Chris Ash skrev:Äh de är brottslingar allihop, hårda tag så de lär sig veta hut!
Äntligen! De personliga reflektionerna som efterlystes, och sedermera utlovades.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Chris Ash skrev:Äh de är brottslingar allihop, hårda tag så de lär sig veta hut!

Markus skrev:Nu såg jag inte dokumentären, men på vilket sätt står polisen bakom gängkriminalitet menar du (bankrånaren i Dalarna undantagen)?
korvgubbe skrev:Hade du sett dokumentären hade du även fått höra om det poliserna i LA lärt sig om gängbrottslighet. En amerikansk forskare redogjorde rätt tydligt varför den metodik som svenska polisen nu anammade var kontraproduktiv....
Den metod som svensk polis nu använde har redan prövats där med riktigt uselt resultat..
- "Vi ska störa störa störa störa.. se till att störa dem hela tiden så de... så de känner sig störda!"
...eller hur var det han sa?
Markus skrev:Äntligen! De personliga reflektionerna som efterlystes, och sedermera utlovades.![]()
Chris Ash skrev:Haha, det ante mig att det var sånt du menade med "personliga reflektioner".![]()
Markus skrev:Nej, jag menade just det de betyder. Kolla i band 9, tror du kan slå upp det där.![]()
Eller, du kanske inte har några åsikter i ämnet? Egna då alltså. I så fall ter det sig än märkligare att du bemödar dig spamma.

Olzki skrev:Jag är inte så säker på att polisen gör fel.
...
t-rex skrev:Att följa och störa kända brottslingar är säkert en god idé. Problemet som lyftes fram var ju det faktum att ALLA konstant var föremål för misstankar om allt möjligt, bara de passade in på en viss profil. (=i princip bo i fel område.)
. Att på något sätt eftersträva att dessa personer ska uppskatta polisens närvaro anser inte jag vara en rimlig målsättning givet den verksamhet som florerar.t-rex skrev:När polisen använder samma metoder som både polisen i LA och London, med sina respektive historier av gängrelaterad brottslighet, anser är kontraproduktivt så kanske man skall sätta sig ner och se över om man verkligen är rätt ute.
Det går inte; experter från USA kan endast få komma till tals om han eller hon är emot det amerikanska systemet. Annars faller hela (S)(V)T:s alltid-hata-USA-doktrin.Olzki skrev:Därtill, som i så många andra (s)(v)enska dokumentärer, så saknade jag en motpol till den amerikanska expertisen i programmet. Det kan rimligen inte ha varit så svårt att hitta någon som talar sig varm för den "offensiva" modellen i USA.
/Olzki
Olzki skrev:...Det kan rimligen inte ha varit så svårt att hitta någon som talar sig varm för den "offensiva" modellen i USA.
/Olzki
Chris Ash skrev:Äh, du verkar ha svårt att skilja på fakta och åsikter. Du har tidigare efterlyst "personliga reflektioner" i samband med historia och rena faktauppgifter, det är ointressant i såna sammanhang.
Jag tilltalas av tanken, det medger jag. 
t-rex skrev:In short, kortsiktigt var det ett lysande program, långsiktigt var det skräp.
Markus skrev:Vi har ju tassat kring det här tidigare, men är det inte så att kriminaliteten är väldigt låg idag jämfört med 80 och början av 90 talet? I så fall är det väl inget misslyckande?
Hehe, lite hårddata hade ivf varit kul att få se.valmers skrev:Visst bör man utvärdera vilken taktik som är lämplig, fast (S)(V)T känns inte alltför trovärdigt i detta fall.
De är verkligen ute efter digvalmers skrev:Det går inte; experter från USA kan endast få komma till tals om han eller hon är emot det amerikanska systemet. Annars faller hela (S)(V)T:s alltid-hata-USA-doktrin.
t-rex skrev:Ber att få återkomma. Har för mig att det fanns lite siffror i nämnda rapport.
Markus skrev:...
Låter ungefär som det ni beskriver ur dokumentären från igår.
...
t-rex skrev:Problemet var polisens inställning på fältet.
Markus skrev:Hur yttrade den sig då? ...
t-rex skrev:Läs längre upp. De kontrollerar allt och alla som matchar en viss profil, dvs i princip bo i fel område.
Eftersom det upplevs som trakasserande av alla, gäng såväl som oskyldiga, får polisen en stämpel som översittarsvin, och sedan är spiralen igång.
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |