Dragbil

En sådan i bensin kanske hade varit något. Skatten på just den i annonsen var över 10k. Hade nog blandat ihop den med freelander, för den får inte dra så mycket, har jag för mig.

Nä, inga hästar ska dras, håller inte på med sådana längre. Ska dra hojarna.
Släpet är ett 3-axlat med en totalvikt på 3500 kg. Vad tjänstevikten på pappret är är irrelevant, eftersom det numera är inrett med sovplatser, kylskåp, förvaringshyllor, verktygsskåp osv. Med allt skit i, utom hojarna och soppadunkar, väger det 2040 kg, och där är plats till 4 hojar, möjligtvis 5. Räknar man 200 kg/hoj blir det ju 2840 kg med 4 hojar i. Så en max dragvikt på över 3 ton är att föredra, så man slipper noja över överlass.
Bensinarna får dra bra mycket mindre om jag inte missminner mig.
 
Bensinarna får dra bra mycket mindre om jag inte missminner mig.
Grand Cherokee och Discovery, bensin, fick dra 3500 kg, iaf alla de ex jag kollat. Pajero (wagon) 3300 kg, bensin.

Pickis går bra sett till antalet sittplatser, men jag kommer ju behöva ha en full IBC-behållare på flaket då... Typ lika illa som framhjulsdrift. Inte hittat någon pickis under 40k heller som fått dra mer än 2800 kg. Dodge Ram är ascoola ( :kär ), men för dyra.
 
Ska fanimej åka och klämma och känna på en Discovery nu! Den modellen jag helt glömt bort. Tack för att ni lyckades öppna ögonen på mig. ;)
 
Ska fanimej åka och klämma och känna på en Discovery nu! Den modellen jag helt glömt bort. Tack för att ni lyckades öppna ögonen på mig. ;)

Skjut mig inte om du köper en brittisk bil och den visar sig läcka olja och ha tveksamt elsystem, det ingår!
 
Skjut mig inte om du köper en brittisk bil och den visar sig läcka olja och ha tveksamt elsystem, det ingår!

Haha nädå, ska försöka!

Blir inget köp nu, den ska jämföras med resterande modeller som passar in på kraven! :)
 
Tja, alltså... Fick ont om tid och hann inte köra så långt iväg som den Discoveryn jag egentligen skulle testa, så vart och provade en som stod närmre, men som var modellen nyare och långt över budget. Den ingav ju inte något jättebra intryck när jag knappt kom ut från firman med den förrän den började bete sig som om både antispinn och abs gick in, i över 20 km/h.. Massa lampor som tändes i displayen och ett jävla skrapande vid större rattutslag och hastigheter över hisnande 20 km/h.

Tja.... Det var det där med tveksamt elsystem va? :gnissla
 
Har en ganska gammal Nissan King Cab. Funkar riktigt bra att dra 3 ton med. Enda problemet med dom runt 2003 är att man måste byta vevstakslager på dom vid cirka 15000 mil, annars tittar nån vevstake ut. Liten feltillverkning av Nissan.
Bästa dragbilarna jag haft är nog ändå dom stora Toyota LandCruiser, men dom kostar både skjortan o byxorna i skatt.
 
Har en ganska gammal Nissan King Cab. Funkar riktigt bra att dra 3 ton med. Enda problemet med dom runt 2003 är att man måste byta vevstakslager på dom vid cirka 15000 mil, annars tittar nån vevstake ut. Liten feltillverkning av Nissan.
Bästa dragbilarna jag haft är nog ändå dom stora Toyota LandCruiser, men dom kostar både skjortan o byxorna i skatt.

King Cab och Navarra är samma bil eller, bara bytt namn när den blev nyare? Det med vevstakarna låter ju mindre kul dock. Landcruisern har jag kollat på, men det skenade med skatten.
 
King Cab och Navarra är samma bil eller, bara bytt namn när den blev nyare? Det med vevstakarna låter ju mindre kul dock. Landcruisern har jag kollat på, men det skenade med skatten.

Fast du är väl (ex?) tradarchaffis förresten? Lastbilsreggad pickup = knappt någon skatt alls?
 
Navaran är tyvärr även den bra rostbenägen, nåväl de kan se hyffsat fräscha ut om man köper bil efter färg så att säga men trots detta kan ramen vara på väg att gå av :gnissla

-06/22000 mil

(klicka två ggr på bilderna)

NA1.jpg

NA2.jpg
 
Navaran är tyvärr även den bra rostbenägen, nåväl de kan se hyffsat fräscha ut om man köper bil efter färg så att säga men trots detta kan ramen vara på väg att gå av :gnissla

-06/22000 mil

(klicka två ggr på bilderna)


Holy fuck!

Min Dodge -03 hade gått 50000mil, i ur och skur och ingen underedsbehandling. Var knappt brun. Å,sen säger tyckarna att riset är mycket bättre än bacon. Jaajaaa...
 
Navaran är tyvärr även den bra rostbenägen, nåväl de kan se hyffsat fräscha ut om man köper bil efter färg så att säga men trots detta kan ramen vara på väg att gå av :gnissla

-06/22000 mil

(klicka två ggr på bilderna)

Ah, det bådar ju dessvärre inte så gott...


Så summa summarum, så är ändå Jeep Grand Cherokee bäst? Kollade försäkring på ett ex, och den var inte så svinig. Pajeron ligger också bra till. Billigare i försäkring än Jeep men får dra lite mindre. Dricker dock säkert mindre också. Så kanske vinner Pajeron iaf.
 
Isuzu D-max är nog den bästa dragbil jag kört.
Vet inte hur mycket den får dra, men med en tjänstevikt på 1920kg, maxlast på 1100kg, fyrhjulsdrift och en treliters turbodieselfyra så är den ganska ostoppbar.

 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top