Doolars BMW R1200RS mysmeck

Det är det verkligen, jag har nog en Luftman liggande någonstans, som ju var (är) en sådan lösning fast köpt, från tiden när det fanns typ tre storlekar på lock. Den kopplade man till ett däck så hade man gratis tryckluft (sommarluft rekommenderas ej, för mycket fukt som kontaminerar bromsvätskan, det är sant för det så Bosse Bildoktor sådesåå!!).
Beklagar farsan!

Ska bli spännande att höra vad du tycker om vacuumluftare. Jag gillar inte att det brukar läcka in luft genom nipplarnas gängor vilket inte stör funktionen men väl kontrollen på om det kommer luft genom oket eller ej.
Jag föredrar att försiktigt trycksätta bromsvätskebehållaren (enklast genom att koppla in en luftfylld innerslang mot ett bromsvätskebehållarlock modifierat med en vanlig bilventil).
Ja jag skrev inte mer innan för jag vill inte sabba det för mig själv, men nu när du så elegant gör det så får jag ju stämma in. :rofl Det är vad jag läst och hört flera säga kan hända, och risken finns att det bara löser ett problem jag inte har på ett krångligare sätt. Jag har ju luftat bromsar på bilar och hojar i 30 år på det vanliga sättet som farsan lärde mig när jag var 12 typ.

Tack för omtanken med farsan.
 
När du luftar bromsar, trycker du tillbaka kolvarna då?
Jag brukar göra så vid byte av bromsvätska.
Träklossar och små tvingar som pressar tillbaka kolvarna i oken.
Det gör jag, men är noga med att rengöra dem först, annars är det ju bara risk att man trycker förbi skitet genom en eller båda oringarna.

På motorcykel är min huvudregel att om jag inte kan trycka tillbaka kolvarna med fingrarna så provar jag att lossa med verktyg, men kan jag sen inte pressa med fingrarna så är något fel (oftast har jag bara glömt att ta av locket på behållaren :rofl). Sen använder jag gärna verktyg ändå, när jag vet status. Men med ett verktyg är det omöjligt att känna om någon kolv kärvar eller är trög.

I teorin är ju verkygsmodellen bra, det går ju att ansluta luftningsslangen, öppna ventilen, pressa tillbaka kolvarna (MED locket på behållaren på!) och på så sätt tömma ur det allra mesta av den gamla bromsvätskan från oket. Efter det tar man av locket till behållaren och byter vätskan som vanligt.
 
Vill också tillägga att jag fritt precis som de flesta använder ”lufta bromsar” lite slarvigt, när vi pratar om det så menar vi ju i princip alltid ”byta bromsvätska”.

Just i det jobbet jag gör nu så är det ju onekligen en luftning då jag både ju delat systemet fram, bak och vid bromshuvudcylindern. Ni och jag vet det, men jag tänker om någon förlist själ surfar in här för att hitta info, så kan det åtminstone vara lite korrekt. Jag vill också passa på att säga att jag inte vet bäst, och ofta gör fel. :hej
 
Då var bromsarna klara, så långt iallafall. Svårt att känna om luftningen blev 100% på denna hojen utan att motorn är igång (aktiverar ABS-pumpen).

Vakuum-luftare... ja inte nödvändig, men visst funkade det fint just som i detta tillfälle då jag hade tomma ok och slangar. Var väldigt bekvämt att sätta på luftaren, och bara stå och fylla på bromsvätska. Samma med att tömma behållaren, bara i med slangen, slurp, klart. Men den sista verkliga luftningen, då saknade jag känslan i handtaget när jag luftar sista. Och ja - vakuumluftaren vill gärna tjuvdra så det är svårt att se exakt. Helt ok apparat men långt ifrån nödvändig i garaget. Om man ofta renoverar hela bromssystem eller behöver tömma/fylla allt är den ju smidig.

Nu är allt klart på hojen förutom bakdämparen som jag fortfarande väntar på och att få ned hojen på hjulen så jag kan studsa in gaffeln och skruva fast framhjul och framstänka.

Så nyfiken nu på hur nya dämpningen blir! Och hur bromsarna kommer att kännas när allt är i topptrim.
 
Då var bromsarna klara, så långt iallafall. Svårt att känna om luftningen blev 100% på denna hojen utan att motorn är igång (aktiverar ABS-pumpen).

Vakuum-luftare... ja inte nödvändig, men visst funkade det fint just som i detta tillfälle då jag hade tomma ok och slangar. Var väldigt bekvämt att sätta på luftaren, och bara stå och fylla på bromsvätska. Samma med att tömma behållaren, bara i med slangen, slurp, klart. Men den sista verkliga luftningen, då saknade jag känslan i handtaget när jag luftar sista. Och ja - vakuumluftaren vill gärna tjuvdra så det är svårt att se exakt. Helt ok apparat men långt ifrån nödvändig i garaget. Om man ofta renoverar hela bromssystem eller behöver tömma/fylla allt är den ju smidig.

Nu är allt klart på hojen förutom bakdämparen som jag fortfarande väntar på och att få ned hojen på hjulen så jag kan studsa in gaffeln och skruva fast framhjul och framstänka.

Så nyfiken nu på hur nya dämpningen blir! Och hur bromsarna kommer att kännas när allt är i topptrim.
Vad jag lärt mig vid byte av bromsvätska att det räcker att ha tändning i läge on.
 
Då var bromsarna klara, så långt iallafall. Svårt att känna om luftningen blev 100% på denna hojen utan att motorn är igång (aktiverar ABS-pumpen).
Körde du abs-pumpen så som BMW beskriver hur luftning skall göras? Är det inte så att man gör detta för att byta vätskan även i själva pumpen? Tror att det var orsaken till att så många BMW runt 2000-2010 fick havererade pumpar - vätskan i pumpen blev bara äldre och innehöll mer o mer vatten o till slut korroderade pumpen invändigt (är inte säker på att beskrivningen stämmer, men det är vad jag hört)
 
Körde du abs-pumpen så som BMW beskriver hur luftning skall göras? Är det inte så att man gör detta för att byta vätskan även i själva pumpen? Tror att det var orsaken till att så många BMW runt 2000-2010 fick havererade pumpar - vätskan i pumpen blev bara äldre och innehöll mer o mer vatten o till slut korroderade pumpen invändigt (är inte säker på att beskrivningen stämmer, men det är vad jag hört)
Det har jag gjort japps!
 
Vad jag lärt mig vid byte av bromsvätska att det räcker att ha tändning i läge on.
Det har jag haft när jag motionerade abspumpen.

Ingen svampighet, men jag avvaktar ändå första provkörningen, kan bli en luftning till.
 
Körde du abs-pumpen så som BMW beskriver hur luftning skall göras? Är det inte så att man gör detta för att byta vätskan även i själva pumpen? Tror att det var orsaken till att så många BMW runt 2000-2010 fick havererade pumpar - vätskan i pumpen blev bara äldre och innehöll mer o mer vatten o till slut korroderade pumpen invändigt (är inte säker på att beskrivningen stämmer, men det är vad jag hört)

Gäller ffa BMW med bromsservo 2001-2006 där bromssystemet är tre olika kretsar. Speciell procedur för att byta vätska där pumpen skall köras för att få ut den gamla vätskan från mittre kretsen. Det är servopumpen som korroderar.

Tidigare och senare bromssystem fungerar inte på det sättet.
 
Äntligen fick jag min bakdämpare!

IMG_6536.jpeg

Så skruvade dit den och det sista på framgaffeln, sen var det ut och köra hoj... dock bara från jobbet och hem dryga milen. Men jag har kört denna väg så många gånger, och kan direkt känna att returdämpning är mycket mer kontrollerad, inget gung. Känns bra, men fulla betyget kommer efter första bankörningen.

Nyrenoverade bromsok, nya belägg, ny bromshuvudcylinder, ny bromsvätska (såklart) kändes väldigt fint. Fast och fin broms både fram och bak, men lite samma där, fulla betyget kommer efter nästa gång på Knutstorp.

Nöjd!
 
Nu har jag kört en liten nöjestur också, och ja det är stor skillnad på dämpningen. Tajtare, stabilare, mer kontrollerat. Hojen är mer kvickstyrd, vilket den verkligen inte har ont av att bli med lång hjulbas, hög vikt och allmän sävlighet.

Jag får ett märkbart ökat förtroende för grepp, något som jag alltid tyckt varit ok ändå på denna hojen, men ännu bättre nu.

Det blev även ett fint lyft för bromsarna med allt som jag gjort, och jag har absolut lyckats med luftningen. Stummare känsla, mer linjärt bett.

Wilbers kittet (nya fjädrar och gaffelolja, radialtätningar SKF, ny bakdämpare och överflytt av komponenter från gamla dämparen till nya) kostade strax under 11000. Definitivt värt det! Dessutom fem års garanti på bakdämparen och den går att serva.
 
Bromsluftning är verkligen inte BMW-verkstädernas bästa gren. Antagligen för att det tar lite tid/noggrannhet för att bli bra.
Gör man det själv kan det bli perfekt.
 
Fått hem skridskor till mitt Abba-mekstöd så jag kan rulla runt en hoj i garaget. Funkade fint och var inte alls så bökigt som jag trodde det skulle vara. Blir utmärkt när jag ska skruva i hobbygaraget där det är mindre plats än på jobbet.

IMG_6852.jpeg IMG_6853.jpeg
 
Dags för årsservicen, stora servicen denna gång, vilket innefattar ventilspelskoll, tändstift, luftfilter förutom det jag alltid gör, dvs bromsvätska, olja i slutväxeln, motorolja och filter. Plus koll av allt annat som kylvätska etc.

Det blir första gången jag kollar ventilspel på en boxer, men det verkar ju onekligen väldigt rättframt.

När jag bytte hjullagren förra året så chansade jag på att återanvända de gamla tätningarna, och det höll i 1000 mil cirka, fick stopp 500 meter innan Askersund med ett lagerhaveri. Fick tips av en förbipasserande cyklist att det finns en bra hojmek i byn och hotell en bit bort.

Hedströms Motor i Askersund, vilken service och hjälp jag fick. Han hade absolut inte tid med mig egentligen, men kunde inte lämna mig vind för våg. Jag skruvade själv av hjul i hans verkstad, fick låna verktyg och blev så väl omhändertagen. Han letade upp ett lager han hade hemma och monterade det. Otrolig service och kunnande, det syntes i verkstaden. Glömmer aldrig sånt här! 🙌 Han hade fullt upp i verkstaden, och det förstår jag!

Så väl hemkommen fick det bli en beställning på nya radialtätningar och ny distans, den var rätt sliten faktiskt. Lager får ju bytas igen då bara det ena byttes och det andra är på väg också pga vatteninträngning, men lager har jag hemma.

Allt ordnar sig och ibland går chansningarna inte hem!
 
Dags för årsservicen, stora servicen denna gång, vilket innefattar ventilspelskoll, tändstift, luftfilter förutom det jag alltid gör, dvs bromsvätska, olja i slutväxeln, motorolja och filter. Plus koll av allt annat som kylvätska etc.

Det blir första gången jag kollar ventilspel på en boxer, men det verkar ju onekligen väldigt rättframt.

När jag bytte hjullagren förra året så chansade jag på att återanvända de gamla tätningarna, och det höll i 1000 mil cirka, fick stopp 500 meter innan Askersund med ett lagerhaveri. Fick tips av en förbipasserande cyklist att det finns en bra hojmek i byn och hotell en bit bort.

Hedströms Motor i Askersund, vilken service och hjälp jag fick. Han hade absolut inte tid med mig egentligen, men kunde inte lämna mig vind för våg. Jag skruvade själv av hjul i hans verkstad, fick låna verktyg och blev så väl omhändertagen. Han letade upp ett lager han hade hemma och monterade det. Otrolig service och kunnande, det syntes i verkstaden. Glömmer aldrig sånt här! 🙌 Han hade fullt upp i verkstaden, och det förstår jag!

Så väl hemkommen fick det bli en beställning på nya radialtätningar och ny distans, den var rätt sliten faktiskt. Lager får ju bytas igen då bara det ena byttes och det andra är på väg också pga vatteninträngning, men lager har jag hemma.

Allt ordnar sig och ibland går chansningarna inte hem!
Sätter du dit 2rs lager? Dom borde hålla betydligt längre än 1000mil med halvtaskiga tätningar.
 
När jag bytte hjullagren förra året så chansade jag på att återanvända de gamla tätningarna, och det höll i 1000 mil cirka, fick stopp 500 meter innan Askersund med ett lagerhaveri. Fick tips av en förbipasserande cyklist att det finns en bra hojmek i byn och hotell en bit bort.
Det var inte så att du satte tätningarna på fel sida - åtminstone på äldre 1200 så är det skillnad på dem
1718050248768.png
 
Sätter du dit 2rs lager? Dom borde hålla betydligt längre än 1000mil med halvtaskiga tätningar.
Ja dubbeltätade lager är det - kan ju varit annan orsak också dock, det vet jag ju egentligen inte.
Det var inte så att du satte tätningarna på fel sida - åtminstone på äldre 1200 så är det skillnad på dem
View attachment 499620
Just på äldre är det skillnad ja, dock inte på min hoj. Det är nog så förvirrande då det är två olika nummer på tätningarna i sprängskissen, men de får samma delnummer till slut ändå.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top