drevning.....

Vet inte hur mycket du ska dreva, men släng på ett större drev bak istället för ett mindre fram. Om du har ett mindre drev fram så måste kedjan ta en snävare vinkel, vilket resulterar i mer slitage.

Så här säger dom på www.stuntlife.com : 1 down, 2 up = gangsta

Jag drevade ner 1 kugg fram men jag ska nog gå upp 2 bak strax... tror jag....

1 kugg fram gjorde stor skillnad på framhjulsvikten :tummenupp

McB skrev:
Vet inte hur mycket du ska dreva, men släng på ett större drev bak istället för ett mindre fram. Om du har ett mindre drev fram så måste kedjan ta en snävare vinkel, vilket resulterar i mer slitage.

Risken finns väll att kedjan blir för kort då?? Vill slippa den utgiften.

Vart köper man drev till ett sjyst pris??

ja har åxå gått ned ett i fram.. o upp 2 i bak..
funkar kalas om de är lätt framhjul man vill åt... :cool:

Växla ner ett steg. Eller numrera om växlarna. Börja på 3 istället så kan du säga att den går upp på slangen på 4an...

Skämt åsido: 1 tagg mindre fram ger 1/15 del mer varv, 7 % ca. Motsvarar troligen runt 1/2 steget mellan 6an o 5an. 1 tagg mer bak ger 1/40 mer varv, ca 2.5 %. Ta reda på hur stora steg du har mellan växlarna så får du en känsla för vad procenten betyder i verkligheten.

Fast jag undrar fortfarande vad du vill uppnå som du inte kan mha växellådan idag.
/u

Jag postade in ett excelark innan sporthojsarmageddon. Re-postar det nu.

Det man behöver göra är att mata in (för sin egen hojmodell) utväxlingen mellan vevaxel/koppling och sedan växlarnas respektive utväxling och sedan kan man laborera med drevningen.

Jag har gjort eländet själv, så inga garantier utfärdas... Hastigheterna får tas med en nypa salt; däcksdiameterna för olika profiler skiljer sig lite mellan tillverkarna.

EDIT: Strunta i "Jays gears", det är en kitlåda för RG500, dvs totalt ointressant för 99% av sporthoj.com's användare...

/J

Bifogat

Last edited:
Re-postar mer dynga...

Kanske inte helt relevant i tråden, eftersom det mer handlar om wheelie-drevning, men kan vara intressant ändå.

För de som drevar för toppfart så kan det finna lite ledtrådar i varje fall.

Vore kul om några 125-åkare kompletterade datat med några punkter.

/J

Bifogat

-vilken väg ska jag välja ?
-vart ska du ?
-spelar ingen roll
-då spelar det ingen roll vilken väg du väljer

Om du inte vet vad du vill uppnå så är det ju svårt att säga om nerdrevning är en bra ide. Du vet ju precis hur skillnaden mellan olika växlar känns. Blir samma sorts skillnad att dreva ner, fast inte lika stor. Att dreva ner funkar precis som att växla ner på en kedjeväxlad trampcykel, bara att du får meka i stället för att dra i en spak.

15/40 till 14/42 ger 13 % lägre utväxling. Den kommer varva 13 % mer än nu vid alla farter. 6an kommer nog hamna lite högre än 5an är nu.
/u

ulf_lundin skrev:
-vart ska du ?
-spelar ingen roll
Du är rolig du Ulf, såg du att du är omnämnd i senaste Bike? De sitter och lusläser bänkresultaten
för att slippa få sura mail från dig... :D

Jag drevade ner min hoj när jag ändå skulle byta drivpaket, från 15/47 till 14/48. På mindre vägar
upplevde jag tidigare att 2:an ibland var för hög och 1:an alltför låg, det stämmer mycket bättre nu.
Rent subjektivt "känns" hojen mycket piggare. Att den inte längre gör 240km/h stör mig inte, den enda
nackdelen är det ökade varvtalet vid normal landsvägs/motorvägs-körning.

/A

Rundningsmärke skrev:
Du är rolig du Ulf, såg du att du är omnämnd i senaste Bike? De sitter och lusläser bänkresultaten för att slippa få sura mail från dig... :D

Jag drevade ner min hoj när jag ändå skulle byta drivpaket, från 15/47 till 14/48. På mindre vägar upplevde jag tidigare att 2:an ibland var för hög och 1:an alltför låg, det stämmer mycket bättre nu.
Rent subjektivt "känns" hojen mycket piggare. Att den inte längre gör 240km/h stör mig inte, den enda nackdelen är det ökade varvtalet vid normal landsvägs/motorvägs-körning.

/A
Varför tror du det är mig dom menade ?? :D Skrev på Bike.se, det har dom svårare att ignorera. Enl svaret var det Fredrik Källmans/Schneiders fel, men icke desto mindre hjälper det tydligen att korrekturläsa. Självmotsägande mao. Tycker mätningar ska sprida klarhet, inte lägga dimridåer.

15/47 till 14/48 blev ca 9 % lägre. Att få växlarna att stämma bättre för den typ av körning man mest ägnar sig åt är förstås ett jäkla bra skäl för omdrevning. Men, som du påpekade, det finns nackdelar oxå (som vanligt) o kan man lätt leva med dom så är allt frid o fröjd.
/u

ulf_lundin skrev:
-vart ska du ?
-spelar ingen roll

Om du inte vet vad du vill uppnå så är det ju svårt att säga om nerdrevning är en bra ide. Du vet ju precis hur skillnaden mellan olika växlar känns. Blir samma sorts skillnad att dreva ner, fast inte lika stor. Att dreva ner funkar precis som att växla ner på en kedjeväxlad trampcykel, bara att du får meka i stället för att dra i en spak.

15/40 till 14/42 ger 13 % lägre utväxling. Den kommer varva 13 % mer än nu vid alla farter. 6an kommer nog hamna lite högre än 5an är nu.
/u

:zpy

Anledningen att jag funderar på att dreva ner är ju för att jag vill att den ska kännas piggare/starkare dvs lättare framhjul.
Hade jag haft en retta så hade jag nog inte haft drevning i tankarna, sen om hojen toppar 257 el 220 skiter jag i.
Rätta mej om jag har fel. :rolleyes:

Ok. Fattar. Drevar du ner blir den motsvarande starkare på alla växlar. Och stegen mellan dom lägre växlarna är säkert betydligt större än 13 % så det kan givetvis bli så att du får utväxlingar mittemellan dagens och som passar dig o hojen bättre. Bara att prova.

I ett sånt här läge saknar jag axmätningar på varje växel för hojen. Skulle ge en hint om hur väl motorn o låda matchar vikt o luftmotstånd och om det finns nåt 'hål' där man inte gärna vill ligga, nån hastighet där det är svårt hitta en växel som passar. Genom att dreva om kan man flytta/minska hålet.
Slutfilosoferat.
/u

ulf_lundin skrev:
Ok. Fattar. Drevar du ner blir den motsvarande starkare på alla växlar. Och stegen mellan dom lägre växlarna är säkert betydligt större än 13 % så det kan givetvis bli så att du får utväxlingar mittemellan dagens och som passar dig o hojen bättre. Bara att prova.

I ett sånt här läge saknar jag axmätningar på varje växel för hojen. Skulle ge en hint om hur väl motorn o låda matchar vikt o luftmotstånd och om det finns nåt 'hål' där man inte gärna vill ligga, nån hastighet där det är svårt hitta en växel som passar. Genom att dreva om kan man flytta/minska hålet.
Slutfilosoferat.
/u

går den där uträkningen att göra på min blade -97 ??
gick från 16/42 till 15/44... o kommer det att påverka nånting i inställningar om jag kör den i bromsbänk.. dvs justeringar i förgasarna... :confused:

smiler skrev:
:zpy

Anledningen att jag funderar på att dreva ner är ju för att jag vill att den ska kännas piggare/starkare dvs lättare framhjul.
Hade jag haft en retta så hade jag nog inte haft drevning i tankarna, sen om hojen toppar 257 el 220 skiter jag i.
Rätta mej om jag har fel. :rolleyes:

Börja med att köpa ett framdrev med ett kugg mindre. Det kostar 100 kr och tar 20 minuter att byta. Känn hur det känns så vet du om du vill ha två kugg större ibak.

Jag körde min "galma" Blade med ett kugg ner fram... Viste inte det när jag köpte den, men den gick rätt bra...

Min R1 jag har nu körde jag en sommar med original, men nu när jag bytte gick jag ned ett fram. Framhjulet känns som det e pumpat med helium... :D

Vad gäller kedjan e det inte så dyrt med en kapskiva... ;)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul