Drevning!

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
Funderar lite över drevning till min Gsr 600 & vill gärna höra era tankar!
Som jag förstår det är orginaldrevningen 16/48, tanken är att gå ner ett drev fram men bör det räcka?
Har fått synpunkter på att gå ner till maximalt med orginaldreven vilket brukar vara 1-2 drev fram och ca 3 drev bak...

Förstår att detta självklart kommer påverka varvtalet en hel del!
Använder motorcyckeln dagligen till o från jobb osv, vill ha en hoj som fortf går att köra längre sträckor med men samtidigt blir lättare att slanga med :)

Chriz
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
1 kugg fram är oändligt mycket. Billigt med framdrev. Byt till en kugg mindre fram och testa.

Min r6 går på bakhjulet på gas på 3an när jag har drevat 15-48 tror orginal är 16-46 men är inte säker. Dock kör jag endast bana och är inte intresserad av bakhjulsåkat men hoppas du fått lite kött på benen!

/Oskar
 

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Lånar tråden lite här! =) Jag har en suzuki bandit600 98:a Originaldrevning 15/48

och jag drevade 1kugg fram till 14 och det skall motsvara 3kugg bak! visst vart det en jäkla skillnad! Men vill ändå dreva mer i bak! Men desvärre finns inget större drev än 48! Är det någon som vet vart man kan få tag på ett större bakdrev?! typ 52 eller något?! och om man måste köpa 2kedjor och skarva dessa, eller hur har ni andra gjort?!

Tacksam för svar!
 

Matad0r

Matador
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R6 02
1 kugg fram är oändligt mycket. Billigt med framdrev. Byt till en kugg mindre fram och testa.

Min r6 går på bakhjulet på gas på 3an när jag har drevat 15-48 tror orginal är 16-46 men är inte säker. Dock kör jag endast bana och är inte intresserad av bakhjulsåkat men hoppas du fått lite kött på benen!

/Oskar

det skulle man kanske testa!
 

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
1 kugg fram är oändligt mycket. Billigt med framdrev. Byt till en kugg mindre fram och testa.

Min r6 går på bakhjulet på gas på 3an när jag har drevat 15-48 tror orginal är 16-46 men är inte säker. Dock kör jag endast bana och är inte intresserad av bakhjulsåkat men hoppas du fått lite kött på benen!

/Oskar
Tack för snabbt svar Oskar!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tror ett framdrev kostar ca 300.

Tänk nu på att man igentligen ska byta hela drivpaketet. Har ni ett slitet drivpaket så kommer det att slitas ut fort om ni byter till ett nytt framdrev.

Givetvis går det utmärkt att prova några mil utan att det är någon fara.

/Oskar
 

evil sibling

Calcatea Bellator
Gick med
7 May 2007
Ort
Strawtown
Hoj
R R R [Triple R]
kuggade ner min monster 800 en kugg fram, den blev en helt annan hoj, plötsligt hur rolig som helst.
gjorde ingen skillnad på toppfart heller, enda skillnaden där var att den gick på varvstoppet i 6an...
bästa bang-for-buck man kan investera i, go for it:yoparty
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
hmm.. är också sugen på att dreva om, har dock absolut 0 koll på vad skillnaderna blir, kör alltså en CBR 600 -97a, är intresserad utav hur stor skillnad det blir på max hastighet och vad själva drevningen gör?, antar att den blir starkare och axxar bättre eller?
den toppar i vilket fall 250, 260 med lite nedförsbacke just nu. den reser sig inte något märkvärdigt även på de lägre växlarna, har ju några år på nacken dock, men tror ni den skulle göra det om man drevar om?
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Kuggade ner 1 kugg fram på fazern o jag ångrar mig inte, härligare acc, lättare upp på bakhjulet och lite högre toppfart blev bara bonus dessutom.
/ Jim
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Kuggade ner 1 kugg fram på fazern o jag ångrar mig inte, härligare acc, lättare upp på bakhjulet och lite högre toppfart blev bara bonus dessutom.
/ Jim

Har drevat ner min Gixxer -750 -05a ett kugg fram, från 17"orginal till 16". Det blev en helt annan hoj, med ett värre acc, men som vanligt en lägre toppfart.. :yoparty
 

Nicotin

Guest
tänk bara på att omdrevning gör att efter ett tag så blir antalet mil hojen rullat missvisande..

ska man dreva om och tänkt köra så kan det vara bra att köpa en speedohealer..

tror dom finns på s-racing.se
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Högre toppfart...muhahahahaha...:D:D

Det är inte särskilt konstigt om hojen inte orkar varva ut på högsta växeln med originaldrevningen.
Det är helt beroende på hur effektkurvan matchar vindmotståndet och om motorn orkar passera dippar i effektkurvan.
Livet är för komplicerat för att vara linjärt.

Sedan är det alltid mer skonsamt mot kedja och drev att gå upp i kuggantal bak istället för ner fram.
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Jag hade en hornet 600 innan o den drevades om duktigt... Org var ju hur tråkigt som helst. Testade först -1 kugg fram,resultatet blev en lite roligare hoj.Men jag var inte nöjd med detta så ett +5kugg bak sattes på, o nu jävlar:D:D. Så med -1 fram o +5 bak blev hojen som en busig liten leksak.. Hysterisk vid rödljusen o uppmanade till allmänt omogen körning :tummenupp .Enda negativa var väl att mätaren tickade på lite mer än org(ca 10%) o att motorvarvet låg lite högre vid långkörning(har för mig att man låg på ca 5-6000v vid 100km/h) vet inte vad org ligger..
Topphast låg på ca 200km/h
Fram för mer drevade hojar, en hoj ska vara rolig att köra......
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top