Doolars BMW R1200RS mysmeck

Dags för årsservicen, stora servicen denna gång, vilket innefattar ventilspelskoll, tändstift, luftfilter förutom det jag alltid gör, dvs bromsvätska, olja i slutväxeln, motorolja och filter. Plus koll av allt annat som kylvätska etc.

Det blir första gången jag kollar ventilspel på en boxer, men det verkar ju onekligen väldigt rättframt.

När jag bytte hjullagren förra året så chansade jag på att återanvända de gamla tätningarna, och det höll i 1000 mil cirka, fick stopp 500 meter innan Askersund med ett lagerhaveri. Fick tips av en förbipasserande cyklist att det finns en bra hojmek i byn och hotell en bit bort.

Hedströms Motor i Askersund, vilken service och hjälp jag fick. Han hade absolut inte tid med mig egentligen, men kunde inte lämna mig vind för våg. Jag skruvade själv av hjul i hans verkstad, fick låna verktyg och blev så väl omhändertagen. Han letade upp ett lager han hade hemma och monterade det. Otrolig service och kunnande, det syntes i verkstaden. Glömmer aldrig sånt här! 🙌 Han hade fullt upp i verkstaden, och det förstår jag!

Så väl hemkommen fick det bli en beställning på nya radialtätningar och ny distans, den var rätt sliten faktiskt. Lager får ju bytas igen då bara det ena byttes och det andra är på väg också pga vatteninträngning, men lager har jag hemma.

Allt ordnar sig och ibland går chansningarna inte hem!
Ventilspel på LC-boxer brukar (enligt uppgifter från de som kört väldigt långt) inte ändras alls. Min gamla hade normala värden efter 8.300 mil och kompisens hade detsamma efter 17.500 mil. Men enkelt att kolla. Trist bara att ventilkåpspackningarna är dyra...
 
Ventilspel på LC-boxer brukar (enligt uppgifter från de som kört väldigt långt) inte ändras alls. Min gamla hade normala värden efter 8.300 mil och kompisens hade detsamma efter 17.500 mil. Men enkelt att kolla. Trist bara att ventilkåpspackningarna är dyra...
Jag tänker inte byta packningarna om de ser bra ut. Tjocka fina gummipackningar som ser ut som att de är gjorda för att återanvändas. Värsta som kan hända är att de börja läcka, då köper jag en ny.

De byttes för 2000 mil sedan på förra ventilspelskollen, så de är inte gamla. Detta är för mig att byta saker bara för bytandes skull.

En snabb googling instämmer rätt bra också, många har kört samma packningar i många år och mil.
 
Fick ut lagren idag, så här såg det gamla ut. Jag tror att mina radialtätningar är original och har gått 11k mil. Jag tänkte ju i min enfald att de byttes när lagren byttes på verkstad, men ser ju nu att de inte tätar alls, typ en mm glipa. Detta skulle jag kollat noggrannare när jag bytte lager såklart.

Småkrispigt:
IMG_7097.jpeg
 
Fick ut lagren idag, så här såg det gamla ut. Jag tror att mina radialtätningar är original och har gått 11k mil. Jag tänkte ju i min enfald att de byttes när lagren byttes på verkstad, men ser ju nu att de inte tätar alls, typ en mm glipa. Detta skulle jag kollat noggrannare när jag bytte lager såklart.

Småkrispigt:
View attachment 499637
Men.... egentligen..... hur lagren ser ut innanför är intressantast. Bild på det?
 
Ska slakta det i morgon, har kvar det som havererade också! Bilder kommer!
 
Då är allt gjort, ventilspel inom spec så inga shims behövdes. Nu väntar jag bara på radialtätningarna och distansen till framhjulet, de nya lagren är monterade och klara.

Har kikat närmare på lagren, det på bilden tidigare har bara utvändig smuts och rost, förmodligen från andra lagret och smuts för att det läckt in genom tätningen. Lagret i sig var det inget som helst fel på.

Det andra lagret verkar helt enkelt ha havererat, hittar ingen rimlig förklaring. Men men, nu är nya lager i, så hoppas jag att jag kan lämna detta några år. :)
 
Idag bytte jag växelföraren då den varit jävligt sladdrig sen jag köpte hojen. Inte brytt mig så mycket faktiskt, lite tänkt att så här är väl boxerlådorna.

