"Drömhojen är livsfarlig" enl Aftonbladet

Mr Mac skrev:
Vilka bakgrundsfakta är det som är felaktiga? Att 15 av 16 med nytaget körkort som omkommer kör sporthoj? Det är knappast 15 av 16 med nytaget kk som kör en sporthoj. Att sporthojarna är klart överrepresenterade i olycksstatistiken är väl allmänt känt. Självklart är det inte fordonet utan föraren som orsakar en olycka, men jag tycker inte att det är orimligt att införa fler begränsningar för förare med nytaget körkort. T.ex. höja gränsen för tung mc till 25. De riskerar inte bara sitt eget liv utan också andra trafikanter.
Den stora frågan är ju om dessa 15 personer som omkom, hade haft högre "chans" att överleva i trafiken på en effektsvagare hoj. Om man får anta att dessa 15 gasar hårt oavsett vilken hoj dom kör, så lär inte risken för en olycka minska särskilt mycket om dom begränsas att köra en hoj som max går i 180 och accar 0-100 på 6 sekunder.

Alltså; en viss grupp individer kommer alltid att leva farligt i trafiken, oavsett hur många hk deras hoj har. Om en hoj har 35 eller 185 hk lär vara av mindre betydelse, om man har för vana att ladda max i skymda kurvor, köra ikapp i rusningstrafik osv.

Kort sagt; omogna/omdömmeslösa trafikanter lever farligt i trafiken, oavsett hur många hk deras tvåhjuling har.

Denna teori understryks av att 17 moppedister omkom i trafiken år 2004, i procent räknat är det en starkt överrepresenterad olycksgrupp, och deras tvåhjulingar har inte ens 3 hk... :brinnerup

Alltså; antalet hk i en tvåhjuling har marginell betydelse för hur "farlig" den är, det ÄR föraren som är den avgörande skillnaden. :tummenupp
 
Rapport hakade på aftonbladets story. Man visade precis ett inslag om en modell kallad "super sport" som minsann står för majoriteten av olyckorna.

På if föreslår man att man måste ha haft lappen i fem år innan man får köra en mc av den här modellen. Kanske är smart - borde ju iaf få försäkringspremierna att gå ner.
 
Starstriker skrev:
På if föreslår man att man måste ha haft lappen i fem år innan man får köra en mc av den här modellen. Kanske är smart - borde ju iaf få försäkringspremierna att gå ner.

Jag såg det, tycker det låter som ett ypperligt förslag. Man kunde gott höja åldersgränsen, med ca 5 år:hihi, också.
 
Starstriker skrev:
Rapport hakade på aftonbladets story. Man visade precis ett inslag om en modell kallad "super sport" som minsann står för majoriteten av olyckorna.

På if föreslår man att man måste ha haft lappen i fem år innan man får köra en mc av den här modellen. Kanske är smart - borde ju iaf få försäkringspremierna att gå ner.

Supersport, är det Dan Falconer och IFs eget hemsnickrade begrepp för "motorcyklar vi inte alltid går i vinst på" ?

Jag tappade matlusten när jag såg inslaget. Det sas att det dör ca 60 motorcyklister per år - stämmer det ? (se nedan)
 

Bifogat

  • stat3.jpg
    stat3.jpg
    55.2 KB · Visningar: 104
Last edited:
Ni som argumenterar för att framåtlutad sittställning är farligare än upprätt, tror ni verkligen att den har varit orsak/delorsak till olyckorna? :va

Enligt min mening har de försumbar inverkan. Den stora boven är väl att man kör över sin förmåga.
 
Det skrevs nånstans här i tråden att man måste ha raka armar i körskolan.
Säkert på att du inte missat något någon lektion? :tungan

Du kanske menar att man skall ha raka armar vid hård inbromsning? Det fick iaf jag lära mig, och det är ju ganska självklart för övrigt, annars fungerar dom ju som dragspel och du kommer sluta med styrkronan innanför visiret........
 
Starstriker skrev:
Det skrevs nånstans här i tråden att man måste ha raka armar i körskolan.
Säkert på att du inte missat något någon lektion? :tungan

Du kanske menar att man skall ha raka armar vid hård inbromsning? Det fick iaf jag lära mig, och det är ju ganska självklart för övrigt, annars fungerar dom ju som dragspel och du kommer sluta med styrkronan innanför visiret........

Man skall absolut inte bromsa med raka armar, om man då råkar låsa hjulet så är risken stor att man går i backen, prova får ni se :) Med lätt böjda armar så har man möjlighet att fjädra emot ifall framhjulet får för sej några hyss.

Bromsning sker med att man tar emot sej med knänyp runt tanken, armarna använder man bara för att inte åka framåt över styret. Det går utmärkt att bromsa hårt fastän man halvligger över tanken med böjda armar, precis som Rossi och grabbarna gör ibland :tummenupp
 
Det har varit samma snack i media om streetrace. Där polisen blivit intervjuad och sitter och säger bilarna kör kvartsmilen på omkring 8sec.. Diverse överdrifter och dyligt får vi nog stå ut med. Tyvärr så trivs media och ordningsmakten med att hänga ut folk som har hobbys som de inte förstår sig på. Var de får all fakta från skulle ju vara intressant. Såg ett par inlägg här tex om dödsolyckor. som det såg ut så minskar de hela tiden +-5 dödsfall/år.
Jag vet sen tidigare att många menar att på sport hojar men framåtlutad körställning så är risken större att man hamnar på huvudet vid en frontal krock. Att man tex på en offroad ofta knäcker båda lårbenen och nästan förblöder inombords missar de.
Politiker, polis och media borde vara mer ansvarsfulla i vad de skriver och ta reda på fakta. tror dock att fakta i att vanligaste olyckshoj är sport hojar stämmer ganska väl. Men inte pga hoj typen utan mognaden hos de som väljer de hojarna.. (kör cbr själv )Tvinga ungdommar att köra custom så kommer de nog snart toppa statistiken :confused:

Undrar vilken hoj det är de menar som väger omkring 170kg och har 185hp, någon som vet?
 
Starstriker skrev:
Det skrevs nånstans här i tråden att man måste ha raka armar i körskolan.
Säkert på att du inte missat något någon lektion? :tungan

Du kanske menar att man skall ha raka armar vid hård inbromsning? Det fick iaf jag lära mig, och det är ju ganska självklart för övrigt, annars fungerar dom ju som dragspel och du kommer sluta med styrkronan innanför visiret........

Kniper man åt hårt med knäna och spänner mag/bukmuskler sitter man som gjuten ÄVEN vid en hård inbromsning, och kan därmed forfarande ha ett löst grepp om styret så man känner vad som händer.

En annan fördel blir att man inte lägger någon tyngd uppifrån på styret vilket minskar risken för att ställa hojen på framhjulet.

Samma teknik, med att knipa åt med knäna, använder sig ryttarna av när hästen vägrar, vid tex. hoppning, och där har ryttaren mycket liten information om NÄR det kommer ske (mer än möjligtvis att hästen "niger" med bakändan i samma stund. Och det är ju relativt få ryttare som trillar av. Uppenabrligen funkar tekniken men man måste öva och kanske träna upp den enda magmuskeln man har :D

Testa någon gång ex. på en parkeringsplats utan bilar! Det funkar och känslan blir avsevärt mycket bättre än om man hårt kramar styret! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Master_ skrev:
Undrar vilken hoj det är de menar som väger omkring 170kg och har 185hp, någon som vet?

Det är bild på den i artikeln. Alla data om prestanda m.m. är dock som flera redan påpekat, inte helt korrekta.:

"Mikaels supersport är av märket Kawasaki, med beteckningen ZX–10R. En av de riktiga värstingmodellerna."
 
Diskussionen spårar väl ur lite med diskussion om hur man skall hålla i styret osv.
Kan vi inte komma överens om att sporthojar är bäst att köra fort på samtidigt som crosshojar är bäst på crossbanan och ingen av dessa typer är optimala för vanlig trafik i laglig fart?
En hoj med ganska upprätt körställning och lite bredare styre än de flesta sporthojar har är faktiskt mer lättmanövrerad och bekväm i de hastigheter som är tillåtna på de vanligaste svenska vägarna.
Trots det vill jag ha en sporthoj för jag tycker det är kul att svänga i lite fart och dessutom gärna på banan, min sambo håller inte med mig helt eftersom hon sitter som en kråka där bak med knäna under hakan men.....
 
Niklasinorr skrev:
Man skall absolut inte bromsa med raka armar, om man då råkar låsa hjulet så är risken stor att man går i backen, prova får ni se :)

...men precis det lär dom ju ut i körskolan. :kocko Dom argumenterade om att ekipaget bli mindre benäget att tippa med låst framhjul då, men samtidigt känner man ju inte alls lika bra när det låser om armarna är stela.
 
PacMan skrev:
...men precis det lär dom ju ut i körskolan. :kocko Dom argumenterade om att ekipaget bli mindre benäget att tippa med låst framhjul då, men samtidigt känner man ju inte alls lika bra när det låser om armarna är stela.

Precis som med allting annat så sker det en utveckling, dom körskolor som hänger med lär ut det rätta sättet idag, dom som är kvar i 40-talet lär ut raka armar...
 
Pajasjournalistik

Hej Pöjkar och Flickor!

Sådan här pajasjournalistik får man om man dels inte har någor annat som kan fylla tidningen och dessutom låter en som har jävligt otur när han tänker få skriva eländet.............

Att skriva på det här viset, är som att skicka en från Flamingokvintetten att recencera en hårdrockskonsert med KISS........
.För att sen tro att det blir objektivt......
:tomten

Den mänskliga faktorn är alltid involverad i olyckor, och så länge vi söker inkompetensnivån kommer folk att krascha.
Kör försiktigt
Roffe :tummenupp
 
enhjuling skrev:
Diskussionen spårar väl ur lite med diskussion om hur man skall hålla i styret osv.
Kan vi inte komma överens om att sporthojar är bäst att köra fort på samtidigt som crosshojar är bäst på crossbanan och ingen av dessa typer är optimala för vanlig trafik i laglig fart?
En hoj med ganska upprätt körställning och lite bredare styre än de flesta sporthojar har är faktiskt mer lättmanövrerad och bekväm i de hastigheter som är tillåtna på de vanligaste svenska vägarna.
Trots det vill jag ha en sporthoj för jag tycker det är kul att svänga i lite fart och dessutom gärna på banan, min sambo håller inte med mig helt eftersom hon sitter som en kråka där bak med knäna under hakan men.....

Sorry, jag tog fasta på en ren felaktighet i artikeln men var väl medveten om att det var OT. Vad jag dock försökte förklara var inte vilken mc-typ som var bäst/sämst på det ena eller det andra utan hur principen för att svänga en mc oavsett typ. För den skiljer sig inte åt om du kör fort på asfalt eller på en crossbana! Nåväl end of discussion (för min del) eftersom det var minst sagt OT. :tummenupp

Vad det handlar om, i grund och botten, är ju olycksstatistiken som talar sitt tydliga språk, tyvärr.

Jag förstår att försäkringsbolagen, vägverket och folkvalda politiker inte kan sitta med armarna i kors när vi har en ökande trend som de fakto kostar människoliv.

Som tur är sitter heller inte likasinnade organisationer med armarna i kors (läs SMC) som 2002 startade "sporthojsprojektet" som riktar sig främs till just denna målgruppen. Projektet är dock i startgroparna så det återstår och se vad resultatet blir när det är igång i full skala, vilket tar ett par år. Men det är helt klart lovvärt. DET borde ha funnits med i artikeln! För det visar att det arbetas aktivt på en möjlig lösning!

Lösningen på problemet, tror jag, är utbildning! Kan vi utbilda oss själva till att bli dels mer skickliga rent körtekniskt och samtidigt utbilda oss på att få större förståelse för HUR vi själva påverkas i vissa situationer så är det enklare att styra vårat beteende till att fatta bra beslut.

Hmm, fan vad enkelt det låter i skrift!? :va

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Det har snackats mycket fram och tillbaka i denna tråd om allt möjligt. Några viktiga punkter som förtjänar att nämnas har dock inte kommit upp, vad jag kan se.

1. Hur många av alla krashade sporthojar är stulna eller lånade. Är det inte så att denna typ av hojar stjäls oftare än andra typer? Enligt min bror som arbetar på en större MC-verkstad i stockholm är en mycket stor del av krashade sporthojar som kommer dit stulna, eller lånade. Om man inte tar hänsyn till detta blir statistiken över "olycksbenägna mc-typer" högst otillförlitlig.

2. Journalister vet nästan aldrig vad de pratar om. Jämför själva när det skrivs om något område som ni själva kan mycket om. Hur ofta ger journalisternas alster en rättvis, nyanserad och insiktsfull beskrivning av verkligheten bakom det beskrivna?
I de ämnen där jag själv har lite mer kunskaper än gemene Svensson ( tex medicin, kamphundar, motorcyklar och öl) slås jag nästan alltid av hur okunnigt och nonchalant dessa saker beskrivs i media.

3. Styren, sittvinklar och annan ergonomi på hojjar är av försumbar betydelse i förhållande till vad man är van vid. Jag körde själv upp på en sporthoj av det enkla själet att jag aldrig fick garagevändning, bromsprov och serpentin att funka lika bra på körskolehojjen. Jag var helt enkelt van vid att sitta frammåtlutad och greppa ett smalt clipon-styre. Hade jag varit van vid upprätt körställning hade det varit tvärt om. När jag var liten var det samma snack när det gällde trampcyklar. Alla lärare och div annat löst folk pratade om hur farligt det var med bockstyren (som var populärt då), och att enbart ha handbromsar på cykeln. Jag fattade aldrig det där eftersom jag kört helracer sedan jag var 6 år. Jag var van vid bockstyre och handbromsar och kände mig, om något, osäkrare på vanliga cyklar.

Ber om ursäkt för ev stavfel och annat korr. Har lite bråttom nu.
 
Last edited:
Samuel_LJackson skrev:
Körkortsreglerna är helskumma. När jag tog mitt körkort på min 21-årsdag hade jag kunnat köra en ny Suzuki GSX-R 1000 om jag velat! Hade jag tagit kortet dagen innan hade jag varit tvungen att strypa min Hornet 600.

Stort glapp? Ja, vad tycker ni själva?

Det är som med alla andra åldersgränser här i livet. Ena dagen får du bara köpa cider, nästa dag folköl, och efter ytterligare en viss födelsedag får du gå in med de stora pojkarna och flickorna på Systembolaget.

En åldergräns ger automatisk ett stort glapp. Det är liksom det som är vitsen... :hihi
 
MangeO skrev:
2. Journalister vet nästan aldrig vad de pratar om. Jämför själva när det skrivs om något område som ni själva kan mycket om. Hur ofta ger journalisternas alster en rättvis, nyanserad och insiktsfull beskrivning av verkligheten bakom det beskrivna?
I de ämnen där jag själv har lite mer kunskaper än gemene Svensson ( tex medicin, kamphundar, motorcyklar och öl) slås jag nästan alltid av hur okunnigt och nonchalant dessa saker beskrivs i media.

Det ligger i sakens natur att allmänreportrar inte kan ha specialkunskper inom alla områden. De flesta gör dock så bra de kan och även research hos fackfolk, eller mediernas egna specialreportrar. De kära kvällstidningarna undantagna...

Ett nyhetsmedium kan inte ha specialreportrar på alla områden, om vi inte betalar mer för deras tjänster - eller om ägarna sänker sina vinstkrav.

Ett stort aber däremot är att pressmeddelanden som det från IF alltför ofta trycks utan källgranskning.

Det som IF skrev återgavs nästan ordagrant i samtliga medier. I SVT lästes delar av pressmeddelandet upp som om det var reporterns egna ord. Det är nonchalant, om något.

Att medierna (och allmänheten) tar för givet att det som stora aktörer som ex IF säger är lika med sanningen, är nog det stora problemet när det gäller nyhetsförmedlingen.

Fast varför skjuta på budbäraren - medierna? Det är väl IF som är "boven" om nu nån är det.... :hihi
 
Laban skrev:
Fast varför skjuta på budbäraren - medierna? Det är väl IF som är "boven" om nu nån är det.... :hihi

Om olycksstatistken hade sett annorlunda ut hade diskussionen aldrig ägt rum. Alltså faller det tillbaks på oss själva att försöka ta tag i probemen med dödsolyckor och höga skadekostnader för försäkringsbolagen!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top