Domare sparkad i huvudet

Måste vara ett lokalt fenomen. Jag har varit svensk i Sverige hela mitt liv, och har aldrig fått lida för det. Jag har aldrig blivit diskriminerad när jag har sökt jobb, jag har kommit in på de flesta krogar jag har besökt, trots "gästlista", och jag har sjungit nationalsången många gånger på offentlig plats utan den minsta repressalie. Jag har aldrig känt att pensionärer blänger misstänksamt på mig heller för mina blå ögons skull.

Antingen är jag ett förskonat unikum, eller så har vi en stor andel xenofoba "hypokondriker" som tror sig se svenskfientliga konspirationer i minsta lilla vardagsföreteelse.
:klappar

Min fd chef är muslim kontoret låg i ett området där 70% var invandrare.Jag hade daglig kontakt och rörde mej fritt bland invandrarbarn/ungdommar/vuxna från olika länder och religoner och har aldrig någonsin råkat illa ut eller blivit kallad olika namn utan tvärtom.
Dom kunde titta in och säga grattis när *vi* dvs Sverige vunnit ngn viktig match tex hockey osv. ..
Jag kan inte känna igen mej alls i vissa personers uttalande här men det kanske har med attityd att göra när ni är ute..man blir bemött med det sättet man bemöter på.

..man blir bemött med det sättet man bemöter på.

Det finns massor med folk som bemöts väldigt illa alldeles oavsett hur de har bemött andra, om de över huvud taget har gjort det.
Men visst, avfärda alla bekymmer och kör huvudet i sanden så försvinner problemen.

Det finns massor med folk som bemöts väldigt illa alldeles oavsett hur de har bemött andra, om de över huvud taget har gjort det.
Visst är det så men många har redan en negativ inställning när man möter en invandrare,dvs dömmer den personen direkt som kriminell och aggresiv. På det jobbet jag hade så fick jag höra dagligdags av svenskar hur 17 kunde jag jobba där och med sådana människor.

Visst är det så men många har redan en negativ inställning när man möter en invandrare,dvs dömmer den personen direkt som kriminell och aggresiv. På det jobbet jag hade så fick jag höra dagligdags av svenskar hur 17 kunde jag jobba där och med sådana människor.

Frågan är om folks inställning bygger på att de är övertygade rasister eller på negativa erfarenheter, jag tror det senare.

Frågan är om folks inställning bygger på att de är övertygade rasister eller på negativa erfarenheter, jag tror det senare.

Där har du troligtvis rätt! Men frågan är vad som räknas som en erfarenhet? Något man läst i Aftonbladet? Något man hört runt fikabordet? Något som alla "bara vet"? Min icke-vetenskapliga uppfattning är att de som har minst direktkontakt med invandrare är de som har starkast åsikter om dem. Både positiva och negativa bör tilläggas.

Där har du troligtvis rätt! Men frågan är vad som räknas som en erfarenhet? Något man läst i Aftonbladet? Något man hört runt fikabordet? Något som alla "bara vet"? Min icke-vetenskapliga uppfattning är att de som har minst direktkontakt med invandrare är de som har starkast åsikter om dem. Både positiva och negativa bör tilläggas.

Beträffande ditt senare påstående så tror jag du har fel, det är i invandrartäta områden/regioner som "främlingsfientliga" partier skördar framgångar, i Karlskrona fick SD typ 24% i kommunfullmäktige. I Danderyd fick Centerpartiet sitt största uppsving (kommer inte ihåg exakt men ungefär från några procent till uppåt 15-20%) i modern tid eftersom Moderaterna argumenterat för att bebygga en gräsmatta, så problemen man tar hänsyn till när man röstar skiljer sig lite åt.
SD är inte jättestarka i Danderyd eller östermalm, så att säga, kollar du kommuner som Haningen och Södertälje så är det ett helt annat resultat.
Min, också ovetenskapliga, slutsats är att ju närmre man bor ett invandrartätt område desto större risk löper man att bli fullfjädrad yrkesnazist och gå med i Sverigedemokraterna för blod och ära. :brynad

Vad som räknas som erfarenhet? Ja, det är väl saker folk läser som du påpekar, som de ser, slutsatser de drar, saker de får berättat för sig, omvärldsbetraktelser helt enkelt. Sedan finns de säkert de med starka erfarenheter, men de erfarenheterna är ju inte värda någonting för de ingår oftast inte i ett mönster kan man anta.

Dom allra flesta har en stark åsikt som dom läst sig till tex på aftonhoran,olika internetforum osv.. verkligehten påvisar oftast att den enda kontakt med invandrare många har haft är med den lokala pizzerian.
Denna verklighet kommer från mina erfarenheter i det verkliga livet när dessa frågor dykt upp i olika samanhang.

Min, också ovetenskapliga, slutsats är att ju närmre man bor ett invandrartätt område desto större risk löper man att bli fullfjädrad yrkesnazist och gå med i Sverigedemokraterna för blod och ära. :brynad

Bor man nära Sergels Torg så ser man många knarkare som beter sig konstigt. Man kan då få uppfattningen att män med stora skägg, vinterkläder mitt i sommaren och en lätt urinarom är opålitliga rackare. Framförallt när nämnda herrar påstås ligga bakom många bilinbrott i området.

Bor man nära ett område med många människor av låg social klass och som dessutom är invandrare så gör samma mekanism att man får olustkänslor inför människor i turban som luktar lite exotiskt. Om vi leker med tanken att Sveriges samlade ingenjörer och överläkare med invandrad bakgrund bildade ett eget litet ghetto någonstans i Sverige så är jag övertygad om att kringboende inte alls skulle reagera på samma sätt som Landskronasvenskar gör till exempel. Social status och kriminalitet blandas ihop med etnicitet, och så blir det äppel/päroncider av alltihop!

Återigen: Erfarenheter kan variera i validitet.

Dom allra flesta har en stark åsikt som dom läst sig till tex på aftonhoran,olika internetforum osv.. verkligehten påvisar oftast att den enda kontakt med invandrare många har haft är med den lokala pizzerian.
Denna verklighet kommer från mina erfarenheter i det verkliga livet när dessa frågor dykt upp i olika samanhang.

Även "min" verklighet kommer från mina erfarenheter i det verkliga livet när dessa frågor dykt upp i olika samanhang.
Olika men ändå så lika. :)

Bor man nära Sergels Torg så ser man många knarkare som beter sig konstigt. Man kan då få uppfattningen att män med stora skägg, vinterkläder mitt i sommaren och en lätt urinarom är opålitliga rackare. Framförallt när nämnda herrar påstås ligga bakom många bilinbrott i området.

Bor man nära ett område med många människor av låg social klass och som dessutom är invandrare så gör samma mekanism att man får olustkänslor inför människor i turban som luktar lite exotiskt. Om vi leker med tanken att Sveriges samlade ingenjörer och överläkare med invandrad bakgrund bildade ett eget litet ghetto någonstans i Sverige så är jag övertygad om att kringboende inte alls skulle reagera på samma sätt som Landskronasvenskar gör till exempel. Social status och kriminalitet blandas ihop med etnicitet, och så blir det äppel/päroncider av alltihop!

Återigen: Erfarenheter kan variera i validitet.

Du har så klart helt rätt i att det inte är några problem kring ambassaderna på Djurgården som bokstavligen kryllar av olika exotiska figurer.
Men det säger å andra sidan inte så mycket om den problematik vi nu fått på halsen.

Last edited:

.

Mycket forskning pekar ju också på att det är denna politiska miss som lett till starka fästen för nazistiska och rasistiska övertygelser hos många svenskar, det är nämligen ofta en viss grupp svenskar som hamnat i dessa områden.

Det är sas är "krattat i manegen" om man etablerar stora invandrartäta bostadsområden i orter men hög andel arbetslösa lågutbildade svenska män i åldern 20-40 år, ofta från hem med arbetarbakgrund och konventionell kvinnosyn (karaktärsdrag för den genomsnittlige svensken med rasistiska övertygelser). Det är helt enkelt de med svag nationell identitet, ofta ingen yrkesidentitet, dålig självkänsla mm som i Sverige hitills ofta kommit att hamna i bostadsområden med många invandrare. Inte sällan gamla bruksorter med redan från början hög arbetslöshet. Man får mao den bästa myllan för att värva röster för sverigedemokrater mfl om man gör på detta viset.

Tror jag

/J

Last edited:

Nja, själv tror jag att det där är en sanning med modifikation. Av de som kryssar i rutan "JA" efter frågan "Är du rasist?" så återfinns nog en överväldigande majoritet i socialgrupp 9 ungefär men andra undersökningar visar ju att över hälften av bäde Socialdemokraternas och Moderaternas väljare (hälften 70-75% av väljarkåren alltså) tycker att invandrares rättigheter ska limiteras. Samtidigt som det också påstås att SD har tagit massor med röster av det borgerligaste av alla partier: KD.
Så jag vet inte om det där stämmer, eller om det är aktuellt i alla fall.
Att det är en medveten strategi för att få folk att till varje pris inte vilja förväxlas för att tillhöra Dom™ kan också tänkas.
Det är ju bara att lyssna på radio så vet man vad man ska tycka, senast nu i morse berättade ärkeidioten Ebba von Essen någonting, idékommunist från Södertörns Skithögskola, på P1 vad som var bra respektive dåliga åsikter i ämnet. Tack Ebba von inkvoterad. :)

3179688 Det finns massor med folk som bemöts väldigt illa alldeles oavsett hur de har bemött andra, om de över huvud taget har gjort det.
Men visst, avfärda alla bekymmer och kör huvudet i sanden så försvinner problemen.
Du menar som när jag fick alternativet gravt utveckligsstörd lr nazist att välja på när jag drog upp det där ang att sjunga nationalsången på ett torg :va

Du tror att du vet vad jag tycker och tänker, du har väl stoppat in mig i ditt fina arvik under Nazist (kanske rasist också men jag vet inte skillnaden) och stämplat mig?

Jag undrar vem det är som har mest fördommar här egentligen. Sen att du inte hittar något bättre att gnälla på en Svensk och svensk, det bekommer mig inte i ryggen, lustigt att se hur desperat du är på att klanka ner på mig bara.

Vill du träffa riktiga rasister, åk till afrika, där har dom slaktat varandra i många många år pga fel ras. Men är dom nazister för det? Enligt dig måste dom vara det iaf... Eller hur tänkte du när du vräkte ur dig en sådan anklagelse? Ungefär som att jag skulle säga att du är definitivt kommunist! :rolleyes:

Ungefär som att jag skulle säga att du är definitivt kommunist! :rolleyes:

Saxat från svenskanamn.se:

Markus var kung på namntoppen första hälften av 90-talet, i fyra år var Markus Sveriges vanligaste pojknamn bland nyfödda. 1994 var det som populärast, då fick 33 av 1 000 nyfödda Markus som tilltalsnamn. Men sedan dess har populariteten gått rakt nedåt och 1999 föll Markus ut från 10-i-topp.
För bara 25 år sedan fanns det inte ens 5 000 personer i Sverige som hette Markus, bland 90-talets barn finns det nära 20 000 som bär namnet.
De flesta som får namnet i dag stavar Marcus, det är bara var fjärde som använder almanackans stavning Markus.
Markus började användas som förnamn i Sverige på 1200-talet. Det har stått i almanackan i alla tider för att hedra evangelisten Markus, i den katolska världen är den 25 april även helgdag.
Vad Markus betyder är dock oklart men den vanligaste teorin är att det är bildat av den kommunistiske fixstjärnan Karl Marx efternamn.

Vad Markus betyder är dock oklart men den vanligaste teorin är att det är bildat av den kommunistiske fixstjärnan Karl Marx efternamn.

