Driftsäkerhet

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Någon mer som lade märke till hur otroligt driftsäkra MotoGP-hojarna var under gårdagens GP? Tre duccar, två Yammor och en Kawasaki rullade av banan med tekniska problem.

Nu ställer jag frågan, hur kan detta hända trots fyrtaktsmotorer? Nån som kommer ihåg när sex 500, 250 eller 125 or skar under en och samma tävling?

:tungan :arsele
 
När kördes senast ett tvåtaktsrace i ett ökenland?
Min spontana gissning är att det är pga sanden som finns i luften, kornen som är så små att de ändå virvlar runt i luften när det är vindstilla.
 
Bengan skrev:
När kördes senast ett tvåtaktsrace i ett ökenland?
Min spontana gissning är att det är pga sanden som finns i luften, kornen som är så små att de ändå virvlar runt i luften när det är vindstilla.

Nja, jag såg inte 125 eller 250 men dessa gick väl inte sönder - trots "sanden som finns i luften"?

En gissning som inte känns speciellt djärv är att det var värmen och inte sanden som tog död på fyrtaktarna.
 
Bengan skrev:
När kördes senast ett tvåtaktsrace i ett ökenland?
...........



Det racet som nästan legat i en öken är väl Laguna Seca? Har för mig att det ligger typ som i en öken. Regnar väldigt sällan där med..
 
Håller med att det nog var värmen som dödade dieselhojarna...de är ju från början mycket varmare än tvåtaktare, så problemet blir ännu större för dem!

Tänkte också på sandpartiklar, men med tanke på att så få i 125 och 250 bröt, så håller den teorin nog inte hela vägen...

Och förresten, vem har sagt att topptrimmade fyrtaktare är så himla driftsäkra? Kolla på F1, de spränger motorer till höger och vänster. Först nu börjar fyrtaktshojarna komma upp i samma trimmningsgrad som tvåtaktarna har varit länge, och vad händer? Topptrimmade motorer håller inte så bra, så är det bara, oavsett om det är tvåtakt eller fyrtakt...
 
Last edited:
McFille skrev:
Och förresten, vem har sagt att topptrimmade fyrtaktare är så himla driftsäkra? Kolla på F1, de spränger motorer till höger och vänster. Först nu börjar fyrtaktshojarna komma upp i samma trimmningsgrad som tvåtaktarna har varit länge, och vad händer? Topptrimmade motorer håller inte så bra, så är det bara, oavsett om det är tvåtakt eller fyrtakt...

Det är just det som inte går in.....
 
McFille skrev:
Håller med att det nog var värmen som dödade dieselhojarna...de är ju från början mycket varmare än tvåtaktare, så problemet blir ännu större för dem!

Tänkte också på sandpartiklar, men med tanke på att så få i 125 och 250 bröt, så håller den teorin nog inte hela vägen...

Och förresten, vem har sagt att topptrimmade fyrtaktare är så himla driftsäkra? Kolla på F1, de spränger motorer till höger och vänster. Först nu börjar fyrtaktshojarna komma upp i samma trimmningsgrad som tvåtaktarna har varit länge, och vad händer? Topptrimmade motorer håller inte så bra, så är det bara, oavsett om det är tvåtakt eller fyrtakt...

Så ofta spränger inte Ferarri sina motorer... Eller typ aldrig!
 
Jag pratar inte om Ferrari, jag pratar om Formel 1 generellt...varken Suzuki, Harris WCM eller Proton bröt pga. tekniska fel igår, så alla i MotoGP sprängde inte sina motorer heller, precis som i F1.

Det jag menar är att när fyrtaktare pressas som tvåtaktarna gör, så är de inte mycket driftsäkrare, utan behöver lika mycket underhåll...

edit.
Men när det väl händer, då är det det finaste som finns att se !

Så sant så...mmm... :hihi
 
Min minimoto är inte driftsäker, men den har ett knivskarpt chassie och ett hysteriskt register mellan 15-16K/rpm
 
Precix, det är ju det enda som är viktigt! Driftsäkerhet är för touringåkare! :tungan
 
GUL skrev:
När får vi se en tvåtaktare köra ERF :confused:

Tyvärr inte tillåtet i ERF längre.. Men det har körts prod-racers på fyratimmars i karlskoga, och sp250 hojar i andra ERF. Senast 2000 eller om det var 2001..
 
Harald Eckl: Kawasaki Team Manager
"It is disappointing to know that the ZX-RR has the performance potential that Shinya again showed today, only to have some engine problems rule him out of the race. It is clear that we have to work harder to keep our motors alive and that is our priority now. Shinya did a fantastic job this weekend, so I understand completely how he feels today."


Livio Suppo: Ducati MotoGP Team Director
"We had a chance of good result here, but it didn't happend. Loris was going well and he was able to keep a very good pace, but he had some unbelievable luck when he ran of the track after touching a bit of Rossi's broken windscreen that was lying on the track. After that he had some problems with his bike whitch forced him to pull into the pits. We are investigating what went wrong. Troy meanwhile had a rear problem whitch we are looking into with Michelin."


Carlos Checa:
"The only thing I can say after a result like that is that it is very disappointing to lose out on a certain podium after a good weekend, when I also took my first pole of the season. Five laps from the end the bike began to have problems and two laps later it stopped completely. It turned out to be a fuel problem which affected the supply to the engine and that prevented me to hang on to that certain third place. I feel powerless but I also feel really sorry for everybody at Yamaha, who worked really hard and didn’t deserve this. I can only imagine the same thing would have happened to Rossi if he hadn’t have fallen."

Marco Melandri:
"I had fuel-pump problems and I was forced to retire. It has been a tough race, because some drops of fuel kept going on the front-end of the bike and on my visor since the beginning of the race. After few laps, I hadn't any visors left and I could hardly see my board. It's a shame, my weekend was finishing in a better way compare to the first two practice days and I'm sure I could have battled with Xaus until the end".

Jeremy Mc Williams:
“I made a really good start and was quickly into a good rhythm. The work on improving the bike in practice and qualifying had really helped the way the bike performs and solved a lot of our problems. It was at about the halfway point when something didn’t feel quite right and then all of a sudden the engine stopped. I decided to pull into the gravel trap so I didn’t crash. I’m pretty disappointed because I’m sure we could have got our best result of the season.”

MS Aprilia Racing engineers were assessing data from Jeremy’s machine after the race to identify what caused the mystery problem.
 
GUL skrev:
När får vi se en tvåtaktare köra ERF :confused:


Nordgren/Gunnarsson kom 11:a på en Yamaha TZ250 på 4h på Gelleråsen år 2000. Bara några sek efter Liljas Endurance-VM GSX750R!

Numera får man väl inte köra något under 400cc i ERF?
 

Bifogat

  • YamahaTZ[1].jpg
    YamahaTZ[1].jpg
    40.7 KB · Visningar: 168
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Tyvärr inte tillåtet i ERF längre.. Men det har körts prod-racers på fyratimmars i karlskoga, och sp250 hojar i andra ERF. Senast 2000 eller om det var 2001..
Fri maskinklass står det i reglementet, däremot är det inte tillåtet med prototyper eller delar som inte kan inhandlas via normala försäljningskanaler. Däremot har man tagit bort indelningen i klasser som varit tidigare, dvs under 500 och över 500cc. Kort sagt, kör vad du vill, bara det håller.
 
Nr:18 skrev:
Fri maskinklass står det i reglementet, däremot är det inte tillåtet med prototyper eller delar som inte kan inhandlas via normala försäljningskanaler. Däremot har man tagit bort indelningen i klasser som varit tidigare, dvs under 500 och över 500cc. Kort sagt, kör vad du vill, bara det håller.
Då får vi se team blåtakt nästa år.

Teamchef: Storkel

MC: Britney 250 RD

Förare: JPS, Ullis samt Axxes alla är meriterade bollhavsbesökare

Mekaniker. Gris Ass, Offknuff (kan bara gå åt h-e)

Tankare: Svullo

Paraply: Oscar

Budgeten kommer att bli spännande, en uppsättning däck borde räcka hela året, ett bigpack med taiwankolvar och kinesiska cylindrar.

:tungan
 
GSXR1100R skrev:
Då får vi se team blåtakt nästa år.

Teamchef: Storkel

MC: Britney 250 RD

Förare: JPS, Ullis samt Axxes alla är meriterade bollhavsbesökare

Mekaniker. Gris Ass, Offknuff (kan bara gå åt h-e)

Tankare: Svullo

Paraply: Oscar

Budgeten kommer att bli spännande, en uppsättning däck borde räcka hela året, ett bigpack med taiwankolvar och kinesiska cylindrar.

:tungan
Va tyst det blev.....






:hihi
 
GSXR1100R skrev:
Va tyst det blev.....






:hihi

Ja, eftersom ingen riktigt vet vad du menar? Britney 250 rd?
Men visst, vi skulle kunna köra med sp250. Det tråkiga då är ju att man blir bromsad i kurvorna och frånåkt på rakorna..
En 250r håller utan problem, bestycka säkert, så snurrar den utan problem ett 6timmars.
 
oFFkeFF skrev:
Ja, eftersom ingen riktigt vet vad du menar? Britney 250 rd?
Men visst, vi skulle kunna köra med sp250. Det tråkiga då är ju att man blir bromsad i kurvorna och frånåkt på rakorna..
En 250r håller utan problem, bestycka säkert, så snurrar den utan problem ett 6timmars.
Fasen åxå 350 menar jag :4skrika

Just do it :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top