Dra ner priser på Försäkring!!!

JohanFÖK skrev:
Tack Mattias!

SMCs förslag är att man höjer självrisken till 25% men om du inte utnyttjar försäkringen sjunker självrisken varje år. Säg att du har 5% självrisk efter 5 år. Om du sedan utnyttjar försäkringen så åker självrisken upptill 25% igen. Man skulle tom kunna ha att om du är skadefri under 10år så kan du få utnyttja försäkringen 1 gång utan att självrisken går upp till 25%.

Detta förslag gynnar de skötsamma, samtidigt som de motiverar de nya att hålla sig på hjulen. Om man vurpar med en liten skada kanske man inte lagar den alls eftersom ens självrisk då går upp till 25% igen. När skadan inträffar kanske man dessutom hoppar över att laga repor så att ens egen självrisk blir lägre vid reparationen....

Vad säger du om det Alex?

/ Johan
SMC, FÖK

Detta låter mycket lovande, har bara en kommentar:

Känns som att hela grejen med att få detta att fungera är ett, för alla bolag gemensamt, skaderegister där alla försäkringsutnyttjanden finns med. Detta för att alla bolag ska kunna ha liknande system och kolla upp hur skadebenägen en viss förare är.
Utan ett sådant här register kommer konkurransen om de "duktiga" förarna att gå förlorad (man vill inte byta bolag och förlora sin låga självrisk) medan de förare som utnyttjat sin försäkring kommer söka sej till ett nytt/billigare bolag.
Således är det bara de som försäkrar för första gången samt de som vurpar som nytecknar försäkring och ingångspremierna kommer alltså bli skyhöga ändå.

Sedan efterlyser jag fortfarande en försäkring som ENBART gäller för ägaren (alltså även trafikförsäkringen) men detta kanske inte går att lösa?

Men som sagt känns det bra att det äntligen händer något....bra jobbat! :Bugar

Dez skrev:
Detta låter mycket lovande, har bara en kommentar:

Känns som att hela grejen med att få detta att fungera är ett, för alla bolag gemensamt, skaderegister där alla försäkringsutnyttjanden finns med. Detta för att alla bolag ska kunna ha liknande system och kolla upp hur skadebenägen en viss förare är.
Utan ett sådant här register kommer konkurransen om de "duktiga" förarna att gå förlorad (man vill inte byta bolag och förlora sin låga självrisk) medan de förare som utnyttjat sin försäkring kommer söka sej till ett nytt/billigare bolag.
Således är det bara de som försäkrar för första gången samt de som vurpar som nytecknar försäkring och ingångspremierna kommer alltså bli skyhöga ändå.

Sedan efterlyser jag fortfarande en försäkring som ENBART gäller för ägaren (alltså även trafikförsäkringen) men detta kanske inte går att lösa?

Men som sagt känns det bra att det äntligen händer något....bra jobbat! :Bugar

Visst vore det fördelar med ett gemensamt skaderegister för de som vill byta f-bolag. Vi får dock börja utan ett sådant system. Nackdelen är givetvis att man låser fast sig i ett f-bolag men jag tycker ändå fördelarna överväger.
Att ingångpremierna är höga är väl bra. Det gynner de förare som är försiktiga med sina hojar och inte kraschar för mycket. För att göra det lite bättre kan man tex införa en regel som säger att du får tillgodo räkna dig de år som du har ägt en motorcykel i en annan premieklass när du byter till en pk 7. Köper du alltså en GSX400 och kör på den i 5 år så har du lägsta självrisken den dagen du köper en R1:a.

Eftersom trafikförsäkringen är reglerar i lag så kan ingen vanlig dödlig ändra som du föreslår. Jag tror inte heller jag vill att man skall ändra detta. Tänk om du låner en hoj och ägaren glömmer att säga att försäkringen inte gäller för dig och du råkar ut för en allvarlig personskada.....
Nä, då tror jag det är bättre att vagnskadan bara gäller ägaren plus att man har högre självrisker. Då tror jag att man kan komma tillbaka ner till vettigar f-premier för sporthojarna...

/ Johan
SMC, FÖK

JohanFÖK om detta ska funka ska ni ju se till att stöldsjälvrisken höjs till samma som det kostar om man vurpar eller högre annars stjäl folk bort sina klotade hojar precis som dom gör idag.
Massor av stölder är försäkrings bedrägerier.
Jag personligen har gärna en självrisk på 25000kr både på stöld och vurpor bara premien kommer ner till en rimlig nivå typ max 500-1000kr i månaden för hel på en nyare sporthoj.

