Drevar ni om?

Kopplar du upp den från 20kmh?

Men please...ah...jag koppla upp den från 20km/h!
Ne, körde 2:an på olika varvtal...testa att koppla i både mellan o toppregistret. Fick sluta med att jag fick rycka samtidigt för att få upp den så visst fan var den svår (hehe..den sista meningen kan lätt misstolkas)

Kan nog inte hålla med där.
En polare hade en likadan fast -06 tror jag. Jag hade fan problem att få upp den med koppling....fick slita som fan att få upp den. Tyckte det var skitskumt då jag lyfter upp min egen hur lätt som helst. Men men...så jag vette fan varför det ska vara så krångligt. Tycker kanske att du är för jävla nedlåtande..har du testat hans 750? ..men då har väl jag samma problem då? Eftersom jag har testat en likvärdig o håller med honom
Jag fick upp min GSXR 750 '00 på slangen hur lätt som helst med kupplungen på tvåan, så jag tror att BoSoSko måste vara ett hopplöst fall. :tungan

;)

Edit: Med originaldrevning...

Last edited:
Jag fick upp min GSXR 750 '00 på slangen hur lätt som helst med kupplungen på tvåan, så jag tror att BoSoSko måste vara ett hopplöst fall. :tungan

;)

Hey..jag var lika förvånad jag..men så var det ;) Kan hända att kopplingen var fucked up

Last edited:

;)

J-a gaisare. :FU

Har kört en -98 och den var mycket lättare att få upp. Man sitter mer upprätt på den, det kanske är det. Eller utväxlingen eller whatever.

Hey..jag var lika förvånad jag..men så var det ;) Kan hända att kopplingen var fucked up

Ja, antingen är du och jag helt värdelösa och oerfarna eller så är den sån som vi säger. Har absolut inte haft några problem med att få upp vare sig gixx1000 eller R1 bara genom att gasa när man har provkört dem men med 750:n får man rycka som ett as på tvåan och det blir så ryckigt. :gråta

Last edited:
Blir att hänga på -1 drev fram nu vid servicen nu på 950 sumon.. mest för att kanske slippa lägga i 1a hela tiden vid mindre rondeller etc.. så blir 16 fram istället för 17..
Sen när fasiken ska man använda 6e växeln med 17 fram ?

Gör gärna det. :tummenupp
Visst kändes den starkare och snabbare vid gaspådrag...men den största skillnaden kände man när den skulle kopplas upp på bakhjulet. 2:ans växel blev som 1:an...3:an som 2:an osv. Var sån pass skillnad att den nu är läskig snabb upp på bakan på 2:an. Men bågen toppas ganska snabbt så jag skulle inte dreva ner den mer, har som sagt -1 fram, +2 bak. Funkar klockrent

Körde nerdrevat fram under förra säsongen. Störde mig lite på att jag var tvungen att växlarna blev så förbannat korta, samt att ettans växel blev mer eller mindre överflödig. Antar att det är fråga om tycke och smak, men för mig funkade det inte. Nu kör jag originaldrevat igen. Kort sagt: har man en hoj som redan hjular utan större ansträngning ser jag ingen anledning att ändra något. "If it ain't broken - don't try to fix it!"

fick hem mitt ny drivpaket idag, beställde enligt rekomendationen från mc handlaren att -1 kugg fram räckte. jag var inne på upp två kugg bak, men provar detta o ser hur skillnaden blir.

Ska bli spännande!

Tolf

Har hämtat hem ett 18" drev till min, skall slängas på i nästa vecka. Så skall bli mycket intressant. Vad jag hört är det bara positiva erfarenheter efter att ha kört -1 i fram.
Återkommer..

Då kan du nog pizzadreva, tanka helium i framdäcket och sätta ett fetto på bönpallen också, om du har problem att få upp en original gixxer750 på slangen på tvåan med koppling så är du ett hopplöst fall!

Instämmer.

Dessutom dreva om en K7 1000 ??
Jag kör en K5, som lätt skulle kunna slår runt på 1:an 2:an och 3:an
Håller man fullt på 4:an så svävar framhjulet över marken i typ 200+ knyck.

Förvissso är ju K7 ett bojsänke, men att den var så slö och tung att den den måste drevas om har jag lite svårt att tro.

Kanske är en kul grej dock, vad vet jag.

Tidigare satt det på 16 kugg fram och 42 kugg bak på min och den är jävligt rolig att köra.
Så idag fick jag hem drivpaketet jag beställde från S-racing, men denna gång valde jag 17 kugg fram (original) och ökade bak till 45 för att skona kedjan.
1 kugg fram är som 3 kugg bak, och jag är jävligt nöjd med den drevningen som är nu så jag körde på det.

Bytte för några timmar sen i garaget :)

Bifogat

• DSC07993_nytt drivpaket.jpg
    DSC07993_nytt drivpaket.jpg
    120.3 KB · Visningar: 54
Hade en originaldrevad 750 K1 för några år sen o det var absolut inga som helst problem att få upp den på slangen på 3'an. Att utväxling , vikt o motoreffekt har ändrats till det sämre har jag ganska svårt att tro , så en originaldrevad K7'a borde vara hysterisk på 2'an ???
Lånade en 1000 K7 när jag lämnade in för service i Juni -07 o kan bara hålla med ovanstående inlägg... Ett dipp på gasen i 170-180 , ett ryck o fullt påslag , så reser den sig på 4'an oxå....

Det där handlar om teknik o inget annat ! Vet du hur du ska göra o känner hojen så drar du lätt upp vilken nyare sporthoj som helst på 3'an o till o med 4'an. Men varför ? För att det går såklart !:tungan

Ontopic igen.... Min SD är oxå nerdrevad 1 kugg fram. Inte för att den ska bli mer bakhjulsbenägen , utan för att den ska bli lugnare att köra i lägre hastigheter. Twinnen vill gärna rycka o slita lite på låga varv/höga växlar , så en lätt nerdrevning gör underverk.

Last edited:
Lånar tråden lite!

På min gixxer så mäter den hastigheten på framdrevet. Tidigare då jag hade 1 kugg mindre fram visade den för hög hastighet. Nu när jag bytt till original 17kugg fram men ökat 3 kuggar på bakdrevet kommer den fortfarande visa för hög hastighet eller fixar detta sig nu?

Tänkt på det sen jag byte igår och tror nog den fortfarande kommer visa fel på hastigheten men blir bara knäpp av all tänkande. Nån som har mer koll och kan ge mig ett bra svar?

Lånar tråden lite!

På min gixxer så mäter den hastigheten på framdrevet. Tidigare då jag hade 1 kugg mindre fram visade den för hög hastighet. Nu när jag bytt till original 17kugg fram men ökat 3 kuggar på bakdrevet kommer den fortfarande visa för hög hastighet eller fixar detta sig nu?

Tänkt på det sen jag byte igår och tror nog den fortfarande kommer visa fel på hastigheten men blir bara knäpp av all tänkande. Nån som har mer koll och kan ge mig ett bra svar?

Mätaren kan inte veta om du har ändrat kugg på fram- eller bakdrevet och kommer att visa ungefär som innan.

Mätaren kan inte veta om du har ändrat kugg på fram- eller bakdrevet och kommer att visa ungefär som innan.

Tack för ett snabbt svar!
Okej, var bara lite fundersam då jag inte exakt visste vart den mäter ifrån.

Last edited:

;)

Jag kopplar upp min gixxer 750 00 på 2an lätt, men det är inte som en 1000cc där man kan dra upp han i 50-60 utan problem.. 80-100 är rätt lagom

Tack för ett snabbt svar!
Okej, var bara lite fundersam då jag inte exakt visste vart den mäter ifrån.

Fram och bakdrev är ihopkopplade med en kedjelänk så de påverkar varandra.

Och jag har som mest testat med ca 10% nerdrevning på en hoj som användes på gatan. Det motsvarar ca -1 fram och +2 bak.
Helt meningslöst. För gatbruk är det inte nödvändigt tycker jag. Det går precis lika bra att köra på en växel lägre om man vill ha bättre drag.

Helt otroligt att folk drevar nya literhojar för att få upp den på slangen!

Min förra hoj (Speed Triple 1050) var det absolut inga problem att koppla upp i 2:an från ca 25-30km/h...

, så en originaldrevad K7'a borde vara hysterisk på 2'an ???

Vad är det som är svårt att förstå? Den är inte hysterisk på tvåan. Kör en 2007:a originaldrevad och återkom istället. :rolleyes:

Tidigare satt det på 16 kugg fram och 42 kugg bak på min och den är jävligt rolig att köra.
Så idag fick jag hem drivpaketet jag beställde från S-racing, men denna gång valde jag 17 kugg fram (original) och ökade bak till 45 för att skona kedjan.
1 kugg fram är som 3 kugg bak, och jag är jävligt nöjd med den drevningen som är nu så jag körde på det.

Bytte för några timmar sen i garaget :)

Borde bli ungefär samma effekt. Märkte du stor skillnad och isf hur?

Visst kändes den starkare och snabbare vid gaspådrag...men den största skillnaden kände man när den skulle kopplas upp på bakhjulet. 2:ans växel blev som 1:an...3:an som 2:an osv. Var sån pass skillnad att den nu är läskig snabb upp på bakan på 2:an. Men bågen toppas ganska snabbt så jag skulle inte dreva ner den mer, har som sagt -1 fram, +2 bak. Funkar klockrent

Intressant. Lutar åt att byta framdrevet -1 till att börja med och sen eventuellt dra på ett lite större drev bak om det inte blir tillräckligt stor skillnad.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back