Dråplig värsting

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kände mig tvungen att delge er denna dråpliga berättelse om killen som lägger ner ett enormt arbete på att modifiera en CR 500 crossmotor att passa i hans NSR 250 gathoj och som slutar i totalt fiasko. Länken längst ner innehåller alla detaljer men omdömet nedan räcker egentligen.

:rofl

Some quotes from Chris "I got it out for a good ride today and it just does not seem very rideable. It vibrates extremely, extremely bad, and it just did not feel right in the turns. Even when going straight, it will not hold a steady speed, it wants to jerk and kick. It just does not run like it is supposed to be in there. The vibration is just unreal. It feels like I am holding the dang engine in my arms when it is running. Then all of that mass in the crank spinning must be affecting the handling, because it did not feel like it wanted to lean as easily. I think mostly the vibration is scaring me more than anything. I just hate to ride it very fast when it feels like every bolt in it will vibrate out in less than 2 minutes."

So there you go, would Chris recommend this conversion? No!! Sure it can get the front wheel up in third gear, even fourth, but the bike is unrideable. Future plans for this NSR will see Chris rebuild his stock MC21 engine and go with that. New bodywork will eventually be ordered and painted in the same colors plus a few other things that need to be done. The engine, pipe and the parts are all for sale, but he does not believe anybody would want them.

http://www.dreamgate.ne.jp/nsr/Project NSR/NSR500/500_main.html

Bifogat

• part1_05-1.jpg
    part1_05-1.jpg
    60.2 KB · Visningar: 451
  • part2_10.jpg
    part2_10.jpg
    40.2 KB · Visningar: 222
  • part2_20.jpg
    part2_20.jpg
    80.9 KB · Visningar: 639
Dåligt att ge upp så tidigt. Får väll räkna på viktfördelninar och vilka motorfästen som behövs! Skall väll inte vara omöjligt att få allt att funka bra :va

Kan inte låtabli att tycka rätt synd om honom!

...men frågan inställer sig: alla som kör supermono, vibrerar dom så mycket också :confused: :confused:
...elller var det något fel på den här killens motor :va

triple skrev:
Kan inte låtabli att tycka rätt synd om honom!

...men frågan inställer sig: alla som kör supermono, vibrerar dom så mycket också :confused: :confused:
...elller var det något fel på den här killens motor :va

Jag ägde en CR 500 R som jag körde grusväg med och den vibrerade grymt i styret. Man fick riktigt ont vid vissa varvtal. Ändå sitter gummibussningar i styrkronan! Om man inte monterar den helt rätt i en ny ram kan det nog bli som den gode engelsmannen beskriver.

:(

CR500 vibrerar som om det satt en stridsvagnsmotor i den (vilket det förövrigt känns som om det gör pga vridet också). Fast tanken är ju god......

En cross körs ju aldrig med mellangas heller, det är ju on/off med val av lämplig växel bara. Ingen känner några vibrationer på crossbanan eftersom man har hundra andra problem som är högre prioriterade. :hihi

Kul projekt och bra skrivet. Han får försöka klämma in en NS400 motor i stället.

Min vibrerade som satan, men efter ett vevhaveri och lite nya prylar och korrekt balanserat parti så har vibrationerna drastiskt minskat.

Chris Ash skrev:
CR500 vibrerar som om det satt en stridsvagnsmotor i den (vilket det förövrigt känns som om det gör pga vridet också). Fast tanken är ju god......

Nåja, bilderna säger väl allt. Det ser minst sagt slarvigt och illa utfört ut. Det går säkert att få det at fungera hyfsat om man lägger lite energi på det.

en kompis till mig hade en cr500 modell 86 eller nå sånt där, en dag så låste sig gasen. Han provade växla upp till sexan och släppa kopplingen, den stannade inte utan det spann bara som satan. Han fick rulla den mot ett träd och stå på båda bromsarna och släppa kopplingen för att få stopp på den

honkiie skrev:
en kompis till mig hade en cr500 modell 86 eller nå sånt där, en dag så låste sig gasen. Han provade växla upp till sexan och släppa kopplingen, den stannade inte utan det spann bara som satan. Han fick rulla den mot ett träd och stå på båda bromsarna och släppa kopplingen för att få stopp på den
Varför inte trycka på dödaren?

honkiie skrev:

:rofl :rofl :rofl :tummenupp

Ser det framför mig.

Balansera om vevparti och montera motorn med en vettig lutning och bra bussningar så... En CR500 vibrerar ju inte så mycket - jämfört med en KTM LC4 :D

Hellre en 500:a som kan köras på lite vrid (gärna med en bra "vrid-pipa"), än en ettrig 250 som exploderar :)

Ninjaboy skrev:
Kanske inte för dig. :hihi

Inte ens för Rossi innebär "on the throttle" full gas. Ett bra exempel är antalet sekunder per varv som MotoGP-hojarna går på just full gas. De är inte många. Femhundrorna var ännu värre. Doohan öppnade gasen helt bara några sekunder varje varv på sin NSR 500. Och han var inte precis känd för att vara långsam.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2