Dokument inifrån: Jakten på gängen

Markus skrev:
Nu såg jag inte dokumentären, men på vilket sätt står polisen bakom gängkriminalitet menar du (bankrånaren i Dalarna undantagen)?

Hade du sett dokumentären hade du även fått höra om det poliserna i LA lärt sig om gängbrottslighet. En amerikansk forskare redogjorde rätt tydligt varför den metodik som svenska polisen nu anammade var kontraproduktiv....

Den metod som svensk polis nu använde har redan prövats där med riktigt uselt resultat..
- "Vi ska störa störa störa störa.. se till att störa dem hela tiden så de... så de känner sig störda!"
...eller hur var det han sa?

korvgubbe skrev:
Hade du sett dokumentären hade du även fått höra om det poliserna i LA lärt sig om gängbrottslighet. En amerikansk forskare redogjorde rätt tydligt varför den metodik som svenska polisen nu anammade var kontraproduktiv....

Den metod som svensk polis nu använde har redan prövats där med riktigt uselt resultat..
- "Vi ska störa störa störa störa.. se till att störa dem hela tiden så de... så de känner sig störda!"
...eller hur var det han sa?

Jag lade just in påminnelse att jag ska banda reprisen. :tummenupp
Hur gör de i LA nu? Det rapporteras inte mycket om gängen längre, om ens alls. I NY så var störmomentet lyckat vet jag, Giuliani rensade upp ordentligt och jag har inte sett någon negativ rapportering alls.

Självklart måste kriminella bevakas och störas i sin verksamhet, eller? Du talade dig själv varm för södertörnspolisens gängsatsning tidigare, det var väl precis det den gick ut på? :confused:

Markus skrev:
Äntligen! De personliga reflektionerna som efterlystes, och sedermera utlovades. :klappar

Haha, det ante mig att det var sånt du menade med "personliga reflektioner". :lol

Ingår vanföreställningarna och fantiserandet också?

Chris Ash skrev:
Haha, det ante mig att det var sånt du menade med "personliga reflektioner". :lol

Nej, jag menade just det de betyder. Kolla i band 9, tror du kan slå upp det där. :tummenupp
Eller, du kanske inte har några åsikter i ämnet? Egna då alltså. I så fall ter det sig än märkligare att du bemödar dig spamma.

Markus skrev:
Nej, jag menade just det de betyder. Kolla i band 9, tror du kan slå upp det där. :tummenupp
Eller, du kanske inte har några åsikter i ämnet? Egna då alltså. I så fall ter det sig än märkligare att du bemödar dig spamma.

Äh, du verkar ha svårt att skilja på fakta och åsikter. Du har tidigare efterlyst "personliga reflektioner" i samband med historia och rena faktauppgifter, det är ointressant i såna sammanhang.

Fast det var roligt att du tog upp det i samband med mitt ironiska nonsensinlägg. :lol

Jag är inte så säker på att polisen gör fel. Att följa efter kända kriminella med ett gediget förflutet upplever jag rimligen som bättre än att bara låta dem hållas (som jag mer eller mindre uppfattade alternativet som, om det nu var något). Därtill kan jag faktiskt rent emotionellt tycka att det känns skönt att personer som inte förtjänar någons respekt behandlas därefter av polisen, ingen annan vågar ju (eller får bära pickadol.) Men visst får man akta sig för att punktmarkera unga personer som ännu inte gjort sig skyldiga till grov brottslighet, det kan nog vara kontraproduktivt. Signalerna man bör skicka till de yngre torde vara nåt i stil med "håller du på med skit i samhället så får du ta skit av det". De äldre yrkeskriminella med "tunga halskedjor" och senaste tyska lyxbilen som valt den breda vägen måste man ju så långt som möjligt motverka att de framstår som förebilder. De får ingen en RäsPeckT!.

/Olzki

Last edited:
Olzki skrev:
Jag är inte så säker på att polisen gör fel.
...

Att följa och störa kända brottslingar är säkert en god idé. Problemet som lyftes fram var ju det faktum att ALLA konstant var föremål för misstankar om allt möjligt, bara de passade in på en viss profil. (=i princip bo i fel område.)

När polisen använder samma metoder som både polisen i LA och London, med sina respektive historier av gängrelaterad brottslighet, anser är kontraproduktivt så kanske man skall sätta sig ner och se över om man verkligen är rätt ute.

t-rex skrev:
Att följa och störa kända brottslingar är säkert en god idé. Problemet som lyftes fram var ju det faktum att ALLA konstant var föremål för misstankar om allt möjligt, bara de passade in på en viss profil. (=i princip bo i fel område.)

Vilket jag ändå inte tycker framgår av programmet även om man anar att det är den tes som ligger till grund för journalistens dokumentär. Att vara särskilt uppmärksam på lyxbilar i stökiga områden tycker jag kan vara motiverat. Om det är en "oskyldig" 16-årig gängmedlem bakom ratten så har han kört olovandes och är det en person som är både straffmyndig och innehar körkort och inget har att dölja så är det ju bara att köra vidare sedan. Jag uppskattar inte heller alltid polisen närvaro när jag kör bil :tungan. Att på något sätt eftersträva att dessa personer ska uppskatta polisens närvaro anser inte jag vara en rimlig målsättning givet den verksamhet som florerar.

t-rex skrev:
När polisen använder samma metoder som både polisen i LA och London, med sina respektive historier av gängrelaterad brottslighet, anser är kontraproduktivt så kanske man skall sätta sig ner och se över om man verkligen är rätt ute.

Det finns säkert mycket där att lära men personligen så vill jag minnas att New Yorks framgång baserades på något som kallades "nolltolerans". Något som jag tycker mer liknar det som polisen nu ägnar sig åt. Därtill, som i så många andra (s)(v)enska dokumentärer, så saknade jag en motpol till den amerikanska expertisen i programmet. Det kan rimligen inte ha varit så svårt att hitta någon som talar sig varm för den "offensiva" modellen i USA.

/Olzki

Olzki skrev:
Därtill, som i så många andra (s)(v)enska dokumentärer, så saknade jag en motpol till den amerikanska expertisen i programmet. Det kan rimligen inte ha varit så svårt att hitta någon som talar sig varm för den "offensiva" modellen i USA.

/Olzki
Det går inte; experter från USA kan endast få komma till tals om han eller hon är emot det amerikanska systemet. Annars faller hela (S)(V)T:s alltid-hata-USA-doktrin.

Olzki skrev:
...Det kan rimligen inte ha varit så svårt att hitta någon som talar sig varm för den "offensiva" modellen i USA.

/Olzki

Det hade onekligen varit intressant.

Eftersom det hänvisas till New Yorks lyckade rensningsaktion så ber jag att få återkomma under kvällen. Jag har en rolig rapport hemma någonstans som inte målar upp resultatet som en fullkomlig succé. Ska se om jag hittar den.

Kortfattat gick det ut på att ett påtagligt resultat var att fängelserna snabbt blev överfulla (=dyrt), Crime High firade nya triumfer och utexaminerade folk på löpande band, oc brottslingarna blev hårdare när de hade avverkat sin 2 första "strikes" och stod i begrepp att få sin tredje. In short, kortsiktigt var det ett lysande program, långsiktigt var det skräp.

Chris Ash skrev:
Äh, du verkar ha svårt att skilja på fakta och åsikter. Du har tidigare efterlyst "personliga reflektioner" i samband med historia och rena faktauppgifter, det är ointressant i såna sammanhang.

Så dina åsikter är ointressanta i kombination med fakta? :3freak Jag tilltalas av tanken, det medger jag. :tummenupp När är då dina åsikter intressanta? :va

t-rex skrev:
In short, kortsiktigt var det ett lysande program, långsiktigt var det skräp.

Vi har ju tassat kring det här tidigare, men är det inte så att kriminaliteten är väldigt låg idag jämfört med 80 och början av 90 talet? I så fall är det väl inget misslyckande?

Markus skrev:
Vi har ju tassat kring det här tidigare, men är det inte så att kriminaliteten är väldigt låg idag jämfört med 80 och början av 90 talet? I så fall är det väl inget misslyckande?

Ber att få återkomma. Har för mig att det fanns lite siffror i nämnda rapport.

valmers skrev:
Visst bör man utvärdera vilken taktik som är lämplig, fast (S)(V)T känns inte alltför trovärdigt i detta fall.
Hehe, lite hårddata hade ivf varit kul att få se.

valmers skrev:
Det går inte; experter från USA kan endast få komma till tals om han eller hon är emot det amerikanska systemet. Annars faller hela (S)(V)T:s alltid-hata-USA-doktrin.
De är verkligen ute efter dig :D

Last edited:
t-rex skrev:
Ber att få återkomma. Har för mig att det fanns lite siffror i nämnda rapport.

Så här beskrivs projektet för den som undrar:

New York City's law enforcement strategies have become models for other cities around the world, particularly the CompStat program, which won the 1996 Innovations in Government Award from the Kennedy School of Government at Harvard University. CompStat allows police to statistically monitor criminal activity on specific street corners as well as citywide, holding precinct commanders accountable for criminal activity in their neighborhoods. Because this data is updated constantly, it enables the police to become a proactive force in fighting crime, stopping crime trends before they become crime waves that negatively effect the quality of life for neighborhood residents.

(http://www.nyc.gov/html/rwg/html/bio.html)

Låter ungefär som det ni beskriver ur dokumentären från igår.

Men, hur är det med L.A. idag?

Vore kul att se vad de bakom de kritiska rösterna föreslår istället för åtgärder. Eller är det eftertanke som gäller på svenskt gammalt hederligt manér? Pingisbord? Replokaler? Ungdomsfestivaler med streetbasket?

Markus skrev:
...

Låter ungefär som det ni beskriver ur dokumentären från igår.

...

Japp, underrättelsedelen var enligt de flesta väl utbyggd och fungerade bra.

Problemet var polisens inställning på fältet.

Vad gäller NY, det jag avser är naturligtvis "nolltolerans" tänkandet. Den nedgång som påvisades i kriminalitet fanns förövrigt i övriga usa samtidigt, utan att de införde NYs metoder...

Markus skrev:
Hur yttrade den sig då? ...

Läs längre upp. De kontrollerar allt och alla som matchar en viss profil, dvs i princip bo i fel område.

Eftersom det upplevs som trakasserande av alla, gäng såväl som oskyldiga, får polisen en stämpel som översittarsvin, och sedan är spiralen igång.

t-rex skrev:
Läs längre upp. De kontrollerar allt och alla som matchar en viss profil, dvs i princip bo i fel område.

Eftersom det upplevs som trakasserande av alla, gäng såväl som oskyldiga, får polisen en stämpel som översittarsvin, och sedan är spiralen igång.

Ja, det är ju tråkigt att folk inte förstår bättre. Själv skulle jag uppskatta att bli stoppad av polisen om de letade efter skummisar, till skillnad från att de käkar kanelgifflar och flirtar med Statoilpersonalen.

Får man fråga var denna dokumentär utspelar sig?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN