Dotter växer upp !

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Vad säger ni till era döttrar när dom närmar sig 13-14

Jag tror jag vet en del om min tös . Hon är snart 14 å har en bonnakille som hon träffar. Jag har lite koll på vilka föräldrarna är.

Hårda bud eller frihet under ansvar "som jag säger"

Föräldrar som inte ser efter sina ungar och tror att dom är vuxna vid femton retar jag mig på. Åkte buss häromdagen när en 15-16årig örgryte-tjej satt bredvid mig och ringde sin pappa och frågade om dom skulle gå på bolaget idag eller imorgon åt henne.... Gaaahhh...

Nu menar inte jag att du gör det, men din fråga var luddig, så då får du ett luddigt svar.

ZwaniZ skrev:
2172974 Vad säger ni till era döttrar när dom närmar sig 13-14

Jag tror jag vet en del om min tös . Hon är snart 14 å har en bonnakille som hon träffar. Jag har lite koll på vilka föräldrarna är.

Det beror väl lite på hur uppfostran har sett ut tidigare antar jag. Har hon haft mkt frihet tidigare så kan du ju inte få för dig att bli sträng och förbjuda henne massa saker. Likaså tvärtom.

Fihet under ansvar till en viss gräns! Jag har haft väldigt mycket frihet under min uppväxt, har också att göra med skilda föräldrar etc, men jag anser mig ha haft en mycket bra uppväxt.
Ska man ha mycket frihet och ta ansvar för det så ska man också ta konsekvenserna och inte ringa efter pappa eller mamma som ska komma och rädda en. Man kan inte ha kakan och äta den :)

ZwaniZ skrev:

Frihet under eget ansvar MEN man ska oxå förklara för dom vad som händer om man missbrukar det förtroendet.. Verkligen poängtera vikten av att vara ärlig och att man inte säger NEJ för att vara dum. Sen så ska man inte vara naiv som förälder och tro att min unge skulle aldrig göra si eller så..

Frihet under ansvar helt klart och se till att hon känner att hon kan komma o prata med dig eller din fru när saker uppstår.

Har bott inneboende hos en dam o hennes dotter här på Irland ett bra tag och dottern har vuxit upp med mig som extramamma/storasyster. Nu är hon samma ålder som din dotter och har pojkvän..första "riktiga" :tungan .

Mammsen har svårt att hantera detta vilket resulterar i att hon kommer till mig. Som tur är har ungen ett vettigt huvud på sina axlar men morsan går miste om en del genom att vara så tvär då det gäller pojkvännen.

Se till att visa att hon kan lita på dig/er och känna att förtroende att prata med er utan att ni dömmer henne eller slänger ut en massa förbud.

Personligen skall jag se till att bara föda gossebarn :gnissla...om några alls ;)

Nursey skrev:
2173213 Frihet under ansvar helt klart och se till att hon känner att hon kan komma o prata med dig eller din fru när saker uppstår.

Har bott inneboende hos en dam o hennes dotter här på Irland ett bra tag och dottern har vuxit upp med mig som extramamma/storasyster. Nu är hon samma ålder som din dotter och har pojkvän..första "riktiga" :tungan .

Mammsen har svårt att hantera detta vilket resulterar i att hon kommer till mig. Som tur är har ungen ett vettigt huvud på sina axlar men morsan går miste om en del genom att vara så tvär då det gäller pojkvännen.

Se till att visa att hon kan lita på dig/er och känna att förtroende att prata med er utan att ni dömmer henne eller slänger ut en massa förbud.

Personligen skall jag se till att bara föda gossebarn :gnissla...om några alls ;)

Tänk på att ett gossebarn kan odla massa barnbarn åt dig under 9 månader medans en flicka inte får så många per år....

Frihet under ansvar är bättre än stenhård koll.
Jag fick växa upp under stor frihet vilket iofs innebar en del jobbiga grejjer men det funkade iaf.
En kompis däremot hade världens strängaste föräldrar. Han var kanske 1000ggr värre än mig, fick åka polisbil betydligt oftar och hamnade i klammeri med rättvisan många gånger.
Min styvfars pappa var präst så han hade stenhård koll på sig. Han säger själv att det är aldrig bra med sådan uppfostran då det bara kan sluta på ett sätt, ILLA!

Edit/ Ingen förälder vill inse att sin avkomma har sex oftare än de själva men det är bara att inse det hela. Snacka om blommor och bin genast om du inte redan har gjort det! Bättre att hon får "lära" sig av dig än genom en dålig fylla eller flera...

Hum, det är svårt de där.
Det är nog riktigt jobbigt att ha en dotter i jämförelse med en son, man blir nog väldigt lätt överbeskyddande eftersom man känner att en liten tjej är mer utsatt och kan råka illa ut.
Sen tror jag också att man på något vis tror att en ung tjej är mer lättpåverkad av omgivningen - kompisar, sprit, killar, killar som manipulerar, lurar, utnyttjar, etc.
Tanken om att dottern har sex är nog dessutom många gånger värre än att sonen har det.
Jag tror att man tänker gärna att dottern blir utnyttjad till det eftersom killarna oftast är några år äldre... Sonen däremot han gör det bara.

Jag kan inte påstå att jag är något geni i detta område eftersom jag bara är 22 år gammal, men jag har en ung syster och ibland känns det som jag är mer överbeskyddande än vår egen far. Och det hatar hon verkligen...
Så det kan nog vara ett tips till dig, var inte för överbeskyddande.

Problemet kan nog bli det att om man inte bryr sig eller sätter gränser tror ungen att: "äh, jag kan göra vad jag vill, farsan bryr sig inte..."
Eller tvärt om, sätter man för mycket gränser blir det frustration och då ska de du säger trotsas: "jävla gubbjävel, jag skiter i vad du säger. Hej då..."

Så sa faktiskt syrran till mig en gång, hehe... Vet inte vad hon fick gubbjävel ifrån men... Nåja...
Man får väl hitta nån balans... Gå i etaper, var öppen och sätt lite små gränser. Är du hemma kl 11:00 ikväll får du vara ute till 12:00 imorn?
Ärs, ja vet inte. Sånt kanske inte fungerar?

// Peter

Jag vågar inte läsa inläggen då jag har en dotter på 10 år.... Och jag vill inte veta vad som händer i tonåren.... :mad:

juha01 skrev:
2173029 Åkte buss häromdagen när en 15-16årig örgryte-tjej satt bredvid mig och ringde sin pappa och frågade om dom skulle gå på bolaget idag eller imorgon åt henne.... Gaaahhh...

Tror det fenomenet är vanligare hos arbetarklassen än vad det är bland "Örgryte-folk".

Ten-0 skrev:
2173761 Tror det fenomenet är vanligare hos arbetarklassen än vad det är bland "Örgryte-folk".
Jag kan bara svara för vad som hände när jag gick i skolan..e 31 idag..gick i tynneredsskolan i v.frölunda.
blandade socialgrupper allt från "de fina barnen" till "socialbidrags barn"
dom fallen som handlade om fylla,knark,misshandel,graviditeter mm handlade till 90% uteslutande om dom fina barnen dvs dom som hade föräldrar med lite bättre positioner i samhället o kallade sig välbergade.Dom som alltid kom på nya mt5:or hade värsta kläderna ja U name it..det visade sig oxo att dessa hade den tidigaste alkoholdebuten dom flesta rökte om det va ngn som blivit gravid eller misshandlad på ngn fest så va det just dessa.
Så att tro att alkoholproblemen skulle va större i arbetarklassen tror jag inte på..Däremot kanske det e så att dom som har rykte om sig att vara fina i kanten o vill passa in sänker sina krav på sig själva för att passa in i samhället vilket resullterar i att det e dom som märks mest när dom krälar i skiten..

Last edited:
JonaZ skrev:
2173904 Jag kan bara svara för vad som hände när jag gick i skolan..e 31 idag..gick i tynneredsskolan i v.frölunda.
...näset barnen (dom rika) var mer fel ute...

Tjenis JonaZ!

Jag gick oxå på Tynneredsskolan men såg inte alls samma saker som du. Jag blir 27 i år så vi gick några år "från" varandra.

I min årskurs var det betongbarnen som rökte i störst utsräckning. Det var även många invandrare. Arbetarungarna, svenska som invandrare var dom som levde rövare utan snack.

Jag har bott på Näset och i betongen så jag hade bra koll på dom flesta där.

Detta är ju dock bara våra uppfattningar.

hade du kanske Jan Jonasson i Biologi, Anita i matte o Gilgen i Engelska, Bertil i gympa och Gunilla Svensson i Svenska?

:rolleyes:

Dee_cati skrev:
2173458 Frihet under ansvar är bättre än stenhård koll.
Jag fick växa upp under stor frihet vilket iofs innebar en del jobbiga grejjer men det funkade iaf.
En kompis däremot hade världens strängaste föräldrar. Han var kanske 1000ggr värre än mig, fick åka polisbil betydligt oftar och hamnade i klammeri med rättvisan många gånger.
Min styvfars pappa var präst så han hade stenhård koll på sig. Han säger själv att det är aldrig bra med sådan uppfostran då det bara kan sluta på ett sätt, ILLA!

Edit/ Ingen förälder vill inse att sin avkomma har sex oftare än de själva men det är bara att inse det hela. Snacka om blommor och bin genast om du inte redan har gjort det! Bättre att hon får "lära" sig av dig än genom en dålig fylla eller flera...
Ärligt talat jag har aldrig fattat vad föreldrar ska snaka om blommor och bin för? Eller det kanske bara är till döttrar eller?

ZwaniZ skrev:

Självklart skall du inte lägga dig i hennes killrelationer sålänge det inte helt uppenbart är killar som är olämpliga (och dit räknas inte fel socialgrupp eller det faktuom att han faktisk snusar).

När det sen gäller regler angående att vara ute och festa så var jag under min uppväxt väldigt nöjd med att den enda regeln jag hade var att jag var tvungen att komma hem under natten/morgonen, ingen klagade om man hade druckit sålänge man inte var helt askalas.
Dessutom betalde föräldrarna taxi sålänge jag visade upp kvitto, väldigt bra ide framförallt för tjejer.
Hade många kompisar som "sov över" hos varandra och vaknade i buskar nedspydda eller halvnakna hemma hos någon äldre kille bara för att de inte vågade gå hem.

Alkohol tycker jag absolut inte ni skall förse barnen med, de kommer att få tag på nog ändå och mängden hembränt eller annan dålig sprit idag är så fruktansvärt liten att det inte motiverar att man som förälder skulle langa.

Viktigast av allt tycker jag dock det är att ni som föräldrar engagerar er i barnets skolgång går på föräldrarmöten utvecklingssamtal etc, gärna håller kontakt med någon lärare och ser till att barnet klarar sig och inte har frånvaro etc.
Den absoluta majoriteten av de elever som ballade ur totalt började med att de inte skötte skolan och sen gick det bara utför med alkohol droger etc.

//Boris flicka

prulle skrev:
2173993 Ärligt talat jag har aldrig fattat vad föreldrar ska snaka om blommor och bin för? Eller det kanske bara är till döttrar eller?

För att ni skall lära er - Ansvar

Håll henne i ett långt koppel, men låt henne inte springa löst.

Det är även viktigt att du klargör en sån sak som att hur berusad hon än blir så kan hon alltid komma hem. Bättre att hon kommer hem och spyr ner halva huset än att hon somnar i en buske och blir våldtagen. Dessutom kan det ha minst lika god effekt att retas lite dagen efter som att försöka komma med en rejäl utskällning.

Är det någon som har hört Magnus Ugglas låt "Nu har pappa laddat bössan"?

pogo skrev:
2173673 Hum, det är svårt de där.
Det är nog riktigt jobbigt att ha en dotter i jämförelse med en son, man blir nog väldigt lätt överbeskyddande eftersom man känner att en liten tjej är mer utsatt och kan råka illa ut.
Sen tror jag också att man på något vis tror att en ung tjej är mer lättpåverkad av omgivningen - kompisar, sprit, killar, killar som manipulerar, lurar, utnyttjar, etc.
Tanken om att dottern har sex är nog dessutom många gånger värre än att sonen har det.
Jag tror att man tänker gärna att dottern blir utnyttjad till det eftersom killarna oftast är några år äldre... Sonen däremot han gör det bara.

Jag kan inte påstå att jag är något geni i detta område eftersom jag bara är 22 år gammal, men jag har en ung syster och ibland känns det som jag är mer överbeskyddande än vår egen far. Och det hatar hon verkligen...
Så det kan nog vara ett tips till dig, var inte för överbeskyddande.

Problemet kan nog bli det att om man inte bryr sig eller sätter gränser tror ungen att: "äh, jag kan göra vad jag vill, farsan bryr sig inte..."
Eller tvärt om, sätter man för mycket gränser blir det frustration och då ska de du säger trotsas: "jävla gubbjävel, jag skiter i vad du säger. Hej då..."

Så sa faktiskt syrran till mig en gång, hehe... Vet inte vad hon fick gubbjävel ifrån men... Nåja...
Man får väl hitta nån balans... Gå i etaper, var öppen och sätt lite små gränser. Är du hemma kl 11:00 ikväll får du vara ute till 12:00 imorn?
Ärs, ja vet inte. Sånt kanske inte fungerar?

// Peter

Mycket bra skrivet! :)
Hellre att man är överbeskyddande än tvärtom.

Mr R skrev:
2174030 För att ni skall lära er - Ansvar
Jaha men exakt vad? Jag har aldrig haft något sånt samtal vad jag vet.
Och jag har inte haft någon specielt fri uppfostran kan man lungt säga..

Men men skitsama.

Om jag skulle ändra något på min uppfostran så är det att jag skulle fått mer förtrende och inte jämnt denna jävla misstro som bbara resulterar i ehh håll käften mentalitet. Att man blir behandlad med respekt och inte som en jävla 2 åring.

Låt ungen tänka själv, lär dom handling och konsekvens men försök se till att dom inte går på dom största minorna. Och det viktigaste se till att dom känner att dom kan lita på er om det skiter sig så dom vågar berätta det utan att behöva duka för flygande föremål. Och påpeka inte alla fel dom gör hela tiden för det ger bara dåligt självförtroende som resulterar i att man gör massa dumma saker för det spelar ändå ingen roll. Tro mig jag vet hur det blir.

Så önskar jag att min uppväxkt hade varigt i alla fall.

JonaZ skrev:
2173904
Så att tro att alkoholproblemen skulle va större i arbetarklassen tror jag inte på.

Jag tror du har missförstått mig. Att alkoholismen skulle vara mindre hos "överklassen" är absolut inte det jag försökte få fram, inget jag heller tror. Min poäng var att langandet troligen är större bland "arbetarklassen" än den är hos "överklassen".

Det är i alla fall vad jag har upplevt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...