Dokument inifrån: Jakten på gängen

Gillade inte att dokumentären var så vinklad. Reporterns frågor var ju kriminellt ledande. Men poängen gick iaf fram: En alldeles för kaxig attityd hos polisen gör att även icke-kriminella tycker illa om dem.
McB skrev:
Vad har ni att säga om Carin Götblad då? :rofl
MILF!

Markus skrev:
Nu ska Partiet förstöra den enda framgångsrika satsning stockholmspolisen gjort sedan cykelstöldsligans sprängning 1956 också.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=376683&previousRenderType=6

:mad:

Har denna satsning varit så framgångsrik? Jag har inte hört talas om den... denna hetsjakt på alla som ser ut som gängmedlemmar är väl knappast samma som den punktmarkering som gjordes där man följde kända kriminella och satte dit dem för minsta lilla sak..

korvgubbe skrev:
Har denna satsning varit så framgångsrik? Jag har inte hört talas om den... denna hetsjakt på alla som ser ut som gängmedlemmar är väl knappast samma som den punktmarkering som gjordes där man följde kända kriminella och satte dit dem för minsta lilla sak..

Mig veterligen är det samma satsning, den utfördes av det här SGI i alla fall. Annars är dokumentären än sämre vad jag trodde, om de inte jämförde med en annan satsning som utfördes av samma enhet. Det vore i och för sig likt (s)(v)t att utelämna hälften.

Markus skrev:
Mig veterligen är det samma satsning, den utfördes av det här SGI i alla fall. Annars är dokumentären än sämre vad jag trodde, om de inte jämförde med en annan satsning som utfördes av samma enhet. Det vore i och för sig likt (s)(v)t att utelämna hälften.

....att punktmarkera brottslingar som de gjorde får de gärna fortsätta med.. Däremot kan man ju fundera på hur mycket det stävjar gängbildning att stoppa och visitera ungdommar bara för att de har fel utseende och bor i fel område.. Jag hade nog blivit djävulsk bitter och föraktfull... Jag tycker ju nästan det är jobbigt när de har nykterhetskontroll på samma ställe två gånger samma vecka..

korvgubbe skrev:
....att punktmarkera brottslingar som de gjorde får de gärna fortsätta med.. Däremot kan man ju fundera på hur mycket det stävjar gängbildning att stoppa och visitera ungdommar bara för att de har fel utseende och bor i fel område.. Jag hade nog blivit djävulsk bitter och föraktfull... Jag tycker ju nästan det är jobbigt när de har nykterhetskontroll på samma ställe två gånger samma vecka..

Jag tror polisen är bättre lämpad att avgöra vilka som är brottslingar än (s)(v)t's palestinasjalsteam som följde med dem. Hur vet du eller jag att polisen gjorde felaktiga bedömningar? För att de frågade en Lugna Gatan kille vart han var på väg? Dessutom betvivlar jag att de visiterar ungdomar vind för våg, då det måste finnas misstanke om grov brottslighet för att få visitera någon. Det var ju därför straffskalan på skadegörelse ändrades, för att polisen skulle få visitera misstänkta klottrare - vilket de inte fick tidigare. Killen de stoppade i en park eller liknande sade ju själv att "....vaffan skaru stoppa mig jemt för min bakgrund eller..." - då har han ju en kriminell bakgrund och skall väl med både dina och mina mått mätt betraktas som kriminell?

Markus skrev:
Killen de stoppade i en park eller liknande sade ju själv att "....vaffan skaru stoppa mig jemt för min bakgrund eller..." - då har han ju en kriminell bakgrund och skall väl med både dina och mina mått mätt betraktas som kriminell?

Med "min bakgrund" kan han mycket väl mena sin etniska bakgrund.
Nu har jag inte sett dokumentären eller killen de stoppade utan ville mest bara göra ett inlägg till debatten.

supernaut skrev:
Med "min bakgrund" kan han mycket väl mena sin etniska bakgrund.
Nu har jag inte sett dokumentären eller killen de stoppade utan ville mest bara göra ett inlägg till debatten.

Det var inte det han menade, det framgick tydligt. Den ligger på svt's hemsida om du vill se den.

eus skrev:
Så alla med kriminell bakgrund är kriminella hela livet?

Nej. Har någon här skrivit det? Eller vänta nu, du gör som vanligt - strör oneliners kring dig utan att i sak kritisera, försvara eller bemöta? :tummenupp Skönt att du inte är polis:

"Du eus, nu åker han inbrosstjuven förbi med sin kombi. Ser den inte tungt lastad ut?"
"-Jo, men han kanske hämtar grus till tomten.
"Men han bor ju i lägenhet"
"-Jaha, men vi kan ju inte stoppa någon som är misstänkt för brott. Tänk vilket liv det skulle bli på SSU då."
"Det är sant, vi sitter kvar här och äter happy meal och berättar skrönor från polishögskolan"

:hej

Markus skrev:
Nej. Har någon här skrivit det?
:confused:
Markus skrev:
då har han ju en kriminell bakgrund och skall väl med både dina och mina mått mätt betraktas som kriminell?
Polis? Nä inget för mig, för dåligt betalt...

Ska jag skriva vad jag tycker?
Nä, jag vågar inte.
SÄPO har koll på mig, dom registrerar kommunister som du vet.

Gustav1 skrev:
Kan jämställdhet och kvotering ha något med detta att göra? :D

Jag har bockat av kompetens, framåtanda, artikulära förmågor och ledargenskaper så det kan vara som du skriver.

Handlar väl helt om hur polisen agerar i fältet. Är det problem med bilinbrott där jag bor så blir jag glad om jag ser att polisen är ute. Detta inkluderar om de stoppar mig och jämför körkort med regplåt lite då och då.

Detta under förutsättning att de är trevliga. Kör de tuff snut-stilen, ”haru snott bilen, få se ditt körkort” eller tar chansen att jävlas lite i största allmänhet när de ändå är igång genom att kolla mönsterdjup, klanka ner på att jag inte putsat bakrutan sedan jag körde i snögloppet i förrgår och ha synpunkter på att jag inte var nere under tretti när jag svängde runt hörnet in på gatan så kommer jag att bli sur och irriterad.

Det är något de måste tänka på. De är allmänhetens tjänare och skall agera därefter. Vanliga Svensson (likväl som Muhammed, Ptzvjkovic och i extrema fall t o m norrmän) skall bli glada och känna trygghet när de ser poliser på gatorna. För att det skall fungera får inte poliserna hålla på och jävlas med folk. Det behöver de heller inte göra för att punktmarkeringen skall fungera.

Jag brukar jämföra med mina erfarenheter av Oslo och Norge. När jag varit där har jag sett poliser cyklandes runt bland folk som är ute på kvällarna, inte för att sätta dit någon som sjunger på fyllan för falsksång (eller om det heter förargelseväckande beteende) utan för att förhindra att folk blir nerslagna. Man såg poliser ute på vägarna också, som bara var ute och såg hur det fungerade. Ser man svenska (trafik)poliser på vägen så är det hastighetskontroll.

Håll poliserna på gatorna och låt sekreterare sköta rapporterandet. Finns det statistik över hur mycket av en polis tid som går åt för administration jmf med polisarbete så är den säkerligen inte offentlig, eftersom den inte säger rätt sak. Jämför med hur rapporten som visade på sanningen i stället för vad lärarförbundet ville plötsligt inte fanns längre…

eus skrev:
Jo, lite fler poliser till fots på stan hade vart trevligt.
Nu åker dom omkring i sina bilar och ser sura ut.

Tänkte ni på att polisen som var med i dokumentären, han med glasögon, var väldigt lik Mattias?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN