Sådär!
Var ute ikväll & provkörde min nya drevning 16/42. Och visst blev det skillnad. Nu går den allt upp på 3:an oxå utan problem, men 4:an har däremot samma status som 3:an hade när jag körde med 16/38 drevningen. Ska försöka få tag i ett 15 drev oxå som PASSAR hojen! Noterbart är även att det smällde rätt kraftigt om den när jag drog ner gasen. Lutar väl åt för snål bränsleblandning. Måste även titta på ventilerna, nålen, munstycke etc...
Skulle tippa på att den kanske drar tjuvluft i systemet, för litet tomgångsmunstycke, eller så var det bara för kallt och det kommar att bli bättre när värmen kommer.
Drevar du 15/40 kommer det nästan att bli samma drevning. Som 16/42. Men 16 drevet fram är lite bökigt att får på med slitskenan. När vi som kör banan drevar experimenterar vi med olika storlekar på bakdrevet för att ändra kjedjekraften.
Med ett mindre drev får du ökad kjedjekraft. Dvs den kraft som vill trycka ut svingen vid gaspådrag. Det har med vinklar att göra. Häftigt är i alla fall att det kan göra grym skillnad på hur hojen känns i sväng beroende på storleken på i första hand bakdrevet.