej för, med äldre motorer luft kylda så fungerade denna teori någolunda men nu med vatten kylning så fungerade det inte .... fick höra det av en som håller på och bänkar cyklar "Roger"
2-takts fatast...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top