Ludde78
Sporthojsnörd
Den stora frågan är ju om dessa 15 personer som omkom, hade haft högre "chans" att överleva i trafiken på en effektsvagare hoj. Om man får anta att dessa 15 gasar hårt oavsett vilken hoj dom kör, så lär inte risken för en olycka minska särskilt mycket om dom begränsas att köra en hoj som max går i 180 och accar 0-100 på 6 sekunder.Mr Mac skrev:Vilka bakgrundsfakta är det som är felaktiga? Att 15 av 16 med nytaget körkort som omkommer kör sporthoj? Det är knappast 15 av 16 med nytaget kk som kör en sporthoj. Att sporthojarna är klart överrepresenterade i olycksstatistiken är väl allmänt känt. Självklart är det inte fordonet utan föraren som orsakar en olycka, men jag tycker inte att det är orimligt att införa fler begränsningar för förare med nytaget körkort. T.ex. höja gränsen för tung mc till 25. De riskerar inte bara sitt eget liv utan också andra trafikanter.
Alltså; en viss grupp individer kommer alltid att leva farligt i trafiken, oavsett hur många hk deras hoj har. Om en hoj har 35 eller 185 hk lär vara av mindre betydelse, om man har för vana att ladda max i skymda kurvor, köra ikapp i rusningstrafik osv.
Kort sagt; omogna/omdömmeslösa trafikanter lever farligt i trafiken, oavsett hur många hk deras tvåhjuling har.
Denna teori understryks av att 17 moppedister omkom i trafiken år 2004, i procent räknat är det en starkt överrepresenterad olycksgrupp, och deras tvåhjulingar har inte ens 3 hk...

Alltså; antalet hk i en tvåhjuling har marginell betydelse för hur "farlig" den är, det ÄR föraren som är den avgörande skillnaden.
