Dokument utifrån - Wikileaks om Irak

Skulle kunna skriva så jäkla mycket om det hela...

Men några saker i korthet iallafall:
* Man ska ju inte glömma vad USA krigar mot och varför
* Man ska inte glömma av Al-Quida/dom ansvariga för 9/11 är en så sjukt pytteliten promille utav den muslimska världen

Samtidigt är det ju rent idioti att använda sig utav KRIG för att stoppa terrorism - felet med terrorism beror på kultur, samhälle, tankesätt - sådant stoppas inte med vapen och ammunition, det handlar om KUNSKAP och RESPEKT.

Dagens media... journalister har idag mer makt och påverkan av samhället är någonsin - och ändå är den så jävla rutten och pinsam i 98% av fallen. Fy fan va jag är trött och hatar massmedian.

Terrorism har inget med religion att göra, däremot är religion ofta ett starkt och "bra" verktyg för terrorism (eller annan hjärntvättning, dock inte menat att religion enbart för ont med sig).

Sen vet jag inte hur mycket rätt eller okej det är för en vanlig svensson i extremt trygg miljö, att knappt få ha en åsikt om hur illa amerikanska soldater beter sig vid vägspärrar - man är inte kaxig vid en vägspärr, någon annanstans eller i något annat scenario när man vet att vilken sekund som helst, vilket oskyldigt objekt som helst kan innebära ens död - man är jävligt nervös, man är på sin jakt och "letar" efter hot konstant; det handlar ju om ens egna överlevnad.

Fy fan att behöva se SVT's propagandamaskineri. :zpy
Samtidigt körde de Snyft De Luxe från Röda Korsets Tortyrfjantbabbelibabbelavdelning på PropagandaTV2. De botar f.ö. tortyroffer med Yoga. :lol Vad kommer här näst, bota minskadade med drejning? :confused:

Och även om de har rätt så CCL.

Fy fan säger jag bara. Att lyssna på Bush ord och se resultatet.

Vadå, demokrati?

Last edited:
klippet på svt play verkar avklippt mitt i på slutet? bra dokumentär. stört vad irakerna slaktar och misshandlar varanda.

Sen vet jag inte hur mycket rätt eller okej det är för en vanlig svensson i extremt trygg miljö, att knappt få ha en åsikt om hur illa amerikanska soldater beter sig vid vägspärrar - man är inte kaxig vid en vägspärr, någon annanstans eller i något annat scenario när man vet att vilken sekund som helst, vilket oskyldigt objekt som helst kan innebära ens död - man är jävligt nervös, man är på sin jakt och "letar" efter hot konstant; det handlar ju om ens egna överlevnad.

Håller med, det tror fan att nerverna är på helspänn. Men vägspärrsincidenterna var ju knappast det värsta i reportaget utan snarare säkert i många fall helt förståeligt trots tragisk utgång? Det sjuka är ju hur extremt medeltida polisen/milisen beter sig. Ingen direkt nyhet eller nåt som förvånar men hur fan kan man hålla på så där?

Enligt mig är det helt ok att döda nån som vill döda dig, men så fort den personen gett upp så är den fredad. Visst, klart man kan handskas bryskt med dem men tortyr, förnedring osv är för mycket små människor, vare sig det är incidenterna på Abu Graib eller den något mer frekventa irakiska råa tortyren.

Katten på råttan... poppar alltid upp i huvudet när man hör talas om nåt i de där länderna. Det finns alltid någon svagare man kan ge sig på liksom.

Samtidigt är det ju rent idioti att använda sig utav KRIG för att stoppa terrorism - felet med terrorism beror på kultur, samhälle, tankesätt - sådant stoppas inte med vapen och ammunition, det handlar om KUNSKAP och RESPEKT.

Dagens media... journalister har idag mer makt och påverkan av samhället är någonsin - och ändå är den så jävla rutten och pinsam i 98% av fallen. Fy fan va jag är trött och hatar massmedian.

Folk hemma i sin trygga lilla bubbla måste ju ha rätten att ha en åsikt hur de de allierade soldaterna i det här fallet amerikaner betett sig. Jag tror de flesta förstår hur i oerhört stressad miljö soldaterna arbetar och att de slåss för sin egen överlevnad i en miljö som de knappast varit förberedda för. Det försvarar ändå inte de handlingar som de amerikanska soldaterna anklagas för att ha gjort. Ytterst har ju ledningen ansvaret. Krig är smutsigt vilket man länge försökte dölja i sin media propaganda. Några slutsatser hade man trots allt dragit från Vietnamkriget när det gäller mediahantering.

Jag minns att det höjdes förhållandevis få kritiska röster när USA valde att gå in i Irak. Propagandamaskinen lyckades få världsopinionen och media med sig. Undra om någon i USAs ledning verkligen trodde att det bara skulle vara att gå in i Irak och ta bort Saddam och ersätta honom med en marionett regering som var mer välvilligt inställd till väst utan motstånd från folket? När man ser hur folket blivit behandlade av alliansen förstår man ju att folk hatar USA ännu mer idag än vad man antagligen någonsin gjorde innan kriget började. I sitt krig mot terrorismen skapade man grogrund för nya generationer terrorister. Detta är ett krig man inte kan vinna med traditionella militära medel - inte på längre sikt.

Vadå, demokrati?

Nej, jag tänker på hans propaganda ord i media i förhållande till det som verkligen pågick där borta. Bush, Blair och Dick Chenely mf använde rätt värdeladdade ord som argument för att gå in i Irak.

När man ser hur folket blivit behandlade av alliansen förstår man ju att folk hatar USA ännu mer idag än vad man antagligen någonsin gjorde innan kriget började.

Låter stabilt, hade kanske varit bättre med saddam kvar, vad var problemet med Saddam? han var väl inte skyldig till 9/11?

Låter stabilt, hade kanske varit bättre med saddam kvar, vad var problemet med Saddam? han var väl inte skyldig till 9/11?

Nej, det verkade inte som om Saddam inte hade något med 11 September att göra. Det råder ingen tvekan om att han var grym mot sina egna landsmän. Förefaller dock som han åtminstone hade kontroll över landet till skillnad från USA dess allierade och marionett regering i Irak. Irak idag är ett land i sönderfall och kaos och lär nog vara det under lång tid framöver. Sett i det ljuset kan man ju fråga sig om det var legitimt att ge sig in där i huvudtaget. I synnerhet när inget av de skäl man angav för att ge legitimitet stämde. Saddam hade försvunnit förr eller senare. Född -37 började han bli gammal. Det är ju långt ifrån säkert att Saddams söner eller anhängare hade kunnat behålla makten över landet efter hans död. Vem vet vad som hade hänt på sikt utan USAs inblandning.

I Afghanistan och Irak har USA tagit sig vatten över huvudet precis som man gjorde i Vietnam och Sovjet gjorde i Afghanistan under 80 talet. Det är krig som inte går att vinna. Finns bara förlorare i dessa två krig i mina ögon. Vad har man egentligen uppnått som är positivt? Nu i den mest kritiska fasen vill man dra tillbaka sina trupper från såväl Irak som Afghanistan. Efter sig lämnar man kaos och instabilitet i regionen.

Terrorismen lär knappast ha försvagats. Några har försvunnit, men ännu fler har skapats. Det borde gå att angripa terrorismen på ett bättre sätt även om man inte ser några omedelbara resultat.

man kan ju fundera vad de uppnått med att invadera Irak, mer än att Saddam inte sitter kvar, såg att de dödade människor efter deras namn i Irak :näsblod

Man ska inte glömma att Saddam helt oprovocerad invaderade Kuweit och kastade senapsgas på sina landsmän när man säger att det kanske varit bättre att han satt kvar. Antagligen gick han in i kuweit för att sno deras stålar och olja istället för att leta upp egen olja och senapsgasade sina landsmän för att dom inte tyckte som han.

det var väl 12 år tidigare?

Irak invaderade Kuwait. DÅ invarderade USA Irak. Däremot de andra attackerna hände långt innan.

Det "roliga" är att USA har gett miljoner och åter miljoner samt vapen i mängder till både Afganistan under Sovjets invasion, samt till Irak...

För att sedan bomba sönder deras land totalt.

Sick.

Man ska inte glömma att Saddam helt oprovocerad invaderade Kuweit och kastade senapsgas på sina landsmän när man säger att det kanske varit bättre att han satt kvar. Antagligen gick han in i kuweit för att sno deras stålar och olja istället för att leta upp egen olja och senapsgasade sina landsmän för att dom inte tyckte som han.

Använde de gas vid invasionen av Kuwait? Vad jag vet var det i kriget mot Iran 1980-88 samt det mest uppmärksammade, terrorgasningen av civila kurder i Halabja.

Avskyvärt, hursomhelst.....

Irak invaderade Kuwait. DÅ invarderade USA Irak. Däremot de andra attackerna hände långt innan.

Det "roliga" är att USA har gett miljoner och åter miljoner samt vapen i mängder till både Afganistan under Sovjets invasion, samt till Irak...

För att sedan bomba sönder deras land totalt.

Sick.

lite rörigt verkar det vara, tar en kaffe och gläds åt att vi inte är direkt inblandade i det hela.

Använde de gas vid invasionen av Kuwait? Vad jag vet var det i kriget mot Iran 1980-88 samt det mest uppmärksammade, terrorgasningen av civila kurder i Halabja.

Avskyvärt, hursomhelst.....

det var terror gasningen av civila jag menade

Det ska finnas nån film på youtube, med datum och händelser, som visar när och vad usa har stött och störtat i deras nutidshistoria. Har letat men hittar den fanimej inte. Tror det är nån Michael Moore-produktion. Nån som vet vad jag menar? Langa gärna upp länken här då isånafall :)

Det ska finnas nån film på youtube, med datum och händelser, som visar när och vad usa har stött och störtat i deras nutidshistoria. Har letat men hittar den fanimej inte. Tror det är nån Michael Moore-produktion. Nån som vet vad jag menar? Langa gärna upp länken här då isånafall :)

Hoppas du inte tror att Michael Moore sysslar med någon sorts ovinklad dokumentärfilmning... :död

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park