DR800 turbo/kompressor-funderingar

Denna fråga har väl varit uppe tidigare utan att någon visste, men vilken turbo skall man leta efter?
Vill ha ett agg som är litet till storleken och kan lämna runt 100-120 kusar med E85.
Hade tänkt leta runt på bildelsbasen men där är aggen listade efter vilken bil de suttit i. Har för mej det funnits en lista på vilka agg som sitter i vilka bilar här i turboforumet?

2974416 Denna fråga har väl varit uppe tidigare utan att någon visste, men vilken turbo skall man leta efter?
Vill ha ett agg som är litet till storleken och kan lämna runt 100-120 kusar med E85.
Hade tänkt leta runt på bildelsbasen men där är aggen listade efter vilken bil de suttit i. Har för mej det funnits en lista på vilka agg som sitter i vilka bilar här i turboforumet?
http://hem.passagen.se/lahi/turbo/lista.pdf :tummenupp

Lycka till med projektet! Har alltid gillat DR800, nån gång förr eller senare blir det nog en sådan för mig också!

Edit: DR800 har väl knappt 60hk som standard - för att nå 100-120hk måste man således ladda på reält mycket. Hållbarheten blir lidande. :gnissla

Last edited:
valfrtitt mindre agg från saab 1.8-2.0t borde duga, eller v/s40 t4 tror det sitter 12t på volvon och nått motsvarande på saabarna

http://hem.passagen.se/lahi/turbo/lista.pdf :tummenupp

Lycka till med projektet! Har alltid gillat DR800, nån gång förr eller senare blir det nog en sådan för mig också!

Edit: DR800 har väl knappt 60hk som standard - för att nå 100-120hk måste man således ladda på reält mycket. Hållbarheten blir lidande. :gnissla

Och glöm inte växellådan och koppling.

Har för mig Benny Boost smällde XR lådan så fort han drog över 100 kusar på XR'n.

Och glöm inte växellådan och koppling.

Har för mig Benny Boost smällde XR lådan så fort han drog över 100 kusar på XR'n.

nee.. hans låda höll.. han tyckte den va överdim typ... har jag för mig..
därimot så har vissa stånkor typ xr600 lite klenare.. igen, sa han :)

nee.. hans låda höll.. han tyckte den va överdim typ... har jag för mig..
därimot så har vissa stånkor typ xr600 lite klenare.. igen, sa han :)

Var ett tag sedan, men Jag har bestämt för mig att han sköt en växellåda när han ökade upp trycket rejält.
Och att det inte var något problem när han höll sig under 100 pållar.
Men, var ju ett tag sedan jag var insatt i det...
Det var något som gick sönder i allafall vid högre tryck. :va
(Jag skulle f-n behöva en minnesuppgradering på mig själv...)

Du kan väll aldrig tro att jag funderat på att törba upp XRen... :hihi

:hej

Var ett tag sedan, men Jag har bestämt för mig att han sköt en växellåda när han ökade upp trycket rejält.
Och att det inte var något problem när han höll sig under 100 pållar.
Men, var ju ett tag sedan jag var insatt i det...
Det var något som gick sönder i allafall vid högre tryck. :va
(Jag skulle f-n behöva en minnesuppgradering på mig själv...)

Du kan väll aldrig tro att jag funderat på att törba upp XRen... :hihi

:hej

:rolleyes:

eh, va fan, 90 hästar på hjulet hade väll inte suttit fel :hihi

Jag vet inte heller säkert men var det inte lagren i veven som var problemet? Iofs behöver inte det ena utesluta det andra.

Om det håller eller inte spelar inte så stor roll, man ska nämligen alltid köra tills det rasar!
Och med tanke på vilken kass förare jag är så kanske det är bäst om hojen står still.

Fler förslag på små turboaggregat?

Hur går det med bygget?

Om du skulle kört på kompressor var skulle du ta ut drivningen? Har kollat lite på min motor men inte riktigt klurat ut det än (har inte öppnat den)

öppna kåpan o kika.. olja där dock så du måste förmodligen göra en egen kåpa med lagring o tätning. om de inte går o göra nåt på "kopplingsidan" den har jag aldrig haft upp.

ja det är väl det enda att öppna upp den, tänkte att man kanske kunde göra någon slags koppling, och som du säger göra ny/svetsa rör stos med tätning/kullager på kåpan;)

//mackan

ja det är väl det enda att öppna upp den, tänkte att man kanske kunde göra någon slags koppling, och som du säger göra ny/svetsa rör stos med tätning/kullager på kåpan;)

//mackan

går de o svetsa på kåpan så e de ju bra för den är ju ganska invecklad med drev o skit som sitter i den.
att få fast en axel e nog de minsta problemet.

Trådliket är återupplivat! :banana
Hur går det med bygget?

Om du skulle kört på kompressor var skulle du ta ut drivningen? Har kollat lite på min motor men inte riktigt klurat ut det än (har inte öppnat den)
"Bygget" är fortfarande på projektstadiet och kommer så att vara tills jag bor nära ett garage att hålla till i. Tills vidare agerar min DR som vardagshoj.
Kompressorplanerna är kasserade så jag utforskade aldrig närmare var jag skulle plocka ut drivningen.
Turbo är målet och jag letar lämpligt turboagg (till lillgixxern också). Har ett Garret från en Volvo 745 liggande men det är ohyggligt stort = troligen inte så lämpligt.

Annars har ju vortec grymt stora kompressorer som bygger på turbo-turbin-teknik av nåt slag med uppväxling:
http://www.totalsinventory.com/mustang/images1/supercharger.JPG

Hhar en rotrex sp30, ung samma koncept lite annan drivteknik/storlek bara (min är som en generator typ), om det är genomförbart blir den sugmatad av en hsr48 + ev lite metanolsprut på toppen
img1469jv0.jpg

img1468pv6.jpg

img1467ky9.jpg

dsc00016nr.jpg

asså.... vet inte om turbo är det bästa sättet heller då det gäller "stånkor" iom att det blir "bara" en avgaspuff per vart annat varv..... d.v.s 1/4 av vad en radfyra skulle ge..... så är det inte så att man behöver en liten "skovel" för att orka sätta snurr på turbon, men samtidigt en stor skovel för att det blir avgaspuffar så sällan?

ska inte vara den som e den men..... tveksam till att det blir 100 bra...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa