DT 125 varvar inte över 4500 rpm

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Jahapp, vinterns renoveringsobjekt har fått ett nytt problem. Köpte en Yamaha DT 125 förra året och har gått igenom det ena och det andra över vintern, men nu vill den plötsligt inte varva längre.

SYMPTOM:
Startar fint, går bra på tomgång, varvar OK upp till 2500-3000 varv, tar dock stopp vid 5000 varv, som sjunker till 4500 varv efter 1-2 sekunder, varpå varvtalet stannar där tills man slår av på gasen. Detta utan någon växel i, givetvis.

- Gasvajern var dålig så den bytte jag, trotteln i förgasaren lyfts som den ska, trottelnålen sitter fast i trotteln och sitter inte löst.
- Förgasaren är renare än renast, har gjort rent den säkert 3 gånger, alla hål är rena.
- Den tar inte tjuvluft.
- Hela tändsystemet är nytt och bytt i vintras, och den har gått OK däremellan.
- Flödet till förgasaren verkar vara ok, slangen är hel och inte vikt någonstans.
- YPVS:en (avgasventilen) är hel och funkar som den ska.
- Bensinen är ny.
- Den startar på första kicken och håller sig igång på tomgången utan problem.

Upptäckte idag att slangen från oljepumpen inte suttit fast de senaste 2-3 körningarna (som dock inte varit mer än 15 minuter åt gången). Men den låter inte konstigt, inget knackande eller gnisslande eller slamrande. Den låter precis som den ska. Har satt på slangen igen och provstartat ett par gånger, men ingen förändring.

Nu har jag dock slut på idéer :( ingen aning om vad det kan vara.
 
Hur ser reedventilerna ut, sitter dom på plats? Har varit med om att fiberreeds ger upp och knäcks efter 20 år. Gav förvisso inte dom symptomen. Går den fett? låter som den skulle kunna vara helt felbestyckad. Provat köra utan luftfilter?
 
Har provat att köra utan luftfilter, det gör ingen som helst skillnad. Både förgasare och filter har suttit på sen jag köpte den (och den gick bra)

Hur vet man om den går fett/magert, och hur åtgärdar man det isåfall? :)
 
Plocka bort avgassystemet och titta in på kolven, den kanske har tagit stryk av oljebrist.
 
inte hundra- men ypvs axeln, går den att sätta fel?? iofs- har den gått innan utan problem och du INTE pillat på nått med ypvs'en så borde det ju inte va den i varje fall.

//jj
 
själva ventilen/axeln rörde jag aldrig - men kablarna satte jag fel först, då jag har ett ypvs-servo från en DTR :D - blev en intressant motorkaraktär tills jag rättade till det, haha. Dock så funkade det efter detta.
 
Plocka bort avgassystemet och titta in på kolven, den kanske har tagit stryk av oljebrist.

Får göra det! även om det bara är för att försäkra sig själv om att den inte gjort det, så är det alltid skönt att vara på den säkra sidan.
 
pillat på förgasaren så flottörhöjden blivit knas??, emulsionsrör sitter rätt (om där sitter en skärm asså??), trottel lyfter heeela vägen upp?, inställningar på förgasaren korrekta?, 2017 års luft i däcken?? (det sista bara för att idéerna är slut....:va)

//jj
 
har själv en DT 125 som jag har tagit bort ypvs:en för min va ändå helt sönder tuktad (vajrar som gick ingenstans och el som gjorde ingenting osv) tog helt enkelt bort hela systemet och gjorde en bricka och låste porten i vidöppet läge och den orkar varva betydligt bättre nu men självklart ett urkasst bottenvrid dock en oehörd kalsongfuktande turbolagg känsla :yoparty

Som jag har förstått det är YPVS ett h*lvete på dom här hojjarna för vissa :gnissla
 
pillat på förgasaren så flottörhöjden blivit knas??, emulsionsrör sitter rätt (om där sitter en skärm asså??), trottel lyfter heeela vägen upp?, inställningar på förgasaren korrekta?, 2017 års luft i däcken?? (det sista bara för att idéerna är slut....:va)

//jj

Jag testade faktiskt att öppna förgasartoppen och manuellt lyfta trotteln till maxhöjd, startade och den varvade till 4500 varv och stannade där tills jag stängde av. Så det är inte trotteln.

Ta ett kompressionsprov och kolla att det ligger på 9 kg eller mer.

Lutar åt det just nu :) såg att biltema har en kompressionsmätare för 200 spänn, får bli en sån imorrn.
 
Även om det var dåligt komp borde den varva. Dessutom är den lättstartad. Jag skulle spara dom pengarna. Känner du skillnad när du kickar? En dt50 kan man starta med handen.
Vad är det för årsmodell?
Kom detta plötsligt eller gradvis, varvar bara 9000, 8000, 6000 osv? Vad var det senaste du gjorde innan du märkte detta?
Har du olja i oljetanken? Finns det nivålampa som varnar? Ska pumpen luftas? Inget safety mode nu? (Årsmodell?)
Om en oljeslang inte satt på de 2-3 senaste gångerna, vart tog oljan vägen, vilken av slangarna?
Hur är det med tändstiftet, färg, ålder?
Kan det vara överslag från tändspolen, tändkabeln, tändhatten? Jordfel? Testa i mörker så kanske du kan se gnistor eller undersök kablarna.
Kräm i batteriet (funkar dt125 utan batteri?), ingen oxid vid batteripol eller vid jordningen i ramen.
Har du testat att stänga av soppakranen när du ligger på maxvarv och gasar, ökar varvet lite innan den dör? Jag tror inte att det är flottörnivån. Borde gå att varva när motorn är obelastad.
Är det geggigt i avgasröret? Dags att sota?

Ge oss lite mer att gå på :)
 
Jag har inget tips, men OM du får igång den så kan jag tipsa om att köpa ett effektsystem.

Jag hade en -87 back in the Days när det begav sig på åttiotalet, med trimsystem får den en helt annan karaktär och varvar glatt långt in på rödvarv.
 
Även om det var dåligt komp borde den varva. Dessutom är den lättstartad. Jag skulle spara dom pengarna. Känner du skillnad när du kickar? En dt50 kan man starta med handen.
Vad är det för årsmodell?
Kom detta plötsligt eller gradvis, varvar bara 9000, 8000, 6000 osv? Vad var det senaste du gjorde innan du märkte detta?
Har du olja i oljetanken? Finns det nivålampa som varnar? Ska pumpen luftas? Inget safety mode nu? (Årsmodell?)
Om en oljeslang inte satt på de 2-3 senaste gångerna, vart tog oljan vägen, vilken av slangarna?
Hur är det med tändstiftet, färg, ålder?
Kan det vara överslag från tändspolen, tändkabeln, tändhatten? Jordfel? Testa i mörker så kanske du kan se gnistor eller undersök kablarna.
Kräm i batteriet (funkar dt125 utan batteri?), ingen oxid vid batteripol eller vid jordningen i ramen.
Har du testat att stänga av soppakranen när du ligger på maxvarv och gasar, ökar varvet lite innan den dör? Jag tror inte att det är flottörnivån. Borde gå att varva när motorn är obelastad.
Är det geggigt i avgasröret? Dags att sota?

Ge oss lite mer att gå på :)

Ingen märkbar skillnad när man kickar, men den har ju aldrig varit någon XT600 med trasig kompventil direkt.

årsmodell är 1985, tror det är LC MKII.
Jag tror det kommit lite gradvis, första turen sen problem uppstod så gick den kanske 60, andra gången så gick den 30 kanske. Varvtalet första gången låg runt 6500 rpm kanske, men då var gasvajern utsliten och första 2 cm på gasrullen gav ingen gas alls.

Har olja i oljetanken. Tror inte pumpen behöver luftas då jag märkte att förgasaren blev oljig från oljeslangen när den var lös, det var så jag märkte att den var loss. Dvs, oljeslangen hängde emot ytterhöljet på förgasaren.

CDI-box, tändspole, tändstift är nytt sen i vintras. Testade med ett nytt stift igår, ingen skillnad, klarblå gnista.

Batteriet är ok.

Får kika på avgasröret när jag kommit hem ikväll!
---------------------------
Kan tillägga att efter att problemen uppstod så pillrade jag lite på gasvajerns förgreningsdosa, löste problemet över natten (och då kunde jag varva till varvstoppet helt plötsligt) men sen var den dålig på morgonen igen. Detta var i förrgår tror jag. Men jag testade aldrig att varva mer än en gång i kanske 3 sekunder, och jag pillrade runt med annat innan också, och om det blev temporärt bra tack vare att jag pillrade eller att det var tur eller att symptomen är sporadiska, det har jag ingen aning om.

Ena vajern går ju till förgasaren, men andra, vad exakt gör den? kan feljustering av den ge något exotiskt symptom som detta? Vet bara att den går till tvåtaktsoljepumpen. Känns ju inte intuitivt att en oljepump kan sega ner varvtalet så här jäkla mycket.
 
Last edited:
De brukar inte dröja allt för länge för en tvåtaktare att nypa utan olja. Tror nog kolvring har nypt fast i kolven och därav kass kompression. Har hänt för mig på en RD 350.
Montera bort krök och lys in i utblåset och se hur kolven ser ut.
Mvh Chrille
 
Den andra vajern från förgreningen under tanken går till oljepumpen. Mer gas = mer olja.
Det vore kul om du satt vajrarna fel så oljepumpvajern bara lyfter trotteln lite och gasvajern går till oljepumpen.

Jag skulle kolla på detta. Kolla om du får trotteln att öppna fullt genom att vrida på gasen. Gå sedan till förgreningen. Du kan också ta den gamla gasvajern och dra den rakt upp på förgasaren bara för att testa. Gasa gärna så oljepumpen ger lite mer olja när du testar detta.
 
Den andra vajern från förgreningen under tanken går till oljepumpen. Mer gas = mer olja.
Det vore kul om du satt vajrarna fel så oljepumpvajern bara lyfter trotteln lite och gasvajern går till oljepumpen.

Jag skulle kolla på detta. Kolla om du får trotteln att öppna fullt genom att vrida på gasen. Gå sedan till förgreningen. Du kan också ta den gamla gasvajern och dra den rakt upp på förgasaren bara för att testa. Gasa gärna så oljepumpen ger lite mer olja när du testar detta.

Som jag skrivit 2 gånger, själva trotteln lyfts som den ska. Provade t.o.m. att lyfta trotteln till maxhöjd manuellt med fingrarna, ingen förändring. Det är inte trotteln. :)
 
Jo jag läste det men jag tänkte att det är skillnad att trycka upp den med fingret och att vrida på gasen och då dra upp den med gasvajern. Särskilt med den förgreningen under tanken.
 
Tror felet finns i avgasröret.

Råkade en gång glömma en trasa i avgasporten och drog dit avgasröret. Trasan fastnade direkt i slutkonan och motorn började låta rejält kvävd orkade knappt varva alls. Sedan satt trasan så hårt i konan att jag fick slå lös den med en järnstång genom stingern.

Behöver ju inte vara exakt det som hänt men nåt åt det hållet tror jag. Kanske någon pappa som packat ljuddämparen med gullfiber för att den ska bli tyst. Jo, det har hänt i verkligheten.

Övriga alternativ brukar inte hindra motorn från att varva obelastad även om den kan bli klen av alla möjliga sorters fel.

Enklast är väl att ta trädgårdsslangen, spruta genom avgasröret och se om vattnet flödar lätt igenom.
 
Last edited:
Även om kompet är dåligt så ska den varva obelastat. Tror mer på avgassidan.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top