Både på gott o ont!

Det är både på gott o ont.
Själv har jag en 00.a Retta,är 28 år o innehaft körkort i över 5 år på hoj.
Betal 11400 kr helförsäkring om året så är väl ganska nöjd med det trots allt.
Så ser min försäkring ut.
Trafik självrisk 1000 kr
Brand självrisk 1000 kr
Stöld självrisk 2000/5000* kr *Högre självrisk om inte godkänt stöldskydd.
Räddning självrisk 1000 kr
Rättsskydd självrisk 20% minsy 1000 kr
Vagnskada självrisk 3000 kr.
Så som jag förstår det om jag inte har fel,skulle man vurpa eller köra ut i skogsterräng i en kurva så har man 3000 kr i vagnskade självrisk.
Visst håller med på sätt o viss att stora summor i försäkring om året blir mycket pengar o skulle man kunna sänka det till från tex 11 tusen till kanske 2-3 tusen så klart det vore en besparing.Men så är det ju oxå så som nån skrev,även en förare som har längre erfarenhet,kanske kör lugnare även kan vurpa eller nåt.
Ska man behöva punga upp flera tusen på en självrisk när hojen är kanske halvt kvaddad efter att kommunen inte sopat upp lite grus i ett gatuhörn.
Men visst man kan oxå börja spara i en pott o själv åtgärda skador osv.
Ja man kan vrida o vända på det för visst kan man reta sig på att gå o betala så mye o inget få ut av det,på nån år har man ju gått o betalt vad hojen är värd idag.

JohanFÖK skrev:
Jag gjorde en snabb beräkning och om man höjde självrisken från 6.000 till 25.000 på stöld och vagnskada skulle man sänka premien 40% (på stöld och vagnskada). Detta förutsatt att alla fortsätter att vurpa så mycket som de gör idag. Om man antar att folk blir lite försiktigare så kommer premien sjunka ännu mer....

Det tyckte iaf jag lät lockande!

/ Johan
SMC, FÖK

JohanFÖK skrev:
Trafik 20% Stöld 55% Vagnskada 25%*
Det innebär alltså att totalpremien skulle sjunka med 32% från nuvarande nivå. I mitt fall innebär det ett fall från 7 700 till ca 5 250, alltså en sänkning med ca 2 500 kr. I gengäld skulle min självrisk stiga med ca 11 000 kr till, som mest, 18 750 kr.

Om man leker med tanken att den maximala skadan för mig vid en krasch blir 75 000 kr, så kommer man fram till att ert förslag är dåligt för både F-bolaget och mig.

Nu betalar jag ca 7 700 för att försäkra ca 67 000 kr (maxskada 75 000 minus självrisk 8 000) och med ert förslag får jag betala 5 250 för att försäkra ca 56 250 kr (maxskada 75 000 minus självrisk 18 750). Det innebär att F-bolagen får en lägre kostnadstäckning än de har idag. Det gynnar inte dem (idag kostar det mig ca 11,5 öre att försäkra en krona, i ditt förslag betalar jag bara drygt nio öre). Den riskneutrale försäkringstagaren gillar en sådan förändring. Men jag som är riskavert tycker faktiskt inte om den. Jag föredrar att betala den högre premien för att slippa betala så mycket om olyckan är framme. Det är lättare att hanter 7 700 en gång per år och 8 000 när det smäller än det är att hantera en 5 250 en gång per år och nästan 19 000 när det smäller.

Sorry, men jag tror inte riktig på det här förslaget. Eller jo, för den som föredrar ett sådant uplägg kan man ha det som alternativ. Men inte att ersätta det nuvarande systemet med detta förslag.

* Från en annan diskussion. Reservation för att du där menar din försäkringspremies fördelning på de olika försäkringsmomenten och inte skadeutfallet generellt (vilket var det du svarade på).

Holger:
Självklart pratar jag om högre självrisk både på stölden och vagnskadan!

R1 Racer:
KUl att höra att det finns 1 person i Sverige som är nöjd med sin försäkring på en R1:a. Jag får bara höra talas om det som betalar mycket i premie.
Som svar på din fråga. Jag var också relativt nöjd när min helårspremie låg runt 10.000, men nu när den nått 25.000 är jag inte lika glad. Jag tror att om vi inte gör någonting så kommer din premie att bli högre och högre för varje år som går. VI har nu nämligen kommit in i en premiespiral där användarna ställer på sina hojar färre och färre dagar per år men genererar lika mycket kostnader för f-bolagen.

Bingo:
7700 kronor för en hel/hel. Vad har du för hoj?
Problemet idag är sporthojar som är max 5 år gamla. Egentligen skulle dessa tankar bara gälla dessa modellet men eftersom premieklass 7 gäller många andra modeller så blir det på alla i premieklass 7. I premieklass 1-6 kommer det vanliga systemet att vara.

Den maximala skadan för dig är svår att säga eftersom du har med personskador.

Du måste också tänka på att din självrisk blir 5% efter kanske 5 år. Då har du helt plötsligt 3750 kronor i självrisk och 2500 kronor billigare premie. Alltså lägre premie och lägre självrisk! Fyndigt eller hur?

Mina procent siffror gäller endast mig. Eftersom jag bor i Stockholm är stölden en stor del av premien. Titta på din egen premie och skriv på forumet hur det förhåller sig för dig?

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

inside information

det kommer att komma klass 1-14 i ett av våra större f.bolag snart. det borde gymma vissa sporthojar, men billigt. knappast!

kan du inte hålla dig på hjulen så ska det kosta enligt min mening.
snorisar på räk-ettor=dumt och dyrt för oss andra.

I mina öron låter det som ett mycket vettigt förslag, JohanFÖK, särskilt om man i förlängningen får till ett riksgemensamt register över skadestatistiken. Detta av två skäl, dels för att kunna byta bolag när man vill för att hålla konkurensnivån uppe och dels för att kunna knyta premien hårdare till individen istället för till mtorocykeltypen.

Jag har kompiser (jag lovar, det är inte jag själv :) ) som pga för hög klass 7 premie bytte ner sig till veteranhojar eller klass 5 hojar, men de kör lika galet för det, mao lika riskbenägna. För trots allt är det väl så att orsaken till den höga olycksstatisktiken hos klass 7 hojar beror på att de drar till sig en viss typ av förare, inte för att själva är säkrare, och med ett riksgemensamt register skulle de som kan hålla sig med gummit neråt kunna premieras rejält.

Mina 5 cent....

//H

PS: Eftersom jag är lite lat av mig och inte gör något aktivt i frågan själv så ger jag desto mer beröm åt JohanFÖKs engagemang.

JohanFÖK skrev:
Tack Mattias!

SMCs förslag är att man höjer självrisken till 25% men om du inte utnyttjar försäkringen sjunker självrisken varje år. Säg att du har 5% självrisk efter 5 år. Om du sedan utnyttjar försäkringen så åker självrisken upptill 25% igen. Man skulle tom kunna ha att om du är skadefri under 10år så kan du få utnyttja försäkringen 1 gång utan att självrisken går upp till 25%.

Detta förslag gynnar de skötsamma, samtidigt som de motiverar de nya att hålla sig på hjulen. Om man vurpar med en liten skada kanske man inte lagar den alls eftersom ens självrisk då går upp till 25% igen. När skadan inträffar kanske man dessutom hoppar över att laga repor så att ens egen självrisk blir lägre vid reparationen....

Vad säger du om det Alex?

/ Johan
SMC, FÖK

Jag tycker det låter som ett steg i rätt riktning men jag skulle gärna se att man får betala 1/3 eller 1/4 av vad mc står i marknadsvärde.
och sen så ha som du säger att sköter man sig så belönas man .. men inte med en "fri" självrisk utan med sänkt premie...

OCH

Skyddutrustning ska Användas och Enbart Riktiga ska vara "godkända" av försäkringbolaget...

JohanFÖK skrev:
Holger:
Självklart pratar jag om högre självrisk både på stölden och vagnskadan!

R1 Racer:
KUl att höra att det finns 1 person i Sverige som är nöjd med sin försäkring på en R1:a. Jag får bara höra talas om det som betalar mycket i premie.
Som svar på din fråga. Jag var också relativt nöjd när min helårspremie låg runt 10.000, men nu när den nått 25.000 är jag inte lika glad. Jag tror att om vi inte gör någonting så kommer din premie att bli högre och högre för varje år som går. VI har nu nämligen kommit in i en premiespiral där användarna ställer på sina hojar färre och färre dagar per år men genererar lika mycket kostnader för f-bolagen.

Bingo:
7700 kronor för en hel/hel. Vad har du för hoj?
Problemet idag är sporthojar som är max 5 år gamla. Egentligen skulle dessa tankar bara gälla dessa modellet men eftersom premieklass 7 gäller många andra modeller så blir det på alla i premieklass 7. I premieklass 1-6 kommer det vanliga systemet att vara.

Den maximala skadan för dig är svår att säga eftersom du har med personskador.

Du måste också tänka på att din självrisk blir 5% efter kanske 5 år. Då har du helt plötsligt 3750 kronor i självrisk och 2500 kronor billigare premie. Alltså lägre premie och lägre självrisk! Fyndigt eller hur?

Mina procent siffror gäller endast mig. Eftersom jag bor i Stockholm är stölden en stor del av premien. Titta på din egen premie och skriv på forumet hur det förhåller sig för dig?

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
Premien gäller min GSX-R 600 -01. Klass 7 alltså. 40+, full bonus, landsbyggd osv ger såna premier. Rättvist och bra. Och ja, jag är mycket nöjd med min premie. Stockholmarna - som står för en oproportionerligt stor andel av allt jävelskap i samhället - kan gott få betala :D

Jag missade det om den fallande självrisken, vilket sätter saken i en annorlunda, bättre dager. Det är ett bra förslag eftersom det ger mig en billigare försäkring.

Med den maximala skadan menade jag endast den ekonomiska skadan för de försäkringsmoment som vi talar om här - stöld och vagnskada. Personskadekostnaderna ligger på trafikdelen och de påverkas inte direkt av högre självrisker. Indirekt kan det bli så, även om jag tror att man skall passa sig för att dra för stora växlar på de trafiksäkerhetseffekter högre självrisker ger. Tänkta indirekta, eller "dynamiska", effekter har en elakartad tendens att utebli.

Samma sak gäller stöldbiten. De felsta låser och låser in sin MC ganska bra men den blir stulen ändå. Man kan säkert skydda den ännu lite bättre, vilket tvingar tjuven att arbeta lite hårdare men han kommer att sno den ändå. Och det hjälper definitivt inte i de fall där ägaren är tjuven - framåt höstkanten, sådär ni vet.

Jaja, jag tycker alltså att förslaget är bra men problemet med höga premier kommer vi inte ifrån. Om det nu är något problem, det är ingen mänsklig rättighet att köra nollfyrans R1 vid tjugo års ålder... Eller jo, det är det iofs. Men det finns ingen skyldighet för någon annan att vara med och betala de kostnader det för med sig.

JohanFÖK skrev:
VI har nu nämligen kommit in i en premiespiral där användarna ställer på sina hojar färre och färre dagar per år men genererar lika mycket kostnader för f-bolagen.
Snarare mer kostnader va!? Jag gissar att deras självkostnad för en av- eller påställning ligger i intervallet 150-200 kr. Ställer man av bågen fem gånger och sedan ställer på den lika många gånger har vi redan där en kostnad på 1 500 - 2 000 kr. Den kostnaden bjuder de INTE på. Den får vi betala via premien.

Det är lite av fångarnas dilemma över hela situationen. Det är lätt att säga "ställ inte av och på hela tiden" men det ekonomiska incitamentet gör att individen ädå kommer att agera så. Det är tyvärr skilland mellan det kollektiva intresset och individens intresse här.

Alex:
Jag tycker det låter som ett steg i rätt riktning men jag skulle gärna se att man får betala 1/3 eller 1/4 av vad mc står i marknadsvärde.
och sen så ha som du säger att sköter man sig så belönas man .. men inte med en "fri" självrisk utan med sänkt premie...

OCH

Skyddutrustning ska Användas och Enbart Riktiga ska vara "godkända" av försäkringbolaget...

Svar:
Men 1/4 del av mcns marknadsvärde är ju 25%... !?! ;-)
Nackdelen med att belönas med lägre premie är att de som börjar sin hojkarriär får väldigt höga premier gentemot de som har varit med länge. Detta gynnar inte återväxten av motorcyklister bland de unga och SMC vill att fler unga skall köra mc. Idag har du 75% bonus efter många år och detta gör att i tex premieklas 7 där alla har full bonus (nästan) får den som inte har någon bonus betala 4 gånger den egentligen risken....
En viss skillnad är dock bra.

Skyddsutrustning är svårt att jobba med. För ett antal år sedan försökte Folksam att jobba med något de kallade skyddsställ. Det var en bra idé, problemet efter ett tag var att de som sålde skinnställ i Sverige tyckte det var för dyrt att få sina ställ godkända vilket gjorde att du efter några år hade skinnställ som inte var skyddställ men i verkligheten skyddade bättre. Har du något idé om hur man skulle kunna göra så är jag dock väldigt öppen för idéer på detta område eftersom jag också tycker att man borde ha riktiga skydd när man kör mc.

Bingo:
Vad bra då tycker vi likadant! ;-)
Tänk vad lätt man kan missförstå varandra....

Apropå av och påställning så har du helt rätt. Som du kanske läst har f-bolagen börjat agera på olika sätt. If har bara året-runt försäkring. Trygg-Hansa ringer och skickar brev till de kunder som ställer av och på ofta och meddelar dem att de inte längre kan erbjuda dem möjligheten att ställa på och av.

Jag tycker det är synd att utvecklingen går åt fel håll just nu men jag har samtidigt förståelse för de som ställer på och av ofta med dessa premienivåer.

/ Johan
SMC, FÖK

JohanFÖK skrev:
Alex:
Jag tycker det låter som ett steg i rätt riktning men jag skulle gärna se att man ......
/ Johan
SMC, FÖK

Ibland e man lite för trött för o va vaken.. vet inte hur jag fick ihop 255 o 1/4.. :kocko

men hur som helst.
De ända ställen som jag tycker ska vara godkända är Skinnställ men hårda inlägg dvs armbågar knä axlar o andra skydd..
Samma gäller Goretex.
Förutom det så ska hjälm av glasfider eller bättre bäras
Ryggskydd.
och stövlar av hård model.. dvs den ska kunna hålla uppe sig själv om man trycker på den :va
och handskar..

För att göra det hela enkelt så Ställ av goretex eller skinn med hårda skydd( räcker inte med ryggskydd) då får man bort alla "säkerhetställ"

Skulle det vara så att de krachar och tex saknar skinnställ så ska det inte bara svida i "gumpen" utan oxå i plånboken..
Ett förslag är att självrisken ökar med 30% eller mer....

sen så appropå bonus.. så man börja med 75% bonus sköter man sig i 2 år så har man 100% sen för varje gång man använder försäkringen så bort me 25-50%
en ide är ju 50% om du är vållande och 25 om ingen annan bil e inblandadmen inte ditt fel..
och om det är en annan bilists fel så påverkar inte de dig..

Alex:
Hur skall du göra med kontrollapparaten för din krav?
Vem skall bedöma om stället har tillräckligt med hårda skydd för att vara godkänt?
Det är många som tycker att man borde ha högre krav på kläder men det faller alltid på att kontrollapparaten blir för kostsam.

Ett annat problem är att den maximala självrisken på trafikförsäkringen är 1/10 av basbeloppet (cirka 38000 kronor) alltså 3.800 kronor. Det gäller alltså också om du har snott hojen och är påverkad samtidigt som du beter dig vårdslöst i trafiken....

Apropå bonus:
Hur tänkte du dig med 100% i bonus?
Ett f-bolag måste ha täckning för sina kostnader. Om kostnaderna är 10.000 kronor per hoj måste de få in 10.000 kronor per hoj oavsett om kollektivet har 0% bonus eller 75%. Premien blir densamma.
Om du försäkrar din hoj i 2 år för säg 20.000 kronor per år och sedan för en dyr personskada på 6 miljoner. Vem skall betala den?....

/ Johan
SMC, FÖK

JohanFÖK skrev:
Alex:
....
/ Johan
SMC, FÖK

Hur man ska kunna kontrollera detta.
Nr1 om en olycka sker så ska kläderna in till försäkringsbolaget eller så får någon som har "kunskapen" om det är ett ställ med hårda skydd eller ett säkerhetsställ dvs med lite skumgummi som "skydd"

Nr2 Så kan man ha ett sammarbete med polisen som vid kontroll (tex alkohol kontroll) även kollar om föraren har skinställ på sig och ryggskydd hjälm mm..

Men tyngden ligger på Nr1..

Angående självrisken så vid rattonykterhet +200% narkotika+200% vårdslöshet+100%
Så kör du påverkad av alkohol o narkotika så blir det självrisken på 3800
* 400%
=15200kr

plus att han då förlorar all bonus i 10år dvs först efter 10år skadefritt kan han få bonus igen.

Det kan även vara en god ide att försäkringsbolaget kollar på alla ställ som kommer ut på marknaden och skriver en lista vilka som är godkända eller inte.

Och angående bonus systemet så hade jag tänkt att om kostnaden är 10000 så ska man med full bonus täck dessa 10000 har man inte fullbonus så bidrar man till en buffert som sparas till om nu en olycka som kostar 6miljoner så tar man från bufferten..

alla sifforor o %satser är vad jag tycker kan vara lämpliga dvs ingen fakta bakom...

JohanFÖK skrev:
Alex:
Nä, det där med kontroller är inte lätt. Det är också lätt att se för sig de tvister som oundvikligen kommer att uppstå pga skilda meningar om vad som är tillräckliga skydd och inte, för den händelse F-bolagen skulle neka någon ersättning av det skälet. Och tvister kostar mycket pengar.

En sak som man däremot skulle kunna göra för att komma till rätta med skenförsäkringar på mor/far är att man i avtalsvilkoren upplyser försäkringstagaren om att han efter en krasch kommer att få visa att hon/han kan framföra fordonet för att få ut försäkringspengar. Ett brev hem med den innebörden klart och tydligt framställd kan nog få både en och annan förälder att neka att den ohängde sonens R1 skrivs på dem. Det tar inte bort problemet med skenförsäkringar men kan bidra i någon mån. En nackdel är att ett sådant förfarande gör försäkringarna ännu dyrare för unga förare.

1:Alexander Nilsson, Staffanstorp, 18, Cbr600 87, If hel/hel 7000Kr
2:Pär Lidén, Kävlinge Triumph D600 -03, if triumph hel/hel 6870kr
3:Robert Lutczyk, Lund, 26, ZX6-R -98, If halv/hel 9782kr
4: Magnus Viken, Strömstad 23, Sv 650s -02, 6000:- if halv/hel
5. Magnus Mårtensson, Svedala, Nsr 125r -99, 7644:-/vet inte just nu, Hel/Hel
6: Fredrik Ask, Lessebo, XXX
7. Daniel Säll, V.Frölunda, 22, Szr660 -96 (35Kw), 5500:- halv/helår8
8. Magnus Hellberg Kristiantad (skåne) honda crf 250 1800 Kr (stöldförsäkring) , Triumph tt600 -01 (7000kr), Ktm 640 lc4 offroad (7000kr).
9. Jonny Nilsson Sjöbo, 23, R1-02 IF Hel/Mån 3250:-
10: Stefan Månsby, Skogås,30, R1 -99, If hel/hel 29500kr

Last edited:
Varför ha mer än Trafikförsäkring när man ändå inte får ut något när man råkar ut för en olycka???

Lägg pengarna i en burk istället...Lika vettigt som en försäkring...
Skillnaden är att du kan vända på burken så ramlar det ut pengar!
Försäkrings bolaget kan du skaka på hur mycket som helst och du får inte ut en spänn....

Ni kan ju gissa vilket bolag jag anlitade när jag lärde mig detta trix!

:arsele

Kamikaze kid skrev:
Varför ha mer än Trafikförsäkring när man ändå inte får ut något när man råkar ut för en olycka???

Lägg pengarna i en burk istället...Lika vettigt som en försäkring...
Skillnaden är att du kan vända på burken så ramlar det ut pengar!
Försäkrings bolaget kan du skaka på hur mycket som helst och du får inte ut en spänn....

Ni kan ju gissa vilket bolag jag anlitade när jag lärde mig detta trix!

:arsele

Varför e de skyldiga dig en mc då?

Johanfök:
Sen så borde man dra igång mer om larm oxå, pratade precis me if.. och de brydde sig inte om man hade larm.
Med tanke på alla stölder så borde man ha bättre "erbjudande" om man har en gps spårbar mc än en som inte e larmad på något sätt... :va

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra