Dovare ljuddämpare

De flesta slip-on jag haft har inte haft konat perfrör utan konstat diameter. Dock är det konat på Aprilias eftermarknads slip-on som jag har, dock endast från typ 55 till 50 mm.
 
De flesta slip-on jag haft har inte haft konat perfrör utan konstat diameter. Dock är det konat på Aprilias eftermarknads slip-on som jag har, dock endast från typ 55 till 50 mm.

Det gör stor nytta för ljuddämpningen om det konar ihop, samma ljuddämpningseffekt som en plotslig diameterminskning i slutet, men bättre flöde.

Kollade runt lite på nätet och det verkar som att 3.5" innerrör på sporthojssystem är ovanligare än jag trodde, när jag mätte i garaget var det på hojar med racesystem samt supertrapp. På HD-system är dock 3.5" vanligare. Men det är ju inte så intressant på detta forum.
 
Fick hem den här Yoshimura burken idag till hojbygget mitt.

DSC_0013-2.jpg


Röret är 56mm i kollektorändan och smalnar av ovalt mot bakändan av burken. Mellanröret är 50mm i ändan som monteras på efter kollektorn. Har några andra dämpare också och där är det 50mm eller 56mm som gäller och alla är byggda för fyror. :)

2-2½" är väl normen skulle jag tro. Finns ju en massa olika men det är väl kanske främst på lite dragrace hojar du börjar komma upp emot 3-3½" rör (typ kollektorkrök på ett sidewindersystem).
 
Fick hem den här Yoshimura burken idag till hojbygget mitt.


Röret är 56mm i kollektorändan och smalnar av ovalt mot bakändan av burken. Mellanröret är 50mm i ändan som monteras på efter kollektorn. Har några andra dämpare också och där är det 50mm eller 56mm som gäller och alla är byggda för fyror. :)

2-2½" är väl normen skulle jag tro. Finns ju en massa olika men det är väl kanske främst på lite dragrace hojar du börjar komma upp emot 3-3½" rör (typ kollektorkrök på ett sidewindersystem).

Tjusig burk! Bygga avgassystem är kul! Här är mitt system jag byggde förra vintern. Steppade krökar 1 3/4 till 1 7/8 till 2". H-pipe och 6 graders megafoner. Sedan reverseringskona ned till 3½" och sedan 2" utlopp.
Köpte delarna från Burns som också beräknade systemet. Trodde jag hade tagit mig vatten över huvudet först mtp på alla svängar jag fick göra för att få den framräknade avstämda längden exakt lika på båda rören innan megafonerna. Detta var dessutom mitt första jobb med TIG-svets som också inhandlades. Men det gick ju bra till slut.:gnissla
 

Bifogat

  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    111.1 KB · Visningar: 100
  • IMG_0176.JPG
    IMG_0176.JPG
    107 KB · Visningar: 89
  • IMG_0250.jpg
    IMG_0250.jpg
    256.7 KB · Visningar: 121
Får fundera på detta med ljudämpningsmekanismerna o konans effekt på ljudet, generellt sett är ett slip-on ett enkelt system men om man skall gå in på djupet blir det genast mer komplext.

Jag är inte så hemma på flödesdynamik men jag tror att flödet är det som gynnas mest av koningen då man anpassar sig gradvis mot det mindre utloppet. Flödet följer inte samma principer, detta är dock inte mitt område.

Generellt utgör en kona en gradvis impedansanpassning. En koning är ju motsatsen till en plötslig areaändring. En kon med motkon utgör tex ett resonant system vilket kan tunas för önskade egenskaper. Jfr hornhögtalare där man använder impedanserna i hornet för att få en så gynnsamm koppling till omvärden som möjligt dvs hög verkningsgrad.

I ljudsammanhang kan man se ett avgassystem som ett antal impedanser Z1-Zn (jfr växelströmskretsar, det finns en analogi här) vars sammanlagda egenskaper bestämmer hela avgassytemets funktion map ljuddämpning. Se skissen, Z5 är kopplingsimpedansen mot omgivande medium. Hur dessa är olika komponenter är matchade avgör funktionen.

För att göra det riktigt kul är det så att ljudhastigheten är mkt temperaturberoende samtidigt som det finns en temperaturgradient i systemet. Därför är det klokt att tänka ivåglängder då systemet alltid reagerar lika för en viss våglängd. Matar man systemet med en konstant frekvens kommer våglängden att variera beroende på temperatur alltså.

Kul med sådana här trådar som inspirerar en att läsa på o gå vidare!
Har insett att det finns ett par stenar till att lyfta på, ett slip-on är kanske mer än en ullisolerad termos med läckage i botten?

Vaddå inte intressant pga H-D? Det är ju en motor i en sådan också. Dock en ngt egendomlig sådan :D Allt med två hjul som går att tanka är relevant här!


Det gör stor nytta för ljuddämpningen om det konar ihop, samma ljuddämpningseffekt som en plotslig diameterminskning i slutet, men bättre flöde.

Edit: Gillar verkligen ditt bygge, snacka om att ta ett koncept och förädla det!

Kollade runt lite på nätet och det verkar som att 3.5" innerrör på sporthojssystem är ovanligare än jag trodde, när jag mätte i garaget var det på hojar med racesystem samt supertrapp. På HD-system är dock 3.5" vanligare. Men det är ju inte så intressant på detta forum.
 

Bifogat

  • sil.JPG
    sil.JPG
    5.1 KB · Visningar: 54
Last edited:
Intressant tråd. Mycket grekiska dock.
Jag vill också bygga om en dämpare till dovare ljud om det går.
Fick en devil highpipe billigt men då är sidorna ordentligt repade/bucklade på dämparen.
Eftersom detta skall repareras/bytas så öppnar jag ju burken och då kan man kanske
experimentera lite. Btw, var får man tag i en ny utsida till dämparen, plåt/kolfiber?

Om man skall försöka sammanfatta era inlägg för att få dovare ljud i en dämpare.
* En längre dämpare ger dovare ljud.
* Bra stoppning/rätt stoppat ger dovare ljud.
* Ett konat innerör, med den mindre diametern mot utblåset ger dovare ljud.

Har jag fattat er rätt eller missat något?
 
Du harfattat rätt, själv är jag inte 100% klar över koningens inverkan då jag inte gjort läxan riktigt. Tror inte du kommer få mindre dovt ljud av att kona perfröret.

Skulle vara intressant att mäta skillnaden mellan konat o rakt perfrör, något som jag kan ställa upp med om så önskas.

Angående packning kan du läsa om dess inverkan här:
http://www.ricardo.com/Documents/Downloads/pdf/wave_absorption_mufflers.pdf
 
Du harfattat rätt, själv är jag inte 100% klar över koningens inverkan då jag inte gjort läxan riktigt.... http://www.ricardo.com/Documents/Downloads/pdf/wave_absorption_mufflers.pdf

Koningen inverkan på dämpningen utnyttjar samma dämpningsprincip som tex inloppsröret till ett luftfilter.

IM000254.jpg


Från gymnasiefysiken vet du ju att infallsvinkeln är samma som utfallsvinkeln, funkar även på longitudinalvågor som tex ljudvågor. Dessa konade rör på tex gamla luftburkar gör alltså att en stor del av insugsbullret reflekteras tillbaks in i luftburken. Härvid höjs ljudtrycket inne i burken varvid man bättre merutnyttjar filterelementet som absorbent. Det är det enklaset sättat jag kan förklara på.

Huruvida koningen har ngn påverkan på basljudet vet jag ej, men det har jag aldrig heller skrivit. Jag summerade mina synpunkter på hur att accentuera dovt ljud i ett tidigare inlägg i tråden.
 
Last edited:
Ja, detta är jag med på men det gäller när vågutbredning är aktuellt dvs då våglängden är liten i förhållande till aktuell geometri.

Mina funderingar rör det motsatta då våglängden är lång i förhållande till geometrin. Dvs lägre frekvenser, tändfrekevensen på en twin håller sig tex för det mesta under 200 Hz vilket ger våglängder >2.5m vid ca 250 celcius.

Edit: men givetvis bidrar koningen enl ovan till att dämpa bort de högre frekvenser som också ingår i förbränningsknallen, bra förklarat Jörgen, jag hade inte tänkt på den effekten själv.
 
Last edited:
Ja, detta är jag med på men det gäller när vågutbredning är aktuellt dvs då våglängden är liten i förhållande till aktuell geometri.