Först AFA-rykten och nu detta. :mad:

Du menar som när jag fick alternativet gravt utveckligsstörd lr nazist att välja på när jag drog upp det där ang att sjunga nationalsången på ett torg :va

Ja, vad valde du egentligen? :lol

Last edited:
Nu var ju tråden om en domare som blev nerslagen under en match. Domaren var mörkhyad spelarna som slog ner honom och kallade domaren för neger och slav var Syrianer det visar ju att rasismen inte bara finns bland svenska män som lever i förorten. :gnissla

Problemet är stort men ingen vågar ta tag i skiten då det är ett kärnkraftverk som riskerar att få en härdsmälta. :huvet

Nu var ju tråden om en domare som blev nerslagen under en match. Domaren var mörkhyad spelarna som slog ner honom och kallade domaren för neger och slav var Syrianer det visar ju att rasismen inte bara finns bland svenska män som lever i förorten. :gnissla

Problemet är stort men ingen vågar ta tag i skiten då det är ett kärnkraftverk som riskerar att få en härdsmälta. :huvet

Ska man vara noggrann så vet vi ju faktiskt inte att det var syrianer som sparkade ner afrikanen. Å andra sidan måste man vara gravt utvecklingsstörd om man misstänker något annat, då det hade gått ett gäng fackeltåg as we speak annars. Mona hade gråtit utspökad till påskkärring och Nyamko hade pratat om sin Leninistiska bakgrund.

Jo det har du rätt i. Men jag tror ändå att den stora massan av de som förtörnar till enkla föreställningar, har det gemensamt att de själva känner sig missnöje med sina liv och ev jobb.
Jag kan anse att en stor andel i skulden kring den misslyckade integrationen består i (det rätt självklara men ändå) faktum att politikerna låtit de människor med sämst förutsättningar känna av de största effekterna av inflyttningen.

Förutom Indira Ghandi och andra gudomliga människor så har ju vi vanliga bondhjärnor svårare att visa såväl empati över andras misär såväl som glädjas åt andras lycka, om det inte går bra för oss själva. Därför blir det lätt skit i bägga fallen, vare sig den nyinflyttade granninvandrarfamiljen misslyckas eller lyckas med arbete och livet.

Nåväl, det där vet ju alla. Och nu är jag offtopic som vanligt. :hihi

/J
Nja, själv tror jag att det där är en sanning med modifikation. Av de som kryssar i rutan "JA" efter frågan "Är du rasist?" så återfinns nog en överväldigande majoritet i socialgrupp 9 ungefär men andra undersökningar visar ju att över hälften av bäde Socialdemokraternas och Moderaternas väljare (hälften 70-75% av väljarkåren alltså) tycker att invandrares rättigheter ska limiteras. Samtidigt som det också påstås att SD har tagit massor med röster av det borgerligaste av alla partier: KD.
Så jag vet inte om det där stämmer, eller om det är aktuellt i alla fall.
Att det är en medveten strategi för att få folk att till varje pris inte vilja förväxlas för att tillhöra Dom™ kan också tänkas.
Det är ju bara att lyssna på radio så vet man vad man ska tycka, senast nu i morse berättade ärkeidioten Ebba von Essen någonting, idékommunist från Södertörns Skithögskola, på P1 vad som var bra respektive dåliga åsikter i ämnet. Tack Ebba von inkvoterad. :)

Ta inte upp sådana där små detaljer. Tråden var roligare när det handlade om en flock invandrare som hade spöat upp svenskar. Speciellt vill jag hälsa de lite nyare medlemmarna på SH till politikerhörnan välkomna, att på kort tid misslyckas med att läsa nyheter man anser sig refera till och i samma andetag utse Markus till både kommunist, afa-anhängare (om än stödmedlem...) och allmän naziststämplare, ja då har man en ljus framtid i politikdiskussionerna på SH.

Inte som trovärdig debattör dock, kanske för rent underhållningsvärde.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing