"Drömhojen är livsfarlig" enl Aftonbladet

MangeO skrev:
Jag vill hävda att det är uppenbart att journalister inte gör research inför artiklar i beklämmande många fall. Ta den aktuella artikeln tex. Hade skribenten bara frågat någon med mc-kort hade han fått reda på att flera saker han tänkt skriva var felaktiga.

Min poäng var just att när det gäller snyggt skrivna pressmeddelanden, som det från IF, så köper journalisterna innehållet i dem som "sanningar" i allt för hög utsträckning.

Aftonbladet plankade IF:s pressmeddelandet rakt av, utan att ens tala om att citaten kom ifrån ett sånt utskick. I stället fick man intrycket av att Bladet hade gjort en intervju med IF-killen.

Journalistern i allmänhet tycker jag dock brukar lägga kvalitetsribban lite högre än just kvällstidningarna...

Laban skrev:
Min poäng var just att när det gäller snyggt skrivna pressmeddelanden, som det från IF, så köper journalisterna innehållet i dem som "sanningar" i allt för hög utsträckning.

Aftonbladet plankade IF:s pressmeddelandet rakt av, utan att ens tala om att citaten kom ifrån ett sånt utskick. I stället fick man intrycket av att Bladet hade gjort en intervju med IF-killen.

Journalistern i allmänhet tycker jag dock brukar lägga kvalitetsribban lite högre än just kvällstidningarna...

Jag håller med dig om allt ovanstående. Jag tycker bara att även andra journalister ofta är på tok för slarviga. Jag har läst bra mycket trams även i DN och Svenskan tex. För att inte tala om mycket av det man hör på radio och ser på TV. Jag vet ju förstås inte hur det är på andra områden än de jag råkar ha specialkunskaper innom, men jag kan ju gissa.
Flatheten och oförmågan till kritisk granskning gäller inte bara pressmeddelanden från företag utan även uttalanden från politiker, experter och vanligt folk.

PacMan skrev:
"Den sticker ju i väg som ett spjut, fortare än du hinner säga ”hej”.

Oj, så fort alltså... :rolleyes:

Dom får det att låta som om hojen hade en egen vilja, och bara sticker iväg helt utan förvarning :gnissla . Det verkar för övrigt vara en vanlig missuppfattning, att det inte går att köra lugnt med en sporthoj.

Jo det är mycket vanligt, inte sällan läser man om en hojolycka "och motorcykeln körde av vägen" vilket leder folk att tro att föraren inte kontrollerar framfarten utan att hojen bara plötsligt styr av vägen eller ökar farten.

Wiseguy skrev:
Fast Aftonblaskan trycker på den rätta punkten.
"Anledningen till att den är så farlig är kombinationen av den framåtlutande sittställningen och motorns styrka."

Har man upprätt körställning, som på en fighter tex., så är det inte lika farligt.
Så dags att bygga om till fighter.
Eller hur var det nu....

Edit: Det var ett antal som hann före...

Ja förvisso, men du talar ju ändå sanning så varför be om ursäkt?:-)

Upprätt sittställning säkrare? Jag brukar vurpa minst en gång i veckan när jag sitter (står väl en hel del också i och för sig) upprätt min cross, så det kan inte stämma :confused: . Skämt åsido så är väl dagens hojjar lite väl snabba, min orginal zx6r från 95 räknas väl som en körskolecykel i dags läget o med den har jag kört på 53 sekunder på Falkenberg och tex en R1:a ska ju vara duktigt mycket snabbare än så. Så dagens tusenkubikare är väl lite väl häftiga, men så roliga. Nåväl vi är ju homo-sapiens, den tänkande människan, så vi får väl överlåta tänket till individen som skall ha hojjen. Om man nu köper en hoj med 170hk på 170kg och ger järnet när man nyss har fått kortet så kanske man inte direkt är någon homo-sapiens. :)

Hmm. Nu kollade jag inte igenom alla sidor och alla inlägg,
dumt ja banka på mig bara. :)

Hur många av dessa 15 var alkoholpåverkade och hur många av
de 15 körde deras egen hoj och sist var det någon av dem som
stulit hojen ?
Har detta överhuvudtaget framgått i något media ?

FB = Försäkringsbolaget

FT = Försäkringstagare (Jag)

FB: Välkommen till IF, vad kan jag hjälpa till med
FT: Hej, jag skulle vilja ha premieuppgift på min nyinköpta mc
FB: Vad har du för reg. nr ?
FT: ABC 123
FB: En Yamaha R1 2004
FT: Stämmer bra det
FB: Personnr ?
FT: 1975-01-01 1234
FB: Henrik XXXXXXXXX i Helsingborg
FB: Trafik, delkasko eller Helförsäkring
FT: Halv kan du kolla
FB: då blir det 22.500:-/Helår
FT: Fy fan va dyrt.. men den e ju ombyggd till fighter ju
FB: Men varför sa du inte det då ?
FT: Spelar det någon roll ?
FB: Klart det gör, "standard" har ju framåtlutad sittställning.
FT: Blir det billigare då ?
FB: visst.. fighter e mycket billigare, tack vare sittställning ...3000:-/Helår

(inlägget läses med en nypa salt, men vem vet om ett par år :D )

Last edited:
wonderwizard skrev:
FB = Försäkringsbolaget

FT = Försäkringstagare (Jag)

FB: Välkommen till IF, vad kan jag hjälpa till med
FT: Hej, jag skulle vilja ha premieuppgift på min nyinköpta mc
FB: Vad har du för reg. nr ?
FT: ABC 123
FB: En Yamaha R1 2004
FB: Personnr ?
FT: 1975-01-01 1234
FB: Henrik XXXXXXXXX i Helsingborg
FB: Trafik, delkasko eller Helförsäkring
FT: Halv kan du kolla
FB: då blir det 22.500:-/Helår
FT: Fy fan va dyrt.. men den e ju ombyggd till fighter ju
FB: Men varför sa du inte det då ?
FT: Spelar det någon roll ?
FB: Klart det gör, "standard" har ju framåtlutad sittställning.
FT: Blir det billigare då ?
FB: visst.. fighter e mycket billigare, tack vare sittställning ...3000:-/Helår

(inlägget läses med en nypa salt, men vem vet om ett par år :D )

Hade nog rullat ett par fler streetfajters i Sverige då :)

Jag röstar ja! :rolleyes:

H4 skrev:
Hade nog rullat ett par fler streetfajters i Sverige då :)

Jag röstar ja! :rolleyes:

Det rullar många street fighters, just pga den tidigare FRAMLUTADE sittställningen... :lol :tummenupp

Det är ju naturligtvis mycket säkrare att köra en R1, zx12 a, Blade, gixxer med aphängarstyre och framflyttat, det vet tom försäkringsbolagen... :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti