Drifting...

KristianAE86 skrev:
det du referera till har ingen alls med drifting att göra -
Ville bara ha det sagt :-)

filmen på Conny har jag klippt ihop på detta sättat för att göra den rolig helt enkelt. - Ser du inte hur duktig han efter de 3-4 sunrrningarna & ser du inte textan jag lade in ?

Filmen med mig var på en oförberedd impulsiv uppvisning - men det var rätt så bra tyckte den 4000 plus hövdade publiken.

Det ingår att "showa" så mkit det går med bil/förare när det är en dema/uppvisning - inte bara att drift - vilket är exakt vad jag gör i den filmen SHOWA :-)

bromsa mjukt (har du även antispinn som är ihopkopplat med ABS kanske ?)

inte hårt - då går bilen bara rakt fram.

du behöver inte heller ha hjulspinn - för då går bilen ändå bara rakt fram i svängen ju :-)

Nej jag har inget antispinn!

Tack för tipsen, tack för ditt tips också Anton!

spectre skrev:
Jag åker framhjulskraffs och får inte ut arslet utan handbroms. Tränar rätt mycket på vänsternbromsning med blandade resultat.

Ifall jag har greppat det hela så ska man alltså köra så det spinner om framhjulen, in i böjen och bromsa hårt och pumpa på bromsen så framhjulen fortsätter att spinna men bakhjulen låser sig och däremed få ut arslet? Jag har abs på min bil så jag tror inte att jag lyckas låsa bakhjulen ordenligt... Är det helt åt helvete eller är det jag som har fel taktik?

Vänsterbromsning är värdelöst med abs

darth_igel skrev:
:död
Jag får till det ibland, men det känns som det finns mycket kvar till gränsen mellan perfekt och överslag. Så du rekomenderar mig också att koppla bort abs?
Iofs funkar ju handbromsen men det går ju fan inte att åka på långa ställ med hjälp av den. Fan jag vill ha en 740...

KristianAE86 skrev:
väldigt beklagligt att du ser det så..
jag lovar dig på stående fot en åktur med min kommande bil - så lovar jag dig att du kommer ändra din syn på Drifting,. :tummenupp
Jag kaninte säga så mkt om nya bilen ännu - men följande info är i nuläget öppen:

1100 kg, 600 hk, kolfiber, FIA, fuelcell, m.m

kan nog inte bli annat än roligt med detta.

& att jämföra med ynglingar på lokala stormarknadsparkeringen under vintertid visar tyvärr bara att du inget alls vet om sporten (ännu)

k

Tjenna !

MSN ? kristianae86@hotmail.com

Vad asfalt kostar - D Y R T -- motorväg kostar typ 6-8000 kr / meter

adda mig så snackar vi mera !

k

Angående kostnad för motorväg, mellan tummen och pekfingret:

1000:-/m2 asfaltyta + 300:.- grönyta.
vilket medför:

2 körbanor x 11 m + c:a 3x 4 m gönytor(slänter+mittsträng)

2x11x1000:- + 3x4x300:-

22.000:- + 3.600:-

25.600:-/m => 25,6 milj/km

Varierar säkert 15-20% upp eller ner beroende undergrunden, t.ex lös lera el. likv, och även så om det blir mycke broar.

Nu är det ju inte samma sak, att bygga motorbana.

spectre skrev:
Jag åker framhjulskraffs och får inte ut arslet utan handbroms. Tränar rätt mycket på vänsternbromsning med blandade resultat.

Ifall jag har greppat det hela så ska man alltså köra så det spinner om framhjulen, in i böjen och bromsa hårt och pumpa på bromsen så framhjulen fortsätter att spinna men bakhjulen låser sig och däremed få ut arslet? Jag har abs på min bil så jag tror inte att jag lyckas låsa bakhjulen ordenligt... Är det helt åt helvete eller är det jag som har fel taktik?

vänsterbromsning är inte till för att baken ska sladda ut... (även om det är en teknik som man kan använda om man är duktig)

Vänsterbromsning använder jag när jag vill ha mer grepp i framvagnen. Speciellt med framhjulsdrift, i rundeller t.ex.

Visst, bromsar du lite hårdare så kommer baken att sladda ur, men det har man ju handbromsen till.

darth_igel skrev:

nja... ABS är värdelöst iaf...

men det borde ju inte spela nån roll om du har abs lr inte, framhjulen kommer inte att låsa sig iaf eftersom du ju har högerfoten på gasen...

A.C skrev:
Nu är det ju inte samma sak, att bygga motorbana.

nej, men det borde vara ganska bra och tjock asfalt om det ska hålla! Drifting sliter ganska mycket, kan jag tänka mig...

sirSmokealot skrev:
vänsterbromsning är inte till för att baken ska sladda ut... (även om det är en teknik som man kan använda om man är duktig)

Vänsterbromsning använder jag när jag vill ha mer grepp i framvagnen. Speciellt med framhjulsdrift, i rundeller t.ex.

Visst, bromsar du lite hårdare så kommer baken att sladda ur, men det har man ju handbromsen till.

Jaha då är det väll bara att fylla på tanken med lite sås och ut och öva med handbromsen. Fast om jag ska åka på ett längre ställ så tycker jag att det är helt omöjligt med handbromsen, iofs kanske jag släpper upp bromsen för tidigt i rädlsa för överslag.

Nog med OT. Tack för råden och informationen smokealot!

spectre skrev:
Jaha då är det väll bara att fylla på tanken med lite sås och ut och öva med handbromsen. Fast om jag ska åka på ett längre ställ så tycker jag att det är helt omöjligt med handbromsen, iofs kanske jag släpper upp bromsen för tidigt i rädlsa för överslag.

Nog med OT. Tack för råden och informationen smokealot!

Vad har du för bil?? Fram eller bahjulsdrift???

,,,,, en fråga!
Det är knappast endast 180hp i Connys bil, eller? Vad jag har hört så är det väl iaf
400-450hp i den? Stämmer inte det?

spectre skrev:
volvo 850 framhjulsdriven

Man kan långa sladdar med handbromssladd, men då ska det gå ganska fort...

Framhjulsdrift är lite ovanligt, men roligt ändå.

Det du måste göra är en "scandinavian flick" = en rörelse med ratten som gör att bilens tyngdpunkt skiftas preciss innan du drar i handbromsen.

1:du svänger snabbt åt höger (till circa 10 över)
2:snabbt svänger du sedan till vänster samtidigt som du drar i handbromsen
3:släpp ner handbromsen och styr emot samtidigt som du gasar på
4:använd vänsterbroms för att justera bilens vinkel och tyngdpunkt
5:när du "tappar" kontrollen, tryck ner kopplingen och hitta det igen, sedan bromsa

detta ska nog göra att du får en ganska rolig sladd.

tänk på att ha gott om plats...

Detta görs helst på snö - då kostar det lite mindre, och du behöver inte ha så hög fart för att ha kul... :D

sirSmokealot skrev:
Man kan långa sladdar med handbromssladd, men då ska det gå ganska fort...

Framhjulsdrift är lite ovanligt, men roligt ändå.

Det du måste göra är en "scandinavian flick" = en rörelse med ratten som gör att bilens tyngdpunkt skiftas preciss innan du drar i handbromsen.

1:du svänger snabbt åt höger (till circa 10 över)
2:snabbt svänger du sedan till vänster samtidigt som du drar i handbromsen
3:släpp ner handbromsen och styr emot samtidigt som du gasar på
4:använd vänsterbroms för att justera bilens vinkel och tyngdpunkt
5:när du "tappar" kontrollen, tryck ner kopplingen och hitta det igen, sedan bromsa

detta ska nog göra att du får en ganska rolig sladd.

tänk på att ha gott om plats...

Detta görs helst på snö - då kostar det lite mindre, och du behöver inte ha så hög fart för att ha kul... :D

1,2 samt 3 gör jag varje gång. 4 har jag aldrig andvänt tillsammans med handbroms.

Jag lovar att jag ska göra min läxa i morgon.

Avelin skrev:
,,,,, en fråga!
Det är knappast endast 180hp i Connys bil, eller? Vad jag har hört så är det väl iaf
400-450hp i den? Stämmer inte det?

Vad du hört & vad jag vet är två olika saker eller hur :-)

När denna filmen filmades i September -04 så var Conny´s motor nästan orginal.

Nu är den inte det -

- Kristian

KristianAE86 skrev:
Vad du hört & vad jag vet är två olika saker eller hur :-)

När denna filmen filmades i September -04 så var Conny´s motor nästan orginal.

Nu är den inte det -

- Kristian

När blir din bil klar?

Blir det självbygge lr ombygge???

fan vad nyfiken jag blir!!!

sirSmokealot skrev:
När blir din bil klar?

Blir det självbygge lr ombygge???

fan vad nyfiken jag blir!!!

Måste tyvärr ha sålt den vita corollan först - fattar inte varför det inte går...
hur många som helst mejlar & PMár varje vecka & frågar vart man kan finna en lämplig AE86:a ju :-(

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg