Doolars BMW R1200RS mysmeck

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är det verkligen, jag har nog en Luftman liggande någonstans, som ju var (är) en sådan lösning fast köpt, från tiden när det fanns typ tre storlekar på lock. Den kopplade man till ett däck så hade man gratis tryckluft (sommarluft rekommenderas ej, för mycket fukt som kontaminerar bromsvätskan, det är sant för det så Bosse Bildoktor sådesåå!!).
Beklagar farsan!

Ska bli spännande att höra vad du tycker om vacuumluftare. Jag gillar inte att det brukar läcka in luft genom nipplarnas gängor vilket inte stör funktionen men väl kontrollen på om det kommer luft genom oket eller ej.
Jag föredrar att försiktigt trycksätta bromsvätskebehållaren (enklast genom att koppla in en luftfylld innerslang mot ett bromsvätskebehållarlock modifierat med en vanlig bilventil).
Ja jag skrev inte mer innan för jag vill inte sabba det för mig själv, men nu när du så elegant gör det så får jag ju stämma in. :rofl Det är vad jag läst och hört flera säga kan hända, och risken finns att det bara löser ett problem jag inte har på ett krångligare sätt. Jag har ju luftat bromsar på bilar och hojar i 30 år på det vanliga sättet som farsan lärde mig när jag var 12 typ.

Tack för omtanken med farsan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
När du luftar bromsar, trycker du tillbaka kolvarna då?
Jag brukar göra så vid byte av bromsvätska.
Träklossar och små tvingar som pressar tillbaka kolvarna i oken.
Det gör jag, men är noga med att rengöra dem först, annars är det ju bara risk att man trycker förbi skitet genom en eller båda oringarna.

På motorcykel är min huvudregel att om jag inte kan trycka tillbaka kolvarna med fingrarna så provar jag att lossa med verktyg, men kan jag sen inte pressa med fingrarna så är något fel (oftast har jag bara glömt att ta av locket på behållaren :rofl). Sen använder jag gärna verktyg ändå, när jag vet status. Men med ett verktyg är det omöjligt att känna om någon kolv kärvar eller är trög.

I teorin är ju verkygsmodellen bra, det går ju att ansluta luftningsslangen, öppna ventilen, pressa tillbaka kolvarna (MED locket på behållaren på!) och på så sätt tömma ur det allra mesta av den gamla bromsvätskan från oket. Efter det tar man av locket till behållaren och byter vätskan som vanligt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vill också tillägga att jag fritt precis som de flesta använder ”lufta bromsar” lite slarvigt, när vi pratar om det så menar vi ju i princip alltid ”byta bromsvätska”.

Just i det jobbet jag gör nu så är det ju onekligen en luftning då jag både ju delat systemet fram, bak och vid bromshuvudcylindern. Ni och jag vet det, men jag tänker om någon förlist själ surfar in här för att hitta info, så kan det åtminstone vara lite korrekt. Jag vill också passa på att säga att jag inte vet bäst, och ofta gör fel. :hej
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då var bromsarna klara, så långt iallafall. Svårt att känna om luftningen blev 100% på denna hojen utan att motorn är igång (aktiverar ABS-pumpen).

Vakuum-luftare... ja inte nödvändig, men visst funkade det fint just som i detta tillfälle då jag hade tomma ok och slangar. Var väldigt bekvämt att sätta på luftaren, och bara stå och fylla på bromsvätska. Samma med att tömma behållaren, bara i med slangen, slurp, klart. Men den sista verkliga luftningen, då saknade jag känslan i handtaget när jag luftar sista. Och ja - vakuumluftaren vill gärna tjuvdra så det är svårt att se exakt. Helt ok apparat men långt ifrån nödvändig i garaget. Om man ofta renoverar hela bromssystem eller behöver tömma/fylla allt är den ju smidig.

Nu är allt klart på hojen förutom bakdämparen som jag fortfarande väntar på och att få ned hojen på hjulen så jag kan studsa in gaffeln och skruva fast framhjul och framstänka.

Så nyfiken nu på hur nya dämpningen blir! Och hur bromsarna kommer att kännas när allt är i topptrim.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Då var bromsarna klara, så långt iallafall. Svårt att känna om luftningen blev 100% på denna hojen utan att motorn är igång (aktiverar ABS-pumpen).

Vakuum-luftare... ja inte nödvändig, men visst funkade det fint just som i detta tillfälle då jag hade tomma ok och slangar. Var väldigt bekvämt att sätta på luftaren, och bara stå och fylla på bromsvätska. Samma med att tömma behållaren, bara i med slangen, slurp, klart. Men den sista verkliga luftningen, då saknade jag känslan i handtaget när jag luftar sista. Och ja - vakuumluftaren vill gärna tjuvdra så det är svårt att se exakt. Helt ok apparat men långt ifrån nödvändig i garaget. Om man ofta renoverar hela bromssystem eller behöver tömma/fylla allt är den ju smidig.

Nu är allt klart på hojen förutom bakdämparen som jag fortfarande väntar på och att få ned hojen på hjulen så jag kan studsa in gaffeln och skruva fast framhjul och framstänka.

Så nyfiken nu på hur nya dämpningen blir! Och hur bromsarna kommer att kännas när allt är i topptrim.
Vad jag lärt mig vid byte av bromsvätska att det räcker att ha tändning i läge on.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då var bromsarna klara, så långt iallafall. Svårt att känna om luftningen blev 100% på denna hojen utan att motorn är igång (aktiverar ABS-pumpen).
Körde du abs-pumpen så som BMW beskriver hur luftning skall göras? Är det inte så att man gör detta för att byta vätskan även i själva pumpen? Tror att det var orsaken till att så många BMW runt 2000-2010 fick havererade pumpar - vätskan i pumpen blev bara äldre och innehöll mer o mer vatten o till slut korroderade pumpen invändigt (är inte säker på att beskrivningen stämmer, men det är vad jag hört)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Körde du abs-pumpen så som BMW beskriver hur luftning skall göras? Är det inte så att man gör detta för att byta vätskan även i själva pumpen? Tror att det var orsaken till att så många BMW runt 2000-2010 fick havererade pumpar - vätskan i pumpen blev bara äldre och innehöll mer o mer vatten o till slut korroderade pumpen invändigt (är inte säker på att beskrivningen stämmer, men det är vad jag hört)
Det har jag gjort japps!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vad jag lärt mig vid byte av bromsvätska att det räcker att ha tändning i läge on.
Det har jag haft när jag motionerade abspumpen.

Ingen svampighet, men jag avvaktar ändå första provkörningen, kan bli en luftning till.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde du abs-pumpen så som BMW beskriver hur luftning skall göras? Är det inte så att man gör detta för att byta vätskan även i själva pumpen? Tror att det var orsaken till att så många BMW runt 2000-2010 fick havererade pumpar - vätskan i pumpen blev bara äldre och innehöll mer o mer vatten o till slut korroderade pumpen invändigt (är inte säker på att beskrivningen stämmer, men det är vad jag hört)

Gäller ffa BMW med bromsservo 2001-2006 där bromssystemet är tre olika kretsar. Speciell procedur för att byta vätska där pumpen skall köras för att få ut den gamla vätskan från mittre kretsen. Det är servopumpen som korroderar.

Tidigare och senare bromssystem fungerar inte på det sättet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Äntligen fick jag min bakdämpare!

IMG_6536.jpeg

Så skruvade dit den och det sista på framgaffeln, sen var det ut och köra hoj... dock bara från jobbet och hem dryga milen. Men jag har kört denna väg så många gånger, och kan direkt känna att returdämpning är mycket mer kontrollerad, inget gung. Känns bra, men fulla betyget kommer efter första bankörningen.

Nyrenoverade bromsok, nya belägg, ny bromshuvudcylinder, ny bromsvätska (såklart) kändes väldigt fint. Fast och fin broms både fram och bak, men lite samma där, fulla betyget kommer efter nästa gång på Knutstorp.

Nöjd!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu har jag kört en liten nöjestur också, och ja det är stor skillnad på dämpningen. Tajtare, stabilare, mer kontrollerat. Hojen är mer kvickstyrd, vilket den verkligen inte har ont av att bli med lång hjulbas, hög vikt och allmän sävlighet.

Jag får ett märkbart ökat förtroende för grepp, något som jag alltid tyckt varit ok ändå på denna hojen, men ännu bättre nu.

Det blev även ett fint lyft för bromsarna med allt som jag gjort, och jag har absolut lyckats med luftningen. Stummare känsla, mer linjärt bett.

Wilbers kittet (nya fjädrar och gaffelolja, radialtätningar SKF, ny bakdämpare och överflytt av komponenter från gamla dämparen till nya) kostade strax under 11000. Definitivt värt det! Dessutom fem års garanti på bakdämparen och den går att serva.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bromsluftning är verkligen inte BMW-verkstädernas bästa gren. Antagligen för att det tar lite tid/noggrannhet för att bli bra.
Gör man det själv kan det bli perfekt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fått hem skridskor till mitt Abba-mekstöd så jag kan rulla runt en hoj i garaget. Funkade fint och var inte alls så bökigt som jag trodde det skulle vara. Blir utmärkt när jag ska skruva i hobbygaraget där det är mindre plats än på jobbet.

IMG_6852.jpeg IMG_6853.jpeg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top