Dotter växer upp !

ZwaniZ skrev:
2172974 Vad säger ni till era döttrar när dom närmar sig 13-14
"I'm Gunnerysergeant Hartman !!!"

warface.gif

allting beror på ungen i fråga.
jag hade frihet under inget ansvar :3freak
bodde typ själv i en 3a när man var 15-16 år..ahh de gick de oså..kul hade man..
gjorde inge bus..eller inge farligt bus iaf.
vart hyffsad som vuxen tror jag :hihi

Självklart

skall flickor få dejta när tiden är inne.

Min dotter (nu 6 år) skall få dejta när hon fyllt 30 (självklart med mig väntades i bilen utanför restautanten/bion etc).

Lantis skrev:
2174623 skall flickor få dejta när tiden är inne.

Min dotter (nu 6 år) skall få dejta när hon fyllt 30 (självklart med mig väntades i bilen utanför restautanten/bion etc).

Här är vi generösa på åldern. :hihi

Mark skrev:
2173940 Tjenis JonaZ!

Jag gick oxå på Tynneredsskolan men såg inte alls samma saker som du. Jag blir 27 i år så vi gick några år "från" varandra.

I min årskurs var det betongbarnen som rökte i störst utsräckning. Det var även många invandrare. Arbetarungarna, svenska som invandrare var dom som levde rövare utan snack.

Jag har bott på Näset och i betongen så jag hade bra koll på dom flesta där.

Detta är ju dock bara våra uppfattningar.

hade du kanske Jan Jonasson i Biologi, Anita i matte o Gilgen i Engelska, Bertil i gympa och Gunilla Svensson i Svenska?

:rolleyes:
fan där ser man va nåra år kan göra....våran 9:a va den klart värsta på 10 år enligt vår rektor...
hade Jan Jonasson,Anita i matte o Bertil i gympa........fanns många "bra" lärare faktiskt...

Ten-0 skrev:
2174075 Jag tror du har missförstått mig. Att alkoholismen skulle vara mindre hos "överklassen" är absolut inte det jag försökte få fram, inget jag heller tror. Min poäng var att langandet troligen är större bland "arbetarklassen" än den är hos "överklassen".

Det är i alla fall vad jag har upplevt.
fattyade va du menade första gången ox...tror tvärtom...

ZwaniZ skrev:
2172974 Jag tror jag vet en del om min tös . Hon är snart 14 å har en bonnakille som hon träffar.
Bonnapöjk från Laholm, låter farligt. Bara att låsa in henne o släppa ut henne vid 18-års ålder. Kanske något senare. Vill ju vara säker på att hon inte springer ut o sysslar med sånt som man själv ville att tjejerna skulle göra när man själv var i den åldern. :fatta!

Skämt åsido så tror jag oxå på att det är frihet med ansvar som gäller. Man kan ge dottern mer o mer ansvar för att se hur hon klarar det.

JonaZ skrev:
2173904 Jag kan bara svara för vad som hände när jag gick i skolan..e 31 idag..gick i tynneredsskolan i v.frölunda.
blandade socialgrupper allt från "de fina barnen" till "socialbidrags barn"
dom fallen som handlade om fylla,knark,misshandel,graviditeter mm handlade till 90% uteslutande om dom fina barnen dvs dom som hade föräldrar med lite bättre positioner i samhället o kallade sig välbergade.Dom som alltid kom på nya mt5:or hade värsta kläderna ja U name it..det visade sig oxo att dessa hade den tidigaste alkoholdebuten dom flesta rökte om det va ngn som blivit gravid eller misshandlad på ngn fest så va det just dessa.
Så att tro att alkoholproblemen skulle va större i arbetarklassen tror jag inte på..Däremot kanske det e så att dom som har rykte om sig att vara fina i kanten o vill passa in sänker sina krav på sig själva för att passa in i samhället vilket resullterar i att det e dom som märks mest när dom krälar i skiten..
Jag gick också på tynneredsskolan. Bushan kanananananan :cpparty

Hon kommer göra alla grejer hon vill iaf utan att ni kan göra något åt det.

Det viktigaste, som några redan sagt, är att se till att ha en juste dialog med henne så hon kan komma till dig med sina problem och bekymmer.

Tja det gäller att ha klara regler för när man ska komma hem m.m OCH att man stannar uppe och kollar att de kommer hem.

Vilken enorm trygghet det var att veta att de alltid visste när man kom hem för då kände man att de brydde sig om en. (inte de första gångerna men sen) OCH att man alltid kunde känna att vad som än hände så kunde man ringa och de kom på stuts och hämtad. Fanns bara en regel vid hämtande SPY inte i bilen :hihi

Vet många kompisar som var lite avis för att mina satt uppe eller var vakna och kollade när man kom hem. Fick ofta höra mina bryr sig inte, tror inte ens att de hade saknat mig förren e.m nästa dag om något hade hänt. (skulle ju inte störa om de låg och sov efter utgång)

Men framför allt är det viktigt att man ÄR en förälder och inte en kompis. Det är tillåtet att säga nej och få vrålat till sig att man är både det ena och det andra. :6surkart :rodnar

Tack för alla svar.
Inte det lättaste detta, eftersom nu har träffat en kille och verkar hålla med honom ett tag så får hon lära sig lite själv. Hade klart vatt värre om hon hade vatt en "hoppbjärka".

Hur som helst blir det många tankar när ens lilla tös blir stor, för ett par år sen var detta otänkbart. Men man växer in i det, är väl det som är livet.

Det man är mest orolig för är väl att hon skulle hamna i "fel" sällskap. Men det verkar ju inte så än så länge.

Så länge barnen inte knarkar, inte är kriminella och är lyckliga med sitt liv så får man nog vara nöjd. :)

Det är ju individer som måste få göra sina egna misstag så som man själv gjorde sina egna. Men självklart lättare sagt än gjort, för man vet ju vad unga pojkar/män tänker på 90% av tiden eller så :gnissla

Mitra skrev:
2181763 Tja det gäller att ha klara regler för när man ska komma hem m.m OCH att man stannar uppe och kollar att de kommer hem.

Vilken enorm trygghet det var att veta att de alltid visste när man kom hem för då kände man att de brydde sig om en. (inte de första gångerna men sen) OCH att man alltid kunde känna att vad som än hände så kunde man ringa och de kom på stuts och hämtad. Fanns bara en regel vid hämtande SPY inte i bilen :hihi

Vet många kompisar som var lite avis för att mina satt uppe eller var vakna och kollade när man kom hem. Fick ofta höra mina bryr sig inte, tror inte ens att de hade saknat mig förren e.m nästa dag om något hade hänt. (skulle ju inte störa om de låg och sov efter utgång)

Men framför allt är det viktigt att man ÄR en förälder och inte en kompis. Det är tillåtet att säga nej och få vrålat till sig att man är både det ena och det andra. :6surkart :rodnar

Vad jag hajar av det hela så är din föräldrar som min mor...

Fastän jag nu går ut på uteställen och bör ha körkort och kunna köra själv hem från uteställen :huvet så kom morsan och hämtade en nästa var gång, så länge det inte fanns någon vän som kunde skjuss en.

Under alla mina snart 20 år så har jag inte en enda gång behövt åka taxi eller något sånt när jag har varit ute och festat eller gått åt. Och det tackar jag min mor som fan :tummenupp

Kaisa mordet va ju under den tiden som man gick ut mycket i Norrköping så morsan va nog rätt stolt över att hon vet att inget skulle hänt syrran och mig.

Min mor :Bugar har varit bäst, renutsagt.

jente skrev:
2209726 Vad jag hajar av det hela så är din föräldrar som min mor...

Kaisa mordet va ju under den tiden som man gick ut mycket i Norrköping så morsan va nog rätt stolt över att hon vet att inget skulle hänt syrran och mig.

Min mor :Bugar har varit bäst, renutsagt.

:lol du har så rätt låter som att din var exakt som min :)

Helt enkelt bäst :Bugar

( även om man inte alltid har tyckt det :rofl )

Lantis skrev:
2174623 skall flickor få dejta när tiden är inne.

:tummenupp ja det gäller att sätta en bra gräna :lol

ZwaniZ skrev:
2172974 Vad säger ni till era döttrar när dom närmar sig 13-14

Jag tror jag vet en del om min tös . Hon är snart 14 å har en bonnakille som hon träffar. Jag har lite koll på vilka föräldrarna är.

Hårda bud eller frihet under ansvar "som jag säger"

Har en son som är 12 år och hans flickvän har mer eller mindre flyttat hem till oss. Det kanske är helt fel (enligt många iaf) att låta dom sova tillsammans, men OM dom tänker ha sex kommer dom ha det oavsett vad jag tjatat om. Vi har pratat rätt mycket om sexdelen och jag har försökt förklara varför dom ska låta bli. Dom sover iaf med kläder på sig (man spionerar ju så klart) och dom har lovat att prata med mig om dom funderar på att göra nåt.
Vad gäller vara ute sent o.s.v är jag dock inte alls tillmötesgående. Jag struntar helhjärtat i vad hans kompisar får göra för sina föräldrar och har stenkoll om han ska sova borta. Det resulterar ju iofs i att han alltid är hemma på kvällar o helger, men det är smällar man får ta.
Så, var öppen o rak o våga visa vart du står. Lär känna hennes kille men visa att du är farsa. Jag tror ungarna gillar det trots allt, för alla min grabbs kompisar vill alltid vara här, trots att jag är en äkta "ragata" som vågar säga ifrån.
Good luck...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...