Dråpförsök?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Jag är i luven på en oseriös byggföretagare i Hjärnarp utanför Ängelholm då jag bl a anmält vederbörande till facket för att han bland annat anställer polacker och lurar dem att de betalar skatt men stoppar skattedelen i egen ficka.

Fuskbyggaren saltar räkningar och ökar på arbetstider på utfört arbete som han sedan fakturerar kunden och hotar med kronofogden om de inte betalar inom 10 dagar.
Han underbetalar anställda och framförallt polacker får arbeta 7-18 vardagar och 7-16 lördagar 3 månader i sträck var de sen ges 10 dagars ledighet. Blir de försenade så dras förseningen på kommande lön, tar de en sup så får de böta om han kommer på det etc.

Förra sommaren fick en polack som "misskött" sig 6000:- i avdrag på lönen...

Han lät/låter polackerna riva asbestklassad eternit iförda snickarbyxor skjorta, jacka och keps.....noll skydd och de anar ingenting.
(Restriktionerna för asbesthantering är snudd på gigantiska!)

Vad händer?

När jag satte mig på hojen idag och skulle köra hem så satt det 2 gipsskruvar på 2 olika ställen i bakdäcket som jag inte såg när jag begav mig hemåt.

Hojen var parkerad på en betongplatta som var sopren.
Redan från början så tyckte jag att hojen kändes märklig men eftersom vinden kan spela en ett spratt emellanåt så slog jag bort det den första kilometern, sedan blev det dock mer markant.
Tur var att jag körde på spikrak väg och när jag skulle vika av till höger i en korsning så kände jag hur bakdäcket nästan ville kränga av då hela baken "vandrade" i sida!

Då jag stannar upptäcker jag en av skruvarna direkt på däcket.
När min sambo dyker upp med hyrsläp en halvtimme senare upptäcker jag skruv nummer 2.
Hade det varit en liten skruv på 30-50 mm så hade jag kunnat misstänka att jag kunde fått in den i däcket men 2 styck på 75 mm luktar skunk då de dessutom sitter på 2 olika ställen. Händelsen är polisanmäld som sabotage och framkallande av fara för annan men det är svårt att bevisa vem som ligger bakom.
Det sönderkörda däcket kostade mig 1611:-, ny slang 125:-, byte 200:-.

Seriöst?
Har det inte gått lite väl långt i byggbranschen när en hel bunt idioter tillåts komma hem i folks hem och härja hur fan de vill med sitt leverne och ovanpå det utnyttja utländsk personal så till den milda grad?
Det kom i dagen att han inte betalade skatt när en av polackerna som är i 60 årsåldern blev förbannad på sjukhuset då han undrade varför han som bott i Sverige med sin fru i 4 år skulle betala 3000:- för ett läkarbesök...
Listan är riktigt lång!

För egen del ska jag klämma åt den satan så att han blir skattskyldig för resten av sitt liv!
Jag var själv tidigare anställd under 3 månader men arbetar nu för en seriös byggare.
Det var när jag slutade som jag kontaktade facket.

Jag är så förbannad idag så jag håller på att avlida av allt adrenalin!!!

Är det inte snart dax att införa körkort för företagare i byggbranchen? Något slags certifiering som visar att man är seriös?

Tyvärr inbjuder det svenska systemet att den som missköter sig systematiskt enkelt kan fortsätta med sitt näringsidkande. Blir dom påkomna slår dom igen och öppnar nytt oavsett om det är inom byggbranschen, städbranschen eller assistansföretag. Det är tragiskt att det går till på det viset i ett land som Sverige.

Du kan alltid göra en anmälan till Skatteverket, ja vet inte hur det ser ut i Skåne men i Stockholm har vi ett projekt som inriktar sig på byggbranschen.

Bara att ringa till Skatteverket säg att du vill göra en anmälan gällande ett visst företag och du blir kopplad till rätt person. Du har rätt att vara anonym om du vill. Ju mer upplysningar du har om företaget desto bättre!

Kan inte undgå att tänka hur otroligt korkad den här näringsidkaren är som låter sabotera din motorcykel. Rätt uppenbart att han försöker skrämma dig. Går det att bevisa sitter han i ännu värre trubbel än vad han gjorde från början.

Jag skulle polisanmäla händelsen om du inte redan gjort det och sätta skattemyndigheterna på honom. Tycker inte att sådana ohederliga personer bör få vara verksamma i någon bransch. Säga att man betalar in arbetsgivaravgifter och så vidare för sin sina anställdas räkning för att sedan inte göra det är inte seriöst - avsett om det är utländsk eller svensk personal.

Just därför hatar jag att arbeta. Man stöter alltid på de mest mongoloida personerna på just ett arbete och man är tvingad att fungera tillsammans med dem.

Har själv erfarenhet från en byggfirma jag jobbat på och han som jag gick med hade naturligtvis en ytterst skev verklighetsuppfattning. Sådant slutar aldrig bra och till sist blev det såklart bråk.
Vid förhandling mellan ledningen och facket så fick den kollegan lämna rummet för han kunde inte uppföra sig.

Manneman: Engagera dig inte i skit, det kommer förstöra dig. Strunta i den firman och gå vidare med ditt liv. Ge uppgifterna till Skatteverket och lämna allting bakom dig.
Du skriver ju själv att du är så förbannad att du snart avlider.
Fokusera på saker som gör dig glad istället.
Tips: Byt branch helt&hållet.

I det här fallet så skulle jag ha ljugit för polisen och sagt att jag faktiskt såg "företagaren" stå vid din hoj och pilla med något men att du inte såg vad det var och upptäckte det först när du åkte iväg.
Sen om han anlitade någon annan för att skruva i skruvarna i däcket är ju skitsamma, bara det går till rätten på ett eller annat sätt.

Annonsera i hans namn och sen förklarar du för kunderna att du har massa polacker som jobbar svart åt dig så att du kan hålla priserna nere på det viset, då sprider du ett fint rykte sen. Bestäm tider och sen dyker du av naturliga skäl inte upp osv, då har du börjat ge honom ett fint rykte.

Eller så gör du som Mavve säger och skiter i det hela, anmäler idioten till skatteverket och går vidare. Jag som är långsint skulle dock aldrig göra bara det, jag skulle göra allt som stod i min makt för att förstöra för honom, men så är jag hämndlysten också...

I det här fallet så skulle jag ha ljugit för polisen och sagt att jag faktiskt såg "företagaren" stå vid din hoj och pilla med något men att du inte såg vad det var och upptäckte det först när du åkte iväg.
Sen om han anlitade någon annan för att skruva i skruvarna i däcket är ju skitsamma, bara det går till rätten på ett eller annat sätt.

Jättebra om det sen bevisas att han inte var på platsen eller att saker i vittnesmålet inte stämmer, då är det han själv som åker dit för mened alt falskt vittnesmål (båda har fängelse i straffskalan) och lär få än svårare att övertyga polisen om sanningen i framtida trakasserier...

Gör som Keyser Soze i The Usual Suspects.

Du har väl gjort det man kan göra. Skatteverket och facket borde agera mot personen och störa hans verksamet. Det bästa vore ju om folk kunde hålla sig för goda för att anlita den här typen av företag. Men, så länge folk ser en möjlighet att spara några kronor så är de mer än villiga att blunda för det mesta.

Jag skulle göra allt som stod i min makt för att förstöra för honom, men så är jag hämndlysten också...

Då är du precis lika genomrutten ju.

Se till att ta itu med dina personliga problem så du inte slutar dina dagar som en vresig gubbjävel ingen egentligen vill ha att göra med.
Engagerar du dig i skit kommer din tillvaro också bli just skit.

Att ljuga är det dummaste man kan göra. Tycker det räcker att antyda att det finns ett samband mellan att trådskaparen anmält näringsidkaren till facket och att han får sin motorcykel saboterad i en polisanmälan. Sedan är det upp till polisen att bevisa trovärdigheten mot bakgrund av det som pågår.

Det kan ju vara på sin plats att göra en anmälan till skatteverket. Det tycker jag att näringsidkaren gjort sig förtjänt av. Vill man vara riktigt elak berättar man för kunder att han saltar deras räkningar. Om han ger 10 dagars kredit och hotar med inkasso lär han ändå inte vara särkilt populär hos dem. Tillslut kommer ryktet ifatt den här personen och hans rörelse. Så det kanske inte är nödvändigt att hålla på med att hjälpa till att förstöra ryktet ytterligare. Han verkar klara av det helt på egen hand.

Rekommenderar dig nog att släppa det här efter en polisanmälan och anmälan till skatteverket. Brukar sällan vara värt att hålla på med konflikter på personligt plan i slutändan. Det tar näring från andra mer positiva saker i ens tillvaro. Om näringsidkaren däremot skulle fortsätta vara på dig och/eller din egendom då skulle jag ta det personligt och lägga mer fokus på den här individen och hans rörelse.

Är inte just byggbranchen ganska så hårt kopplad med olika mindre lagliga organisationer?
Tyvärr så tror jag att skruvar som du har fått i däcket är bara en varning.
De vill nog visa att de vet vem du är och att de kan komma åt dig.

Man måste välja sina strider. Den här striden kommer du nog att förlora. Anledningen är den att du har skrupler och det har inte de.
Lagen är tandlös och även om du kommer åt de på ett lagligt sätt, så kan de göra ditt liv till ett helvete.

Tänk på att även om de inte är kopplade med organiserade grupper, så verkar de vara tillräckligt kriminella för att sabotera din hoj med avsikt att skada dig.

Hur som helst, du ska ha eloge för att du gör "the right thing". Jag hatar mig själv för att jag uppmuntrar dig att sluta.

Jättebra om det sen bevisas att han inte var på platsen eller att saker i vittnesmålet inte stämmer, då är det han själv som åker dit för mened alt falskt vittnesmål (båda har fängelse i straffskalan) och lär få än svårare att övertyga polisen om sanningen i framtida trakasserier...

Är du helt säker på att dom punkterna även avser käranden?

Ja det avser även kärande.

Svarande däremot får ljuga hur mycket som helst i rätten, annars hade alla som fälldes mot sitt nekande i praktiken även blivit dömda för mened, det var kanske det du tänkte på?

Är det inte falsk tillvitelse du tänker på?

Mened kan ju varken käranden eller svaranden tilldömmas då de inte agerar vittnen, tillika falsk vittnesmål (vilket ju måste bli mened:va)

Är du jäkligt modigt så går du och drar i två st skruv hans ena däck.
Troligtvis en krigsförklaring men har man stake så kan det vara kul.

Var det han som utförde handlingen på din hoj så kan jag garantera att du lär märka det.

Polisanmäl, anmäl till skatteverket. Sen lägger du ner och lever vidare ditt liv.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025