Domen föll! 1 månads fängelse!!!

Ugluk skrev:
Nej, "genomskinligt som mitt" sa han väl?
Så länge det inte är en öppen kruka är det omöjligt att göra en hundraprocentig identifiering, vilket HR kommer slå fast, med största sannolikhet.

Edit: enligt ZS påpekande!

Last edited:
Sen har många hjälmar, näs/immskydd - då är totalt omöjligt att identifiera. Om man skall kunna identifiera med tonat visir skall man vara Stålmannen.

@Valmers, du menar HR.

Mvh//ZS

aha, ja kanske ändra de där lite i min hjärna i efterhand, händer ofta :)

ska bli intressant o se vad HR(?!) kommer fram till, jag är tveksam men o andra sidan så känns de som man släpper lös alla stollar då dom nu vet att man kan ligga brevid polisen o sen köra ifrån dem!

valmers skrev:
Så länge det inte är en öppen kruka är det omöjligt att göra en hundraprocentig identifiering, vilket HR kommer slå fast, med största sannolikhet.

Du har säkerligen rätt.
På gott och ont.

det är min kompis som har lagt upp domen på nätet. såna handlingar är offentliga så det är inga problem att beställa dom. han beställde både papper och ljudkasset. eftersom att han fick beställa och ta del av dom borde han också få lägga upp dom på nätet.
han själv har inte fått någon info ännu om varför hans sida har stängts ner. jag rapporterar så fort han fått veta något själv.

bmwjohan skrev:
det är min kompis som har lagt upp domen på nätet. såna handlingar är offentliga så det är inga problem att beställa dom. han beställde både papper och ljudkasset. eftersom att han fick beställa och ta del av dom borde han också få lägga upp dom på nätet.
han själv har inte fått någon info ännu om varför hans sida har stängts ner. jag rapporterar så fort han fått veta något själv.
kolla det, intressant att veta varför den är nedständ :va

bmwjohan skrev:
både papper och ljudkasset. eftersom att han fick beställa och ta del av dom borde han också få lägga upp dom på nätet.

Njae, att ha rätt att ta del av handlingar betyder inte automatiskt att man har rätt att publicera dem på nätet.

Fast jag funderar litet på hur väl din kompis har läst domen och lyssnat på förhöret. Han skriver på sidan att han inte förstår vad straffet utdöms för; att ha kört om 2 bilar på höger sida? Det framgår väl ganska tydligt att personen ifråga har kört rejält fort ett flertal gånger, kört om på höger sida ett flertal gånger, kört på bakhjulet och dessutom underlåtit att stanna på polismans tecken ett flertal gånger.
Jag tycker också att fängelsestraff är orimligt hårt för de trafikförseelserna, i synnerhet om man jämför med de straff som döms ut i mål där det verkligen finns målsägande... men den största frågan är ju inte straffets proportion till brottet/-en, utan frågan om det går att döma någon på den identifieringen.
Det *kan* bara inte gå att döma till fängelsestraff efter att ha sett en persons ögon och näsa genom två visir på två meters håll... vilket man får hoppas att Göta Hovrätt kommer fram till.

Pul

Enligt PUL (största skyddet för brottslingar och slemmiga politiker vi har?) får han inte lägga ut offentlig information om han inte:
a: Har tillstånd från de namngivna.
b: Kan bevisa att det är frågan om ett konstverk.
c: Publicerar detta i journalistisk tidsskrift.

Alt. c. kräver att sidan är registrerad som journalistisk tidsskrift vilket kostar ca. 1000 kr/år och kräver att minst 2 (är lite osäker på antalet) tidskrifter ges ut per år.

Å andra sidan så kan ni ju studera Jan Axelsson på flashback.se. Han publicerade domar på våldtäktsmän i en tidning helt enligt ovanstående regler men är dömd i tingsrätt och hovrätt för förtal. "Felet" han gjorde var att ifrågasätta varför domarna är så löjligt låga i förhållande till straffsatsen, och kritisera vårt rättsamhälle gör man inte ostraffat... Detta skedde i mitten på 90-talet och idag undrar vi varför folk inte respekterar kvinnans rätt i denna fråga (DOH!). Slutsats: Jag blir inte ett dugg förvånad om han döms, trots bevisningen. Inte för att hovrätten nödvändigtvis tycker att den är bra men enbart för att statuera exempel.

Om den där Axelsson blev dömd för förtal så inte var det för att han ifrågasatte straffsatserna.

Tror för övrigt inte att det är en sån jättesensation om vår vän Janne blir fälld i HovR. Själv tror jag, efter att ha läst domen, att han har en skaplig chans att bli frikänd. Målet hänger dock på polismannens trovärdighet och på hur långt försvaret kan komma med teser av typen att det skulle vara omöjligt att säkert identifiera någon iförd hjälm. Det är alls icke omöjligt att det blir en fällande dom i HOvR också.

Och, en fällande dom behöver inte betyda att rättssamhället är ruttet.

ething skrev:
Slutsats: Jag blir inte ett dugg förvånad om han döms, trots bevisningen. Inte för att hovrätten nödvändigtvis tycker att den är bra men enbart för att statuera exempel.
Fundera lite över hur prejudikatet kan användas om detta blir verklighet.

nu finns det mer info uppe på http://w1.157.telia.com/~u15704893/ för er som vill läsa alla detaljer i fallet.

att sidan låg nere ett tag berodde på att det var för många som laddade ner saker från hans sida. han fick ett mail från administratörerna där dom typ sa att han inte får ha så mycket trafik på sin hemsida bestående av folk som laddar ner saker. det belastar väl deras server för mycket eller nått sånt.

Det är jätte bra att de sätter dit en mc förare som körde "ordentligt" innan polisen blanda sig..

Tycker de e på tiden att polisen sätter in hårdhandskarna när en motorcyklist kör i såna hastigheter på landväg.
Jag känner mig så trygg när jag går ut på morgonen då vet jag att jag inte kommer möta någon som kör förfort på vägarna.

tycker´de borde lägga mer resurser på att ta fast dessa fartsyndare som överträder "lagen"
Och när det gäller brotslingar på riktigt hög nivå så känns det skönt att många av dem är pykiskt sjuka och det var därför de begick brottet.. så inte kan de hamna i fängelse..

:rolleyes:

Jag tänker då inte stanna om jag har goda möjligheter till att sticka...

Skulle va intressant o se statistik över hur många motorcyklister som har ihjäl andra trafikanter!

valmers skrev:

:hihi
Nån som e beredd att hålla ett vad? Jag sätter 1000 spänn på att han kommer loss i HR eftsom TR:s personal bara e lekmän på uppgiften.
HR har ju riktiga jurister som nämdemän mm medans TR har Nissetuta o gud vet vicka limsniffare det sitter där.. :hihi

Sofar... iridíumvisir?? check! steka snuten? check! Planer på att stanna vid en liknande situation? No!
Flemming :hihi

flemming skrev:
Nån som e beredd att hålla ett vad? Jag sätter 1000 spänn på att han kommer loss i HR eftsom TR:s personal bara e lekmän på uppgiften.
HR har ju riktiga jurister som nämdemän mm medans TR har Nissetuta o gud vet vicka limsniffare det sitter där.. :hihi

Sofar... iridíumvisir?? check! steka snuten? check! Planer på att stanna vid en liknande situation? No!
Flemming :hihi

App app app, nu pinglar spindelkänslan. Rackarns om det inte är ett troll som är ute och rör på sig.

gladh

gladh skrev:
App app app, nu pinglar spindelkänslan. Rackarns om det inte är ett troll som är ute och rör på sig.

gladh

jaha, e du först o sätta ett vad?
eller ska du tracka SH:s medlemmar på heltid?
flemming :hihi

bmwjohan skrev:

Här har du svaret varför din kompis sida stängdes ner

Fartgalen skrev:
Verkar som jag brutit någon regel på spray, fjärruppladdning..hajjar inte riktigt. Fick detta mail:
För att kunna garantera alla medlemmar på Tripod ordentlig kvalitet på
våra tjänster har vi beslutat att stänga tillgången till din hemsida
http://medlem.spray.se/mpire/ på grund av följande orsak:
Fjärruppladdning .
Du har fortfarande möjlighet att i 3 månader komma åt ditt konto på
Tripod med Tripods WebFTP eller med ett FTP-program, för att ladda ner
viktiga filer. Efter denna period kommer du inte åt din hemsida, varken
med webbläsaren eller med FTP.

Vi på Tripod.

EDIT: kom på att ljudupptagningen finns här:
http://w1.157.telia.com/~u15704893/
Dock inte förundersökningsmatrealet.

WestW skrev:
Här har du svaret varför din kompis sida stängdes ner

jo han skickade alla svar han hade fått från tripod till mig så jag försökte bara sammanfatta det lite.

jag vet inte hur många av er som har lyssnat på ljudfilen på förhöret med mc-snuten. det man inte riktigt gillar när man lyssnar på det är hur jäkla fort han har kört för att försöka ta mc-killen. han verkar ha legat på toppfart för det mesta, typ 230km/h, för att försöka ta mc-killen. när jag lyssnar får man känslan av att ifall mc-snuten hade setat på en gixxer1000 hade han legat och öst 280 blås för att ta han. verkar inte finnas några regler direkt för hur fort snutarna får köra som max.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT