Dragbil

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Landcruiser 90 är en mycket trevlig bil, även att äga under många år. Alla är inte det, nämligen. Den får dra 2800 kilo i Sverige men klarar givetvis mycket mer, utomlands är den som alla andra specad till 3500 kg...

Den har en trevlig egenskap till: Den går fan inte sönder.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Isuzu D-max är nog den bästa dragbil jag kört.
Vet inte hur mycket den får dra, men med en tjänstevikt på 1920kg, maxlast på 1100kg, fyrhjulsdrift och en treliters turbodieselfyra så är den ganska ostoppbar.


Fattade ja de rätt att den "bara" hade 400Nm? Det har vi ju i våran Avensis med på 2.2liter, hade iaf förväntat mig 500Nm med 3000cc. DOCK tror jag att den effekt kurvan är mycket bättre än vår då den har ett extremt kort effekt intervall...


Va nere i Kristianstad i helgen och kollade på vovvar. De var tydligen förbannat många hästtransporter ute på vägen med och då slog de mig att de flesta var Pajero. Amerikanska bilar i all ära, men de går ju knappast segrande ur bilprovningens tester.. Även om Navara ex är skrämmande ex så får man ju fan fan ta tag i rosten innan de går av:huvet

Min far har haft några Jeepar, jag kommer ALDRIG skaffa en Jeep! Dock kanske "deras" italien 2.5 TD inte är de mest rekommenderade att köpa var de bara problem och förvånansvärt svår skruvat!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fattade ja de rätt att den "bara" hade 400Nm? Det har vi ju i våran Avensis med på 2.2liter, hade iaf förväntat mig 500Nm med 3000cc. DOCK tror jag att den effekt kurvan är mycket bättre än vår då den har ett extremt kort effekt intervall...


Va nere i Kristianstad i helgen och kollade på vovvar. De var tydligen förbannat många hästtransporter ute på vägen med och då slog de mig att de flesta var Pajero. Amerikanska bilar i all ära, men de går ju knappast segrande ur bilprovningens tester.. Även om Navara ex är skrämmande ex så får man ju fan fan ta tag i rosten innan de går av:huvet

Min far har haft några Jeepar, jag kommer ALDRIG skaffa en Jeep! Dock kanske "deras" italien 2.5 TD inte är de mest rekommenderade att köpa var de bara problem och förvånansvärt svår skruvat!

Du har helt rätt.
Siffrorna imponerar inte (400Nm, 163hk).
Men det är en rekorderlig traktormotor!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
En Isuzu är ju dock aningen över budget, om man säger så...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Inte läst hela tråden men... varför behöver släpet vara så tungt, om det främst ska transportera några motorcyklar?

Inte ens när jag körde en personbil på ett släp vägde det mycket mer än 2 ton.

Kanske är en bättre lösning att skaffa ett lättare släp, och på så sätt öka utbudet av dragbilar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte läst hela tråden men... varför behöver släpet vara så tungt, om det främst ska transportera några motorcyklar?

Inte ens när jag körde en personbil på ett släp vägde det mycket mer än 2 ton.

Kanske är en bättre lösning att skaffa ett lättare släp, och på så sätt öka utbudet av dragbilar.

Havremåppar?
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Inte läst hela tråden men... varför behöver släpet vara så tungt, om det främst ska transportera några motorcyklar?

Inte ens när jag körde en personbil på ett släp vägde det mycket mer än 2 ton.

Kanske är en bättre lösning att skaffa ett lättare släp, och på så sätt öka utbudet av dragbilar.

Läs tråden fråga sen.


Nä, inga hästar ska dras, håller inte på med sådana längre. Ska dra hojarna.
Släpet är ett 3-axlat med en totalvikt på 3500 kg. Vad tjänstevikten på pappret är är irrelevant, eftersom det numera är inrett med sovplatser, kylskåp, förvaringshyllor, verktygsskåp osv. Med allt skit i, utom hojarna och soppadunkar, väger det 2040 kg, och där är plats till 4 hojar, möjligtvis 5. Räknar man 200 kg/hoj blir det ju 2840 kg med 4 hojar i. Så en max dragvikt på över 3 ton är att föredra, så man slipper noja över överlass.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Om man har CE, kan man lastbilsregga ex. en BMW X6 (med 3.5 ton dragvikt) OCH få köra över 90km/h på motorväg (utan släp såklart)



Har du sett den här artikeln med massa olika modeller som får dra 3500kg?

Vet att dom visar nya och dyra modeller där men en del har säkert funnits i många år och därmed även gått ner i pris.


http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-bilarna-som-far-dra-tyngst
1. Land Rover Range-Rover, 3.0 TDV6 HSE, 3500 kg
2. Mercedes-Benz G-Klass, G 350 BlueTEC Station lån, 3500 kg
3. Toyota Landcruiser-V8, 4.5 V8 D-4D, 3500 kg
4. Mercedes-Benz GL-Klass, GL 350 BlueTEC 4MATIC, 3500 kg
5. Porsche Cayenne, Cayenne Manuell, 3500 kg
6. Land Rover Range-Rover-Sport, 3.0 TdV6 S 4WD Auto, 3500 kg
7. BMW X5, xDrive30d, 3500 kg
8. Mercedes M-Klass, ML 350 4MATIC, 3500 kg
9. Jeep Grand-Cherokee, 3.0 CRD V6 250 Limited 4WD Auto, 3500 kg
10. Mitsubishi Pajero, 3.2 DI-D Wagon Business Nav Auto, 3500 kg
11. Land Rover Discovery, 3.0 TdV6 210 S Auto, 3500 kg
12. VW Touareg, V6 TDI 204hk BlueMotion Technology, 3500 kg
13. Land Rover Defender, 90 2.2L Diesel E Station Wagon, 3500 kg
14. Audi Q7, 3.0 TDI 150 kW quattro tiptronic, 3200kg
15. BMW X6, M, 3000 kg
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ska kika på artikeln. Dock går ju diesel bort pga skatten. Jag kommer inte använda bilen så värst mycket utöver släpdragandet. Visst, jag kommer väl köra till en del kompisar och lite sånt, men det kommer inte ske någon pendling eller liknande. Så en diesel blir för dyr att stå och hålla bara för släpets skull.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ska kika på artikeln. Dock går ju diesel bort pga skatten. Jag kommer inte använda bilen så värst mycket utöver släpdragandet. Visst, jag kommer väl köra till en del kompisar och lite sånt, men det kommer inte ske någon pendling eller liknande. Så en diesel blir för dyr att stå och hålla bara för släpets skull.

Ett alternativ är att ställa av bilen när den inte behövs, för att spara skatt. Dock har jag märkt att jag själv kan vara rätt lat, och låta den stå och kosta pengar alldeles för ofta, när jag försökt med detta.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ett alternativ är att ställa av bilen när den inte behövs, för att spara skatt. Dock har jag märkt att jag själv kan vara rätt lat, och låta den stå och kosta pengar alldeles för ofta, när jag försökt med detta.

Ungefär så känner väl jag mig själv också! ;)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top