DT med koniskt?

Mats757 skrev:
Mer luft = Mer soppa = Mer effekt. Med rätt bestyckning, så kan man vara glad.

Det är så sant att mer luft är det man strävar efter. Men jag kan garantera att en orginalburk ger mer luft än ett öppet koniskt filter. Det är inte så enkelt som att ett "luftigt" filter ger mer luft in i motorn. Det är pulser och resonanser som man utnytjar i en luftburk och ger dom hästkrafter man önskar, vid varvtalen motorn är gjord för.
Pulser och resonanser har jag ej ngn aning om, så jag får anta att det är korrekt.

Jaja, innan jag tar upp debatten igen , så ska jag rådfråga min mek.

Men grunden i mitt första inlägg var att man fan lika gärna kan köpa och testa, då skiten är billig och lättmonterad.

Så slutsatsen av det hela är att koniskt ger brööl och Granath_´s mage är het! :näsblod :tomten Senast jag var o pilla där (*host* på förgasaren, inte Granats mage...) så fick jag knappt bort den runda gummibollen till luftburken.. :rolleyes:

/mvh Johan

Mats757 skrev:
Mer luft = Mer soppa = Mer effekt. Med rätt bestyckning, så kan man vara glad.

Det är så sant att mer luft är det man strävar efter. Men jag kan garantera att en orginalburk ger mer luft än ett öppet koniskt filter. Det är inte så enkelt som att ett "luftigt" filter ger mer luft in i motorn. Det är pulser och resonanser som man utnytjar i en luftburk och ger dom hästkrafter man önskar, vid varvtalen motorn är gjord för.

fattar jag ju inte riktigt vad du pratar om....

Man har ju insugs yta också, med ett sånt där mini öppet filter så skulle man säkert kunna få sämre flöden med med ett riktigt bilsport filter så kan jag garantera dig bättre värden än orginal boxen i alla fall med lite högre grads trimmning på resten av motorn...

Det hära gasa slå av titta stift som jag alltid gått och inbilat mig ska fungera var tydligen inte mycket att ropa hej för, med äldre motorer luft kylda så fungerade denna teori någolunda men nu med vatten kylning så fungerade det inte .... fick höra det av en som håller på och bänkar cyklar "Roger"
2-takts fatast...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...