Drevning!

Vaket Werner! =) Får väl ta och fixa ett 13 drev då, och hoppas på ett mycket bättre resultat! =) tack för tipset =)
Om du gör du så får du hålla lite koll så att inte kedjan ligger mot svingen med det lilla drevet fram. Det var ett problem på gixxrar 97-98 kring där, bara så du vet.

Bike i Trollhättan hade 14+52 kugg (original 15+48) och lagom lång kedja i lager till min GSX-R1100. Kul i stan men väldigt surrigt på landsväg.

Vill du inte byta kedja kan du skarva i en bit med ännu ett nitlås (nu kommer experterna väl att idiotförklara mig "ALDRIG TVÅ KEDJELÅS, LIVSFALITT!!!).

... Är det någon som vet vart man kan få tag på ett större bakdrev?! typ 52 eller något?! och om man måste köpa 2kedjor och skarva dessa, eller hur har ni andra gjort?!

Tacksam för svar!

Okej, jo det varvar rätt friskt redan nu! Men det får ju bli en liten stadsraket! man får väl vara glad om man kan transportera sig i 90km/h men man ska ha kul med hojjen också! =) Ska skicka ett pm till greven då! =) för verkar inte hitta på någon vanlig mcaffär! dom där jäkla banditerna har ju så grova grejor! varför förstår jag inte!

Om du gör du så får du hålla lite koll så att inte kedjan ligger mot svingen med det lilla drevet fram. Det var ett problem på gixxrar 97-98 kring där, bara så du vet.

Hur menar du ligger mot svingen?
Det finns ett skydd på ovansidan som kedjan kan ligga emot. Är den för löst spänd eller för litet kugg fram om kedjan ligger emot där?

Rookiefråga...

Om jag går ner 1 kugg fram, ska jag köra med orginallängd på kedjan eller plocka bort nån länk?

På moppetiden drevade man ju både fram å bak hela tiden och där fick man iaf kedjesträckningen lagom bara genom att spänna m ha att flytta bakhjulet.

Hur gör ni som drevar i samband med byte av hela drivpaketet?

Kolla på denna sida Drevning

Där är det bara att välja modell alt. knacka in värdena för sin hoj så får man all möjlig info som kan vara bra att ha :tummenupp

Tänker tvärtom här, min cb 400 upplevs som lite surrig i landsvägsfart. Varvar 4000 redan vid 90km/t. Kan man dreva upp den för lägre motorvarv, och i så fall hur? Mindre bakdrev eller större fram? Måste man byta kedja också? Man tappar säker en del acc, men det vore det värt om man fick ned motorvarvet.

Tänker tvärtom här, min cb 400 upplevs som lite surrig i landsvägsfart. Varvar 4000 redan vid 90km/t. Kan man dreva upp den för lägre motorvarv, och i så fall hur? Mindre bakdrev eller större fram? Måste man byta kedja också? Man tappar säker en del acc, men det vore det värt om man fick ned motorvarvet.

Det är ingen bra ide att dreva upp en så pass motorsvag hoj. Orginalutväxlingen är noga utvald från fabrik. Ska motorn dra på lägre varvtal för att hålla samma hastighet så belastas den mer än nödvädigt.
Varvtalet är bara en siffra på varvräknaren, vänj dig med det. Det mår motorn bäst av.
Din motor mår bra av att varva 4-6000rpm, ingenting att oroa sig för.

Mats

Det är ingen bra ide att dreva upp en så pass motorsvag hoj. Orginalutväxlingen är noga utvald från fabrik. Ska motorn dra på lägre varvtal för att hålla samma hastighet så belastas den mer än nödvädigt.
Varvtalet är bara en siffra på varvräknaren, vänj dig med det. Det mår motorn bäst av.
Din motor mår bra av att varva 4-6000rpm, ingenting att oroa sig för.

Mats

Ok, tack för klargörandet. Får väl försöka vänja mig vid motorvarvet, det är bara det att man sitter och önskar sig en sjunde växel lite då och då...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back