Mina funderingar rör det motsatta då våglängden är lång i förhållande till geometrin. Dvs lägre frekvenser, tändfrekevensen på en twin håller sig tex för det mesta under 200 Hz vilket ger våglängder >2.5m vid ca 250 celcius.

Edit: men givetvis bidrar koningen enl ovan till att dämpa bort de högre frekvenser som också ingår i förbränningsknallen, bra förklarat Jörgen, jag hade inte tänkt på den effekten själv.

Av nyfikenhet mätte jag på ett fullrace termignioni-system till 996 igår. Det har två dämpare med kolfiberhöljen. Perfrören börjar på 2 1/4" dvs 57 mm och konar sedan hela vägen ihop till 1 3/4" dvs 46 mm. Ska klara 102dB.
 
Får man bättre dämpning med en "brantare" vinkel på koningen, och bättre flöde med en svagare vinkel? Tänkte att det borde ju bli mer som "studsar" tillbaka om man har en brantare vinkel. Kan det fungera med en sån här form på ljuddämparen:

___________/ \
avgaser in ->___-> avgaser ut
___________\ /

Fast med en svagare vinkel på den bakre delen av ljuddämaren, ovanstående borde väl ge bäst dämpning om man vill få oljudet att studsa runt inne i dämparen men inte försämra motorns utandning allt för mycket, eller? Eller hur gör man bäst formen
om man inte vill ha ett pyttelitet hål i bak på ljuddämparen i bak, men ändå ha bra dämpning? Man vill ju inte ha en två meter lång ljuddämpare heller, gör man den oval också så borde man kunna få till en ganska stor volym utan att hindra markfrigång eller göra dämparen jättelång.

(var tvungen att ha de vita sträcken för att få "delarna" på rätt plats)
 
Last edited:
De koniska perfrör jag betraktat har alla en ganska flack vinkel. Termignionidämparna ovan är tex ca 450 mm långa, så konan är där alltså arctan(((57-45)/2)/450) = 0.7 grader.

/J
Får man bättre dämpning med en "brantare" vinkel på koningen, och bättre flöde med en svagare vinkel? Tänkte att det borde ju bli mer som "studsar" tillbaka om man har en brantare vinkel. Kan det fungera med en sån här form på ljuddämparen:

___________/ \
avgaser in ->___-> avgaser ut
___________\ /

Fast med en svagare vinkel på den bakre delen av ljuddämaren, ovanstående borde väl ge bäst dämpning om man vill få oljudet att studsa runt inne i dämparen men inte försämra motorns utandning allt för mycket, eller? Eller hur gör man bäst formen
om man inte vill ha ett pyttelitet hål i bak på ljuddämparen i bak, men ändå ha bra dämpning? Man vill ju inte ha en två meter lång ljuddämpare heller, gör man den oval också så borde man kunna få till en ganska stor volym utan att hindra markfrigång eller göra dämparen jättelång.

(var tvungen att ha de vita sträcken för att få "delarna" på rätt plats)
 
De koniska perfrör jag betraktat har alla en ganska flack vinkel. Termignionidämparna ovan är tex ca 450 mm långa, så konan är där alltså arctan(((57-45)/2)/450) = 0.7 grader.

/J

Jo jag noterade det, tänkte att om man gör ljuddämparens tvärsnittsarea lite större och med brantare vinkel för innerröret och med minst lika stort utlopp borde man på så sätt kunna få lika bra flöde... men mer ljuddämpning, eller?
Å andra sidan slinker det ju ut mer ljud om man har en större öppning, men den brantare vinkel ska förhoppningsvis kunna kompensera för detta. Skulle vara kul att prova å bygga en egen ljuddämpare, lär vara svårt att få till ett snyggt ytterrör i kolfiber bara.
 
Jo jag noterade det, tänkte att om man gör ljuddämparens tvärsnittsarea lite större och med brantare vinkel för innerröret och med minst lika stort utlopp borde man på så sätt kunna få lika bra flöde... men mer ljuddämpning, eller?
Å andra sidan slinker det ju ut mer ljud om man har en större öppning, men den brantare vinkel ska förhoppningsvis kunna kompensera för detta. Skulle vara kul att prova å bygga en egen ljuddämpare, lär vara svårt att få till ett snyggt ytterrör i kolfiber bara.

Min erfarenhet är att redan en flack vinkel gör stor nytta ljuddämpningsmässigt. Så då vill man ju inte ta till större vinklar än nödvändigt sas.

Men desto kortare längd man har på dämparen desto större blir förstås vinkeln för en given diameterminskning. Vid riktigt stora vinklar, typ över 4 grader, ja då får man ju även en baffle-effekt. Dvs effekten av en reversersingskona växer. Dvs man samlar ihop och förstärker returpulsen i ett mindre varvtalsområde vilket kan börja påverka avstämningen i hela systemet, positivt eller negativt.

Vid flacka vinklar är baffle-effekten försvagad och utsmetad över ett så stort varvstalsområde att man kan kan bortse ifrån den och endast njuta frukten av den förbättrade dämpningen av högfrekvensvågorna. Så vill iaf jag se det.

Bäst är nog att du provar på just din motor/system.
 
Last edited:
Min erfarenhet är att redan en flack vinkel gör stor nytta ljuddämpningsmässigt. Så då vill man ju inte ta till större vinklar än nödvändigt sas.

Men desto kortare längd man har på dämparen desto större blir förstås vinkeln för en given diameterminskning. Vid riktigt stora vinklar, typ över 4 grader, ja då får man ju även en baffle-effekt. Dvs effekten av en reversersingskona växer. Dvs man samlar ihop och förstärker returpulsen i ett mindre varvtalsområde vilket kan börja påverka avstämningen i hela systemet, positivt eller negativt.

Vid flacka vinklar är baffle-effekten försvagad och utsmetad över ett så stort varvstalsområde att man kan kan bortse ifrån den och endast njuta frukten av den förbättrade dämpningen av högfrekvensvågorna. Så vill iaf jag se det.

Bäst är nog att du provar på just din motor/system.

Hm ja det låter ju onödigt med brantare vinkel om det inte ger nånting, får utforska det närmare om jag bygger en egen ljuddämpare.
Nu fick jag med effektavgasystem och ljuddämpare till hojen, men det skulle vara kul att prova bygga en egen kolfoberljuddämare, måste kolla upp om det går att få tag på material till en sån. Kanske kan ta/få köpa ett gammalt ytterrör vi har ligger där kolfibern har "smält" så det är för kort för bilen. Kollade även på trx850 när jag skulle köpa hoj och då hade jag tänkt att jag skulle prova att beräkna och bygga ett helt eget effektavgasystem, hade vart schysst med ett 2-1 system på den. Har programvara m.m. för det inom KTH-racing (måste bara lära mig programmet). Men nu fick jag ju det färdigt fast med en metall ljuddämpare på den här hojen... kanske kan bli ett kul projekt att bygga ljuddämpare när jag får tid över :)

edit: Kom å tänka på att en ljuddämpare som ändrar form borde ju vara oslagbart, så att man kan ändra formen på den och utnyttja baffle-effekten så att ljudvågorna slår ut varandra. Behöver kunna ändra form/längd eftersom att ljudvågorna blir olika långa på olika varvtal. Det skulle man till och med kunna göra som ett skolprojekt :tummenupp
 
Last edited:
Hm ja det låter ju onödigt med brantare vinkel om det inte ger nånting, får utforska det närmare om jag bygger en egen ljuddämpare.
Nu fick jag med effektavgasystem och ljuddämpare till hojen, men det skulle vara kul att prova bygga en egen kolfoberljuddämare, måste kolla upp om det går att få tag på material till en sån. Kanske kan ta/få köpa ett gammalt ytterrör vi har ligger där kolfibern har "smält" så det är för kort för bilen. Kollade även på trx850 när jag skulle köpa hoj och då hade jag tänkt att jag skulle prova att beräkna och bygga ett helt eget effektavgasystem, hade vart schysst med ett 2-1 system på den. Har programvara m.m. för det inom KTH-racing (måste bara lära mig programmet). Men nu fick jag ju det färdigt fast med en metall ljuddämpare på den här hojen... kanske kan bli ett kul projekt att bygga ljuddämpare när jag får tid över :)

Ja beräkna och bygga avgassystem är roligt. I synnerhet nuförtiden när så fina bänkar med lambdamätning finns att tillgå. Gynnsamt är ju nämligen att tex bänka hojen med befinligt system först, då kan man se hur fyllnadsgraden förändras beronde på varvtal/trottelläge. Då har man en bra platta att stå på vid design av det nya systemet.

Har man tex problem med backpuls mitt i registret jag då kan tex steppade headers och/eller H-pipe eller X-pipe vara ngt man ska försöka implementera i det nya systemet osv. Dvs man utvärderar det befintliga systemet innan man sätter sig att designa det nya. Det är mitt tips
 
Ja beräkna och bygga avgassystem är roligt. I synnerhet nuförtiden när så fina bänkar med lambdamätning finns att tillgå. Gynnsamt är ju nämligen att tex bänka hojen med befinligt system först, då kan man se hur fyllnadsgraden förändras beronde på varvtal/trottelläge. Då har man en bra platta att stå på vid design av det nya systemet.

Har man tex problem med backpuls mitt i registret jag då kan tex steppade headers och/eller H-pipe eller X-pipe vara ngt man ska försöka implementera i det nya systemet osv. Dvs man utvärderar det befintliga systemet innan man sätter sig att designa det nya. Det är mitt tips

Måste ta reda på om det går att köra hojar i skolans bänk... motorn borde gå att plocka ur och köra i bänken iallafall, men det är ju en del jobb. Annars lär det kosta en del att bänka. Ska börja med en ombestyckning för det nya systemet... något som den som skruvade på det verkar ha missat. Kanske kan vara bra med ett nytt luftfilter också, K&N filtrena som finns till den borde vara anpassat för vakuumförgasare också. Synd med ett effektsystem om hojen inte anpassas för det :gnissla
 
Måste ta reda på om det går att köra hojar i skolans bänk... motorn borde gå att plocka ur och köra i bänken iallafall, men det är ju en del jobb. Annars lär det kosta en del att bänka. Ska börja med en ombestyckning för det nya systemet... något som den som skruvade på det verkar ha missat. Kanske kan vara bra med ett nytt luftfilter också, K&N filtrena som finns till den borde vara anpassat för vakuumförgasare också. Synd med ett effektsystem om hojen inte anpassas för det :gnissla


Jag förstår. Ett annat trick kan ju vara att tjuvtitta på ev befintliga racesystem på marknaden för hojmodellen.

Att döma av ditt citat så tycks du ju känna Patrik på Racerepairs, då kanske du kan få göra en snabb referensbänkning innan du börjar ändra, så kan du iaf se vad varje ingrepp ger.
Ett bra sätt att se om de förändringar man gjort burit frukt är ju just att se om motorn magrat ur på flera ställen i mappen när man återvänder till bänken. Detta betyder ju då oftast att motorn i dessa områden fått en ökad fyllnadsgrad. Som måste kompenseras med mer bränsle i dessa områden. Då vet man att de förändringar man gjort är förbättringar.
 
Last edited:
Jag förstår. Ett annat trick kan ju vara att tjuvtitta på ev befintliga racesystem på marknaden för hojmodellen.

Att döma av ditt citat så tycks du ju känna Patrik på Racerepairs, då kanske du kan få göra en snabb referensbänkning innan du börjar ändra, så kan du iaf se vad varje ingrepp ger.
Ett bra sätt att se om de förändringar man gjort burit frukt är ju just att se om motorn magrat ur på flera ställen i mappen när man återvänder till bänken. Detta betyder ju då oftast att motorn i dessa områden fått en ökad fyllnadsgrad. Som måste kompenseras med mer bränsle i dessa områden. Då vet man att de förändringar man gjort är förbättringar.

Jo, får se vad det kostar...
Blir nog han som får kika på bestyckning och de också när jag ändå lämnar in den till honom för däcksbyte, har ju redan gått +80hk nånting från förra hojen men det skulle vara trevligt att få den att gå riktigt bra med det här avgassystemet :). Skulle vara intressant att se vad den ger iofs, trivs jag med hojen kan det vara så att man kanske ska börja kika på portning m.m. också. Fast jag tror att det kommer få vänta tills jag har råd med en tidig fireblade eller något så jag får ett bättre chassi som kan backa upp motorns prestanda också ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top