Dra ner priser på Försäkring!!!

Det där förslaget var nog inte vidare genomtänkt va? Ponera att samtliga får en försäkring på 2000:- hel/hel. Samma säsong kraschar 50% och får därefter en självrisk på 30000:- då är det med andra ord färdigåkt om man inte vill åka i princip oförsäkrat. återstående 50% kan heller aldrig utnyttja sin försäkring ty om de gör det så kan inte de heller åka och samtidigt ha det ekonomiskt försvarbart om de gör en ny krasch.

1:Alexander Nilsson, Staffanstorp, 18, Cbr600 87, If hel/hel 7000Kr
2:Pär Lidén, Kävlinge Triumph D600 -03, if triumph hel/hel 6870kr
3:Robert Lutczyk, Lund, 26, ZX6-R -98, If halv/hel 9782kr
4: Magnus Viken, Strömstad 23, Sv 650s -02, 6000:- if halv/hel
5. Magnus Mårtensson, Svedala, Nsr 125r -99, 7644:-/vet inte just nu, Hel/Hel
6: Fredrik Ask, Lessebo, XXX

Blip skrev:
Det där förslaget var nog inte vidare genomtänkt va? Ponera att samtliga får en försäkring på 2000:- hel/hel. Samma säsong kraschar 50% och får därefter en självrisk på 30000:- då är det med andra ord färdigåkt om man inte vill åka i princip oförsäkrat. återstående 50% kan heller aldrig utnyttja sin försäkring ty om de gör det så kan inte de heller åka och samtidigt ha det ekonomiskt försvarbart om de gör en ny krasch.

Ursäkta men om jag fattar de rätt så hoppas jag att du aldriig få komma inärheten av en mc.. menar du att om man krashar ska det inte kännas alls??

Krashar man så kostar det och inte fan ska de som inte krashar få betala en jävla massa för att andra krashar
om man han en "sån" försäkring så det blir dyrt för dem som krashar men inte de som håller sig på gatan
E inte det rättvist?????

Men tycker du de e bättre nu med 20000 hel hel o självrisk på 5000 då??
ser inte logiken men berätta gärna om jag fattat fel?

:rolleyes:

AleX:
Du får gärna fortsätta att samla in namnunderskrifter, men SMC har redan börjat jobba med högre självrisker gentemot försäkringsbolagen så förhoppningsvis kommer det bli högre självrisken innan du har hunnit få ihop 100 namnunderskrifter... ;-)

Läs gärna min personliga presentation där SMCs vision står!

/ Johan
SMC, FÖK

JohanFÖK skrev:
AleX:
Du får gärna fortsätta att samla in namnunderskrifter, men SMC har redan börjat jobba med högre självrisker gentemot försäkringsbolagen så förhoppningsvis kommer det bli högre självrisken innan du har hunnit få ihop 100 namnunderskrifter... ;-)

Läs gärna min personliga presentation där SMCs vision står!

/ Johan
SMC, FÖK

det ser onekligen mörkt ut eller så vet jag inte vad...
men hoppas det blir ändring snart på de hela.. :tummenupp

Jag önskar alla som jobbar och ägnar tid till att göra ngt åt våran sits i klass7 lycka till och hoppas det faller väl ut för våran del.
Men att klass7 utgör ett problem för bolagen är det väl ingen som kan neka till längre.
Vad som verkligen kan få våra premier att iaf inte bli dyrare är att vi som åker klass 7 håller oss på hjulen och inser att det trots enorm väghållning, ax och retardation inte är en maskin som gör Rossi av vem som än hamnar i sadeln.
Bilar är fiender och ALLA i trafiken helt opålitliga, den inställningen, ett lass sunt förnuft och en skopa tur har hållt mig från både vurpor och krockar.
Hoppas vi får en bättre säsong nästa år med mindre "x har lämnat oss" bland forumtrådarna.
Kör försiktigt, kör med huvudet :tummenupp
//Tobbe

Jag kanske har fel, men jag trodde att de höga premierna berodde på att personskadorna kostar för försäkringsbolagen inte de kraschade hojarna?

Jaja, jag kanske svammlar..... :va

Jokela skrev:
Jag kanske har fel, men jag trodde att de höga premierna berodde på att personskadorna kostar för försäkringsbolagen inte de kraschade hojarna?

Det tror jag inte du gör, personskador är väl dyrast efter det kommer väl stöld.
Tydligen ska väldigt mkt hojar bli stulna på höstarna av ngn anledning.
//Tobbe

Jokela skrev:

Det är nog så att personskadorna kostar betydligt mer. Dock är ju grejen med höga självrisker att man förhoppningsvis kör lite försiktigare och därmed undeviker även personskador.

7. Daniel Säll, V.Frölunda, 22, Szr660 -96 (35Kw), 5500:- halv/helår

De föslag jag verkligen tror på:

-Höga självrisker, runt 20-30k låter rikmligt för en nyare sporthoj
-Försäkring bunden till BÅDE hoj och person, och på något sätt få försäkringen att ENBART gälla om ägaren kör.
-Vagnsskadeförsäkring med enbart funktionsgaranti, dvs repor och liknande repareras ej.
-Försäkringen beräknas på antal år som ägare av registrerad MC samt antal skadefria år för denna.

Dez skrev:
Det är nog så att personskadorna kostar betydligt mer. Dock är ju grejen med höga självrisker att man förhoppningsvis kör lite försiktigare och därmed undeviker även personskador.

7. Daniel Säll, V.Frölunda, 22, Szr660 -96 (35Kw), 5500:- halv/helår8
8. Magnus Hellberg Kristiantad (skåne) honda crf 250 1800 Kr (stöldförsäkring) , Triumph tt600 -01 (7000kr), Ktm 640 lc4 offroad (7000kr).
Sugen på en R1 men med dagens försäkring blir det en Ktm 525 Motard.

Jag betalar mer än gärna runt 7000 kr helförsäkring och 10 papp i självrisk + ev. mer , klotar man ska det kosta. Vilket ingen tänker att göra. Men jag tycker försäkrings bolagen tar för jävligt betalt. Ett ex. som nog många stöt på. jag ringde runt på en sportcykel, dom offerterna jag fick var rent åt skogen (för att säga det milt) dom flesta jag fick så skulle jag betala min cykels värde på ett år. Det värsta jag fick var 110 tusen på ett år när cykeln ifråga var värd 80 tusen.
Finns det någon mentalt frisk person som skulle betala det.

/Mvh Mheel. (Jag vet att jag inte är nykter nu men det spelar ingen roll för försäkring suger balle)

Jag kommer inte försäkra mina leksaker längre utan jag köper ett larm billigt på firman och kopplar upp det till dom. Sen om det kommer ett larm och jag är där först så kommer helvete braka lös.

/Mheel (fortfarande onykter). Jag vill upp och hälsa på er andra sporthojare i Stockholm.

Har tänkt på detta förslag själv massa gånger och tycker det är en mycket bra idé :tummenupp

7. Daniel Säll, V.Frölunda, 22, Szr660 -96 (35Kw), 5500:- halv/helår8
8. Magnus Hellberg Kristiantad (skåne) honda crf 250 1800 Kr (stöldförsäkring) , Triumph tt600 -01 (7000kr), Ktm 640 lc4 offroad (7000kr).
9. Jonny Nilsson Sjöbo, 23, R1-02 IF Hel/Mån 3250:-

Trodde mer man hade försäkringar för att slippa betala så mycket (=hög självrisk) när det väl händer något :confused:

Det här känns ju som ett mellanting mellan en begränsad, billigare försäkring (t.ex trafik- eller halv-) där man ändå får betala skadorna själv vid en incident och en mer heltäckande och dyrare försäkring (t.ex. hel-) där man just får betala en smärre summa vid en större incident.

Fast det är klart, numera verkar ju f-bolagen räkna in risken så tidigt och mycket som möjligt i premien... så något måste man väl försöka för att få ner olycker/stölder/tillbud/kostnader :va
/F. :spammer

Man kan ju inte utgå ifrån att man ska vurpa, visst händer det men man kan inte utgå ifrån det tycker jag. det betyder att för mig känns det lite onödigt att betala ex 20 000:- i försäkring (det var det billigaste jag kunde hitta när jag sökte efter en R6) och det är enbart trafikförsäkring. Nej jag betalar hellre när olyckan är framme och inte 20 000:- pr år ifall att någonting skulle hända. Man skulle kunna tänka sig en specialförsäkring om man krockar med villt. För det är väl singel olyckor som är vanligast på mc? :va

Tänk en extra gång innan ni gasar på eran favoritväg och om ni väljer att gasa så vet ni ju spelets regler och får stå erat kast om olyckan skulle vara framme.

//magnus (för första gången moraltant) :hej

vad ere fär skillnad med o ha 60 papp i självrisk eller halvförsäkra hojen? Eller vill ni har ner hel ännu lägre än halv genom så pass hög självrisk?

Jag gjorde en snabb beräkning och om man höjde självrisken från 6.000 till 25.000 på stöld och vagnskada skulle man sänka premien 40% (på stöld och vagnskada). Detta förutsatt att alla fortsätter att vurpa så mycket som de gör idag. Om man antar att folk blir lite försiktigare så kommer premien sjunka ännu mer....

Det tyckte iaf jag lät lockande!

/ Johan
SMC, FÖK

Jag känner att jag måste lägga mig i här...

För det första vill jag kommentera AleX resonemang. Jag hoppas verkligen att du menar att man ska ha en ordentlig utredning om man ska höja självrisken med 1000ggr. För att förolyckas kan även försiktiga förare lyckas med och då är det som någon annan sagt slut på hojåkandet för alltid. Men då kommer troligtvis personen i fråga välja att köra oförsäkrat och det är inte alls bättre på något sätt.

Sedan vill jag kommentera hela tråden och berätta hur det kan komma att te sig nästa år. En god väns mamma jobbar nämligen på Trygg-Hansa och dom planerar att höja premien för de som förolyckats p.g.a. sin egen dumhet och sänka för de som kör skadefritt.

Däremot ska AleX ha lite snäll feedback också för att han håller liv i detta och vill föra budskapet framåt. Man vinner inga krig genom att försova sig.

JohanFÖK: Du är alltid igång så dig behöver man väl knappast berömma med guldregn men fortsätt med dina insatser för förr eller senare gör det skillnad!

/Mvh Mattias

Tack Mattias!

SMCs förslag är att man höjer självrisken till 25% men om du inte utnyttjar försäkringen sjunker självrisken varje år. Säg att du har 5% självrisk efter 5 år. Om du sedan utnyttjar försäkringen så åker självrisken upptill 25% igen. Man skulle tom kunna ha att om du är skadefri under 10år så kan du få utnyttja försäkringen 1 gång utan att självrisken går upp till 25%.

Detta förslag gynnar de skötsamma, samtidigt som de motiverar de nya att hålla sig på hjulen. Om man vurpar med en liten skada kanske man inte lagar den alls eftersom ens självrisk då går upp till 25% igen. När skadan inträffar kanske man dessutom hoppar över att laga repor så att ens egen självrisk blir lägre vid reparationen....

Vad säger du om det Alex?

/ Johan
SMC, FÖK

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...