Domen föll! 1 månads fängelse!!!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
bmwjohan skrev:
verkar inte finnas några regler direkt för hur fort snutarna får köra som max.
Korrekt! Polis under utryckning får köra så fort han vill och behöver. Han får dessutom bryta mot i stort sett alla lagar han har lust att bryta. Med tanke på din förkärlek till att köra fort kanske du skulle överväga att bli polis?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
bmwjohan skrev:
snuten. det man inte riktigt gillar när man lyssnar på det är hur jäkla fort han har kört för att försöka ta mc-killen. han verkar ha legat på toppfart för det mesta, typ 230km/h, för att försöka ta mc-killen. när jag lyssnar får man känslan av att ifall mc-snuten hade setat på en gixxer1000 hade han legat och öst 280 blås för att ta han. verkar inte finnas några regler direkt för hur fort snutarna får köra som max.

Hade det handlat om en hojtjuv som stack iväg på din hoj kan jag ge mig sjutton på att du hade gnällt över att polisen inte hade kört *tillräckligt* fort. Men trafikbrott är ju litet annorlunda, right? ;)


Men man måste gnälla på rätt grejer! :mattias Vad man än tycker om fortkörning så är det ingen rättsröta i att någon som bryter mot ett gäng trafiklagar och blir efterföljd av polis så småningom blir fälld och dömd till (ett visserligen ovanligt strängt) straff. Frågan är ju om det är *rätt person* som dömts. Knäckfrågan, det enda VIKTIGA i hela sammanhanget, är ju om identifieringen verkligen är så säker som den borde behöva vara för att utdöma frihetsstraff. Och det tycker inte jag att den verkar vara.

(En annan diskussion är ju om det öht är rimligt med frihetsstraff för trafikbrott där ingen olycka skett och ingen skadats... )
 
Last edited:

HanneZ

Guest
Obra att köra fort! Men har vi verkligen en vettig nivå på straff här i sverige. Jag tycker det är lite väl snedvridet!
 

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Karlstad
Hoj
RSV4 Factory
bikerwoman skrev:
Säger bara en sak.....skyll dig själv ! Du kanske mognar i fängelset, vem vet?
Hoppas att du känner dig ball när du sitter där!


nyfiken fråga bara, ZX12R? är inte den väldigt tråkig i 90 km/h?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nr:18 skrev:
Korrekt! Polis under utryckning får köra så fort han vill och behöver. Han får dessutom bryta mot i stort sett alla lagar han har lust att bryta. Med tanke på din förkärlek till att köra fort kanske du skulle överväga att bli polis?

jag har lekt med den tanken ibland. om man skulle va trafikpolis så får man ju insiderinformation om alla kontroller hela tiden. man kan köra så fort man vill hela tiden och behöver aldrig åka fast. när man har laserkontroll så kan man släppa alla sporthojar som åker dit. sen får man får man tjata sig till att köra en gixxer 1000 i tjänsten så att man kan jaga sporthojar som bara fan. fast så fort man har tagit dom så säger man bara "tack för ett kul race" och så släpper man dom .. ha ha.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
hehe den var bra,ja den går ju inte att svänga med heller så vad ska man med en sån till o man tänker köra 110max,posera kanske?

Mouse skrev:
nyfiken fråga bara, ZX12R? är inte den väldigt tråkig i 90 km/h?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
bmwjohan skrev:
jag har lekt med den tanken ibland. om man skulle va trafikpolis så får man ju insiderinformation om alla kontroller hela tiden. man kan köra så fort man vill hela tiden och behöver aldrig åka fast. när man har laserkontroll så kan man släppa alla sporthojar som åker dit. sen får man får man tjata sig till att köra en gixxer 1000 i tjänsten så att man kan jaga sporthojar som bara fan. fast så fort man har tagit dom så säger man bara "tack för ett kul race" och så släpper man dom .. ha ha.

precis vad poliskåren behöver.....Tydligen så har dom släppt in allt för många okompetentat idioter i polisväsendet redan, vilket är orsaken till varför folk tappat respekten för dom. Så en upprensning vore det bästa, men med den bild man har av svenskar och logik/byråkrati/sunt förnuft och vad som egentligen fungerar bäst i praktiken, så lär väl det knappast bli till nåt heller. :näsblod
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
BMXjohan skrev:
jag har lekt med den tanken ibland.
De sorterar bort fullblodsidioter. Ibland missar de dock så även om dina odds är taskiga så finns det en chans. Minimal, men dock en chans.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
bmwjohan skrev:
jag har lekt med den tanken ibland. om man skulle va trafikpolis så får man ju insiderinformation om alla kontroller hela tiden. .

Jag har haft samma tanke... men det är lite tråkig om jag jagar kompisen kalle som är ovetande vem polisen är...

Och sen 300meter senare slutar med adrenalinet på topp i en bil..... :(
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Nr:18 skrev:
Korrekt! Polis under utryckning får köra så fort han vill och behöver. Han får dessutom bryta mot i stort sett alla lagar han har lust att bryta. Med tanke på din förkärlek till att köra fort kanske du skulle överväga att bli polis?
är det verkligen så?, han utgör ju själv en fara för "trafiken" om han kör så fort.

dom medel som polisen anv skall väl vara relaterat till brottet?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
DwD skrev:
är det verkligen så?, han utgör ju själv en fara för "trafiken" om han kör så fort.

dom medel som polisen anv skall väl vara relaterat till brottet?
Hur bakvänt resonemang har du här då? Vem är farlig, polisen eller brottslingen? Fundera igen så kommmer du nog på nåt bra....
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Nr:18 skrev:
Hur bakvänt resonemang har du här då? Vem är farlig, polisen eller brottslingen? Fundera igen så kommmer du nog på nåt bra....

det var inte moral och etik jag var ute efter,eller om jag tycker att killen borde åka dit eller inte(jag tycker han borde åka dit,men bevisningen är för svag,jag inser åxå dilemmat att om man släpper honom fri så kommer vi få en massa mer idioter som kommer att göra allt för att köra ifrån poliser)

det jag var ute efter är, har inte polisen har några spärrar över huvudtaget
när dom jagar någon som har gjort tex trafikbrott som detta.

vad gäller resonemanget, om polisen jagar upp X i 250-300 blås så kanske polisen borde överväga att släppa taget om X så att X eller polisen inte krashar i en familjebuss eller dylikt,

mao, om polisen gör felbedömning så blir kanske hans "brott" blir farligare än brotslingens brott,
jag skulle inte känna mig trygg i trafiken om jag vet att poliser får hetsa upp andra brotslingar till vilken nivå som poliserna känner för, om det inte relaterat till brottet.

kanske låter lite krångligt, men du klurar nog ut vad jag är ute efter :7peta :hihi
 

wox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Hemma med mina 3 Tjejer
Hoj
R1-99:a Hyper SÅLD !! GSXR 02:an SÅLD !!
bikerwoman skrev:
Säger bara en sak.....skyll dig själv ! Du kanske mognar i fängelset, vem vet?
Hoppas att du känner dig ball när du sitter där!



Säger bara en sak.. Kamma dig va.. :lol


och du har ALDRIG kört förfort?? på din skitraka :Bugar



Det gör jag alltid :lol :yoparty
 
Last edited:

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Han får väl spendera en månad på Kolmårdens nya lyxspa åt kriminella. Mata lite djur, ta promenader i det fria, surfa på internet och ringa till sina polare med mera.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top