Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De flesta slip-on jag haft har inte haft konat perfrör utan konstat diameter. Dock är det konat på Aprilias eftermarknads slip-on som jag har, dock endast från typ 55 till 50 mm.
Fick hem den här Yoshimura burken idag till hojbygget mitt.
Röret är 56mm i kollektorändan och smalnar av ovalt mot bakändan av burken. Mellanröret är 50mm i ändan som monteras på efter kollektorn. Har några andra dämpare också och där är det 50mm eller 56mm som gäller och alla är byggda för fyror.
2-2½" är väl normen skulle jag tro. Finns ju en massa olika men det är väl kanske främst på lite dragrace hojar du börjar komma upp emot 3-3½" rör (typ kollektorkrök på ett sidewindersystem).
Det gör stor nytta för ljuddämpningen om det konar ihop, samma ljuddämpningseffekt som en plotslig diameterminskning i slutet, men bättre flöde.
Edit: Gillar verkligen ditt bygge, snacka om att ta ett koncept och förädla det!
Kollade runt lite på nätet och det verkar som att 3.5" innerrör på sporthojssystem är ovanligare än jag trodde, när jag mätte i garaget var det på hojar med racesystem samt supertrapp. På HD-system är dock 3.5" vanligare. Men det är ju inte så intressant på detta forum.
Du harfattat rätt, själv är jag inte 100% klar över koningens inverkan då jag inte gjort läxan riktigt.... http://www.ricardo.com/Documents/Downloads/pdf/wave_absorption_mufflers.pdf
Ja, detta är jag med på men det gäller när vågutbredning är aktuellt dvs då våglängden är liten i förhållande till aktuell geometri.
Mina funderingar rör det motsatta då våglängden är lång i förhållande till geometrin. Dvs lägre frekvenser, tändfrekevensen på en twin håller sig tex för det mesta under 200 Hz vilket ger våglängder >2.5m vid ca 250 celcius.
Edit: men givetvis bidrar koningen enl ovan till att dämpa bort de högre frekvenser som också ingår i förbränningsknallen, bra förklarat Jörgen, jag hade inte tänkt på den effekten själv.
Får man bättre dämpning med en "brantare" vinkel på koningen, och bättre flöde med en svagare vinkel? Tänkte att det borde ju bli mer som "studsar" tillbaka om man har en brantare vinkel. Kan det fungera med en sån här form på ljuddämparen:
___________/ \
avgaser in ->___-> avgaser ut
___________\ /
Fast med en svagare vinkel på den bakre delen av ljuddämaren, ovanstående borde väl ge bäst dämpning om man vill få oljudet att studsa runt inne i dämparen men inte försämra motorns utandning allt för mycket, eller? Eller hur gör man bäst formen
om man inte vill ha ett pyttelitet hål i bak på ljuddämparen i bak, men ändå ha bra dämpning? Man vill ju inte ha en två meter lång ljuddämpare heller, gör man den oval också så borde man kunna få till en ganska stor volym utan att hindra markfrigång eller göra dämparen jättelång.
(var tvungen att ha de vita sträcken för att få "delarna" på rätt plats)
De koniska perfrör jag betraktat har alla en ganska flack vinkel. Termignionidämparna ovan är tex ca 450 mm långa, så konan är där alltså arctan(((57-45)/2)/450) = 0.7 grader.
/J
Jo jag noterade det, tänkte att om man gör ljuddämparens tvärsnittsarea lite större och med brantare vinkel för innerröret och med minst lika stort utlopp borde man på så sätt kunna få lika bra flöde... men mer ljuddämpning, eller?
Å andra sidan slinker det ju ut mer ljud om man har en större öppning, men den brantare vinkel ska förhoppningsvis kunna kompensera för detta. Skulle vara kul att prova å bygga en egen ljuddämpare, lär vara svårt att få till ett snyggt ytterrör i kolfiber bara.
Min erfarenhet är att redan en flack vinkel gör stor nytta ljuddämpningsmässigt. Så då vill man ju inte ta till större vinklar än nödvändigt sas.
Men desto kortare längd man har på dämparen desto större blir förstås vinkeln för en given diameterminskning. Vid riktigt stora vinklar, typ över 4 grader, ja då får man ju även en baffle-effekt. Dvs effekten av en reversersingskona växer. Dvs man samlar ihop och förstärker returpulsen i ett mindre varvtalsområde vilket kan börja påverka avstämningen i hela systemet, positivt eller negativt.
Vid flacka vinklar är baffle-effekten försvagad och utsmetad över ett så stort varvstalsområde att man kan kan bortse ifrån den och endast njuta frukten av den förbättrade dämpningen av högfrekvensvågorna. Så vill iaf jag se det.
Bäst är nog att du provar på just din motor/system.
Hm ja det låter ju onödigt med brantare vinkel om det inte ger nånting, får utforska det närmare om jag bygger en egen ljuddämpare.
Nu fick jag med effektavgasystem och ljuddämpare till hojen, men det skulle vara kul att prova bygga en egen kolfoberljuddämare, måste kolla upp om det går att få tag på material till en sån. Kanske kan ta/få köpa ett gammalt ytterrör vi har ligger där kolfibern har "smält" så det är för kort för bilen. Kollade även på trx850 när jag skulle köpa hoj och då hade jag tänkt att jag skulle prova att beräkna och bygga ett helt eget effektavgasystem, hade vart schysst med ett 2-1 system på den. Har programvara m.m. för det inom KTH-racing (måste bara lära mig programmet). Men nu fick jag ju det färdigt fast med en metall ljuddämpare på den här hojen... kanske kan bli ett kul projekt att bygga ljuddämpare när jag får tid över![]()
Ja beräkna och bygga avgassystem är roligt. I synnerhet nuförtiden när så fina bänkar med lambdamätning finns att tillgå. Gynnsamt är ju nämligen att tex bänka hojen med befinligt system först, då kan man se hur fyllnadsgraden förändras beronde på varvtal/trottelläge. Då har man en bra platta att stå på vid design av det nya systemet.
Har man tex problem med backpuls mitt i registret jag då kan tex steppade headers och/eller H-pipe eller X-pipe vara ngt man ska försöka implementera i det nya systemet osv. Dvs man utvärderar det befintliga systemet innan man sätter sig att designa det nya. Det är mitt tips
Måste ta reda på om det går att köra hojar i skolans bänk... motorn borde gå att plocka ur och köra i bänken iallafall, men det är ju en del jobb. Annars lär det kosta en del att bänka. Ska börja med en ombestyckning för det nya systemet... något som den som skruvade på det verkar ha missat. Kanske kan vara bra med ett nytt luftfilter också, K&N filtrena som finns till den borde vara anpassat för vakuumförgasare också. Synd med ett effektsystem om hojen inte anpassas för det![]()
Jag förstår. Ett annat trick kan ju vara att tjuvtitta på ev befintliga racesystem på marknaden för hojmodellen.
Att döma av ditt citat så tycks du ju känna Patrik på Racerepairs, då kanske du kan få göra en snabb referensbänkning innan du börjar ändra, så kan du iaf se vad varje ingrepp ger.
Ett bra sätt att se om de förändringar man gjort burit frukt är ju just att se om motorn magrat ur på flera ställen i mappen när man återvänder till bänken. Detta betyder ju då oftast att motorn i dessa områden fått en ökad fyllnadsgrad. Som måste kompenseras med mer bränsle i dessa områden. Då vet man att de förändringar man gjort är förbättringar.
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |