Drevning Crf450

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Går det att klämma på ett 16 kugg framdrev på en Crf.
Plåtbygeln går ju alltid att slipa till. Men klarar man motorkåpan?

Mycket tveksamt

SlirDavid skrev:
Går det att klämma på ett 16 kugg framdrev på en Crf.
Plåtbygeln går ju alltid att slipa till. Men klarar man motorkåpan?

Har för mig att mitt 15kugg gjort att kedjan gnagt lite på motorkåpan...
Finns det 16 att köpa?

ijigilg

Hampe #66 skrev:
Har för mig att mitt 15kugg gjort att kedjan gnagt lite på motorkåpan...
Finns det 16 att köpa?

Men 15 kugg är ju orginal på HM?
Och att byta bakdrev är ju besvärligt. Då måste jag ha en till kedja och ett till framdrev.

Det enklaste skulle vara att bara byta framdrev och flytta fram bakhjulet.

SlirDavid skrev:
Men 15 kugg är ju orginal på HM?
Och att byta bakdrev är ju besvärligt. Då måste jag ha en till kedja och ett till framdrev.

Det enklaste skulle vara att bara byta framdrev och flytta fram bakhjulet.

Jo de e 15org på HM, men det tar ändå i lite...gör det inte det på din?

Jag har en excel-fil där man kan räkna ut vad olika drevningar gör, jag kan mejla den om du vill...t.e.x 15-27 då toppar den 302km/h o.s.v. :rolleyes:

Original HM är 15 kugg fram och 47 bak, jag bytte till 40 kugg bak och kortade kedjan, då fick jag lägga i femman precis innan bromsningen på långrakan på Midlanda...så det var kanske lite väl högt drevat;-)

För småbanekörning och gata så satte jag på 47 bak igen, jag kör med dubbla kedjelås och den lilla kedjesnutten som jag tog bort, funkar perfa. Original är det lite lågt drevat för gata men väldigt bra för Gocartbanor.

Nu skall jag prova med ett 14 kuggs drev fram och 40 bak, det borde bli bra för gata och lite snabbare banor typ Midlanda.
Närj ag bytte framdrev så såg jag att kedjan filat lite på motorblocket men det var ganska lite, hursomhelst så vände jag bara drevet när jag satte tillbaka det, det är någon millimeter offset så då gick kedjan fri, jag fattar inte varför HM inte satte drevet så från början, kedjan spårar precis lika bra ändå?
Större än 15 fram går inte på därför att svingen är i vägen, eller rättare sagt kedjeglidgummit (vaf-n heter det?), då får man kapa i det och svingen är väldigt nära, dreva bak istället, funkar bra med kortad kedja och dubbla lås som sagt.

Hampe #66 skrev:
Jo de e 15org på HM, men det tar ändå i lite...gör det inte det på din?

Jag har en excel-fil där man kan räkna ut vad olika drevningar gör, jag kan mejla den om du vill...t.e.x 15-27 då toppar den 302km/h o.s.v. :rolleyes:

Jo skicka den. Då kan jag kolla vilket bakdrev jag ska ha tillsammans med ett 42-43 framkugg för att få samma drevning som 15-47.

Då kan man bara byta framdrev beroende på bana. Det där med att byta bakdrev och använda dubbla kedjelås fungrar så dåligt när någon av delarna blr mer nött.

dnabderb@bredband.net

SlirDavid skrev:
Jo skicka den. Då kan jag kolla vilket bakdrev jag ska ha tillsammans med ett 42-43 framkugg för att få samma drevning som 15-47.

Då kan man bara byta framdrev beroende på bana. Det där med att byta bakdrev och använda dubbla kedjelås fungrar så dåligt när någon av delarna blr mer nött.

dnabderb@bredband.net

Är det inte jobbigt att få in ett framdrev med 42-43 tänder? :lol :lol :lol

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back