Drevning Husaberg FS650E Motard

Sådär!
Var ute ikväll & provkörde min nya drevning 16/42. Och visst blev det skillnad. Nu går den allt upp på 3:an oxå utan problem, men 4:an har däremot samma status som 3:an hade när jag körde med 16/38 drevningen. Ska försöka få tag i ett 15 drev oxå som PASSAR hojen! Noterbart är även att det smällde rätt kraftigt om den när jag drog ner gasen. Lutar väl åt för snål bränsleblandning. Måste även titta på ventilerna, nålen, munstycke etc...

Skulle tippa på att den kanske drar tjuvluft i systemet, för litet tomgångsmunstycke, eller så var det bara för kallt och det kommar att bli bättre när värmen kommer.

Drevar du 15/40 kommer det nästan att bli samma drevning. Som 16/42. Men 16 drevet fram är lite bökigt att får på med slitskenan. När vi som kör banan drevar experimenterar vi med olika storlekar på bakdrevet för att ändra kjedjekraften.

Med ett mindre drev får du ökad kjedjekraft. Dvs den kraft som vill trycka ut svingen vid gaspådrag. Det har med vinklar att göra. Häftigt är i alla fall att det kan göra grym skillnad på hur hojen känns i sväng beroende på storleken på i första hand bakdrevet.

Måste man montera bort slitskenan för att kunna lossa 16 devet?

Ja, jag har aldrig bytt drev förut, så jag kliade mig i huvet nån minut. Skruvade bort de två skruvarna som skenan sitter med och sen fick jag bända skenan inåt. Var rädd att böja av den, men det var ingen fara :tummenupp Böj mer än du vågar, så går det på nån sekund.

Skulle tippa på att den kanske drar tjuvluft i systemet, för litet tomgångsmunstycke, eller så var det bara för kallt och det kommar att bli bättre när värmen kommer.

Drevar du 15/40 kommer det nästan att bli samma drevning. Som 16/42. Men 16 drevet fram är lite bökigt att får på med slitskenan. När vi som kör banan drevar experimenterar vi med olika storlekar på bakdrevet för att ändra kjedjekraften.

Med ett mindre drev får du ökad kjedjekraft. Dvs den kraft som vill trycka ut svingen vid gaspådrag. Det har med vinklar att göra. Häftigt är i alla fall att det kan göra grym skillnad på hur hojen känns i sväng beroende på storleken på i första hand bakdrevet.

Utveckla gärna det där Stefan. Det är en parameter jag aldrig provat att laborera med. Menar du att kraften att fjädra ut svingen (göra bakdämparen längre om jag ska vara övertydlig) ökar med mindre drev fram?
Hur upplever du det på hojen? Blir den mer lättsvängd med mindre bakdrev ( med bibehållen utväxling)

Utveckla gärna det där Stefan. Det är en parameter jag aldrig provat att laborera med. Menar du att kraften att fjädra ut svingen (göra bakdämparen längre om jag ska vara övertydlig) ökar med mindre drev fram?
Hur upplever du det på hojen? Blir den mer lättsvängd med mindre bakdrev ( med bibehållen utväxling)
Min teori är följande (Stefan får skälla på mig om det blir fel):
Det är olika beroende på vilken hoj du har och vilka geometrier den har. Vissa hojar har negativ kedjekraft och andra har positiv. Vet inte om det finns en klar definition på vilken som är vilken men om vi säger att negativ kraft "drar ihop" fjädern blir det inte så bra, eller hur. Då kommer du förstöra för dämparen att göra sitt jobb medans en positiv liksom trycker ner däcket i marken. Syns väldigt tydligt när man bänkar hojar om de vill resa eller sätta sig.
Det jag vill komma till är att större/mindre drev bak kan få motsatt effekt på olika cyklar. Kolla alltså först om du har negativ eller positiv kedjekraft.
My $0.02...

EDIT: Tillbaka till ämnet. 17t går oxå på fram om man vill men då får man vålda lite lite grand. 16 kan jag inte minnas skulle vara några problem alls. Jag drevade 17/38 första gången jag skulle till Gelleråsen, var livrädd att den skulle gå på varvstoppet hela tiden. Idag kör jag 15/40, alltid och överallt.

Last edited:
jag tror inte min hoj går helt frisk.(Husaberg 650) Den är iof helt original och har 15/42 drevning. Men den går ändå inte upp på bakdäcket på 4:ans växel. Kan förgasaren vara felinställd/bestyckad månne?

Ge lite "förgas" på trean så dämparna går upp, släpp sedan snabbt och vrid max så kan jag snudd på garantera att du flyger av om du inte håller i dig. :D

Ge lite "förgas" på trean så dämparna går upp, släpp sedan snabbt och vrid max så kan jag snudd på garantera att du flyger av om du inte håller i dig. :D

Jag fick allt upp den på 4:an igår! Jag satte ena knät på sadeln, ryckte i styret som f*n och vips så åkte framhjulet upp i luften. :)

Jag måste erkänna att jag är i samma sits som TS, har en husaberg 650 -04 med akrapovic helsystem, som jag får upp på 1 och 2. Därefter känns det som att det inte kommer gå upp, jag är verkligen nybörjare så problemet ligger säkert där. Hur kan jag kontrollera att den går som den ska?

Sådär!
Var ute ikväll & provkörde min nya drevning 16/42. Och visst blev det skillnad. Nu går den allt upp på 3:an oxå utan problem, men 4:an har däremot samma status som 3:an hade när jag körde med 16/38 drevningen. Ska försöka få tag i ett 15 drev oxå som PASSAR hojen! Noterbart är även att det smällde rätt kraftigt om den när jag drog ner gasen. Lutar väl åt för snål bränsleblandning. Måste även titta på ventilerna, nålen, munstycke etc...

Jag får upp min i femman utan problem om jag ligger i runt 100 och rycker ordentligt och ger full kanna:D har 15/42 drevning men polarn med 15/40 får även han upp den med lite slit:yoparty

Jag måste erkänna att jag är i samma sits som TS, har en husaberg 650 -04 med akrapovic helsystem, som jag får upp på 1 och 2. Därefter känns det som att det inte kommer gå upp, jag är verkligen nybörjare så problemet ligger säkert där. Hur kan jag kontrollera att den går som den ska?

Det är helt och hållet en teknikgrej. Öva mer,
jag hade svårt att få upp den på trean i början
men nu hoppar den upp på fyran. Nu har börjat
försöka få upp den på femman...

Japp, nu funkar den på trean också men inte 4 än. Jag har ju inte hittat balanspunkten än, är för feg :tungan hittills men det kommer tids nog.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park