Gulleplutt
#24, Rookie 1000
Alla hojar går inte i varvstoppet på 6:an, därför kan dom gå fortare med nerdrevning. Svårt att fatta?
Lätt att förstå. Svårt att fatta. Men jag är ju helt novis när det kommer till glidare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alla hojar går inte i varvstoppet på 6:an, därför kan dom gå fortare med nerdrevning. Svårt att fatta?
Lätt att förstå. Svårt att fatta. Men jag är ju helt novis när det kommer till glidare.
JappMer ax och högre topfart?
OKCheeezez...![]()
JappHögre toppfart...muhahahahaha...![]()
Från 16 till 15, förresten orginaldrev till FJ 1100 passar visst fazern. Nu vet du.Oj, vad använde du dig av för drev då?![]()
Exakt så.Blir så om den inte orkar varva ur högsta växeln med original drevning...
Drevar man då ner så att den orkar dra ur ordentligt kan man få högre toppfart.
Du har så rätt, men det var enklare att bara byta fram.Det är inte särskilt konstigt om hojen inte orkar varva ut på högsta växeln med originaldrevningen.
Det är helt beroende på hur effektkurvan matchar vindmotståndet och om motorn orkar passera dippar i effektkurvan.
Livet är för komplicerat för att vara linjärt.
Sedan är det alltid mer skonsamt mot kedja och drev att gå upp i kuggantal bak istället för ner fram.
Verkar som en del inte förstår, inte första tråden som det nämns i heller.Alla hojar går inte i varvstoppet på 6:an, därför kan dom gå fortare med nerdrevning. Svårt att fatta?
Ok.Lätt att förstå. Svårt att fatta. Men jag är ju helt novis när det kommer till glidare.
Mer ax och högre topfart?
Det hade jag ingen aning om, jag trodde alla hojar kunde maxa på högsta växeln.
Nu är ja juh lika sugen på att dreva som alla andra tror ja, har en R6 99 som ja vill slanga lite mer med, och testat den på en flygraka (lagligt arrangerat race med kontrollanter osv) och kommer då upp i 260 och den fortsätter, har ingen som helst nytta av dessa hastigheter och vill då ha en busigare hoj vid lägre fart..Hur många drev fram? 1, 2?
Förklara då varför du frågade.
Rookiefråga...
Om jag går ner 1 kugg fram, ska jag köra med orginallängd på kedjan eller plocka bort nån länk?
På moppetiden drevade man ju både fram å bak hela tiden och där fick man iaf kedjesträckningen lagom bara genom att spänna m ha att flytta bakhjulet.
Hur gör ni som drevar i samband med byte av hela drivpaketet?
du ska fortfarande ha bara ett drev framHur många drev fram? 1, 2?
min mäter på vevaxeln, inte på drevetpå vissa hojar så mäter hastighetsmätaren på framdrevet.
Mindre drev= högre värde på mätarn.
![]()

Självklart.
I min värld så kan alla maxa på högsta växeln och då är det för mig självklart att undra hur man kan tagga ner en på främre, upp på bakre och få både bättre ax och högre toppfart. Vanligtvis (men jag har tydligen fel eftersom inte alla hojar kan maxa på högsta växeln) när man taggar ned så axar hojen bättre (den blir starkare) men toppfarten blir lägre.
Jag trodde att man alltid var tvungen att välja mellan bättre ax (startare hoj) eller högre toppfart.
Därför frågade jag Mer ax och högre toppfart?
du ska fortfarande ha bara ett drev fram![]()
Jag vet det är en fråga som inte borde få ställas men blir bränsleförbrukningen mycket högre om man drevar ner fram med en kugg?
Bla bla bla!. Finns det ingen som har något ess i rockärmen, som vet hur man får tag på Större bakdrev?! Var in och kikade till min bandit600 och då var 48MAX och det sitter på nu! Skulle vilja ha 52 åtminstone i bak! Kan det vara så att andra suzukimodeller, har större drev som säljs som också passar till min cykel! Finns det någon som är lite kunnig inom ämnet?
Bla bla bla!. Finns det ingen som har något ess i rockärmen, som vet hur man får tag på Större bakdrev?! Var in och kikade till min bandit600 och då var 48MAX och det sitter på nu! Skulle vilja ha 52 åtminstone i bak! Kan det vara så att andra suzukimodeller, har större drev som säljs som också passar till min cykel! Finns det någon som är lite kunnig inom ämnet?
|
|
Ducati DesertX 2026
Ducati DesertX 2026 – ännu ... |
|
|
KTM firar 100 år av 6DAYS
KTM firar 100 år av 6DAYS® ... |
|
|
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj
BBM Hiro – ett helt nyutvec... |
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |