Handlar väl helt om hur polisen agerar i fältet. Är det problem med bilinbrott där jag bor så blir jag glad om jag ser att polisen är ute. Detta inkluderar om de stoppar mig och jämför körkort med regplåt lite då och då.
Detta under förutsättning att de är trevliga. Kör de tuff snut-stilen, ”haru snott bilen, få se ditt körkort” eller tar chansen att jävlas lite i största allmänhet när de ändå är igång genom att kolla mönsterdjup, klanka ner på att jag inte putsat bakrutan sedan jag körde i snögloppet i förrgår och ha synpunkter på att jag inte var nere under tretti när jag svängde runt hörnet in på gatan så kommer jag att bli sur och irriterad.
Det är något de måste tänka på. De är allmänhetens tjänare och skall agera därefter. Vanliga Svensson (likväl som Muhammed, Ptzvjkovic och i extrema fall t o m norrmän) skall bli glada och känna trygghet när de ser poliser på gatorna. För att det skall fungera får inte poliserna hålla på och jävlas med folk. Det behöver de heller inte göra för att punktmarkeringen skall fungera.
Jag brukar jämföra med mina erfarenheter av Oslo och Norge. När jag varit där har jag sett poliser cyklandes runt bland folk som är ute på kvällarna, inte för att sätta dit någon som sjunger på fyllan för falsksång (eller om det heter förargelseväckande beteende) utan för att förhindra att folk blir nerslagna. Man såg poliser ute på vägarna också, som bara var ute och såg hur det fungerade. Ser man svenska (trafik)poliser på vägen så är det hastighetskontroll.
Håll poliserna på gatorna och låt sekreterare sköta rapporterandet. Finns det statistik över hur mycket av en polis tid som går åt för administration jmf med polisarbete så är den säkerligen inte offentlig, eftersom den inte säger rätt sak. Jämför med hur rapporten som visade på sanningen i stället för vad lärarförbundet ville plötsligt inte fanns längre…