smiler
Skrapar knän dagligen.....
funderar på att dreva ner hojen.... har 15/40 nu, nåt förslag på vad jag ska byta till??
Tänkte passa på nu när den står utan hjul.....
Tänkte passa på nu när den står utan hjul.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
BMW R90s skrev:Vad vill du uppnå?
350km/h = 0-100 på 30min eller
0-100 på 2sek = 110 i toppfart
McB skrev:Vet inte hur mycket du ska dreva, men släng på ett större drev bak istället för ett mindre fram. Om du har ett mindre drev fram så måste kedjan ta en snävare vinkel, vilket resulterar i mer slitage.
smiler skrev:Risken finns väll att kedjan blir för kort då?? Vill slippa den utgiften.
Vart köper man drev till ett sjyst pris??
Du är rolig du Ulf, såg du att du är omnämnd i senaste Bike? De sitter och lusläser bänkresultatenulf_lundin skrev:-vilken väg ska jag välja ?
-vart ska du ?
-spelar ingen roll
-då spelar det ingen roll vilken väg du väljer
Varför tror du det är mig dom menade ??Rundningsmärke skrev:Du är rolig du Ulf, såg du att du är omnämnd i senaste Bike? De sitter och lusläser bänkresultaten för att slippa få sura mail från dig...![]()
Jag drevade ner min hoj när jag ändå skulle byta drivpaket, från 15/47 till 14/48. På mindre vägar upplevde jag tidigare att 2:an ibland var för hög och 1:an alltför låg, det stämmer mycket bättre nu.
Rent subjektivt "känns" hojen mycket piggare. Att den inte längre gör 240km/h stör mig inte, den enda nackdelen är det ökade varvtalet vid normal landsvägs/motorvägs-körning.
/A
ulf_lundin skrev:-vilken väg ska jag välja ?
-vart ska du ?
-spelar ingen roll
-då spelar det ingen roll vilken väg du väljer
Om du inte vet vad du vill uppnå så är det ju svårt att säga om nerdrevning är en bra ide. Du vet ju precis hur skillnaden mellan olika växlar känns. Blir samma sorts skillnad att dreva ner, fast inte lika stor. Att dreva ner funkar precis som att växla ner på en kedjeväxlad trampcykel, bara att du får meka i stället för att dra i en spak.
15/40 till 14/42 ger 13 % lägre utväxling. Den kommer varva 13 % mer än nu vid alla farter. 6an kommer nog hamna lite högre än 5an är nu.
/u
ulf_lundin skrev:Ok. Fattar. Drevar du ner blir den motsvarande starkare på alla växlar. Och stegen mellan dom lägre växlarna är säkert betydligt större än 13 % så det kan givetvis bli så att du får utväxlingar mittemellan dagens och som passar dig o hojen bättre. Bara att prova.
I ett sånt här läge saknar jag axmätningar på varje växel för hojen. Skulle ge en hint om hur väl motorn o låda matchar vikt o luftmotstånd och om det finns nåt 'hål' där man inte gärna vill ligga, nån hastighet där det är svårt hitta en växel som passar. Genom att dreva om kan man flytta/minska hålet.
Slutfilosoferat.
/u
smiler skrev:![]()
Anledningen att jag funderar på att dreva ner är ju för att jag vill att den ska kännas piggare/starkare dvs lättare framhjul.
Hade jag haft en retta så hade jag nog inte haft drevning i tankarna, sen om hojen toppar 257 el 220 skiter jag i.
Rätta mej om jag har fel.![]()
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |