JohanFÖK skrev:Tack Mattias!
SMCs förslag är att man höjer självrisken till 25% men om du inte utnyttjar försäkringen sjunker självrisken varje år. Säg att du har 5% självrisk efter 5 år. Om du sedan utnyttjar försäkringen så åker självrisken upptill 25% igen. Man skulle tom kunna ha att om du är skadefri under 10år så kan du få utnyttja försäkringen 1 gång utan att självrisken går upp till 25%.
Detta förslag gynnar de skötsamma, samtidigt som de motiverar de nya att hålla sig på hjulen. Om man vurpar med en liten skada kanske man inte lagar den alls eftersom ens självrisk då går upp till 25% igen. När skadan inträffar kanske man dessutom hoppar över att laga repor så att ens egen självrisk blir lägre vid reparationen....
Vad säger du om det Alex?
/ Johan
SMC, FÖK
Detta låter mycket lovande, har bara en kommentar:
Känns som att hela grejen med att få detta att fungera är ett, för alla bolag gemensamt, skaderegister där alla försäkringsutnyttjanden finns med. Detta för att alla bolag ska kunna ha liknande system och kolla upp hur skadebenägen en viss förare är.
Utan ett sådant här register kommer konkurransen om de "duktiga" förarna att gå förlorad (man vill inte byta bolag och förlora sin låga självrisk) medan de förare som utnyttjat sin försäkring kommer söka sej till ett nytt/billigare bolag.
Således är det bara de som försäkrar för första gången samt de som vurpar som nytecknar försäkring och ingångspremierna kommer alltså bli skyhöga ändå.
Sedan efterlyser jag fortfarande en försäkring som ENBART gäller för ägaren (alltså även trafikförsäkringen) men detta kanske inte går att lösa?
Men som sagt känns det bra att det äntligen händer något....bra jobbat!
