Drevning Husaberg FS650E Motard

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Har precis inhandlat en Husaberg FS650E årsmodell 2006.

Efter att ha varit ute & kört första dagen kände jag direkt att hojen var för "slö" för mina behov. Efter en snabbtitt kunde jag konstatera att min drevning är 16/38.

I mina behov ligger bus/bakhjulsåkande. Så som drevningen är nu kommer jag upp på bakhjulet utan problem på 2:ans växel utan att använda mig av kopplingen etc.
Men desto svårare blir det redan på 3:ans växel. Även fast jag rycker & sliter i styret samt ger fullt gaspådrag vill inte framhjulet ända upp i skyn. Det går förvisso i stigande uppförsbacke samt användande av kopplingen.
När det gäller 4:ans växel är bakhjulsåkande inte att tänka på.. (om man inte växlar dit upp medans man åker på bakslangen vill säga)

Så min fråga till Er övriga Husa 650-ägare är: Vad anser Ni att jag bör byta till för drevning? Ge även gärna exempel på vad Ni har för drevning och hur den uppsättningen fungerar beträffande bakhjulsåkande.

Last edited:
15/40 använder jag på min 07:a. betydligt lättare att wheela med + att den orkar bättre i 5:an och 6:an. ett akra eller annat helsystem gör också stor skilnad. känns som man får dubelt mer vrid, går att gasa upp lätt i 3:an, lite svårare i 4:an. i 5:an får man dra lite.

Jag funderar på att skaffa 15/44 drevning. Kan det vara en vettig kombination för mina ändamål? Fast jag tror att jag även måste byta kedjan då. :gnissla

När jag hade min husa så kunde jag ta upp den i 4:an utan koppling och jag är ingen världsmästare på ett hjul. Så med originaldrevning ska det gå lätt i 3:an i alla fall - har du rätt bestyckning, dvs nål, låg- och huvudmunstycke?

Har du bytt munstycke etc efter att du tog bort strypningen?

ja du.. ska jag vara ärlig så har jag inte tittat på det, men jag tar iaf det som en självklarhet. Det har varit fyra ägare till denna hoj innan mig så det känns som att allt sånt där skulle vara fixat för länge sen.
Mitt problem ligger med 99% säkerhet i själva drevningen.

När jag hade min husa så kunde jag ta upp den i 4:an utan koppling och jag är ingen världsmästare på ett hjul. Så med originaldrevning ska det gå lätt i 3:an i alla fall - har du rätt bestyckning, dvs nål, låg- och huvudmunstycke?

Så som jag har förstått så är originaldrevning på Husaberg 15/42. Min drevning är just nu 16/38, vilket borde räcka mer än väl som en klar anledning till varför jag saknar kraft till power-wheelies i dom högre växlarna?

Men om husan är en 650 låter det jävligt konstigt att den inte går upp på 4:an?
250 4t kåtämen drar upp på 4:an med hjälp av koppling ganska lätt. Visst är det annan drevning på en ren cross men så jävla stor skillnad kan det väll inte vara? plus att din har 650cc :confused:

Men om husan är en 650 låter det jävligt konstigt att den inte går upp på 4:an?
250 4t kåtämen drar upp på 4:an med hjälp av koppling ganska lätt. Visst är det annan drevning på en ren cross men så jävla stor skillnad kan det väll inte vara?
Jo det är det.Prova att dreva din 250 för snudd på dubbla toppfarten och prova om du känner någon skillnad.

hahahaha!!!!! :D jag läste tråden, men måste tyvärr göra dig besviken. Dels är jag INTE Mingves och dels är jag ingen kyckling bakom styret.
Som jag har beskrivit tidigare så rycker jag i styret samt ger FULLT gaspådrag på 3:ans växel, men ändå går inte framhjulet ända upp.

Däremot kan jag bekräfta att jag faktiskt VET vad jag gör, genom att jag har provat en likadan Husaberg, samma årsmodell etc. som hade 15/42 i drevning och som jag fick upp med lätthet på 3:ans växel. Även 4:ans, men 5:an fick jag slita för att få upp. :cdevil

hahahaha!!!!! :D jag läste tråden, men måste tyvärr göra dig besviken. Dels är jag INTE Mingves och dels är jag ingen kyckling bakom styret.
Som jag har beskrivit tidigare så rycker jag i styret samt ger FULLT gaspådrag på 3:ans växel, men ändå går inte framhjulet ända upp.

Däremot kan jag bekräfta att jag faktiskt VET vad jag gör, genom att jag har provat en likadan Husaberg, samma årsmodell etc. som hade 15/42 i drevning och som jag fick upp med lätthet på 3:ans växel. Även 4:ans, men 5:an fick jag slita för att få upp. :cdevil
16/38 är en skitbra drevning när du ska köra stora banor som Anderstorp exempelvis och vill kunna ligga och köra i högre hastigheter utan att varva ihjäl den lilla.

15/40 funkar på gokartbanor, "normala" svenska banor typ Gelleråsen, gata, till lek och bus/wheelies på alla växlar, men 15/42 då börjar vi prata mer bara gokartbana och bus. *L* 15/44 har jag aldrig provat, men jag skulle tro att det inte är så mycket ANNAT än bus som gäller då och om du vill kunna köra också skulle jag nog inte ha den drevningen annat än om du ska ut i skogen. Växlarna tar slut fort...

Min erfarenhet, men jag hade iofs en 06a med ca 10 pållar till på bakhjulet mot slutet. Drevningarna funkade original också.

/ Veronica

16/38 är en skitbra drevning när du ska köra stora banor som Anderstorp exempelvis och vill kunna ligga och köra i högre hastigheter utan att varva ihjäl den lilla.
/ Veronica

Second that, om nu bara fegisen bakom styret vågat dra mer än 180 då jag trodde hon skulle slå styrstoppen blodiga för mig :rolleyes:

15/40 funkar på gokartbanor, "normala" svenska banor typ Gelleråsen, gata, till lek och bus/wheelies på alla växlar, men 15/42 då börjar vi prata mer bara gokartbana och bus. *L* 15/44 har jag aldrig provat, men jag skulle tro att det inte är så mycket ANNAT än bus som gäller då och om du vill kunna köra också skulle jag nog inte ha den drevningen annat än om du ska ut i skogen. Växlarna tar slut fort...

Min erfarenhet, men jag hade iofs en 06a med ca 10 pållar till på bakhjulet mot slutet. Drevningarna funkade original också.

/ Veronica

Tack Veronica! Dina uppgifter var väldigt bra och informativa. Men du menar alltså att man ska kunna göra wheelies på alla växlar med en 15/40 drevning?
förresten.. vet du om 15/42 är originaldrevning på Husa 650?

Har du den drevningen så tror jag inte det är särskilt lätt att få upp den utan koppling, 4 kuggar bak och 1 fram är rätt mkt så sätt på original så märker du garanterat skillnad :tummenupp

Jo det är det.Prova att dreva din 250 för snudd på dubbla toppfarten och prova om du känner någon skillnad.

Haha okej okej, du vinner ^^

men dubbla var väll lite att ta i kanske?:tungan

låter vettigt iaf.

jo.. jag hoppas givetvis på det. Men kan någon BEKRÄFTA att 15/42 är originaldrevningen?

15/42 låter som en ganska vettig original drevning enligt mig, enklaste du kan göra är att ringa en Husaberg återförsäljare och helt enkelt fråga vad drevningen är original på ditt monster:)
Det hade iaf jag gjort.

Mvh. Go power wheelies!

Tack Veronica! Dina uppgifter var väldigt bra och informativa. Men du menar alltså att man ska kunna göra wheelies på alla växlar med en 15/40 drevning?
förresten.. vet du om 15/42 är originaldrevning på Husa 650?
Nu kan inte JAG wheela med någon drevning, men du kan nog inte gasa upp den på 5an och 6an med den drevningen om hojen är original. Kopplingslir är troligen ett måste på högre växlar än 4an alltså.

Hojen kommer med 15-, 16-, 40- och 42-drev från fabrik, det satt 15/40 på min när jag hämtade den.

Jag tänkte dreva om den för att jag körde på gokartbana inomhus med den första gångerna, men den var stark nog så originaldrevningen fick sitta kvar. Den funkar till nästan allt. :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back