Men jag har funderat på om det påverkar att uppväxlingar med quickshiftern är sketchy, använder den knappt för det känns fel, vågar inte lita på den när jag verkligen vill använda den, typ fullgas ut på raksträckor vid bankörning.

Tog en noggrann titt och både keramiska lagringen och skruven som agerar axel är ordentligt nedslitna, så surfade in på Bike demonteringen och köpte en komplett förare som gått 500 mil för knappa 600kr.

Ja det var ju en jävla skillnad! Så smooth låda nu (jämfört med innan, är fortfarande en traktor) och uppväxlingar utan koppling går så fint. Nästan lite klickig låda ju.

Detta borde jag gjort för 4000 mil sedan. Känns som en ny hoj! 🙈😊
 
Idag bytte jag växelföraren då den varit jävligt sladdrig sen jag köpte hojen. Inte brytt mig så mycket faktiskt, lite tänkt att så här är väl boxerlådorna.

Men jag har funderat på om det påverkar att uppväxlingar med quickshiftern är sketchy, använder den knappt för det känns fel, vågar inte lita på den när jag verkligen vill använda den, typ fullgas ut på raksträckor vid bankörning.

Tog en noggrann titt och både keramiska lagringen och skruven som agerar axel är ordentligt nedslitna, så surfade in på Bike demonteringen och köpte en komplett förare som gått 500 mil för knappa 600kr.

Ja det var ju en jävla skillnad! Så smooth låda nu (jämfört med innan, är fortfarande en traktor) och uppväxlingar utan koppling går så fint. Nästan lite klickig låda ju.

Detta borde jag gjort för 4000 mil sedan. Känns som en ny hoj!

Idag bytte jag växelföraren då den varit jävligt sladdrig sen jag köpte hojen. Inte brytt mig så mycket faktiskt, lite tänkt att så här är väl boxerlådorna.

Men jag har funderat på om det påverkar att uppväxlingar med quickshiftern är sketchy, använder den knappt för det känns fel, vågar inte lita på den när jag verkligen vill använda den, typ fullgas ut på raksträckor vid bankörning.

Tog en noggrann titt och både keramiska lagringen och skruven som agerar axel är ordentligt nedslitna, så surfade in på Bike demonteringen och köpte en komplett förare som gått 500 mil för knappa 600kr.

Ja det var ju en jävla skillnad! Så smooth låda nu (jämfört med innan, är fortfarande en traktor) och uppväxlingar utan koppling går så fint. Nästan lite klickig låda ju.

Detta borde jag gjort för 4000 mil sedan. Känns som en ny hoj! 🙈😊
Bra bottenvrid va;)
 
Ibland ska man ha tur, och det får jag ju säga att mitt senaste fynd till hojen är, lätt begagnade Sato Racing rear sets! Dök upp på Tradera och det var en annan som bjöd, men inte i slutet när det gällde, så jag vann dem för 1200 spänn!! Över $600 plus frakt och tull nya.

Blev grymt bra, saknades returfjäder till bromscylindern med har beställt en ny, annars komplett.

48 grader är maxlut jag klarar utan att fotpinnarna skrapar i, det kommer inte att vara problemet nu iaf.

IMG_9095.jpeg IMG_9096.jpeg IMG_9097.jpeg IMG_9098.jpeg IMG_9099.jpeg IMG_9100.jpeg IMG_9101.jpeg IMG_9102.jpeg

På söndag är det körning på Knutan, ska bli kul att se hur detta blir!
 
Tagit en första liten testrunda och behövde bara justera litegrann på både växelförare och bromspedal för att få en bra grundinställning, får finlira på Knutan i helgen!

Mycket nöjd med en gång, känns rätt direkt. Jag kör i mest aggressiva inställningen, men det känns som sagt bra.

Få se hur det blir med vibrationer på långtur då original fotpinnar har gummi, något jag är glad att slippa generellt, gummi förtar känslan som vi alla vet. 🤣
 
Mycket nöjd efter första riktiga körningen idag på Knutstorp. Större skillnad än jag trodde i hela min sittställning, började inte hitta rätt förrän sista passet idag.

Kommer att ta en stund att kalibrera om, jag har kört rätt många mil gata och bana med denna hoj så det är ju inte så märkligt.

Ofantligt skönt att känna att fötterna inte tar i i brådrasket. Mindre skönt att fundera på vad som tar i istället 🤣
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top