2173673 Hum, det är svårt de där.
Det är nog riktigt jobbigt att ha en dotter i jämförelse med en son, man blir nog väldigt lätt överbeskyddande eftersom man känner att en liten tjej är mer utsatt och kan råka illa ut.
Sen tror jag också att man på något vis tror att en ung tjej är mer lättpåverkad av omgivningen - kompisar, sprit, killar, killar som manipulerar, lurar, utnyttjar, etc.
Tanken om att dottern har sex är nog dessutom många gånger värre än att sonen har det.
Jag tror att man tänker gärna att dottern blir utnyttjad till det eftersom killarna oftast är några år äldre... Sonen däremot han gör det bara.
Jag kan inte påstå att jag är något geni i detta område eftersom jag bara är 22 år gammal, men jag har en ung syster och ibland känns det som jag är mer överbeskyddande än vår egen far. Och det hatar hon verkligen...
Så det kan nog vara ett tips till dig, var inte för överbeskyddande.
Problemet kan nog bli det att om man inte bryr sig eller sätter gränser tror ungen att: "äh, jag kan göra vad jag vill, farsan bryr sig inte..."
Eller tvärt om, sätter man för mycket gränser blir det frustration och då ska de du säger trotsas: "jävla gubbjävel, jag skiter i vad du säger. Hej då..."
Så sa faktiskt syrran till mig en gång, hehe... Vet inte vad hon fick gubbjävel ifrån men... Nåja...
Man får väl hitta nån balans... Gå i etaper, var öppen och sätt lite små gränser. Är du hemma kl 11:00 ikväll får du vara ute till 12:00 imorn?
Ärs, ja vet inte. Sånt kanske inte fungerar?
// Peter