Överladdningstankarna ger mej ingen ro, trots att jag varken har mekmöjligheter eller gott om pengar. Dessvärre tittar jag på Doktorn och det är som den talar till mej ibland: "Överladdning och E85 tack!".
Så jag har börjat skissa lite i huvet hur det skulle kunna te sej och detta är vad jag kommit fram till;
En kompressor är dyr, men ett turboaggregat är billigt. Den lokala skroten säger de tar 800 kr om man skruvar loss själv oavsett bil.
Men så har jag funderat så, att en turbo innehåller ju redan en centrifugalkompressor.
Skulle det gå att sära på turbin och kompressordel samt fästa ett drivhjul på kompressorn så man därigenom får en billig fungerande kompressor?
Skulle det gå att enkelt bulta ett drivhjul till vevaxelns generatorsida?
Man bör härigenom kunna justera kompressorns hastighet ganska enkelt genom att anpassa drivhjulen på båda sidor.
Skulle det kunna funka?
Synpunkter uppskattas!
Så jag har börjat skissa lite i huvet hur det skulle kunna te sej och detta är vad jag kommit fram till;
En kompressor är dyr, men ett turboaggregat är billigt. Den lokala skroten säger de tar 800 kr om man skruvar loss själv oavsett bil.
Men så har jag funderat så, att en turbo innehåller ju redan en centrifugalkompressor.
Skulle det gå att sära på turbin och kompressordel samt fästa ett drivhjul på kompressorn så man därigenom får en billig fungerande kompressor?
Skulle det gå att enkelt bulta ett drivhjul till vevaxelns generatorsida?
Man bör härigenom kunna justera kompressorns hastighet ganska enkelt genom att anpassa drivhjulen på båda sidor.
Skulle det kunna funka?
Synpunkter uppskattas!
