Dovare ljuddämpare

Hur blir flödet efter en sån där operation..? :va

Flödet är ju inom rimliga gränser linjärt med tvärsnittsarean så det är väl bara att börja räkna....

Skall man ändå begränsa arean tycker jag personligen att en väl utformad dB killer är en bättre lösning. Kanske inte lika billigt och lätt som att dra i några skruvar men jag är ju racemupp....

EDIT: 1min sen tydligen...
 
Vi har redan disskuterat dom där dumheterna i tråden.

Du kan lika gärna göra en plugg med mindre diameter och skruva fast i slutet på ljuddämparen för det där minskar endast ljudet pga areaminskningen och dessutom bromsar det där flödet mer än vad en plugg med motsvarande areaminskning gör.

Visst och han kan lika gärna byta till orginaldämpare så är det riktigt tyst.
Nu frågade han dock efter dovare ljud och denna metod har fungerat för mig.

Har du några exempel på hur mycket flödet skulle påverkas i de olika metoderna ?
 
Flödet är ju inom rimliga gränser linjärt med tvärsnittsarean så det är väl bara att börja räkna....

Skall man ändå begränsa arean tycker jag personligen att en väl utformad dB killer är en bättre lösning. Kanske inte lika billigt och lätt som att dra i några skruvar men jag är ju racemupp....

EDIT: 1min sen tydligen...


Flödet minskar med tvärsnittsarena ja, men skruvar indragna enlig bilderna stör flödet mer än motsvarande areaminskning pga den turbulens dom skapar.

Vad gäller ljudvågen däremot så passerar den skruvarna betydligt mer opåverkad.

Funkar nog ännu bättre att ta poligrpen och nypa ihop mynningen på ljuddämparen.
 
Visst och han kan lika gärna byta till orginaldämpare så är det riktigt tyst.
Nu frågade han dock efter dovare ljud och denna metod har fungerat för mig.

Har du några exempel på hur mycket flödet skulle påverkas i de olika metoderna ?

Det är ren fysik som ligger bakom och den går att räkna på. Att ljudet slås sönder av skruvar/kors/ståltråd etc är bra nys. Dessa prylars ljuddämpande effekt kommer från att de minskar utloppsarean inte att de slår sönder ljudvågorna.

Lite förenklat så står utloppsarean i proportion till ljudet. Litet hål, litet ljud och det är inte så mycket vi kan påverka....

Skall man dämpa ljudet utan att minska arean så är det större dämparvolymer som gäller och inget annat....
 
Visst och han kan lika gärna byta till orginaldämpare så är det riktigt tyst.
Nu frågade han dock efter dovare ljud och denna metod har fungerat för mig.

Har du några exempel på hur mycket flödet skulle påverkas i de olika metoderna ?

Har jag nog om jag söker. Det är annars ganska grundläggande kunskaper för den som läst lite ströming. Framför allt bernoullis ekvation.

EDIT
Hittade den här när jag googlade lite.
http://www.efunda.com/formulae/fluids/calc_pipe_friction.cfm#calc

Dock gäller den inte med skruvarna monterade.

Ungefär så här ser det ut kring skruvarna och det gynnar inte flödet.
http://www.youtube.com/watch?v=vQHXIHpvcvU
 
Last edited:
Har jag nog om jag söker. Det är annars ganska grundläggande kunskaper för den som läst lite ströming. Framför allt bernoullis ekvation.

EDIT
Hittade den här när jag googlade lite.
http://www.efunda.com/formulae/fluids/calc_pipe_friction.cfm#calc

Dock gäller den inte med skruvarna monterade.

Att räkna på skruvarna är minst sagt komplicerat. Jag skulle fara till en födesbänk och testa istället, iaf om jag ville veta den procentuella skillnaden mellan skruvar/inga skruvar. Flöda en ljuddämpare två ggr går ju fort.
 
Att räkna på skruvarna är minst sagt komplicerat. Jag skulle fara till en födesbänk och testa istället, iaf om jag ville veta den procentuella skillnaden mellan skruvar/inga skruvar. Flöda en ljuddämpare två ggr går ju fort.

Den här ger i alla fall en uppfattning om hur dumt det är med skruvar i ljuddämparen.
http://www.youtube.com/watch?v=vQHXIHpvcvU

Det är alltså så det ser ut kring skruvarna.
 
Till TS så har ju det mest redan sagts. Men om du med dovare menar mer basljud så är det ju så (som redan sagts) att en absorbtionsljuddämpare (typ alla slipons) dämpar mest högfrekvens. Således är det 1 rätt för dig redan här.

Vad gäller dimensionerna på absorptionsljuddämpare så är det så att egenfrekvensen i dämparen styrs av både längd och diameter på perf.röret. Jämför med hur piporna skiljer sig i dia och längd på tex en kyrkorgels pipor. Så med större längd och/eller diameter på perfplåtsröret så gynnar man lägre toner. Dessutom får man ju då mer area i absorptionsdämparen som alltså härigenom kan dämpa ut änne mer högfrekvens. Desto mer man kortar ett slipon, desto högre tonhöjd blir det på ljudet alltså. Det har säkert många märkt även i praktiken.

Ett annat sätt att få ett slipon att gynna bastoner är ju då förstås även att tillse att det är ordentligt stoppat. Ty med dålig stoppning så dämpar ju som sagt en absorptionsluddämpare mindre (högfrekvens)

Den här ger i alla fall en uppfattning om hur dumt det är med skruvar i ljuddämparen.
http://www.youtube.com/watch?v=vQHXIHpvcvU

Det är alltså så det ser ut kring skruvarna.

Ja det var det jag menade, det blir en karmansk virvelgata efter det första skruven uppströms, en virvelgata som kommer att interferera med den som alstras bakom nästkommande skruv. osv. Bara att superponera vaken från alla dessa skruvar i sina olika vinklar skulle bli rätt komplext, även om man antar ett stationärt inkompressibelt flöde. Vilket det ju inte är irl .
En orgie i Stokes ekvationer :skrämd Man ska nog vara bra på CFD om man ska få ihop det. Det är inte jag :D
 
Last edited:
Väldigt öppna dämpare ger ett skränigare ljud. Detta beror på att de högfrekventa tonerna är lättast att dämpa och dämpar man bort dem blir där mer av basljudet kvar aka cykeln låter dovare....

Njaa ... jag vet inte om jag håller med riktigt där ... Har ett Racfit Growler på min R1:a och öppnare o mindre dämpat får man nog leta efter ... på tomgång och låga varv så låter den dovare och mer basaktig än nåt annat både jag och alla mina kompisar någonsin hört (live alltså). Men det är klart på högvarv så skriker den nåt kopiöst högt.
 
jag tycker oså coolfiber dämparn gjorde de lite grövre/mörkare. :gnissla
 
Njaa ... jag vet inte om jag håller med riktigt där ... Har ett Racfit Growler på min R1:a och öppnare o mindre dämpat får man nog leta efter ... på tomgång och låga varv så låter den dovare och mer basaktig än nåt annat både jag och alla mina kompisar någonsin hört (live alltså). Men det är klart på högvarv så skriker den nåt kopiöst högt.

Börja med att läsa resten av tråden ffa Jürgens inlägg. Ta sedan fram fysikboken från gymnasiet och läs kapitlet om vågrörelselära....
 
Börja med att läsa resten av tråden ffa Jürgens inlägg. Ta sedan fram fysikboken från gymnasiet och läs kapitlet om vågrörelselära....

Har läst hela tråden och måste man använda en fysikbok, då är det kört för mej.
Funkar väldigt bra att använda öronen för mej (och polarna) jag fattar inte att så många alltid börjar gapa om lagar hit och dit.
Använd som sagt öronen och tycker DU att det låter bra så måste väl det räcka ... :)
 
Har läst hela tråden och måste man använda en fysikbok, då är det kört för mej.
Funkar väldigt bra att använda öronen för mej (och polarna) jag fattar inte att så många alltid börjar gapa om lagar hit och dit.
Använd som sagt öronen och tycker DU att det låter bra så måste väl det räcka ... :)

Visst sålänge man själv är nöjd så är det bra.....

Men kortare dämpare ger mindre dovt ljud så ÄR det.....
 
Ett annat sätt att få ett slipon att gynna bastoner är ju då förstås även att tillse att det är ordentligt stoppat. Ty med dålig stoppning så dämpar ju som sagt en absorptionsluddämpare mindre (högfrekvens)

Vad menas med rätt stoppat? byta dämpull förra året och tryckte då i så mycket det gick. ska jag i ställt försöka linda det lite lösare?
 
Visst sålänge man själv är nöjd så är det bra.....

Men kortare dämpare ger mindre dovt ljud så ÄR det.....

Jo jag förstår vad du säger, MEEN ... (ett Tony Irwing men) då får du nog försöka förklara varför MITT låter så dovt ... VÄLDIGT dovt på lågvarv och tomgång.
Det är VÄLDIGT öppet och ganska kort ...
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    118.1 KB · Visningar: 140
  • visabild2.jpg
    visabild2.jpg
    143.5 KB · Visningar: 149
Vad menas med rätt stoppat? byta dämpull förra året och tryckte då i så mycket det gick. ska jag i ställt försöka linda det lite lösare?

Då har du ju gjort vad du kunnat där. Jag menade att en del susar runt med dämpare som är mer eller mindre urblåsta på ull. Jag hör själv till de som tycker att det är bäst att packa någotsånär hårt. Löspackat blir det ju med tiden ändå sas.

Jo jag förstår vad du säger, MEEN ... (ett Tony Irwing men) då får du nog försöka förklara varför MITT låter så dovt ... VÄLDIGT dovt på lågvarv och tomgång.
Det är VÄLDIGT öppet och ganska kort ...

Det har nog inte med kolfiberhöljet att göra. Titta på skillnaden i diameter på röret redan från slipjointen. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så styrs egenfrekvensen i ett rör av diameter och längd. I analogi med tex piporna i en kyrkorgel. Större längd och /eller diameter gynnar som sagt lägre egenfrekvenser. Sedan är jag äver rätt övertygad om att den mindre utloppsdiametern på slutröret på det nedre/längre sliponet hämmar basfrekvenser.

Om jag får gissa så tror jag att det övre sliponet låter dovare på tomgång och låga varv än det nedre. Men att det blir tvärtom på höga varv?
 
Last edited:
Ja, fast ljuddämparen släcker ju ut ljudet vid "rätt frekvens"(= kvarts våglängd) så längden blir ju tvärtom mot kyrkorgeln.

Inte riktigt, det är ju en kombination av dämpning och resonans i absorptionsljuddämpare.


Lite förenklat
Skulle du klä kyrkpipor med invändig absorbent skulle inte organisten uppleva att tangenterna kastats om sas.Orgeln skulle mest bli tystare.
 
Last edited:
Om jag får gissa så tror jag att det övre sliponet låter dovare på tomgång och låga varv än det nedre. Men att det blir tvärtom på höga varv?


Japp helt rätt .. det som är lite svårt att visa är hur J...A grovt Racefit burken är.
Men ändå tycker det ska vara för kort för att få fram dom tonerna ur, för att citera mej själv ......... "det låter enormt dovt på tomgång och låga varv och överjävligt högt på höga varv"
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top