Dovare ljuddämpare

Jo, får se vad det kostar...
Blir nog han som får kika på bestyckning och de också när jag ändå lämnar in den till honom för däcksbyte, har ju redan gått +80hk nånting från förra hojen men det skulle vara trevligt att få den att gå riktigt bra med det här avgassystemet :). Skulle vara intressant att se vad den ger iofs, trivs jag med hojen kan det vara så att man kanske ska börja kika på portning m.m. också. Fast jag tror att det kommer få vänta tills jag har råd med en tidig fireblade eller något så jag får ett bättre chassi som kan backa upp motorns prestanda också ;)

Ja jag förstår, tog också min civing på KTH. Under de åren kanske det är onödigt att riskera en hojsäsong för att man lagt hela studentbudgeten i ett halvfärdigt trimningsprojekt :näsblod. Bättre att hushålla så att man får åka lite också.

Så det fel med en hotrodmotor i ett flintstone-chassie :confused:
Det är ju hur kul som helst! :D

Ja jag förstår, tog också min civing på KTH. Under de åren kanske det är onödigt att riskera en hojsäsong för att man lagt hela studentbudgeten i ett halvfärdigt trimningsprojekt . Bättre att hushålla så att man får åka lite också.

Så det fel med en hotrodmotor i ett flintstone-chassie :confused:
Det är ju hur kul som helst! :D

Jaha vad kul, vad gick du för program?
Ja exakt, känns lite dumt att binda massa pengar i en så pass gammal hoj också som man aldrig kan vara säker på att få tillbaka :S

Haha jo egentligen är det ju det... lite svårkontrollerat bara :tungan
Skulle framförallt vilja ha en smalare hoj egentligen. Vet inte hur mycket jag kommer märka av chassits brister heller. Men det får sommarn och en sporthojskurs (som jag hoppats på att hinna med) utvisa ;)

Jaha vad kul, vad gick du för program?
Ja exakt, känns lite dumt att binda massa pengar i en så pass gammal hoj också som man aldrig kan vara säker på att få tillbaka :S

Haha jo egentligen är det ju det... lite svårkontrollerat bara :tungan
Skulle framförallt vilja ha en smalare hoj egentligen. Vet inte hur mycket jag kommer märka av chassits brister heller. Men det får sommarn och en sporthojskurs (som jag hoppats på att hinna med) utvisa ;)

Jag läste Farkost/Skeppsteknik. Du?

Twin kanske? Ducati-communityt är ju dessutom full av teknik- och motorintresserade. Dessutom är det ju förhållandevis bra chassien redan på äldre modeller har jag förstått.

För att kunna utvärdera ändringar ljudmässigt

Det finns en mkt viktig faktor vad det gäller avgasljud och det är temperaturen i systemet. Om man skall göra jämförande ljudmätningar måste man se till att ha en stabil starttemp + att man lastat motorn på samma sätt för att uppnå starttemperaturen vid varje mättillfälle. Detta för att få samma tempgradient i systemet. Randvillkoren måste vara stabila.

Sedan är det viktigt att last och sveptid inte varierar under mätningen heller.

Jag har förvisso ingen erfarenhet att ljud o vib mätningar på motorcyklar men däremot på person och lastbilar.

Vad det gäller högfrekvens dämpningen i en absorptionsdämpare så är det längden och tillgänglig volym för dämpullen samt dämpullens egenskaper som är det viktigaste. Och den omtalade koningen gör att ljudet leds in i absorptionsmaterialet samt reflekteras vilket också bidrar till ökad dämpning

Last edited:
Jag läste Farkost/Skeppsteknik. Du?

Twin kanske? Ducati-communityt är ju dessutom full av teknik- och motorintresserade. Dessutom är det ju förhållandevis bra chassien redan på äldre modeller har jag förstått.

Jag läser Design och produktframtagning, sökte Farkostteknik också men hade det lägre prioriterat. Men jag funderar på att plocka in lite kurser därifrån sen :). Skulle gärna läsa aerodynamik (strömningslära) och chassiekonstruktion (tror inte det finns nån sån kurs eg. utan man får väl läsa lättviktskonstruktion). Det som är positivt med design är att vi är nästan hälften tjejer, på skidresan i vinter är vi 4 killar och 7 tjejer som åker :banana

Är sugen på en ducati monster 900 eller TRX som nästa hoj egentligen, men båda lämnar en del övrigt att önska både i motorkraft och fjädringsväg. Så det blir nog en fireblade, är vattenkylning på den så den blir ju lite smalare iallafall. Problemet är egentligen försäkringen, detta är det sportigaste jag fick för en lagom försäkring (klassiker så det är till och med en bra bit under smärtgränsen). Dessutom så gillar jag stuket på gammelgixxrarna med de dubbla lysena i fram :tummenupp

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back