Dokument inifrån: Jakten på gängen

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Någon mer än jag som såg denna dokumentär? Mycket intressant, tycker jag. Även om programmet i klassisk svensk medieanda är vinklat på ett samhällskritiskt vis så kan jag inte låta bli att hålla med. Polisens sätt att handskas med problemen är helt klart fel.

Eller?

Utan att vara någon expert så känns den svenska polisens metoder lite sådär. Varför försöker man inte bygga upp mer av kompisrelationer med dom här killarna?

Jag såg bara lite av programmet men antar att snutens sätt att försöka ordna problemet är genom att "trakassera" folken i de utsatta områdena.
De tar ju även kort på förortsungdomar helt godtyckligt när de är i stan på helgerna (känns förfarandet igen...)
Klart som fan folk tappar förtroendet för polisen!

Kevorkian skrev:
Utan att vara någon expert så känns den svenska polisens metoder lite sådär. Varför försöker man inte bygga upp mer av kompisrelationer med dom här killarna?

Precis min tanke. De måste ju förstå att det nuvarande arbetssättet enbart skapar nya konflikter. Det ter sig i alla fall självklart för mig.

Jag förstår heller inte varför Fredrik Gårdare är så stolt över att vara "utbildad" i USA. Uppenbarligen lärde han sig ingenting.

McB skrev:
Precis min tanke. De måste ju förstå att det nuvarande arbetssättet enbart skapar nya konflikter. Det ter sig i alla fall självklart för mig.

Jag förstår heller inte varför Fredrik Gårdare är så stolt över att vara "utbildad" i USA. Uppenbarligen lärde han sig ingenting.

Nä, det verkar inte som han lärde sig mycket. Men hur var det nu. Hade Gårdare bara besökt FBI, DEA & CIA? Eller hade han studerat den lokala polisens metoder?

Vi får hoppas att någon inblandad polis med självkritik såg programmet.

Visst bör man utvärdera vilken taktik som är lämplig, fast (S)(V)T känns inte alltför trovärdigt i detta fall.

Tja, nästa gång dom stoppar en snubbe så kanske han halar fram något annat än körkortet(make my day).
Utvecklingen är precis som professorn från USA beskrev, en uppskruvad
våldsspiral. Och den är orsakad av polisen, som för övrigt har lägst
förtroende enligt senaste undersökning av allmänhetens förtroende
för myndigheter mm.

Missade tyvärr slutet av dokumentären. Kom det upp några konstruktiva förslag av reportrarna eller någon annan hur man skulle kunna stoppa den eskalerande våldsspiralen som beskrevs?

blacktriple skrev:
Missade tyvärr slutet av dokumentären. Kom det upp några konstruktiva förslag av reportrarna eller någon annan hur man skulle kunna stoppa den eskalerande våldsspiralen som beskrevs?

Nope, inga sådana förslag kom fram. Programmet var ett "dokument" av dagens arbete, men jag måste säga att dom lyckades ganska dåligt med det.

McB skrev:
Vad har ni att säga om Carin Götblad då? :rofl

*grrr* tänk dig henne med smör på :rofl

Stenkastning och sånt verkar ju redan vara igång i Sverige. Kravaller är väl nästa grej. Känndes som han som var coach/chef för gänggruppen gillade att gripa folk och vara lika tuff som FBI.

BMW R90s skrev:
... en uppskruvad våldsspiral. Och den är orsakad av polisen...

Nu såg jag inte dokumentären, men på vilket sätt står polisen bakom gängkriminalitet menar du (bankrånaren i Dalarna undantagen)?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN